“Een dagje lekker niksen”, hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Re: “Een dagje lekker niksen”, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:37

Ik denk dat je met niksen vooral refereert naar opladen. Dit geldt voor iedereen anders. De één laadt op in groepen, de ander alleen. De één door het lichaam rust te geven, de ander door het lichaam aan te zetten.
Ik word niet goed van thuis zitten :+. Als ik tot 10:00 uitslaap dan ben ik zo beroerd dat ik gefrustreerd raak en niet meer weet wat ik moet doen. Ik laad op door om 7:00 uit bed te springen om 10km door het bos te struinen, naar mijn paard te gaan, te zwemmen et cetera. Zowel alleen als met anderen. Nadien voel ik me altijd heerlijk zen en ontspannen. Ik heb mijn hoofd leeggemaakt door fysiek bezig te zijn zonder “moeten”.
Mijn vriend kan daarentegen de hele dag in z’n studio zitten met entertainment van beeldschermen. Een collega kan weer een hele dag in de tuin liggen zonder enige vorm van entertainment. Ik moet er niet aan denken.
Zet je intelligente brein eens opzij en voel waar jij baat bij hebt :)) Ik heb ook lang gedacht dat ik na een lange werkweek moet niksen, want dat is goed voor je :roll:

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:45

Shenavallie schreef:
Even off-topic: Drie(!) boeken per dag???? Wow, hoe doe je dat? Ik doe rustig 3 weken tot langer met één boek. Ik type snel, maar lees tergend langzaam. :o Daarom lees ik meestal mijn eigen tekst niet meer na, want dat duurt me te lang.

Ja, ik lees echt verrekte snel. Mijn brein verwerkt info ook heel vlot. :j

Opladen is voor ieder inderdaad anders. Ik kan er echt van genieten als ik gewoon lekker lees, in de tuin of op de bank, lekker makkelijke maaltijd, en weer verder lezen. :') Ik kan er ook kriegel van worden als ik weet dat zo een dag er niet in zit de komende weken. :))

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 21:05

Ik snap ruitje wel. Een halve dag moeten nixen tot je naar stal mag om eindelijk nuttig werk te doen is echt enorm vervelend.

Hier af en toe hetzelfde scenario; een waslijst aan klusjes, maar of je hebt daar spullen net niet voor in huis, geen tijd of mogelijkheid om deze even te halen. Of vriendlief komt enorm moe thuis na werk terwijl ik zat te wachten tot we eindelijk samen een stukje konden gaan fietsen wandelen, whatever en dat gaat dan echt niet samen gebeuren.

Gelukkig heb ik tegenwoordig wat meer divers surf materiaal waardoor ik mezelf dan maar even van een uitdaging voorzie, een uurtje weinig-wind-dobberen of even naar het volgende dorp peddelen op de sup.

Tot je een blessure hebt en dan weer @&€*)”,!vrrrdrie weer een middag nix kan doen, je dus stierlijk verveelt tot er eindelijk gekookt wordt.

Oplossing op dit moment, ga uitgebreid koffie met op geschuimde melk zetten of thee met koekje, dienblad, tafel uitgeklapt buiten met een kleedje en de grote tuinstoelen met een voetenbank die nog op zolder stond…
En dan ben je zomaar weer een uur of wat verder voor je echt aan die koffie zit en mag je bijna meteen door naar stal :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 21:59

Ik denk dat het inderdaad mijn manier van opladen is, ik vind het héérlijk om zoveel mogelijk op een dag te doen. Gisteren was dat bijvoorbeeld om 8:30 op stal, 12 uur thuis, 13 uur bij mijn ouders en de hele dag onderweg, 17 uur thuis, 18 uur op stal om de paarden weer binnen te halen, 19:00 weer thuis om te bbqen. En dan aan het einde van de avond lekker op de bank hangen met een film <3

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:17

Waarom kan je je dag niet met werken? Het klinkt heel vreemd dat je onder werktijd je huishouden kan doen.

Verder lekker naar stal gaan, denk dat je vriend liever je kwijt is naar stal dan dat je chagrijnig thuis gaat zitten omdat het moet zeg maar.

En anders een hobby zoeken die je thuis kan doen, kleuren, handwerken, schilderen, photo shoppen, lezen, series kijken of wat dan ook.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:22

Als ik echt niks hoef dan plof ik neer op de bank Netflix aan of een boek lezen of ik ga lekker wandelen.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:49

Iedereen is anders natuurlijk. Als ik je planning hierboven lees denk ik, pfoe, dat is een heftige dag voor het weekend. Als het echt moet zou ik het doen maar dan wil ik de dag erna geen verplichtingen :P
Een hele dag niksen kan ik zelf ook niet, maar een voor- of namiddag in het weekend lukt met gemak. Serie of film kijken, knuffelen met de kat, dutje doen, kruiswoordraadsel invullen, in de zon liggen, krant of interessant artikel lezen op mijn telefoon, ...

