Dilemma - nieuwe baan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 20:19

Wat zijn sommige mensen ook bescheiden, wees wat assertiever, zeg heel beleefd dat je minimaal ( noem maar iets ) 400 bruto per maand meer dan je oude salaris verwacht . En voor een volgende sollicitatie ( indien die er komt) gewoon aangeven wat je wil verdienen!

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 20:31

Ik heb net salarisonderhandelingen achter de rug. Ze boden trede 3, ik heb gezegd dat ik zelf meer dacht aan trede 10 maar evt bereid was te zakken naar 8. Met daarbij de voorwaarde dat ik over enkele maanden 2 tredes stijg. Keek niemand raar van op, was zo geregeld.

Niet te moeilijk denken of doen. Zij zitten er voor zichzelf, jij zit er voor jou. Jij bent de enige die voor jezelf kan zorgen.

Ik heb overigens geen verhaaltje erom gemaakt waarom ik vind dat ik het waard ben. Dit is wat ik wil, je hebt mijn cv.
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 01-07-24 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 20:33

BigOne schreef:
En voor een volgende sollicitatie ( indien die er komt) gewoon aangeven wat je wil verdienen!

Dat zou ik dus ook niet doen. Zeggen wat je wilt verdienen voordat ze met een aanbod komen. Houd het vaag. Noem bijvoorbeeld percentages of een range. Als ze je echt dwingen een bedrag te noemen in wat je wilt verdienen ga dan wat hoger zitten dan je werkelijk wilt. Of noem een ruime range kwa maandbedrag die afhankelijk is van de secundaire arbeidsvoorwaarden (die begint bij je minimale).

Of zeg dat je bekend bent met de salarisschalen voor deze functie en dat je er vanuit gaat dat als ze met hun aanbod bij de inschaling rekening houden met je opgedane kennis en ervaring wel verwacht dat jullie daaruit zullen komen. Dan houd je het vaag, maar maak je wel duidelijk dat je verwacht dat ze met een degelijk bod komen.

Als je een minimum bedrag noemt speel je ook open kaart. Geen werkgever die je dan nog maar een cent meer biedt.

Houd het vaag. Zet hoog in. En ga gewoon de onderhandeling aan. Doen mannen ook. Hoppa.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 01-07-24 20:46, in het totaal 4 keer bewerkt

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 20:33

Inderdaad, gewoon doen! Als ze je zo'n laag aanbod doen, zullen ze heus wel een tegenbod verwachten.

Dus:
- tegenbod doen dat een heel stuk hoger is dan je eigenlijk wil
- onderbouwen met bijvoorbeeld werkervaring, netwerk, competenties, verantwoordelijkheden
- als er ruimte is: onderhandel ook over de secundaire arbeidsvoorwaarden. Als die vast liggen: reken uit wat je inlevert, tel dit op bij je tegenbod en neem dit mee in je onderbouwing.

En zie het als een zakelijke onderhandeling. Misschien vinden ze je inhalig. Misschien waarderen ze juist je onderhandelingsskills en overtuigingskracht. Het heeft geen zin om dat voor een ander in te vullen. Kom op voor wat je zelf wil en waard bent. Je kunt het *\o/*

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 21:28

Ik ben zelf werkgever en ik vraag wel naar het huidige salaris. Uiteraard hoeft iemand dit niet te zeggen. Doen ze het wel en ik wil iemand graag aannemen dan ga ik er natuurlijk niet €3,50 boven zitten. Dat vind ik dus gewoon onbeschoft.
Als ze je echt graag willen hebben en jij er na dit aanbod nog wil werken;
Zeg dat je o.a. weggaat omdat je vind dat je meer waard bent. Gooi er een bruto bedrag bovenop. Niet te zuinig zijn. Wees assertief! Flink onderhandelen over je salaris is echt niet gek of raar. Voelt voor jou misschien ongemakkelijk maar echt gewoon doen!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 21:41

Maar 3,5 is toch geheel afhankelijk van wat je nu verdient of een grote stap is? Bij fulltime 40 uur is dat €600,- meer.

Daarom ook niet je oude loonstrook geven maar gewoon een bedrag noemen wat boven je minimum zit. Dan heb je nog wat rek en kan je met andere voorwaarden schuiven.

Nu zou ik gewoon zeggen dat je teleurgesteld bent in het aanbod en dat je toch wel minimaal x had verwacht (en dan zorgen dat je minimum een beetje in het midden van dit bod en je opgegeven bedrag zit).

Shiloh

Re: Dilemma - nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 21:42

Het gaat over 3,50 per maand Marjolein. Niet 3,50 per uur.

Malle_meid

Ik vertel ook nooit mijn huidige salaris, maar geef daar dan aan wat ik wil gaan verdienen. Dit heb ik ook moeten leren en door schade en schande wijzer geworden. Ik denk dat de meeste werkgevers er waarschijnlijk ook vanuit gaan dat je daar aangeeft wat je wilt verdienen?
Ik zou ook gewoon een tegenbod doen, waarbij je aangeeft wat je graag wil verdienen. En dan hoef je echt niet uit te leggen waarom je vindt dat je dat waard bent (of dat zou ik niet doen in ieder geval).

