Welke scooter past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Welke scooter past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 18:37

Amand0 een speedpedelec durf ik niet, ik vind 27km/u op mijn electrische fiets echt hard genoeg. Ik ben niet zo'n held op de fiets en op de weg die ik fiets is erg veel woon/werk fietsverkeer.

Helm onder het zadel is handig inderdaad.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:43

ik heb sinds een paar maand een scooter, eentje met benzine. Ik heb voor een benzine gekozen op aanraden van de dealer, omdat ik van plan ben er elke dag 25-50 km (gemiddeld) mee af te leggen en omdat ik ook van plan ben heel wat jaren met m'n scooter te rijden. De dealer gaf aan dat een accu risicovol is ivm de afstand , mar ook dat de elektrische brommers nog te nieuw zijn om te weten hoe ze zich over 5 jaar gaan houden.

Ik heb een helm met vizier en kinbeschermer, eentje die je net zoals een politiehelp helemaal omhoog kan klappen. Ik vind het vizier zeer handig, als er dan een takje of steentje je richting op vliegt, vliegt het tenminste niet in je ogen. Ik heb geen groot scherm aangezien de dealer dit afraadde ivm wind vangen. Een helm met kinbeschermer is veiliger, omdat deze ook je kin, neus en mond beschermt bij een val.
Mijn helm past overigens nét niet in mijn brommer, ondanks het feit dat ik een XS heb, dat is wel jammer. Hij past ook niet in m'n koffertje achterop, dubbel jammer dus.

Als er daar zoveel woon/werkverkeer is, zou je dan wel met een brommer aan 50/h over die weg durven rijden?

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:53

Als je al geen held op de fiets bent, zou ik eerst maar eens wat proefritjes maken om te kijken of je überhaupt wel durft te rijden met een scooter.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 18:55

Het lijkt me stabieler dan een fiets of speedpedelec. Ik denk dat het went. Dat had ik met de electrische fiets ook.
Ik ben ooit twee keer met de fiets een keer over de kop geslagen (niet met de electrische), vandaar dat ik wat voorzichtig ben met de fiets.

Goede tip voor een helm goldyc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:58

_Christina schreef:
Als je al geen held op de fiets bent, zou ik eerst maar eens wat proefritjes maken om te kijken of je überhaupt wel durft te rijden met een scooter.

Eens. Ik zat toen ik net ging scooterrijden ben ik bijna op de motorkap van een auto beland. De ‘gas is naar je toe draaien’ heb ik erg aan moeten wennen. Het was voor mij natuurlijker om iets naar je toe te halen als je moest remmen. Soort van ‘hand sluiten is remmen’ :'). Maar dan ga je op de scooter natuurlijk vol gas naar voren. Dusssss, dat ging niet helemaal goed met een auto van rechts. :+
Ik ben echt een gevaar op de weg geweest in het begin. :=
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 28-06-24 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:58

Ik heb nog maar een keer op een scooter gereden, een oude van m'n oude buurvrouw en ik vond het doodeng, instabiel en gammel voelen dus vandaar. Ik scheet zeven kleuren stront, maar ik ben dan ook het stabiliserende en zelf overeind houdende gevoel van een echte motor gewend. Ik hoop voor jou dat het aan die specifieke scooter lag en dat andere exemplaren niet zo eng voelen.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 19:08

Ik weet niet uit welke omgeving je komt, ik heb momenteel mijn lasourini te koop staan incl alle toebehoren.
Bouwjaar 2023 dus ool nog flink niew. Ik gebruikte hem om naar de paarden te gaan. C.a 20 km enkele rit. Ik vond het erg fijn en was er met 35/40 minuutjes max. Stevig ding en goede ligging op de weg.

Het windscherm vind ik erg handig. Behalve als het flink regent. Ik reed veel tussen platteland door dus ook flinj wat vliegen en dan is het wel fijn om die windscherm te hebben ook met lichte regen hoid het toch een en ander tegen.

