Karlijnxxx schreef:Luchtvaartmaatschappijen staan niet boven de wet. Ze zijn geen douane en doen geen paspoortcontrole. Ze kijken enkel naar of je ticket bij je naam hoort en gebruiken daarvoor een identiteitsbewijs, dit kan ook een rijbewijs zijn. Bij twijfel mogen ze je weigeren. Binnen Schengen ga je ook niet door de paspoort controle en dit staat ook op de Schiphol website.
Ik vlieg voor werk een aantal keer per jaar en op mij. laatste werktrip ook gehad dat een medereiziger van onze groep enkel een rijbewijs meehad en mocht gewoon instappen. Dit was binnen Schengen en niet met KLM. Ik raad het niet actief aan, maar wil ook voor TS het in perspectief zetten. Nogmaals, als autoriteiten je vragen te legitimeren moet je dit wel kunnen.
Ik heb jarenlange werkervaring met het controleren van reisdocumenten voor luchtvaartmaatschappijen, dat je enkele keren per jaar vliegt betekent voor mij dus niet zo veel.
Dat het op jouw laatste werktrip gedoogd is, wil niet zeggen dat het mag.
Het zit namelijk zo: de luchtvaartmaatschappij draagt verantwoordelijkheid voor het controleren van juiste reisdocumenten. Dat wil zeggen: inderdaad een identiteitscontrole dat jij bent wie jij zegt dat je bent maar ook of je document lang genoeg geldig is en of je een visum/verblijfsvergunning nodig hebt.
Deze regels worden IATA breed opgesteld en uitgelezen vanuit Timatic.
In principe is een paspoort altijd vereist maar voor landen binnen de EU (let op, niet Schengen want dat is niet hetzelfde) mag je ook reizen op een identiteitsbewijs, indien dit het geval is dan wordt dat vermeldt in Timatic.
IATA breed is reizen op een rijbewijs NIET toegestaan maar kan dit soms worden gedoogd, hier is wel toestemming voor nodig.
Wordt dit gedaan zonder toestemming en vallen de autoriteiten hier over op plaats van bestemming dan riskeert de luchtvaartmaatschappij een fikse boete en in gevallen (vaak buiten de EU) wordt een passagier vaak zonder pardon geweigerd en teruggestuurd op kosten van de luchtvaartmaatschappij.
Zie ook:
[ [url=m/Ol73aW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bron: Marechaussee.nl
Heeeel lang verhaal kort..

:
Door de verdragen van Schengen is er vanuit de Nederlandse autoriteiten geen paspoortcontrole maar luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht na te gaan of een ieder zich houdt aan de IATA regels. Doen ze dat niet, dan riskeren zij boetes.
Gelukkig gaat het hier niet over buiten de EU of Schengen.
De vraag is of je met een ID bewijs van een ander op zak mag reizen.
Het is niet strafbaar om met een verklaarbaar verhaal andermans ID bij je te dragen om deze te retourneren naar de eigenaar.
Het wordt een ander verhaal als je meerdere documenten bij je draagt die niet van jou zijn en het wordt natuurlijk identiteitsfraude als je andermans documenten gebruikt.