Wat te doen na meerdere lange stroomstoringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 08:30

Benzz schreef:
Dus ik mag niet via AH.nl wat dingen bestellen voor je en bij je thuis laten bezorgen van de gemeente?

Dat mag wel. Maar niet structureel.

Dan zal TS dat moeten aangeven en wordt ze gekort

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 08:57

gomir schreef:
Tip van opbakken gaat in de toekomst met al die gasvrije woningen wel minder bruikbaar worden.

Aangezien je het daarna toch ook weer in wilt vriezen zal je sowieso moeten wachten tot je weer elektriciteit hebt :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 09:03

Ibbel schreef:
Mri schreef:
Ligt het muntje nog er bovenop? Dan is er helemaal niks aan de hand. Ligt die onderop? Dan moet je alles weggooien (zonder twijfel) want dan is ALLES volledig ontdooit geweest.

Ach wat een advies. Lang leve de voedselverspilling.
Als je vriezer écht compleet ontdooid is geweest (wat zelden het geval is, meeste vriezers houden het prima 24 uur uit zolang je 'm dicht houdt en nee, niet op -18 maar dat hoeft ook niet) dan kan je heel simpel alles wat er in lag bereiden en als maaltijden weer invriezen.
Ja, is wat werk, maar beter dan de hele zooi wegflikkeren waar dat heus niet altijd nodig is.

Een deels ontdooien of minder koud worden dan -18 geeft hooguit wat kwaliteitsverlies, maar geen gillende voedselvergiftiging. Of ik lag al 40 jaar onder de groene zoden.

Maar TS heeft alleen een vriesvakje, zo te lezen, dus wat daar in lag aan diepvries eten zal vrij snel te bereiden zijn en dan opnieuw in te vriezen.

Nee, helaas heb ik ook een hele grote vriezer die niet vol zat. Als die vol zat was ik er minder bang voor geweest. Het is echt een enorm groot ding, een kist van anderhalve meter breed of nog iets meer denk ik zelfs. Die heeft er wel flink van te lijden gehad en zat onder andere net een nieuwe lading voer voor de hond in maar ook mijn eigen vlees.en nog wat dingen. Moet nog verder met kijken wat er daar niet goed meer is.

Mijn koelkast heeft een vriesgedeelte van 3 lades, niet alleen een vakje, maar die zat goed vol en vind ik idd minder spannend. Hoewel het brood niet meer te eten is. En helaas zitten daar ook dingen in die ik niet nu klaar kan maken en weer in kan vriezen. (En dat vele werk is juist iets wat ik niet kan jammer genoeg)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 09:06

Dank jullie wel allemaal voor het aanbieden van hulp! Echt heel lief, maar gelukkig op dit moment niet nodig. Ik heb geluk vanavond al een bbq te hebben (oké niet het beste weer ervoor haha) en gisteren heb ik pizza gehad waar ik makkelijk 2 dagen van eet haha.

Verder mag het inderdaad alleen met netjes melden en dan word ik gekort op uitkering. Daar zijn ze meestal heel vlot in, dus loop je alsnog een soort in de knoop de maand erna. Maar het lijkt nog niet nodig te zijn. Het wisselt namelijk per gemeente hoe streng ze zijn en mijn ervaring hier is niet de beste. Toen ze ooit door verkeerde voorlichting 600 euro te weinig uitkeerden (volgens hun regels wel genoeg, maar dat hebben ze nooit gemeld dat ik daardoor problemen zou krijgen oid) mocht ik die wel lenen van iemand, maar zouden ze daar wel ook weer maandelijks iets voor inhouden want blablabla. Mijn geluk was dat vakantiegeld toen ook kwam en dat precies genoeg was. Want een maand overleven met minder als 600 euro met alle vaste lasten die al meer als dat zijn werkt niet. Geloof dat mijn huur dat toen al was. Kon gelukkig met woningbouw regelen dat zij later hun geld kregen.

Super bedankt wel! :+:
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 06-07-24 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:06

CrazyCat schreef:
Oh dit is echt mijn nachtmerrie dat ik niet thuis ben en de stroom langer dan 2 uur uitvalt. Ik heb een zeeaquarium en dan heb je echt vissoep als je thuis komt. Noodstroom kan het een tijdje opvangen, maar zeker geen 12 uur.

Ja dit heb ik gehad. Bij werkzaamheden in de straat in korte tijd veel stroomstoringen waarvan een paar meerdere uren duurden. Ik heb het nooit meer goed gekregen en ben uiteindelijk gestopt met het aquarium.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:09

daantjuhhh schreef:
Benzz schreef:
Dus ik mag niet via AH.nl wat dingen bestellen voor je en bij je thuis laten bezorgen van de gemeente?

