Buurtkraampjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:16

BeFunny schreef:
Ik weet niet of het juridisch echt mag. Maar stelen nag sowieso niet.
Dus ik vind het juist goed dat mensen die jatten op zo'n manier een gezicht krijgen op SM en zo misschien een volgende keer zo'n kraampje voorbij lopen of gewoon netjes betalen.

En als je onschuldig bent? Wat dan?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:27

BeFunny schreef:
Hoe weet je nou dat zo'n kraampje niet opgegeven wordt? Als er tot een bepaald bedrag verdient wordt hoeft er helemaal geen belasting betaald te worden.

Mensen die niets stelen aan de schandpaal nagelen is niet ok en vind ik ook niet kunnen zoals ik al zei. Maar als je je vingers brand moet je op de blaren zitten. Dus daar heb ik geen medelijden mee. Men kan ook een briefje erbij hangen dat er camera bewaking is en dat er niet geschroomd wordt de beelden te delen dan is iemand alvast gewaarschuwd. De kraampjes staan vaak op eigen terrein of ergens met toestemming.
Het is wel degelijk vergelijkbaar met de supermarkt, bloemist, ijsboer of waar dan ook. Je hebt gewoon niet te stelen. En jawel van een supermarkt worden ook wel eens beelden gedeeld of van een juwelier of iets anders waarbij bijv een beroving is geweest en iemand heel duidelijk met de bakkes in beeld is. Net als de man die de bloemen jatte. Waarom zou iemand dat met een kraampje waar producten van eigen erf waar iemand hard voor heeft moeten werken meestal in staan dat niet mogen? Omdat het hobbies is? Stelen blijft stelen. En ja hoe dat wettelijk is dat weet ik niet. Maar een dief zal zich denk ik eerder de ogen uit de kop schamen als die in beeld komt dan dat die actie onderneemt. Als er niet duidelijk gestolen is dan is het een ander verhaal natuurlijk.

Of iemand dat wel of niet opgeeft weet ook ik niet. Maar de dag dat iemand van zo'n kraampje mij publiekelijk beticht van diefstal zonder zinnig bewijs is de dag dat ik zelf ga zorgen dat dat word uitgezocht door de instanties.

Laten we eerlijk zijn: het gros is zwart. Ik ben de laatste die daar normaliter over valt. Maar je moet niet gaan lopen hufteren, want dat kan ik ook. En als de belastingdienst begint met graven....

tamary

Re: Buurtkraampjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:43

Grootste probleem is dat dit soort diefstal niet gebeurt door mensen die het echt nodig hebben en je 3 grootste aardappelen stelen zodat hun kind(eren) (niet de ouders) met volle buik naar bed kunnen. De diefstallen worden gedaan door mensen die wel degelijk geld hebben om te betalen, maar dat gewoon vertikken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:49

tamary schreef:
Grootste probleem is dat dit soort diefstal niet gebeurt door mensen die het echt nodig hebben en je 3 grootste aardappelen stelen zodat hun kind(eren) (niet de ouders) met volle buik naar bed kunnen. De diefstallen worden gedaan door mensen die wel degelijk geld hebben om te betalen, maar dat gewoon vertikken.

Hoe weet jij dat?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:59

tamary schreef:

Heb je dat onderzocht? :')

Wettelijk mag je het officieel niet openbaar maken. Maar wordt wel vaak gedoogd.
Ik vind als kraampjes houder dat je ook ècht zeker moet weten dat er iets gestolen is, dus dat dit daadwerkelijk ook te zien is. Alleen als dat zo is, is openbaar maken prima. Voor mij persoonlijk... de wet is er anders in :P

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:57

tamary schreef:

Dat of en dat is dat bloemenstalletje gebeurd. Ze molesteren de boel ook nog eens.

Dat soort gasten mogen van mij dus echt wel met hun kop in beeld en gedeeld worden.

Als het niet duidelijk is idd niet delen. Eerst maar uitzoeken of het wel zo is dan. En zo niet dan is er dus niks aan de hand. Wat wel zo is als je iemand onschuldig zo openbaar plaatst, daar zou ik zelf dus werk van maken. En daar gaat het dus ook niet over.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 16:15

Nee, je mag zonder toestemming geen beeldmateriaal van een andere persoon publiceren.

Het zou zelfs nog wel eens in het voordeel van de dief uit kunnen vallen in het geval van een aangifte en een veroordeling. De dief kan dan namelijk aantoonbaar maken dat de verspreider van de beelden inbreuk heeft gemaakt op de persoonlijke levenssfeer. Hiermee is er sprake van 'onherstelbaar vormverzuim' en dit kan zorgen voor strafvermindering.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 17:34

Britta31 schreef:
Natuurlijk wel,het is stelen.

Waar in het wetboek van strafrecht lees jij dat beelden verspreid mogen worden als straf?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 17:44

Het mag niet( zowel stelen als beelden online zetten) vriend heeft ook een kraampje en één dag in de week was er altijd aardig meer weg dan er geld in het bakje zat. Hij is op gaan letten en na twee weken wist hij wie het was. Ook nog een dorpsgenoot die hij kende, hij heeft diegene benaderd, gezegd het ontbrekende te betalen of anders zou de politie eraan te pas komen. Ging niet om een wereldbedrag maar de vrouw van die persoon was zo ontzettend kwaad dat ze hem het dubbele terug betaalde. Denk dat die meneer nu grotere problemen heeft :D .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 17:46

ista schreef:
Nee, je mag zonder toestemming geen beeldmateriaal van een andere persoon publiceren.

Het zou zelfs nog wel eens in het voordeel van de dief uit kunnen vallen in het geval van een aangifte en een veroordeling. De dief kan dan namelijk aantoonbaar maken dat de verspreider van de beelden inbreuk heeft gemaakt op de persoonlijke levenssfeer. Hiermee is er sprake van 'onherstelbaar vormverzuim' en dit kan zorgen voor strafvermindering.

Tuurlijk joh. Geef dieven maar een vrijbrief. :+ :(

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 17:53

anjali schreef:
ista schreef:

Nee Anjali, het is geen vrijbrief. Je kunt dergelijke beelden naar de politie brengen en aangifte doen.

Als iedereen toch lekker eigen rechter gaat spelen, zeker met dergelijke delicate "bewijsstukken" zonder enige kennis van het interpreteren en vakkundig lezen van dergelijke beelden..
Succes allemaal daar in NL :+

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 18:26

anjali schreef:
ista schreef:

En toch klopt het wel wat ista zegt. Er staat ook met regelmaat op sociale media dat de politie met klem verzoekt om de beelden van mogelijke verdachten niet te delen, juist omdat dat in het voordeel van die verdachten kan werken.

Ik vind het altijd maar eng, zo'n online heksenjacht. De schrijnende voorbeelden hierboven geven al aan hoeveel schade het aan onschuldige mensen kan brengen. En de echte verdachten help je er dus ook niet mee :n