Concentratiekampen bezoeken Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 19:03

Ik vond Westerbork 'interessanter' dan Vught. Maar beide zeker de moeite waard. :j

Storm

Re: Concentratiekampen bezoeken Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 19:32

Ik ben laatst in Vught geweest met mijn tienjarige dochter. Ze wilde haar presentatie over 'de kinderen van Vught' geven. De kinderen daar waren volgens de leiding niet op de juiste plek en zouden naar een ander, speciaal kinderkamp gaan. Ze gingen rechtstreeks naar Auschwitz... ;(

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 19:33

Volgend jaar wordt 80 jaar bevrijding ook groots herdacht, vooral op de Veluwe is er genoeg te zien en te horen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 19:36

Ik ben (lang lang geleden) bij Westerbork geweest. Je kan daar op de fiets of wandelend naartoe en anders met hun pendelbus. Wij waren toentertijd met de auto en hebben dus gekozen voor hun pendelbus. Bij een ticket voor het museum mocht je gratis mee met de bus. Het museum was geloof ik wel de moeite waard ook. Het was niet heel groot, maar voor wat ik me kan herinneren wel interessant.

Ik heb bij de locatie nooit stilgestaan dat er minder over is van dat kamp dan andere kampen die je kunt bezoeken. Juist de leegte is ook indrukwekkend. Samen met het museum is het echt wel een plek waar je dingen leert en ervaringen opdoet en zeker de moeite waard om te gaan kijken.

Ik weet dat wij een van de educatie paden hebben gelopen op de terugweg ipv weer met de pendelbus mee. Wat ik me kan herinneren is dat zeker de moeite waard. Naast dat het educatief is op een bepaald onderwerp is het ook een fijne afwisseling van een wandeling door de natuur om hetgeen wat je hebt gezien op het kamp te laten bezinken.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 19:38

Misschien ook indrukwekkend het westerborkpad lopen.
Deze gaat van de schouwburg in Amsterdam naar westerbork.
Kom je ook langs vught en Amersfoort. En nog veel meer monumenten.

Dit pad wil ik ook nog gaan lopen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:15

Janneke2 schreef:
...ik ben in Vught geweest met een dochter van een vrouw die 'het bunkerdrama' overleefd heeft.

"Hier,in deze ruimte heeft mijn moeder het trauma opgelopen dat ook mijn leven zo moeilijk heeft gemaakt...."

Dat maakte het voor mij heel indrukwekkend.

(Objectieve gegevens over wat er precies te zien is, zijn mij niet bijgebleven.
Wel dat de beruchte EBI op bijna hetzelfde terrein ligt.)

Iets dergelijks is de reden dat ik het niet zie zitten het kamp waar mijn vader zat (Buchenwald) te bezoeken... Hij heeft lang niet alles verteld, maar ik weet genoeg.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:25

Wij zijn niet in Nederland maar in Auschwitz geweest en ik vond het heel indrukwekkend. Ik zou er graag nog eens heen gaan want ik heb lang niet alles rustig kunnen bekijken. Ook zijn we nog niet in Birkenau geweest.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:55

Wij zijn dus in Sachsenhausen geweest en wilden altijd nog naar Auschwitz. Maar door de ervaring in Sachsenhausen gaan wij dat niet meer doen. Ik werd zo verdrietig daar dat ik het denk ik niet aan kan om het te zien. Vooral op de plaats waar Nederlanders gefusilleerd zijn maakte heel erg veel indruk op mij

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:13

Siers83, dat is dus ook precies waar ik bang voor ben.
Ik kan heel lang in die energie blijven hangen en er depressief van worden.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:35

Ik vond Westerbork juist indrukwekkend en tekenend door de verhalen over het willen verhullen van de oorlogsgeschiedenis en de minder dan neutrale rol van Nederland in de oorlog, en het voortbestaan van Westerbork als kamp voor mensen uit Indonesië. Ik zou het daarom zeker niet overslaan.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:38

Hier ook iemand met een enorme fascinatie voor alles rondom de tweede wereld oorlog. Ik heb al een groot deel van de bekendste plekken in Nederland bezocht ( Anne Frank etc)

Oorlog museum Overloon is mooi, het museum in Goesbeek ook.
In Oosterbeek zit een tof museum over de airborne.
In Wageningen zit een klein museum wat ook interessant is vanwege hotel de wereld wat er vlak bij zit.

Nationaal militair museum Soesterberg heeft interessante rondleidingen maar ook exposities.

Grebbeberg linie vond ik ook een interessant uitje.

Airborne in Ede in september ook.

In Zeeland kun je een deel van de Nord Atlantic wall lopen/ bezoeken.

Westerbork vond ik best heel indrukwekkend met name het museum. Ik had er niet perse meer van verwacht.

Sachsenhausen was ik heel stil van die heeft er best ingehakt bij mij.
In Berlijn ook veel aan monumenten bezocht.

26 september heb ik een 6 uur rondleiding in Auschwitz geboekt. Ik ben dan 10 dagen in Krakau om nog meer bezienswaardigheden te bezoeken maar ook om af en toe even een dag rust te nemen om alles te laten bezinken.

