ID kaart mee laten nemen door een ander

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:21

Karlijnxxx schreef:
Luchtvaartmaatschappijen staan niet boven de wet. Ze zijn geen douane en doen geen paspoortcontrole.

De douane doet ook geen paspoortcontrole.

Maar volgens mij ben je ip niet strafbaar met een ID bewijs van een ander.
Dan moeten ze eerst reden hebben om al je spullen te doorzoeken en als je niet verdacht bent doen ze dat niet.

Diegene uit het voorbeeld dat genoemd werd sprong al in het oog waardoor hij gecontroleerd wordt, klopte al niet en had óók nog een ID van een ander bij zich.
Als je als normale reiziger reist, maken ze daar echt geen punt van. Dat is meer het totaalplaatje wat dan niet klopt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 22:28

NinaCharlie schreef:
Karlijnxxx schreef:
Luchtvaartmaatschappijen staan niet boven de wet. Ze zijn geen douane en doen geen paspoortcontrole. Ze kijken enkel naar of je ticket bij je naam hoort en gebruiken daarvoor een identiteitsbewijs, dit kan ook een rijbewijs zijn. Bij twijfel mogen ze je weigeren. Binnen Schengen ga je ook niet door de paspoort controle en dit staat ook op de Schiphol website.

Ik vlieg voor werk een aantal keer per jaar en op mij. laatste werktrip ook gehad dat een medereiziger van onze groep enkel een rijbewijs meehad en mocht gewoon instappen. Dit was binnen Schengen en niet met KLM. Ik raad het niet actief aan, maar wil ook voor TS het in perspectief zetten. Nogmaals, als autoriteiten je vragen te legitimeren moet je dit wel kunnen.

Ik heb jarenlange werkervaring met het controleren van reisdocumenten voor luchtvaartmaatschappijen, dat je enkele keren per jaar vliegt betekent voor mij dus niet zo veel.

Dat het op jouw laatste werktrip gedoogd is, wil niet zeggen dat het mag.

Het zit namelijk zo: de luchtvaartmaatschappij draagt verantwoordelijkheid voor het controleren van juiste reisdocumenten. Dat wil zeggen: inderdaad een identiteitscontrole dat jij bent wie jij zegt dat je bent maar ook of je document lang genoeg geldig is en of je een visum/verblijfsvergunning nodig hebt.

Deze regels worden IATA breed opgesteld en uitgelezen vanuit Timatic.

In principe is een paspoort altijd vereist maar voor landen binnen de EU (let op, niet Schengen want dat is niet hetzelfde) mag je ook reizen op een identiteitsbewijs, indien dit het geval is dan wordt dat vermeldt in Timatic.
IATA breed is reizen op een rijbewijs NIET toegestaan maar kan dit soms worden gedoogd, hier is wel toestemming voor nodig.
Wordt dit gedaan zonder toestemming en vallen de autoriteiten hier over op plaats van bestemming dan riskeert de luchtvaartmaatschappij een fikse boete en in gevallen (vaak buiten de EU) wordt een passagier vaak zonder pardon geweigerd en teruggestuurd op kosten van de luchtvaartmaatschappij.

Zie ook:

[ [url=m/Ol73aW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bron: Marechaussee.nl

Heeeel lang verhaal kort.. :') :

Door de verdragen van Schengen is er vanuit de Nederlandse autoriteiten geen paspoortcontrole maar luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht na te gaan of een ieder zich houdt aan de IATA regels. Doen ze dat niet, dan riskeren zij boetes.

Gelukkig gaat het hier niet over buiten de EU of Schengen.

De vraag is of je met een ID bewijs van een ander op zak mag reizen.

Het is niet strafbaar om met een verklaarbaar verhaal andermans ID bij je te dragen om deze te retourneren naar de eigenaar.
Het wordt een ander verhaal als je meerdere documenten bij je draagt die niet van jou zijn en het wordt natuurlijk identiteitsfraude als je andermans documenten gebruikt.

Dank je. Dit zocht ik min of meer.
Alleen dat het niet strafbaar is betekent natuurlijk niet dat het je geen problemen oplevert.

Ik zie het zo voor mij, je tas wordt gecheckt bij een gewone controle. Ze stuiten bij toeval op die ID kaart.
Je moet mee om te hoe en waarom.
Kost tijd, je mist je vlucht.

Hahaha ik denk altijd aan doemscenario’s.
Ik weet het.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:35

Haha. :')
Als je die ID kaart goed opbergt (dus niet verstopt in een stiekeme dubbele bodem of iets anders creatiefs wat voorbij komt bij Border Security) dan komt dat echt goed. Er is ook nog een verschil tussen kijken in je tas naar verboden/gevaarlijke voorwerpen (grote hoeveelheden vloeistoffen/(vuur)wapens/drugs/drugsswab maken en je hele portefeuille uitpluizen.

Mensen die per ongeluk het reisdocument van kind/partner/huisgenoot meenemen als ze gaan vliegen (dat gebeurt vaak want waar de koffer meegaat…laat men veelal de hersenen thuis..) worden ook niet onmiddellijk afgevoerd.