Artimes

Ik zou jezelf wel afvragen of je hier nog wilt werken.. het is echt onbeschoft om 3,50 per maand meer te bieden.
Ik zou hoog inzetten en anders ze heel veel succes wensen met het vinden van een andere kandidaat ;-)

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 21:44

Marjolein schreef:
Maar 3,5 is toch geheel afhankelijk van wat je nu verdient of een grote stap is? Bij fulltime 40 uur is dat €600,- meer.

Daarom ook niet je oude loonstrook geven maar gewoon een bedrag noemen wat boven je minimum zit. Dan heb je nog wat rek en kan je met andere voorwaarden schuiven.

Nu zou ik gewoon zeggen dat je teleurgesteld bent in het aanbod en dat je toch wel minimaal x had verwacht (en dan zorgen dat je minimum een beetje in het midden van dit bod en je opgegeven bedrag zit).

Per uur is een ander verhaal ja, dit gaat over 3,50 meer per maand

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 21:44

Marjolein schreef:

TS heeft het volgens mij over een totaalbedrag van 3 euro 50 per maand meer. Niet per uur.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 21:46

Nee Dankje is dan ook een antwoord. Gossie ik stop voor vandaag met lezen. Zo belachelijk weinig had ik niet verwacht.

Daarom mensen, nooit je salarisstrook geven…

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 21:59

Anomien schreef:
Mannen onderhandelen vaak wel, terwijl vrouwen altijd maar bescheiden blijven omdat we niet inhalig willen zijn.

Dit is achterhaald. Vrouwen onderhandelen wel, maar krijgen minder uit onderhandelingen dan mannen.

@TS: geef ze terug dat dit niet het aanbod is dat je verwacht en dat je hiervoor niet overstapt. Dat je graag bij ze wil komen werken, maar dat ze dan minimaal een marktconform aanbod moeten doen waaruit jij ook kan opmaken dat ze je graag zien komen.

Als ze niet willen plussen, heb je dan mogelijkheden om verder te kijken? Dit is hét moment om fors meer te gaan verdienen.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 22:10

Ik geef voortaan aan wat ik wil gaan verdienen en inderdaad niet verwachten dat zodra je er zit nog een flinke stap komt zonder functiewisseling. Dat moet je van tevoren regelen. Ik zou ook niet te licht denken over het wegvallen van thuiswerken. Dat is toch een groot gemis aan een stuk flexibiliteit. Daar zou voor mij persoonlijk grote financiële compensatie tegenover moeten staan. Of deze functie is een investering in je carrière en helpt je in de toekomst verder naar mooie kansen dat kan natuurlijk ook. Maar ik zou dat allemaal goed tegen elkaar afwegen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 22:16

Mede op basis van de lezing die ik vandaag heb gehoord, zeg ik Doen! Het lijkt erop dat je nu in een financiële 'val' zit.
Werk is zoveel meer dan wat je verdient. Ga niet...zoals veel mensen, vast zitten in een veilige baan die je op den duur ongelukkig maakt. Als een tijger in een onzichtbare kooi.
Luister anders eens naar haar podcast's, Merel Feenstra-Verschure https://open.spotify.com/show/0iqTU3Z5wGT7sWGyKvKwZm.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 22:23

Ik heb bij een goede baan ooit eens gezegd, kom maar met een mooi aanbod. Dat aanbod was €10.000 per jaar hoger dan ik zelf in gedachten had en ik kreeg er ook nog eens een bonus bij.

Sindsdien geef ik óf een salaris waar ik tevreden mee zou zijn +20% door, of ik laat ze met een aanbod komen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 22:24

Grote fout, nooit je huidige salaris vermelden, ze zijn niet in hun recht het te weten zonder toestemming. Je oude salaris doet er niet toe, jouw salaris verwachtingen wel. Nog makkelijker: op hun aanbod wachten en daarop in gaan. Is het te laag? Gewoon aangeven dat je een salaris in die en die schaal zoekt om te overwegen met hun in zee te gaan. Als ze dat vervolgens niet accepteren dan vriendelijk bedanken en aangeven dat je helaas niet kunt tekenen bij hun. Misschien houd het dan op maar misschien bereik je je salaris doel.

Maar ga nooit werken voor een salaris wat je om te beginnen al niet hoog genoeg vind, al is de baan nog zo leuk, en laat je niet verleiden door bonus beloften, want dat is het enige wat het is: bonus, niet basis.