2 jaar terug heb ik op Sicilië het grote oorlogsmuseum bezocht en een deel van de nog bunkers daar op het eiland.

In Australië heb ik een aantal plaatsen die hier staan bezocht. https://parks.desi.qld.gov.au/things-to ... ical-sites

Ik merkte dat dit deel van de tweede wereldoorlog voor mijzelf minder interessant was, minder aangreep, minder indrukwekkend maakte. Alsnog tof om het gezien te hebben.

Vught hoop ik deze zomer nog een keer te bezoeken.

Op mijn lijstje staan nog Normandië, Neurenberg en nog naar Engeland.

Hier in het topic zag ik al een paar meer tips dus die ga ik ook toevoegen aan mijn lijstje

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:49

Nimber schreef:
Hier in het topic zag ik al een paar meer tips dus die ga ik ook toevoegen aan mijn lijstje

Ik wil heel graag naar Oradour sur Glane.
Een dorp waar iedereen is uitgemoord door de Duitsers.
Dat verhaal maakt zo'n indruk op me.

"Het Bloedbad van Oradour-sur-Glane vond plaats op 10 juni 1944 in de Franse plaats Oradour-sur-Glane. Het dorp werd die dag door het eerste regiment 'Der Führer' van de 2. SS-Panzer-Division Das Reich ingesloten en uiteindelijk verwoest. Bij deze overval werden 642 mensen vermoord. Slechts zes personen overleefden het bloedbad."

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:05

We kunnen beter bijna een algemeen topic aanmaken :D
Wat ik persoonlijk ook indrukwekkend vond om te bezoeken was het kazematten museum.

Op vakantie willen we het onderduikershol en het onderduikersmuseum nieuwelande bezoeken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:18

Ouradour-sur-Glane is ook heel indrukwekkend. :j Paar jaar geleden geweest en op die trip ook Normandie aangedaan. Vlak voor die vakantie ook een documentaire gezien daarover met een overlevende.
Ten oosten van Riga in de bossen ook indrukwekkende massagraven bezocht van massa executies, daar staat ook een machtig mooi monument. En in Riga zelf een kerk die ze volgestopt hebben met vrouwen en kinderen en in de brand hebben gestoken. Beetje vergelijkbare actie als Ouradour-sur-Glane.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:22

Normandië is sowieso een must wat mij betreft als je geïnteresseerd bent in WO 2. Wel natuurlijk een heel andere kant van de oorlog dan de concentratiekampen, maar absoluut niet minder indrukwekkend. :j

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:39

wij zijn vorig jaar naar normandie geweest met de kinderen. en sindsdien is vooral de jongste (nu 8) gefascineerd door de 2e wereldoorlog. vanuit het klokhuis ook vele mooie documentaires.

is westerbork of soest te doen voor een 8 jarige? of nog te heftig. ik wil graag zijn enthousiastme voor geschiedenis stimuleren, maar het moet niet te veel zijn. (je bent er zelf ook bij hoe ver je er op in gaat / hoe beladen je het maakt).

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:56

Onderduikersmuseum is leuk, maar had er iets meer van verwacht. Ben er afgelopen kerst geweest.

Wat ik zo spijtig vond aan Vught was dat alles zo nieuw was in de barak. Dat vond ik in Buchenwald en Dachau realistischer overkomen. Omdat het op de route lag, heb ik dit bezoek gecombineerd met een bezoek aan een oorlogsmuseum in Mechelen en fort van Breendonk. Dit fort is echt indrukwekkend. Of zijn de mensen er gisteren uitgegaan. Fort Eben-Emael, net over de grens bij Maastricht is ook een aanrader.

Ouradour sur Glane is zeker indrukwekkend, net als veel musea langs de landingsstranden.

Iets dichterbij, net over de grens in Duitsland, heb je nog kamp Esterwegen. Dat kamp vond ik ook indrukwekkend.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 23:33

Ik weet niet meer hoe oud ik was als kind in Westerbork maar ik vond het echt prima te doen. Erg interessant om dingen over te leren en je kunt het inderdaad zo beladen maken als je zelf wilt als ouders. Het museum is ook goed gericht op kinderen. Ze maken ook spreekbeurt pakketten en hebben gastsprekers voor basisscholen. Ik kan me nog wel herinneren dat er een medewerker naar me toe kwam om bepaalde dingen uit te leggen. Maar of 8 wel of niet kan heb ik werkelijk waar geen verstand van. Misschien is daar op de website meer over te vinden?

Toentertijd was er een educatie wandelroute tussen het kamp en het museum die over natuurkunde ging. Dat was voor mij toen een hele fijne afwisseling na alle informatie over de oorlog. Een wandeling door de natuur met informatie over de sterren en het heelal maakte het voor mij als kind echt een hele interessante dag die ik me nu nog herinner. Ik weet alleen niet of die route inmiddels nog bestaat.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 08:07

Cayenne schreef:
Ik zou ook nog eens naar Auschwitz-Birkenau willen, maar ik ben bang dat het te heftig gaat zijn.