Mijn tip is sws neem er een met elektrische onsteking. Mijne kan beide. Maar oudewets starten met zon trappetje vind ik toch enorm vervelend.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 19:10

In mijn Zip past trouwens wel een helm onder het zadel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 20:52

Ik hoop dat ik het niet eng vind, we gaan het zien. En anders wordt het file lijden..

Ik kom uit omgeving Arnhem.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:05

Ik vond de scooter veiliger aanvoelen dus ik snap het wel.
Het geeft een stabieler gevoel.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 18:03

En op een scooter verwachten mensen dat je sneller gaat en gelden ook niet de 'fietsers regels'.

De trein is geen optie, SV?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 18:16

Ik heb gekeken, maar de tijden komen net onhandig uit. Óf ik ben heel vroeg of net te laat. En ik vind de trein ook pokkeduur. Ik krijg maar weinig qua reiskostenvergoeding.
Bij heel slecht weer zou het wel een optie kunnen zijn, maar dan moet ik wel errug vroeg mijn bed uit.

Eerst maar eens wat proefritjes maken.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 18:48

Wij zijn juist van benzine(wat een ellendig *** ding mega veel onderhoudskosten) naar een elektrische scooter gegaan!
En echt wat een verademing!
Wij hebben de Yadea e8S
80 km op een accu stevig en robuuste scooter wel zwaar!
Niet de goedkoopste maar wel erg degelijk.
Helm en meer past in de buddyseat.
Wat wij vooral ook een pluspunt vinden is de grafeen accu deze zijn vele malen beter dan de oude lithium accu's.
Wij hebben wel een windscherm want hier in Friesland waait het altijd en vinden dat toch fijner rijden!
En ik word niet meer wakker van de scooter als m'n vriend naar z'n werk gaat heeel fijn!
Laatst bijgewerkt door Froukje_J op 29-06-24 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 19:05

Ik rij al sinds ik m'n autorijbewijs heb met scooters.
Zoveel sneller, handiger en zuiniger, nooit geen gedoe met parkeerplek zoeken en makkelijk binnendoor rijden.
Ik rijdt zo'n 9000 a 10000 km per jaar, alleen al met de scooter, alleen met zware regen en sneeuw pak ik de auto.

Vorig jaar een elektrische gekocht want leek ideaal.. wind tegen ging die niet harder dan 39, leuk op een weg tussen de auto's en als ik naar werk was geweest had ik of genoeg accu voor stal, of voor boodschappen, samen lukt niet zonder opladen. Ik werd koekoek van dat plannen wat wel en niet paste met de accu.
Het enige voordeel vond ik de rust en het snelle optrekken, fietsers daarentegen schrikken van je en elke keer toeteren vond ik zo.. ja kweenie, aso. :D
Gauw weer ingeruild voor een benzine scooter.

TS, neem wel een A of B merk, geen chinees ding want die gaan niet lang mee.
Scherm vond ik voor mijzelf fijn, geen vliegjes, motregen en koude wind in mijn gezicht, maar bij regen en tegemoetkomend verkeer in het donker vond ik het doodeng omdat je geen ruitenwisser hebt en die druppels je zicht belemmeren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 19:20

Supervixen schreef:
Ik heb gekeken, maar de tijden komen net onhandig uit. Óf ik ben heel vroeg of net te laat. En ik vind de trein ook pokkeduur. Ik krijg maar weinig qua reiskostenvergoeding.
Bij heel slecht weer zou het wel een optie kunnen zijn, maar dan moet ik wel errug vroeg mijn bed uit.

Eerst maar eens wat proefritjes maken.

Als je een traject abbonement hebt vallen de kosten wel mee voor dat ritje. Een scooter is ook niet goedkoop en je moet ook nog tanken. Je tankt snel voor 10 euro. En dat een paar keer per week als je 20km heen en 20km terug moet.