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 23:10

Shenavallie schreef:
On-topic: Niets doen vind ik zelf ook erg ongemakkelijk. Daar ben ik veel te onrustig voor. In 2005 en twee jaar geleden door een heftige burnout gedwongen thuis komen te zitten, maar de muren kwamen op me af. Ik wist niet hoe snel ik weer aan de slag moest met werken. Lichamelijk zou ik het sowieso rustiger aan moeten doen, maar het lijkt er (met name geestelijk) niet in te zitten. Voel me ontzettend nutteloos en slecht. Op Bokt zijn zie ik vooralsnog als niksen.

Ik had dit ook toen ik mijn eerste burn out kreeg. Maar ben uiteindelijk toch goed ingestort en dat voor mijn 20ste. Mijn familie is nogal van als je niet tien ballen hoog houd ben je lui en luie mensen verdienen alleen slechte dingen. Ben in therapie gegaan en gaan werken aan dat stemmetje dat altijd zei, blijf toch doorgaan. Niks doen is wel wat doen rusten, en dat doen we in deze huidige maatschappij echt veel te weinig.

Niemands waarde is verbonden aan productie en luiheid is een verzonnen concept om mensen zich slecht te laten voelen over rust.

Maar even on topic, kijk een film of een serie, lees een boek of magazine. Ga games als daar je interesse ligt, ik ben tot kort geleden weer eens lid geworden van zo'n online paardenspelletje. gewoon voor de nostalgie, ga wandelen, bakken, tuinieren, zinloos uren op tiktok scrollen of ga op het internet een rabbit hole in.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 23:23

MarliesV schreef:
Waarom kan je je dag niet met werken? Het klinkt heel vreemd dat je onder werktijd je huishouden kan doen.

Als ik mentaal vast zit met iets op werk, dan ga ik ook ff een wasje draaien of stofzuigen. Meestal heb ik dan ook sneller een eureka moment dan als ik maar naar mijn scherm blijf staren. Is volgens mij niet echt heel uitzonderlijk? Op kantoor loop je toch ook af en toe een rondje, maak je een praatje met collega's of ga je even koffie halen?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 23:36

Ik kan echt perfect niksen, alleen is het wel een mindset. Het lukt niet altijd want soms zit ik helemaal in mn thesis flow of juist in werkflow waardoor ik die energie graag even gebruik om meters te maken. Dat werkt vaak beter dan op zulke momenten te gaan niksen en moeite moeten doen als ik niet in de flow ben.
Vooral met geen moetjes, lekker weer en rust in mn hoofd kan ik prima op een stoeltje zitten met een boekje en af en toe een duik in het zwembad. Kan ook in slaap vallen op mn luchtbedje.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:05

Ik denk dat wat anderen ook zeggen er echt vanaf hangt wat jouw manier van ontspannen is.

Ik kan ook niet goed de hele dag thuis zijn, of stil zitten, dan ga ik liever een paar uren in het bos wandelen ofzo. Juist de beweging en de verandering van omgeving geeft mij veel rust. Daarna kan ik overigens wel lekker op de bank liggen, omdat ik dan lekker moe ben :)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 14:10

Nala schreef:
Ik denk dat het inderdaad mijn manier van opladen is, ik vind het héérlijk om zoveel mogelijk op een dag te doen. Gisteren was dat bijvoorbeeld om 8:30 op stal, 12 uur thuis, 13 uur bij mijn ouders en de hele dag onderweg, 17 uur thuis, 18 uur op stal om de paarden weer binnen te halen, 19:00 weer thuis om te bbqen. En dan aan het einde van de avond lekker op de bank hangen met een film <3

Precies! Net als Fearn ook zegt, daarna zit je echt in je ontspanning met een voldaan gevoel. Dat levert veel meer op dan gedwongen moeten niksen.

Wat betreft je vriend die dan alleen achter blijft, is weer een ander verhaal. Wellicht heeft hij ook een hele andere benadering bij opladen. Over het algemeen kunnen mannen beter niksen dan vrouwen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 14:49

De huidige maatschappij is zo dat niets doen niet meer in ons systeem zit.
Dat levert vooral mentale klachten op.
Neem de tijd om zaken te doen
Leg je telefoon weg of als je een nieuws addictive bent een dag alleen muziek.
Niks doen is ook bij heleboel mensen iets als dat mag niet.
Gewoon een dagje lui in de tuin, boekje erbij en benen omhoog. Zalig.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 15:01

Bellatrix schreef:
Heerlijk een dagje niksen. :D
Dat heb ik vandaag ook gedaan.