Dat mag wel. Maar niet structureel.

Dan zal TS dat moeten aangeven en wordt ze gekort

Dit dus, waarbij ik me wel afvraag hoe ze dat controleren.
Staat er dan echt iemand in die straat te kijken of en waar er boodschappen afgeleverd worden?
Heel lief dat er mensen meteen helpen trouwens :j

Voor wat de stroomstoringen betreft, iemand moet daar toch aansprakelijk voor zijn, ik zou hier je eigen verzekering eens contacteren, dat die het dan maar met een derde partij uitvecht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:10

Dat hondenvlees zou ik me in ieder geval niet druk om maken. Honden eten rustig lijken van 3 dagen oud, die kunnen wel tegen een stootje. Zó snel gaat bacteriegroei niet bij (deels) ontdooien en daarna weer in de -18.

En brood niet meer eetbaar na ontdooid en weer ingevroren te zijn? Hoezo niet? Als het wat droger is geworden kan je altijd nog het roosteren (desnoods in een koekenpan als je geen broodrooster hebt)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 09:15

Niet te eten als in vies. En op het moment kan ik geen geroosterd brood eten :') lijf en dus ook gebit is over de zeik haha. Maar dat is een jammer maar helaas en geen ramp, want brood is goedkoop. Dat is ook niet iets wat ik zou doorgeven aan de verzekering, want je kan het wel eten idd.

Qua controleren, ze kunnen elk moment de rekeningafschriften vragen en als je dan geen boodschappen gedaan hebt vragen ze daarna. En ja, ze kunnen ook letterlijk komen kijken bij je thuis. Maar het verschilt dus per gemeente hoe streng ze zijn. Bij de ene mag je bijvoorbeeld 1200 euro per jaar krijgen van mensen, dus max 100 euro per maand. In andere gemeente doeb ze al moeilijk over een 10tje (dat heb ik gehad, moeder had 10 euro overgemaakt omdat ik rood stond wat ik helemaal niet aan heb staan maar de bank kan wel geld eraf halen als er niet genoeg opstaat. Enige dat ik geen echte problemen kreeg is omdat ik het de maand erna terug gestort had).

MarlindeRooz

Re: Wat te doen na meerdere lange stroomstoringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:17

Je mag wel cadeaubonnen krijgen toch? Kan je omgeving je dan geen cadeaubon geven van een supermarkt?

Hier helaas ook geen vetpot over anders had ik je graag geholpen. :(:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 09:19

Nee, ook die moet je aangeven. Zelfs verjaardagscadeau's moet je doorgeven. := Wil niet zeggen dat ze er altijd wat mee doen, maar het moet wel.

Maar op dit moment gelukkig nog even niet nodig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:20

Heb je ondertussen weer stroom?

De buren zullen dit probleem ook hebben.
Dus misschien neemt de netbeheerder of wie verantwoordelijk is ook nog wel contact op.
Maar lijkt mij toch echt gevalletje verzekering. Ook je brood

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:21

Ah fijn meis! Hopelijk krijg je een fatsoenlijke vergoeding van de gemeente. :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 09:24

Ja, het ging gisteren inderdaad weer aan gelukkig en nog geen nieuwe storing *klopt af*

Ze weten nog niet wat het veroorzaakt heeft voor zover ik begrijp. De vergoeding via de netbeheerder gaat automatisch en die ligt wettelijk vast. Is ook niet echt veel, met 35 euro voor 1e 4 uur en daarna 20 euro voor elke 4 uur daarbovenop. Moet het wel echr meer dan 4 uur zijn en zij houden dat bij. Als jouw huis toevallig langer zonder zat dan is het pech zoals ik het begrijp. Ze kijken naar moment van storing tot het opgelost is volgens hen. Verzekering heb ik gisteren gesproken en moet ik alles voor bekijken wat er niet meer goed is. Dat ben ik dus in fases aan het doen en dan een claim indienen. Daarna gaan zij kijken en beoordelen wat de waarde is.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:32

je hebt bbq? vraag of ze nog vlees kunnen gebruiken en hun (hopelijk verse) vlees wat nog de vriezer in kan ruilen voor dat van jou

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:51

en miss denken om te gaan wecken, dat kan met een grote soeppan en 2e hands potjes van bv hak, mayo, tomatensaus etc.

daarmee maak je je voedsel levenslang houdbaar zonder vriezer en kan zo in de kast. Dus geen stroomverbruik en ontdooien meer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:54

speurneusc schreef:
en miss denken om te gaan wecken, dat kan met een grote soeppan en 2e hands potjes van bv hak, mayo, tomatensaus etc.

daarmee maak je je voedsel levenslang houdbaar zonder vriezer en kan zo in de kast. Dus geen stroomverbruik en ontdooien meer.