Als je een plausibel verhaal hebt komt dat zeker goed. Wat hierboven beschreven wordt; is het het zoveelste opmerkelijke detail bij een reiziger dan gaan ze wel dieper graven in het verhaal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:36

daantjuhhh schreef:
Dank je. Dit zocht ik min of meer.
Alleen dat het niet strafbaar is betekent natuurlijk niet dat het je geen problemen oplevert.

Ik zie het zo voor mij, je tas wordt gecheckt bij een gewone controle. Ze stuiten bij toeval op die ID kaart.
Je moet mee om te hoe en waarom.
Kost tijd, je mist je vlucht.

Hahaha ik denk altijd aan doemscenario’s.
Ik weet het.

Nee joh, je hoeft niet mee.
Ze vragen gewoon waarom dat ding in jouw tas zit. En dan leg je het uit en als het een beetje logisch verhaal is, koop je gewoon door.

Laatste keer dat ik vloog met iets onverklaarbaars in mijn koffer en ik niet wist wat het was (was van familie, moest ik meenemen) heb ik gewoon gezegd dat ik het meenam voor familie en dat ze hem even konden bellen om uit te leggen hoe en wat. Dat deden ze en toen kon ik weer door.
Dat was overigens op een vliegveld in het buitenland waar kort daarvoor een aanslag was geweest en ze enorm streng waren en met kalasjnikovs rondliepen.
In NL is dat nog makkelijker dan daar.

Blue_flower

Re: ID kaart mee laten nemen door een ander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 07:02

Handbagage gaat door een scanner. Is een ID kaart magnetisch? Dan kan het ze opvallen. Moet je even je tas open maken en laten zien.
Er is vast via WhatsApp gevraagd om de kaart mee te nemen, misschien dat als er wel vreemd opgekeken wordt dat getoont kan worden of een belletje.

Mijn laatste reis werd mijn tas open gehaald vanwege flink sterke magneten, die ze op de scanner niet konden identificeren als een normaal product. Eruit gehaald en laten zien en we konden weer door.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 07:08

Bij mijn vader werd een hele doorzoeking gedaan vanwege een plastic zakje met waterschoenen erin.

Maar fijn om te horen dat niemand in zulke doemscenario’s als mij denkt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 07:15

Gewoon meenemen in je portemonnee of iets dergelijks, echt geen probleem

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 07:24

daantjuhhh schreef:
Bij mijn vader werd een hele doorzoeking gedaan vanwege een plastic zakje met waterschoenen erin.

In Nederland of op de terugreis?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 07:27

Sintara schreef:
Gewoon meenemen in je portemonnee of iets dergelijks, echt geen probleem

Dit denk ik ook. Er zijn genoeg mensen die hun eigen ID meenemen op reis in hun bagage en die niet worden gecheckt. Want hoe moeten ze weten dat er een pasje in jouw portemonnee zit die niet van jou is?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 07:30

Karlijnxxx schreef:
daantjuhhh schreef:
Ja ik zeg alleen maar wat ik geconstateerd heb.
Maar daar gaat het niet om.

De persoon die die kant op gaat met haar id heeft zelf wel zijn paspoort mee.
Ik vraag mij alleen af of stel je krijgt een controle van je tas je er problemen mee kunt krijgen omdat je de ID van een ander bij je draagt.

Enkel als ze al om één of andere reden eruit wordt gepikt, maar dan moet er meer aan de hand zijn. Dus gewoon laten meenemen als je haar vertrouwt. Zolang ze zich er niet mee identificeert en het verhaal is duidelijk, transparant en eerlijk, zie ik niet dat ze er problemen mee krijgt.

Dit dus.
De situatie die beschreven wordt gebeurt waarschijnlijk tientallen, zo geen honderden keren per jaar op een gemiddeld vliegveld. Voor betrokkenen is zo'n situatie uniek, maar voor het vliegveldpersoneel echt niet. Die maken dit vaak mee en weten wel wat ze moeten doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 07:31

daantjuhhh schreef:

Maar dat is toch geen doemscenario? Ze doorzoeken alles wat mogelijk verdacht is onder de röntgen of als mensen zich verdacht gedragen en gelukkig maar :)
En dan legt je vader uit waarom hij zijn waterschoenen in een plastic zakje heeft gedaan en klaar. Max 10 minuutjes werk. Je moet sowieso ruim op tijd op de luchthaven zijn.

De mensen van de marechaussee zijn getraind in verdachte situaties, die hebben echt in een paar minuten door of je goed of kwaad in de zin hebt.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:24

Gewoon in je portemonnee stoppen bij alle andere pasjes, er zijn wel meerdere passen magnetisch zoals je rijbewijs en pinpas. Ze zullen echt niet stuk voor stuk alle pasjes eruit halen

Moiraliann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:40

Ik had juist de ID kaart in een envelop gestopt met naam erop van de persoon van wie hij is.
Ook het adres en hotelnaam waar ze zich nu bevindt.
Op die manier speel je open kaart en kan je gemakkelijk het verhaal uitleggen.
Eventueel nog met haar telefoon nummer erop zodat de eigenaar het verhaal kan bevestigen.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:24

Een gewone ID kaart? Gewoon in je portemonnee steken. Ik reis eigenlijk altijd op mijn paspoort, maar ik heb jaren een gewone ID-kaart gehad. Omdat die kleiner was dan een rijbewijs en dus ook makkelijker mee te nemen tussen alle gewone pasjes.

Ik zou mij er niet al te druk om maken.