Oh en laat het salarisaanbod niet direct je eerste indruk verpesten want het zegt niet perse iets over de kwaliteit van het bedrijf. Ik kreeg bij mijn laatste werk veel meer aangeboden dan de schaal die ik in mijn hoofd had, en dat was het meest rotte bedrijf waar ik ooit gewerkt heb. En het huidige bedrijf waar ik werk, bood een te laag salaris, toen ik echter aangaf dat ik dan niet geïnteresseerd was, hadden ze plotseling behoorlijk meer budget en het bedrijf is super fijn om te werken en heb ondertussen al meermaals ongevraagd loonsverhoging gekregen.

Kortom, je zit nog niet vast, maar vanuit hier word het wel stevig onderhandelen.. Succes!

Zonnebloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 22:32

Bedankt allemaal om te relativeren.
Ik weet nu dat het niet gek is om wat te eisen en ik hiermee geen genoegen hoef te nemen.
Zag dat ze me hadden ingeschaald in een schaal met 3 functiejaren, terwijl de schaal tm 11 functiejaren loopt en ik ruim 7 jaar ervaring heb.
Ze hebben nu gewoon letterlijk mijn huidige salaris genomen en deze passend in de schaal gemaakt.
Ik heb inmiddels een mail getypt waarin ik terugkom op het aanbod qua salaris, maar ook de mogelijkheden om thuis te kunnen werken nog eens wil onderzoeken.

Ben benieuwd!

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 22:44

ruitje schreef:
Ik zou hier niet eens een tegenbod in doen.

Mededelen dat dit te laag is en afwachten.

Dikke doei :+

Dit! Ik vind het een belediging en zou waarschijnlijk opzoek gaan maar een ander bedrijf.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 22:49

Hier zou ik ook niet mee akkoord gaan, voor €3.50 meer per maand ga ik geen zekerheid opgeven. :+

Wel een tip voor volgende keer, kijk wat een gemiddeld salaris is voor dergelijke functies en ga daar zeker op of boven zitten. Ik heb ruim €600 erbij gebluft en dat ik echt niet voor minder ging werken en dat werd direct geaccepteerd.

Er zijn ongelofelijk veel vacatures en er is heel moeilijk aan personeel te komen, dus is het niet deze dan wel een volgende.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 23:01

Zeker niet doen.

Komop zeg, ze zijn wel lekker van de pot gerukt.
Ik zou mij ook zwaar in de zeik genomen voelen als ze mij dat zouden bieden.

Ik moet binnenkort ook een arbeidsvoorwaarden gesprek aangaan.
Ik kan mijn oude salaris wel niet noemen, maar dat heeft geen zin omdat het bij de zelfde werkgever is.

Ik ga in functie een stap omhoog en verwacht daar minimaal 350€ bruto per maand omhoog te gaan.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 01-07-24 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 23:07

Zorg ook dat je het niet persoonlijk maakt zoals ik in veel reacties zie terugkomen. Ze proberen gewoon een goede deal voor hun eigen portemonnee te sluiten en dit staat verder los van wat ze jou waard vinden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 23:12

Ladyson schreef:
Zorg ook dat je het niet persoonlijk maakt zoals ik in veel reacties zie terugkomen. Ze proberen gewoon een goede deal voor hun eigen portemonnee te sluiten en dit staat verder los van wat ze jou waard vinden.

Is heel makkelijk gezegd als ze je z’n aanbod doen
3,50 per maand.
Dat is geen eens een aanbod, dat weten hun ook wel.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 23:17

Maar dan nog, als je besluit het gesprek verder aan te gaan, is het verstandig het zakelijk te houden. Is het een brutaal bod? Ja. Maar doe dan gewoon een brutaal tegen bod. En dan bedoel ik in cijfers, niet in woorden.

Ik zou dus niet laten blijken dat ik me geschoffeerd voel, maar wel duidelijk maken dat er flink wat bij moet.

Het kan ook een test zijn hè? Hoe stevig sta je in je schoenen. Kom je voor jezelf op of niet. Durf je te onderhandelen. Iemand die voor zichzelf kan opkomen in dit soort onderhandelingen, is ook in staat dat voor zijn werkgever te doen.

Kortom, laat niet over je heen lopen, maar doe dat professioneel. Het is een zakelijke onderhandeling. Geen theekransje.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 23:18

Precies, Het is gewoon een zakelijk aanbod, en daarin kan je ook gewoon een veel hoger zakelijk tegenbod doen. Heeft niks met emotie te maken, maar eerlijk. Vanuit mijn management tijd vond ik veel vrouwen sowieso veel te emotioneel en te makkelijk bij onderhandelingen over salarissen.
Mannen zijn daarin vaak assertiever en zakelijker.

Ladyson schreef:

Inderdaad, wees gewoon duidelijk in wat je verwacht.
Ik ben altijd heel straight in mijn onderhandelingen over salaris. Natuurlijk wel passend bij wat ik te brengen heb. Ben altijd in een hoge trede begonnen soms zelfs met oplage op het normale salaris als het aan de top van de schaal zat. Je kan daarin best hard onderhandelen, en aan hun dan de keuze of ze het willen bieden.