Parkeerplaats voor huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Parkeerplaats voor huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:43

Ze wilden bij ons op de weg voor het huis drempels gaan aanleggen om de snelheid naar beneden te halen, er wordt inderdaad hard gereden. Nu was ook op de informatieavond een vertegenwoordiger van de hulpdiensten aanwezig. Zij vonden het geen strak plan want wij zitten op dit stuk al met de maximale aanrijtijden, door de drempels wordt deze tijd alleen maar langer. Het plan is daardoor dus uiteindelijk van tafel gegaan. Je kunt wellicht eens navraag doen bij de brandweer en ambulance hoe zij tegen dit soort dingen aankijken. Ook voor hun wordt het er niet makkelijker op om hun werk te moeten doen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 16:08

meggiemeg schreef:
Ze wilden bij ons op de weg voor het huis drempels gaan aanleggen om de snelheid naar beneden te halen, er wordt inderdaad hard gereden. Nu was ook op de informatieavond een vertegenwoordiger van de hulpdiensten aanwezig. Zij vonden het geen strak plan want wij zitten op dit stuk al met de maximale aanrijtijden, door de drempels wordt deze tijd alleen maar langer. Het plan is daardoor dus uiteindelijk van tafel gegaan. Je kunt wellicht eens navraag doen bij de brandweer en ambulance hoe zij tegen dit soort dingen aankijken. Ook voor hun wordt het er niet makkelijker op om hun werk te moeten doen.

Wat voor hinder kunnen hulpdiensten ondervinden van deze parkeerplaats?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 16:14

Je zou eens kunnen kijken of er lokale wet- en regelgeving is: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/zoeken

Op je gemeente zoeken. Bij ons heet het iets als "handboek inrichting", maar dat zal in elk gemeente anders zijn. Wellicht hebben ze zelf al richtlijnen over leefbaarheid en wat veilig is.

Maar goed, er is inspraak dus best kans dat ze naar jullie luisteren. Zit er trouwens een raam aan die kant van de parkeerplaats?

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 17:37

beert schreef:
Je zou eens kunnen kijken of er lokale wet- en regelgeving is: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/zoeken

Op je gemeente zoeken. Bij ons heet het iets als "handboek inrichting", maar dat zal in elk gemeente anders zijn. Wellicht hebben ze zelf al richtlijnen over leefbaarheid en wat veilig is.

Maar goed, er is inspraak dus best kans dat ze naar jullie luisteren. Zit er trouwens een raam aan die kant van de parkeerplaats?

Ja precies het raam van de woonkamer. Dus een groot raam.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 00:01

Ik vind het ook erg dichtbij hoor, maar ik lees in dit topic 2 reacties van mensen die ervaring hebben met een parkeerplek dichtbij en beide geven aan totaal geen hinder ervan te hebben.

De rest van de mensen, zonder ervaring ermee, geeft aan bezwaar etc in te dienen. Is dit niet een beetje frapant en gewoon weerstand tegen verandering?

Prima natuurlijk om bezwaar in te dienen, maar ik zou wel even goed nadenken wat je bezwaren dan daadwerkelijk zijn. Initieel ging het over licht- en geluidsoverlast namelijk.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 00:41

Ik begreep eerst dat het op 50 cm van het huis kwam. Later op 1.20. op welke afstand van de voordeur komt er eventueel een parkeerplaats?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 06:14

@scrabbel, kijk even naar het plannetje op de eerste pagina, dan wordt het duidelijk.

TS, ik zou hier een advocaat op zetten als je serieus bezwaar wilt maken. Hoe groot is de kans dat er andere mensen gaan parkeren?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 07:21

Petpa schreef:
meggiemeg schreef:

Je parkeert met neus of kont van de auto richting de gevel van het huis; als iemand niet ver genoeg doorrijdt en een grote auto heeft, steekt deze wellicht hinderlijk uit over de straat, waardoor hulpdiensten er niet (goed) door kunnen.
Verder ook: als men te veel naar links parkeert, dus de 1.20m wordt ineens 70 cm, dan is de doorgang het huis in voor hulpdiensten ook ineens een stuk lastiger.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 07:56

Ik rijd regelmatig in het donker een grote parkeerplaats af. De uitgang ligt recht tegenover een woning, ik zie mijn lampen altijd fel gereflecteerd in het raam. Nou is dat wat anders, want er rijden daar natuurlijk regelmatig auto's weg, maar het lijkt mij echt heel irritant, iedere keer die lichten in je huis. En dat is dan op 10 meter afstand. Ik kan me best voorstellen dat parkerende auto's op 50 cm afstand die met de koplampen naar binnen schijnen, al is dat maar 1x per avond, best vervelend kan zijn.