Voor dat traject betaal je denk rond de 100 voor de trein.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 19:24

Mijn man heeft 80 km gereden met de scooter en hoeft nog lang niet te tanken hoor!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 19:27

Gemiddeld 210km idd op een tank dus dat valt ook wel mee. Ik reed toen erg veel en zat snel aan de 50 km per dag of meer dus ik ga tankte wel 2x in de week ongeveer.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:13

Hier ook ervaring met elektrisch. Ik heb een paar jaar de Nimoto Trendy R, met dubbele accu had ik 120km range en hij reed echt top!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 21:21

Toch wisselende verhalen qua electrisch en benzine.
Het is me in ieder geval duidelijk dat ik geen windscherm wil. Lijkt me eng om slecht te zien bij regen.

Ladygiroc ik ga zeker niet bezuinigen.

Froukje wat vind jij veel onderhoudskosten als ik vragen mag?

BeFunny ik zou niet elke dag met de trein willen. Ik heb gekeken en een retourtje kost 9,50. Ik vind dat nogal wat. Als ik met de auto ga kost me dat iets meer dan 6 euro en met de scooter vast nog minder. Ik vind het nogal een prijsverschil en de auto is betrouwbaarder en comfortabeler.
Ik sta voor de klas en ik kan het niet hebben dat een trein niet rijdt en ik veel te laat kom. Dan zit er een klas zonder leerkracht.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:51

Ik vindt juist m'n windscherm fijn, blijf je toch nog beetje droog met regen. En lekker geen wind en vliegen in je gezicht. Indd enig nadeel is met regen dat je wat minder ziet.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:37

Supervixen schreef:
Toch wisselende verhalen qua electrisch en benzine.
Het is me in ieder geval duidelijk dat ik geen windscherm wil. Lijkt me eng om slecht te zien bij regen.

Ladygiroc ik ga zeker niet bezuinigen.

Froukje wat vind jij veel onderhoudskosten als ik vragen mag?

BeFunny ik zou niet elke dag met de trein willen. Ik heb gekeken en een retourtje kost 9,50. Ik vind dat nogal wat. Als ik met de auto ga kost me dat iets meer dan 6 euro en met de scooter vast nog minder. Ik vind het nogal een prijsverschil en de auto is betrouwbaarder en comfortabeler.
Ik sta voor de klas en ik kan het niet hebben dat een trein niet rijdt en ik veel te laat kom. Dan zit er een klas zonder leerkracht.

Ik pb je even de precieze prijzen maar wij konden daar bijna een nieuwe scooter voor kopen :+
Kijk wij kunnen natuurlijk ook enorme pech hebben gehad.. maar wij wouden door de ellende die we hebben gehad en de kosten nu wel een goede scooter.
En zo'n elektrische scooter is ook nog eens een stuk buurtvriendelijker..vooral als je rond half 6 weg moet in de ochtend :+

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 00:21

Ik zat in precies dezelfde situatie en heb sinds 1,5 jaar een Sym Fiddle 2. Hij was jong gebruikt met maar een paar duizend km op de teller en was van een oudere man geweest. Gekocht bij een bekende dealer van ons. Mijn helm past niet onder mijn zadel maar heb een topkoffer en een winscherm. Ideaal.
Zelf heb ik er wel eens aan gedacht een Speed Pedelec aan te schaffen, maar ik rijd de brommer eerst af denk ik. Het is een zuinig dingetje en heb jerrycans die ik elke keer vul. Mijn auto is namelijk niet zo zuinig en gebruik ik alleen bij echt rot weer.
Ik breng hem jaarlijks even weg voor onderhoud/benzinecheck. Ik zit zelf bij Univé met 6,27€ p/m qua verzekering.
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 07:11

Dank voor je antwoord Froukje.

Merexa bij jou vallen de onderhoudskosten dus mee.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 08:12

Met de zip nooit problemen gehad.

Met andere brommers/scooters continu ellende. Met stip op èèn de tomos youngster elke keer was er wat mee nieuw gekocht 6 maanden later was ik hem al zat verkocht voor een scheintje van de nieuwprijs met verhaal enkel geschikt als stads)boodschappen brommer.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 09:18

Heb je ook aan een brommobiel gedacht, altijd droog en warm op je werk.
Meer kreukelzone bij aanrijding en beter zichtbaar op de weg.
Je hebt van die kleine mini auto's, maar ook van die 3 wielen, een soort overkapte scooter.