Op tijd eruit, huisje boven doen, ontbijten, huisje beneden doen. Tuin gesproeid en geharkt. Toen even 2 uurtjes gamen. Toen al het onkruid onder de heg vandaan gehaald. Stokbroodje in de oven gedaan. Daarna foto's bewerkt van een bestelling. En ondertussen staat de tv aan waar ik met een schuin oog naar kijk. :D

Mooie omschrijving van niksen, voor mij zou dit een gewone vrije dag zijn maar niet “niksen”.

Niksen is voor mij op de bank/bed/zonnebedje in de tuin liggen, beetje dagdromen. Thats it :D
Die rust heb ik af en toe echt nodig, al houd ik het ook geen hele dag vol hoor :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 15:23

tjonge, ik wordt al moe als ik velen hier hun dagindeling hoor in het weekend en dat vinden zij dan niks doen. Damn, voor mij een dagje niks doen is enkel de paarden voeren, buiten laten en hun stal schoonmaken. S'avonds weer naar binnen halen en voeren. De rest van de tijd is dat bankhangen door te lezen of een film te kijken, gamen.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 18:20

Een dagje niksen is voor mij vooral een dagje 'niks hoeven'. En ik laad op van buiten zijn, met paarden bezig zijn en eens een boek lezen oid. Dus een dag niksen kan voor mij zijn: 's ochtends besluiten om even in de tuin te rommelen, samen uitgebreid brunchen, dan op m'n gemakje naar stal waar niet alles in 2 uur moet maar je ook prima een uurtje of twee langer bezig kunt zijn, op een stoel in de tuin dat boek uitlezen. Heerlijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:07

alice0cullen schreef:
Shenavallie schreef:
On-topic: Niets doen vind ik zelf ook erg ongemakkelijk. Daar ben ik veel te onrustig voor. In 2005 en twee jaar geleden door een heftige burnout gedwongen thuis komen te zitten, maar de muren kwamen op me af. Ik wist niet hoe snel ik weer aan de slag moest met werken. Lichamelijk zou ik het sowieso rustiger aan moeten doen, maar het lijkt er (met name geestelijk) niet in te zitten. Voel me ontzettend nutteloos en slecht. Op Bokt zijn zie ik vooralsnog als niksen.

Ik had dit ook toen ik mijn eerste burn out kreeg. Maar ben uiteindelijk toch goed ingestort en dat voor mijn 20ste. Mijn familie is nogal van als je niet tien ballen hoog houd ben je lui en luie mensen verdienen alleen slechte dingen. Ben in therapie gegaan en gaan werken aan dat stemmetje dat altijd zei, blijf toch doorgaan. Niks doen is wel wat doen rusten, en dat doen we in deze huidige maatschappij echt veel te weinig.

Niemands waarde is verbonden aan productie en luiheid is een verzonnen concept om mensen zich slecht te laten voelen over rust.

Maar even on topic, kijk een film of een serie, lees een boek of magazine. Ga games als daar je interesse ligt, ik ben tot kort geleden weer eens lid geworden van zo'n online paardenspelletje. gewoon voor de nostalgie, ga wandelen, bakken, tuinieren, zinloos uren op tiktok scrollen of ga op het internet een rabbit hole in.

Dat heb je goed verwoord en ik ben het verstandelijk met je eens. Gevoelsmatig vind ik het voor mijzelf gewoon erg lastig, omdat ik altijd bang ben dat ik het niet goed doe als ik niets doe. Ben wel benieuwd naar welke therapie je daarvoor bent gegaan. Binnenkort ga ik naar iemand die Access Bars bij mij gaat toepassen om zo hopelijk wat meer rust in mijn lijf en hoofd te krijgen. Ik kan alleen maar hard duimen dat het wat teweeg brengt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:10

Ik had vandaag een dagje vrij, maar heb die gebruikt om verschillende wassen te doen, te stofzuigen, dweilen, opruimen, boodschappen doen, koken, de muren van de toekomstige woonkamer van mijn zoon geplamuurd en nog het een en ander. Inmiddels weer mega pijn in mijn lijf en vooral mijn voet (peesplaat-gevalletje), dus nu even een paar minuten op Bokt om verplicht even niks te doen. :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:14

Ik moet ook leren niksen. En dat is niet op de bank hangen en op m'n telefoon scrollen want daar word ik ook beetje lamlendig en ongelukkig van. Ik moest wel zoiets gaan doen, want ik ontspan idd met inspanning maar dan sta ik wel constant aan. Even je lichaam en geest niets doen js ook nodig. Nu lees ik. Maar het is voor mij nog wel een leerproces want echt in een boek worden gezogen en concentreren is nog best lastig....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 20:00

Eulogy schreef:
MarliesV schreef:

Als ik mentaal vast zit met iets op werk, dan ga ik ook ff een wasje draaien of stofzuigen. Meestal heb ik dan ook sneller een eureka moment dan als ik maar naar mijn scherm blijf staren. Is volgens mij niet echt heel uitzonderlijk? Op kantoor loop je toch ook af en toe een rondje, maak je een praatje met collega's of ga je even koffie halen?