Maar kost dat niet heel veel energie om te doen. En dan bedoel ik geen elasticiteit maar lijfelijke energie.

Wat MWM niet veel heeft.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:58

Wat een gedoe met zo'n gemeente eigenlijk. Dat is nog bijna erger dan de stroomstoring zelf..

Vraag me wel af, als ik bij wijze van spreken wel thuisbezorgd op je stoep had gezet en je hebt dus geen bonnetje en geen bijschrift op je rekening. Wat kan je daar dan nog mee doen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:02

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:26

DuoPenotti schreef:
speurneusc schreef:

Maar kost dat niet heel veel energie om te doen. En dan bedoel ik geen elasticiteit maar lijfelijke energie.

Wat MWM niet veel heeft.

1 malig wat grotere hoeveelheid klaarmaken en in pan kokend water doen.. bij gebruik evt afspoelen 5 min op hoge temp verwarmen en klaar voor gebruik

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:32

HorsePassion schreef:
Van wie zijn de elektriciteitshuisjes? Enexis?
Dan eens naar hen bellen.

Enexis, hopeloze club, deze week na 2 dagen regelmatig bellen nemen ze pas op. De sim kaart van de slimme meter is defect en na 4 maanden defect gaan ze eindelijk vervangen. Meter telt wel, de energie Leverancier accepteert gedurende deze tijd de print screens van mijn eigen youless gecombineerd met de historie tellerstanden in enelogic.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:39

DuoPenotti schreef:
speurneusc schreef:

Wat MWM niet veel heeft.

Ja maar kleine porties zijn wel af en toe te doen. Zeker met kleine potjes hoef je ook geen grote pan te gebruiken. Ik red alleen zo lang staan niet en gebruik nu multicooker voor het wecken. Die hoor ik nog in de woonkamer als die kookt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:47

Om eerlijk te zijn verbaasd het mij ook altijd dat jij zoveel kunt wekken uit je eigen tuin.
Ik kan het iig niet.
Heb eens een tijdje van die 2good2go pakketen gehaald en dan heb je ook vaak te veel groente.
Dat deed ik dan blancheren en invriezen.
Maar door het te intensieve werk ervan doe ik dat nu dus niet meer.

Vandaar dat ik dezelfde gedachte heb bij wekken.
Maar goed dat kan MWM uiteraard voor zichzelf bepalen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 15:44

Zo heel veel weck ik weer niet.

Ontsappen doe ik makkelijker, maar daar speel ik vals mee. Spoel geen fruit af. Oude theedoek eronder als extra filter. Af en toe flessen vullen. En schoonmaken is theedoek eruit en pulp in een emmer gooien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 21:39

Dp je hebt gelijk hoor! Eigenlijk als ik iets moet doen in de keuken is het ook meteen voor het eten die dag, anders kan ik dat niet meer. Dus dingen als wecken en in grote porties koken/meal preppen lukt me dus niet. Wecken zou ik ook van alles voor moeten kopen en dat zit er gewoon niet in.

Wat een ellende die verzekering. Ik probeerde het al meerdere dagen online te doen, maar had hele lijst gemaakt en tegen de tijd dat ik alles ingevuld en opgegeven had was ik uitgelogd en was ik alles weer kwijt. Daarna via de app maar toen ik 2 tellen een andere app opende was ik er ook uitgegooid.

Vandaag dus maar gebeld, bleek dat ik helemaal niet alles door hoefde te geven. :+ Lekker handig dat ze dat de vrijdag van de storing wel zeiden, alleen geen foto's nodig.
Binnen 5 minuten waren we klaar en heeft hij het bedrag omhoog afgerond want hij gaf aan dat er vaak toch nog wel wat extra dingen niet meer goed blijken te zijn. Nu alleen afwachten of ze het ook goedkeuren en dan schijn je al binnen 2 werkdagen het geld te krijgen. Zou goed uitkomen, dus ik duim dat ze het snel behandelen en goedkeuren.

Van de netbeheerder nog niks gehoord, ik gok dat dat nog wel weken duurt. Gelukkig geen storing meer gehad.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:49

Dat klinkt wel hoopvol.
Hopelijk heb je het snel op je rekening :j