Ik zie op die plattegrond wel 2 kleuren parkeerplaatsen: grijs bij jullie voor de deur, groen aan de rechterkant. Ik zou eerst eens uitzoeken wat het onderscheid daarin is. Als die grijze helemaal (nog) niet aangelegd wordt maar bv alvast is ingetekend voor de toekomst (laadpaalplek bv?) is het ook weer een ander verhaal.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 09:37

Petpa schreef:
meggiemeg schreef:

Als mensen met een lange auto nog dichter naar de gevel van de woning gaan parkeren om te voorkomen dat er een gedeelte van de auto op de weg komt kan je niet meer naar binnen met bijvoorbeeld een brancard. ( mijn vorige auto was langer dan de gemiddelde auto, ik was blij dat er lage bosjes bij de parkeerplaats waren zodat ik hem verder naar achteren kon parkeren zodat hij niet met neus/kont uitstak).Of als er brand uit breekt is het wel fijn als de brandweer wat ruimte heeft om naar binnen te kunnen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:33

Ik zou hier ook niet echt blij van worden. Als het een prive oprit is, is het wat anders, want met een klein autootje kun je er nog achter langs wandelen en is het in ieder geval jouw eigendom die zo dicht bij het huis staat. Maar inderdaad als het andermans auto's zijn weet je nooit hoe en wat er komt te staan. Vind het nogal wat dat je stoep voor je raam verdwijnt en je dus van de stoep af moet, de weg op en dan weer de stoep op bij het huis. Geen groot probleem, maar ik vind het vreemd bedacht van deze ontwerper. Dan zouden ze op beide plekken ook een schuine drempel moeten maken voor mindervaliden.

En ik las dat er een raam zit bij die parkeerplaats? Naast dat een grotere bak je hele uitzicht belemmert, vraag ik me af of dat qua brandveiligheid mag om een raam zo te blokkeren. Niet alleen om eruit te komen, maar ook voor de brandweer om eventueel binnen te komen als de deur geblokkeerd zou zijn.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:40

Lees het bestemmingsplan een na via

Regelsopdekaart.nl

Lees je huis aan huis blad?

Ik snap wel dat je het gemist hebt hoor. Maar meestal worden zulke dingen veel eerder gepubliceerd dan een brief dat ze het al uitvoeren.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:55

Anomien schreef:

Regelsopdekaart.nl

Ik snap wel dat je het gemist hebt hoor. Maar meestal worden zulke dingen veel eerder gepubliceerd dan een brief dat ze het al uitvoeren.

Publicatie in een huis aan huisblad is niet (meer) verplicht, wel via de digitale weg. Via de website van officiële bekendmakingen kan ze dit mogelijk terugvinden.

Maar het kan nog zijn dat dit helemaal niet vastgesteld is en dat ze dit willen overleggen. Anders zou er geen ruimte zijn om bezwaar te maken. Dus dan is er wellicht niet altijd al een publicatie over.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 13:12

Is dit in NL of BE?

Ik kan me niet voorstellen dat zoiets in NL zomaar mag....

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 13:15

Ibbel schreef:
Ik rijd regelmatig in het donker een grote parkeerplaats af. De uitgang ligt recht tegenover een woning, ik zie mijn lampen altijd fel gereflecteerd in het raam. Nou is dat wat anders, want er rijden daar natuurlijk regelmatig auto's weg, maar het lijkt mij echt heel irritant, iedere keer die lichten in je huis. En dat is dan op 10 meter afstand. Ik kan me best voorstellen dat parkerende auto's op 50 cm afstand die met de koplampen naar binnen schijnen, al is dat maar 1x per avond, best vervelend kan zijn.

Ik zie op die plattegrond wel 2 kleuren parkeerplaatsen: grijs bij jullie voor de deur, groen aan de rechterkant. Ik zou eerst eens uitzoeken wat het onderscheid daarin is. Als die grijze helemaal (nog) niet aangelegd wordt maar bv alvast is ingetekend voor de toekomst (laadpaalplek bv?) is het ook weer een ander verhaal.