Daar ben ik geweest, een privé tour met gids die zijn ouders er hadden gezeten en welke door de jaren heen veel mensen leerde kennen die het overleefd hadden. Ik heb er dagen slecht van geslapen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:37

Wat bij mij het meeste indruk maakt in Auschwitz was de schaal. Vernietiging geperfectioneerd. Niet uit te leggen als je er niet bent geweest.
Maar ik ben blij dat ik ben geweest, het is belangrijk dat het gezien wordt.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:02

Pantykous schreef:
Wat bij mij het meeste indruk maakt in Auschwitz was de schaal. Vernietiging geperfectioneerd. Niet uit te leggen als je er niet bent geweest.
Maar ik ben blij dat ik ben geweest, het is belangrijk dat het gezien wordt.

Ja, ben ik het helemaal mee eens!

Zelf vond ik de koffers, schoenen enorm indrukwekkend. De stilte en het hospital waar experimenten werden gedaan, ik heb er non stop met kippenvel gelopen. We hadden bloemen en een kaars meegenomen, onze gids vond dat heel attent, zo blijven de monumenten ook mooi gevuld met bloemen en kaarsen.

Mijn oma haar vader is in Auswitz overleden, we hebben zijn naam opgezocht. Niet gedacht dat het zou lukken maar onze gids wees hem bijna direct aan. Deze mensen kunnen prachtig vertellen, al zou je het niet prachtig moeten noemen..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:43

Wij spelen ieder jaar in Normandië ook met D Day, en dat is heel indrukwekkend. Zeker als we bij zonsopgang met een paar honderd pipes en drums op het strand staan te spelen. Ook bij de Pegasus brug staan honderden mensen aan de kant als we daar over heen gaan.
Volgend jaar komen we samen met de band in Nederland want dan is het 80 jaar geleden dat Nederland werd bevrijd, dat word groot aangepakt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:48

marleen_usar schreef:
Kamp Westerbork ben ik ooit geweest, ik vond het niet erg indrukwekkend. Ik weet niet hoe het nu is.

Hier ben ik het mee eens. Westerbork was ook niet zo mijn ding, vooral dat grote kale veld kon ik niet zo veel mee.
Vught vond ik wel erg mooi (wel heel lang geleden dat ik daar geweest ben, terwijl het ca. 5 km van mijn huis is), daar ben ik met school ooit geweest, en heeft toen wel echt indruk gemaakt......

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:52

mvdbijl schreef:
Cayenne schreef:
Ik zou ook nog eens naar Auschwitz-Birkenau willen, maar ik ben bang dat het te heftig gaat zijn.

Daar ben ik geweest, een privé tour met gids die zijn ouders er hadden gezeten en welke door de jaren heen veel mensen leerde kennen die het overleefd hadden. Ik heb er dagen slecht van geslapen.

Bedankt voor je reactie! Daar ben ik dus ook bang voor.
Ik heb al een meervoudige slaapstoornis en dan nog zo'n bezoek erbij is misschien net even teveel.
Toch vind ik de geschiedenis en verhalen over de Tweede Wereldoorlog wel enorm interessant.
Het lijkt me wel echt een hele bijzondere ervaring om met zo'n privé tour met gids daar te kunnen zijn!
Toen we bij Kamp Vught waren, hadden we een gids die daar zelf had gezeten.
Dan beleef je zo'n rondleiding nog intenser en krijg je veel meer details te horen.

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:09

Ik ben in Amersfoort, Westenbork en Vught geweest. Alledrie indrukwekkend. De musea laten de verhalen van de slachtoffers op een treffende manier spreken, ook voor kinderen vanaf 8 jaar. Het lezen van het verhaal van het grote kindertransport in Vught bezorgde mij echt kippevel. Ook zie je hier nog het crematorium en een nagebouwde barak. De wandeling naar de fusilladeplaats is een aanrader. Het is er doodstil. In kamp Amersfoort wordt het verhaal verteld van de vele dwangarbeiders die vanuit Amersfoort op transport zijn gezet naar Duitse kampen. Mijn opa heeft in 7!! concentratiekampen gezeten. Zijn leed begon in kamp Vught, daarna Amersfoort, Neuengamme, Husum, Buchenwald, Bergen Belsen en tenslotte Sandbostel. Hij heeft de verschrikkingen overleefd, maar is thuis gekomen met levensbedreigende ziektes en verschrikkelijke trauma’s. Eind jaren 60 is hij overleden. Alle kampen waarin hij heeft gezeten (of wat er nog van over is) wil ik gaan bezoeken. Kamp Amerfoort vond ik al behoorlijk heftig (mijn opa’s foto heeft een plekje gekregen op een enorme fotowand van dwangarbeiders). Aan de hand van gevonden brieven kon ik precies achterhalen in welke barakken hij heeft gezeten (en dus ook de strafbarak). Ik hoop dus binnen nu en een paar jaar naar Duitsland te gaan en alle plaatsen te bezoeken waar hij heeft vastgezeten. Helaas heb ik kinderen en een man die er niet zo in zijn geïnteresseerd, dus dikke kans dat ik alleen ga. En daar voel ik nog wel drempel.