Dilemma: proclamatie of paardenweekend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: Dilemma: proclamatie of paardenweekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:09

Je wilt eigenlijk zelf graag naar Frankrijk maar zou de proclamatie bijwonen om andere blij te maken

Dan zou ik voor mezelf kiezen en op vakantie gaan

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:13

Amber_anne schreef:
Je wilt eigenlijk zelf graag naar Frankrijk maar zou de proclamatie bijwonen om andere blij te maken

Exact dit. Jouw leven, jij kiest. Ik zou kiezen voor datgene waar jij blij van wordt. Daarnaast heb je een vakantie wel verdient na het behalen van je opleiding. Dus lekker naar Frankrijk gaan en genieten :j

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:15

Amber_anne schreef:

Dit dus!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:17

Amber_anne schreef:

Precies.

Nogmaals; keuzes maak je niet voor anderen maar voor jezelf.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:21

Inderdaad. Wat wil JIJ en wat is voor JOU belangrijk. Als dat het weekend met familie is: Gewoon daar lekker voor gaan. En dan bij het echte diploma-ophalen een klein momentje zelf van maken ofzo.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:44

Als jij al een jaar praat over het weekendje Frankrijk, dan zegt dat een hoop toch. Doe geen dingen voor anderen, die proclamatie is echt voor jezelf. Je zal je nog verbazen dat de studiegenoten achteraf nog zeggen dat ze ook liever op vakantie waren gegaan dan een uur naar verhaaltjes en gebabbel luisteren. Wat een gekke dag om dat te doen trouwens, zondagmiddag.

Niemand kan voor je kiezen, maar niemand anders zou je ook onder druk moeten zetten om een van de opties te kiezen. Volg je hart, en geniet van de keuze die je maakt zonder je schuldig te voelen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 15:33

Dankjulliewel voor jullie reacties! Ik heb het vanmiddag ook met mijn psycholoog besproken en ook zij zei dat ik moest proberen om alle andere mensen te negeren en enkel voor mezelf te kiezen. Allen is dat erg moeilijk als peoplepleaser. Ik weet gewoon dat ik sowieso mensen zal teleurstellen wat ik ook kies en dat vind ik onwijs moeilijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:41

Teleurstellen? Doei.
Je hebt mensen trots gemaakt door je opleiding af te ronden en een diploma te halen. Top +:)+

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 17:32

Goof schreef:
Teleurstellen? Doei.
Je hebt mensen trots gemaakt door je opleiding af te ronden en een diploma te halen. Top +:)+

Ze zijn zeker wel trots, maar ik weet dat mijn moeder teleurgesteld zou zijn als ik het niet deed, net als mijn 2 vrienden die mee afstuderen. Maar als ik vertrek op het weekend weet ik dat mijn vader zich erg schuldig zal voelen omdat het ongeïnteresseerd over komt als hij er niet bij is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 17:40

Ik zou het als vriendin (of moeder, maar goed ik heb geen kinderen dus daar kan ik weinig over vinden) het erg jammer vinden als je door mij iets anders doet dan dat je zelf graag zou willen. Zouden jouw moeder en vriendinnen er ook niet zo instaan?

Als ik me verplaats in je studiegenoten: tuurlijk zou ik het jammer vinden dat mijn studiegenoot iets anders gaat doen die avond. Maar als ik weet dat mijn vriendin iets anders doet waar ze gelukkiger van wordt dan is dat toch veel belangrijker? Het is maar een handje schudden en een goodie bag ophalen in een mooie Stadsgehoorzaal. Het was niet eens de diploma uitreiking zelf toch?

En aan de andere kant zal je vader het vast ook prima begrijpen als je dit jaar daar liever bij wilt zijn. Hij zal het misschien jammer vinden dat hij er zelf niet bij is en dat je niet bij hem bent, maar dat komt dan de volgende keer weer. Of een ander weekend.

Het is heel lief dat je zoveel om de gevoelens van anderen geeft, maar laat je er niet door in de weg zitten. Dit gaat om jouw feestje (afstuderen) en jij mag zelf kiezen hoe, waar en met wie je dat viert.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 17:59

Waidida schreef:
Goof schreef:
Teleurstellen? Doei.

Ze zijn zeker wel trots, maar ik weet dat mijn moeder teleurgesteld zou zijn als ik het niet deed, net als mijn 2 vrienden die mee afstuderen. Maar als ik vertrek op het weekend weet ik dat mijn vader zich erg schuldig zal voelen omdat het ongeïnteresseerd over komt als hij er niet bij is.

Heb je het je moeder, je vader en je vrienden gevraagd? Of vul je het zelf in?

Ik vind het echt vervelend voor je dat je je zo in een hoek gedwongen voelt door anderen en ik gung het je daarvan los te komen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 18:06

Mijn beide ouders hebben gezegd dat ze het jammer zouden vinden. Natuurlijk zullen ze zich wel neerleggen bij mijn keuze maar ik vind het wel geen fijn gevoel dat ik hun iets afpak ofzo? Mijn vrienden hebben het ook al gezegd dat ze het jammer zouden vinden als ik er niet bij was maar eentje heeft wel al gezegd dat hij wilt dat ik doe wat ik leuk vind.
Ik wil gewoon echt vermijden dat ik op een van de twee locaties sta en denk: oliebol, ik heb de foute keuze gemaakt.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 18:10

Ik ben zelf ook van België en heb 2x een proclamatie meegemaakt (bachelor en master). En het stelt echt niet zo veel voor hoor. Eerst een hoop bla bla, vervolgens worden alle namen kort afgeroepen (wij moesten nieteens naar voor komen). En dan nadien de receptie, wat het leukste was van de dag. Of toch bij de bachelorproclamatie, bij de master hadden we nieteens een echte receptie dankzij corona. Maar om daar nu een heel weekendje weg te paard voor weg te gooien, ik zou het wel weten..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 18:11

Waidida schreef:
Ik wil gewoon echt vermijden dat ik op een van de twee locaties sta en denk: oliebol, ik heb de foute keuze gemaakt.