Ja inderdaad. Heb je een ook legende wat de kleuren aangeven?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 14:40

Bij de supermarkt bij ons in de buurt is er al een paar keer een auto tegen de gevel aangereden, met als gevolg dat er flink was schade was aan de gevel. En daar heb je ook een stoepje (incl. brede, hoge stoepband) van +/- 50cm voor.
Dan zou ik er echt niet op zitten te wachten op een openbare parkeerplek zo dicht bij mijn woning te hebben... Voor je het weet zet iemand de auto in de verkeerde versnelling en heb je schade aan je woning. Als je geluk hebt stoppen ze een briefje in de bus, maar anders zit je er mooi mee te kijken als je niet thuis bent.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 14:50

Ik zie zoiets hier ook wel. Dan zijn dan appartementen op de begane grond met een heel klein terrasje (ik schat anderhalve meter) waar direct tegenaan parkeerplaatsen zijn. Niet zijdelings te parkeren, maar recht erop als je begrijpt wat ik bedoel. Je zit dan toch ook in de uitlaatgassen, nog niet eens gedacht aan het gevaar van doorschietende auto,s.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 17:37

Het is inderdaad in Nederland.
De parkeerplaats komt op 50cm van het huis, maar bij de voordeur naar de weg is er wel een pad van +-120cm.
De kans dat er andere gaan parkeren is groot. Er is in de wijk altijd een probleem met parkeren.

Er was een brief gestuurd en afgelopen week konden we de aanpassingen bekijken en was er een informatie avond. Het kon dus nog niet eerder.

De grijze parkeervakken zijn 'normale' parkeerplaatsen en het groene worden groene parkeerplaatsen. Denk een andere ondergrond. Maar wel beide openbare parkeerplaatsen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 19:32

Hmm, die 50 cm betekent dat iemand met een rolstoel er al niet meer langs kan. Een snel rondje google zegt:

Een gemiddelde rolstoel is tussen de 55 en 65 centimeter breed. De breedte die iemand in een rolstoel nodig heeft om rechtdoor te kunnen rollen is 90 centimeter. Gemiddelde rollator is 60cm breed.

Dat betekent dat bewoners en/of bezoeker met een beperking die een rolstoel of rollator gebruikt er niet meer langs kunnen. Kinderwagen gaat misschien net, daar heb ik geen ervaring mee. Maar als er iemand een grote auto (of bus) neerzet met een lange neus of kont die nog een eind over stoel valt, dan kan niemand er meer met goed fatsoen langs.

Mochten er dan nog mensen een laadpunt aanvragen, dan neemt dat ook ruimte in en je weer een extra obstakel erbij.

Als die parkeerplek bij je raam zit, heb je de auto gevoelsmatig wrs bijna in huis staan. Ik denk dat het goed is om, indien mogelijk, even juridisch advies in te winnen en goed laten uitzoeken wat de minimale breedte van een stoep moet zijn in de betreffende gemeente.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:22

Er zit toch nog een stukje "voortuin" van 40 cm tussen het eind van het parkeervak en de gevel van het huis ook?

Dus in totaal 40 cm "tuin" + 50 CM vrije strook = 90 CM totaal dat de wagen van het huis/de gevel afstaat toch?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:29

Stybba schreef:
Bij de supermarkt bij ons in de buurt is er al een paar keer een auto tegen de gevel aangereden, met als gevolg dat er flink was schade was aan de gevel. En daar heb je ook een stoepje (incl. brede, hoge stoepband) van +/- 50cm voor.
Dan zou ik er echt niet op zitten te wachten op een openbare parkeerplek zo dicht bij mijn woning te hebben... Voor je het weet zet iemand de auto in de verkeerde versnelling en heb je schade aan je woning. Als je geluk hebt stoppen ze een briefje in de bus, maar anders zit je er mooi mee te kijken als je niet thuis bent.

was hier ook, daar hebben ze enkele amsterdammertjes voor geplaatst, voor de veiligheid

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 17:15

beert schreef:
Anomien schreef:

Regelsopdekaart.nl

Publicatie in een huis aan huisblad is niet (meer) verplicht, wel via de digitale weg. Via de website van officiële bekendmakingen kan ze dit mogelijk terugvinden.

Maar het kan nog zijn dat dit helemaal niet vastgesteld is en dat ze dit willen overleggen. Anders zou er geen ruimte zijn om bezwaar te maken. Dus dan is er wellicht niet altijd al een publicatie over.

Ik snap het. Maar gepubliceerd had het wel moeten zijn als er een besluit is genomen of als het een ontwerp BP is. Ik snap ook dat het vele mensen ontgaat.
Maar als ik het zo begrijp willen ze al overgaan tot uitvoering, dan kan dat niet zomaar zonder dat er een besluit is genomen. En dat wilde ik aanstippen.