Oh zeker. Maar structureel je huishouden bij kunnen houden onder werktijd, tenminste zo lees ik het, vind ik bijzonder.

Dat is bij mij wat anders dan even een wasje in de machine doen of een keer de vaatwasser uitruimen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 02:14

alice0cullen schreef:
Shenavallie schreef:

Dat heb je goed verwoord en ik ben het verstandelijk met je eens. Gevoelsmatig vind ik het voor mijzelf gewoon erg lastig, omdat ik altijd bang ben dat ik het niet goed doe als ik niets doe. Ben wel benieuwd naar welke therapie je daarvoor bent gegaan. Binnenkort ga ik naar iemand die Access Bars bij mij gaat toepassen om zo hopelijk wat meer rust in mijn lijf en hoofd te krijgen. Ik kan alleen maar hard duimen dat het wat teweeg brengt.[/quote]

Deze ontdekking heb ik gehad in gewone praat therapie met een echt goede psycholoog die zich echt bewust was van de grote mechanieken en sociale systemen waaronder onze maatschappij functioneert, zeker als je een beperking hebt want je kunt je gewoonweg niet weg therapieen uit systemisch falen of discriminatie. En echt het begrijpen wat voor effecten kapitalisme en de gehele mindset die daarbij hoort hebben op de huidige maatschappij. Echt gaan dekoloniseren eigenlijk en al die mythes onder de loep gaan nemen, klinkt echt stom maar is echt ontzettend waardevol. Enige nadeel als is als je eenmaal de effecten ziet van al die mechanieken op de maatschappij kun je ze niet meer ontzien. Het laat echt een systemisch falen zien die wij graag afschuiven op de individu, want als je maar hard genoeg werkt krijg je wel een huis, goede baan, leuk leven, en dit is gewoon voor veel mensen niet waar. En dat zie je gewoon terug in de burn out cijfers.

Het is voor mij ook nog niet altijd makkelijk, zeker omdat mijn familie niet is veranderd en mij vaak ziet als lui en dit ook constant in mijn gezicht gooit. Een van de grootste redenen dat ik eigenlijk low contact ben met iedereen. :o

Mensen moeten die burn out ook echt niet onderschatten, het is een serieuze hersen aandoening die blijvende schade kan aanrichten in je hersenen waar je dan de rest van je leven mee moet gaan dealen. Ik heb er mensen op afgekeurd zien worden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:22

Tot ze zelf een burnout krijgen. Ik ben niet zo'n sociaal mens. Ik heb graag rust om mij heen. Kan gerust een dag de luierik uithangen. Al wordt dat door mijn familie ook als lui bestempeld.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:26

petraaken schreef:
Tot ze zelf een burnout krijgen.

Ja dat. Altijd 'aan' staan is echt zo ongezond. Je lijf blijft dan in een chronische stress stand en vroeg of laat ondervind je daar echt mentale en/of fysieke gevolgen van.

(Ik ben daar nu, tijdens mijn burnout, trouwens interessant boeken over aan het lezen en podcasts over aan het luisteren. 'Uit' (kunnen) staan is echt zo belangrijk.)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:37

Het ligt ook wel aan de behoeften van iemand. Ik ken mezelf onwijs goed en weet dat ik behoefte heb aan dagen niksen. Dat calculeer ik ook bewust in omdat ik mezelf erg goed ken. Zoals nu loop ik al dagen te rennen en komt er ook een druk weekend aan, dan baal ik wel dat ik niet even een dag aan de oplader kan. Al valt dat ook best wel mee allemaal, heb nog 3 uur voor mezelf voordat de andere activiteiten staan te wachten. Maar wat voor mij ook meespeelt: zo een dag niksen kan alleen goed als m'n hoofd leeg is. Dus niet allerlei tabbladen open van wat ik nog moet doen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:48

Dat van die tabbladen zou wel eens heel sterk de reden kunnen zijn dat ik niet kan ontspannen. Goede omschrijving!

Ik krijg continu van iedereen te horen dat ik rustiger aan moet doen en ik zou het heel graag willen kunnen. Lijkt me een heerlijk idee, maar ik voel enorme onrust. Ik ben - weet ik - veel te hard voor mijzelf. Mijn lichaam en geest gillen het vaak genoeg uit dat ik rust nodig heb, maar eenmaal een dag vrij kan ik die niet vinden. Praatgroepen zijn niets voor mij, dan hou ik mijn mond. Heb dit al een paar keer aan de hand gehad. Iedereen gooit zijn ellende eruit en ik wacht rustig tot de tijd erop zit en ik weer naar huis mag. Ik prik ook door die praattechnieken heen.