Dat gaat niet, je gaat sowieso iemand teleurstellen.
Dus in dat geval (en voor de 3e keer); kies wat je zelf wil, niet wat een ander wil.

En even serieus, mensen die uitspreken dat ze teleurgesteld zijn dat jij niet doet wat zij willen zijn weinig motiverend in je leven ...

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 18:51

Gooi een munt op. Kop proclamatie. Staart frankrijk. Op moment dat je ziet waar die op gevallen is voel je of je daar spijt bij hebt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 19:25

Het is meestal kop dus doe daar frankrijk op en munt de proclamatie. :P

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:02

Andere insteek: je ziet je klasgenoten toch weer op de diploma uitreiking? Dan zou ik nou voor Frankrijk kiezen.

Als je kiest voor de ene optie dan vinden je vrienden vd andere dat niet leuk en vice versa. Je kunt nooit iedereen tevreden stellen.
Ik zou zelf 4dgn herinneringen voorop die misschien 2 uurtjes stellen.

Buiten dat het logistiek met de paarden dus niet handig is als je daar tussenuit gaat.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:25

Ik heb 2 master diploma’s en dus ook 2 proclamaties gehad. Beide in België. Naar de eerste ben ik niet geweest en heb ik ooit nooit spijt van gehad. Naar de tweede wel maar dat stelde echt heel weinig voor. Namen werden gewoon afgeroepen maar we moesten niet naar voor gaan ofzo. Dus ik zou er je andere plannen niet voor aan de kant zetten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:36

Ik heb hetzelfde dilemma gehad bij mijn laatste diploma uitreiking.

Ik zou een aantal dagen meegaan op vakantie in Limburg, maar na een dag had ik al dat ik liever daar bleef dan dat ik naar mijn uitreiking zou gaan, uiteindelijk maakten de destijdse heftige overstromingen de keuze en kon ik daar helemaal niet meer wegkomen. Ik denk dat ik dus ook niks gemist heb als moeder natuur het mij al heel duidelijk maakte _O-

Ik ligt er nooit meer wakker van. Ik heb mijn diploma samen met mijn moeder een tijdje later opgehaald. Was nog een heel gedoe, ze konden het nergens vinden :+ Het is uiteindelijk goed gekomen :D Neem dan gewoon je halve familie mee en je hebt een mooi kleinschalige uitreiking.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 21:46

Dank voor jullie reacties, het is nu inderdaadde ceremonie, maar daar mag je ook enkel je ouders meenemen, en later is er dan een avond waar we het effectieve diploma mogen ophalen met alles studenten tesamen. Maar dan mag er niemand extra meegenomen worden.

Waar ik best over struikel denk ik is dat het vorige jaren altijd eind juni was, en daarom hadden we ons weekend ook begin september gepland. En dat ze het nu opeens veranderd hebben naar september, en dus exact in dat weekend. Het muntje gooien kan ik nog wel eens proberen.
Ik vind het lastig omdat ik de mensen die ik niet persoonlijk ken allemaal hoor zeggen dat het niet veel soeps is, terwijl de mensen om mij heen doen alsof de koning persoonlijk je diploma komt afgeven. Ik ben ook bang dat wat ik ook kies, ik er niet ga kunnen van genieten omdat ik constant denk aan wat er op dat moment zou gebeuren op de andere plek.
Het gaat echt nog alle kanten op voorlopig

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:50

Ik ben geloof ik de uitzondering. De vakantie, hoe gezellig ook, komt elk jaar weer terug. De proclamatie is maar 1 keer. Mogelijk voor een andere opleiding weer, maar dat is pas over een aantal jaar.
En je mist niet het hele weekend, alleen maar een dag.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 22:42

Op pagina 1 staan bijna alleen maar mensen die de proclamatie zouden doen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 07:45

Stel, je verzint een derde optie. Als ik het zo lees, dan is het leukste aan de proclamatie de receptie achteraf. Kan je niet na je weekend weg (of ervoor als pre-proclamatie) een eigen kleine receptie plannen waar je je ouders en je studievrienden uitnodigt? En dan misschien zelf wat kleine speeches voorbereiden richting je ouders, bv over hoe ze jou geholpen hebben daar te komen waar je nu bent, en je studievrienden? Dat je het op die manier speciaal maakt en met iedereen viert.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:21

Ik heb dan weer helemaal niks met familie weekenden, dus voor mij zou het ideaal zijn om er onder uit te komen :')

Ik weet niet hoe ver het is, maar als je echt echt heel graag wil dan zou ik vrijdag en zaterdag met je familie mee gaan en zaterdag avond of zondag ochtend terug rijden. Jammer dan van het extra benzine geld, maar dan heb je wel allebei :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:34

Skessa_ schreef:
Ik heb dan weer helemaal niks met familie weekenden, dus voor mij zou het ideaal zijn om er onder uit te komen :')

Ik weet niet hoe ver het is, maar als je echt echt heel graag wil dan zou ik vrijdag en zaterdag met je familie mee gaan en zaterdag avond of zondag ochtend terug rijden. Jammer dan van het extra benzine geld, maar dan heb je wel allebei :)

Nou dat :+

Ach sorry had zo graag meegewild maar heb een afsluiting van mijn opleiding waar ik echt bij moet zijn :+