Vreemde manier van donateurs werven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 00:47

Siers83 schreef:
JorineV schreef:
Vreemde gang van zaken... Al moet ik zeggen dat ik ook wel eens te horen heb gekregen dat ik prima een eenmalige donatie kon doen. Moest ik me alleen na de eerste betaling weer uitschrijven...

Dit werd ons laatst ook verteld. Waren wervers van Kika. Eerst was het eenmalig en later in het verhaal werd het maandelijks. Toen heb ik gelijk nee gezegd, voelde niet goed

Hier ook aan de deur gehad, vaak jongeren met een vlotte babbel die het als bijbaantje (?) doen.
Inmiddels heb ik voor mezelf de regel; "geen ouderwetse, normale collectebus? (en natuurlijk te verifiëren) dan heb je pech gehad". Ik ga niet moeilijk doen met nieuwerwetse QR codes scannen, en/of allerlei gegevens verstrekken.

En het smoesje "eenmalige gift, máár daarna moet je weer zelf opzeggen" (en dat laatste is maar al te vaak heel moeilijk/lastig), heb ik al helemaal een hekel aan. Net als bijv. de vriendenloterij, ook zo iets.

En als ik eenmalig iets wil overmaken, dan doe ik dat graag zelf ipv automatische incasso.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:11

moonfish13 schreef:
Er zijn qr codes waarbij eenmalig echt eenmalig is zonder gestalk aan de telefoon.
Ik heb het gebruikt en dat ging heel soepel.
Stond op de infokaart ook duidelijk eenmalige donatie en dat is dat.
Daar waren nog best veel mensen voor in, met het nadrukkelijke u wordt niet achteraf gestalkt en het bedrag kunt u zelf bepalen.
Al is het 20 cent: liever dat met liefde dan zuur €2 uit plichtsgevoel.
En dan was het: en zo is het ook!
Ik vind het zo erg dat je doneert, en ze enkel bellen voor meer.
Dan doneer je niet meer!
En gelijk hebben ze.

Enkeling wilde niet doneren, mag ook.
En dan is een sorry wij hebben vaste doelen, en switchen deze elk jaar, prima.
Wij doen dat dus, 2 doelen en we wisselen ze af welke wij het gunnen.
En ik liep zelf 4 collectes dus vond dat ook wel genoeg.

Nooit negatieve reacties en: vriendelijk zijn kost niks toch? Als ze dat waren, zag ik ze bij ontspannen met: ja zo is het ook!
Je hebt gelijk, maar dat hoort toch zo?
Nou uitgescholden worden door de brievenbus gebeurde ook, bewust geen pauperwijk gevraagd en niemand wilde.
Het KWF, eerste en laatste keer kwf en de regiocoördinator vond het niet kunnen.
Teveel collectanten voor de andere wijken.

Ik zei nou dan ga ik lopen voor wie wel collectanten zoekt.
Het collecteren was voor een bokker die de strijd verloor, en geliefden om me heen.
Maar zij duwde me over de streep.
Ik vond het zo banketstaaf dat ik een wijk kreeg jaar 2 met volk waar je niet wil zijn.

Ik heb vroeger zelf gecollecteerd voor de Dierenbescherming. Pauperwijk, ik weet niet wat je daar precies mee bedoelt: In wijken met armere mensen haalde ik veel meer op dan in rijke wijken. Kan ook wel aan het doel liggen, dat daar verschil in zit.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 11:28

Nou, 1 dag nadat mijn vader zijn telefoon afgegeven had, is er geprobeerd hem op te lichten via whatsapp :+ Kan toeval zijn, maar de bankrekening waar het geld naartoe moest staat op een nogal typische naam en toen ik daar een beetje Google onderzoek naar deed, vond ik toch wel dat het een beetje te toevallig is.

Het bankrekeningnummer wat de werver heeft doorgegeven is trouwens blijkbaar willekeurig. Niet van mijn vader of telefoonrekening oid. Mijn vader heeft zelf geen bankpas en in zijn telefoon staat ook niks.

Heb contact gehad met het fonds en zij gingen iig de werver aanspreken. En ik heb contact gehad met de fraudelijn van de bank van de oplichter, als ik een aangifte kon tonen, dan kunnen zij afscheid nemen van de klant. En laat ik nou aangifte gedaan hebben met een video van het gesprek met de oplichter, waarin de naam + bankrekening te zien is...
Gewoon een Nederlands bankrekeningnummer van een salesmedewerker..

Heb ook mijn vader nog eens extra duidelijk gemaakt dat hij nooit zijn telefoon moet geven. Dat hij eventueel maar gewoon niet open moet doen als hij alleen is. Had ik al wel 100 keer eerder gezegd, maarja 70 en goedgelovig :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 11:33

anjali schreef:
moonfish13 schreef:
Er zijn qr codes waarbij eenmalig echt eenmalig is zonder gestalk aan de telefoon.
Daar waren nog best veel mensen voor in, met het nadrukkelijke u wordt niet achteraf gestalkt en het bedrag kunt u zelf bepalen.
Dan doneer je niet meer!
En gelijk hebben ze.

Nooit negatieve reacties en: vriendelijk zijn kost niks toch? Als ze dat waren, zag ik ze bij ontspannen met: ja zo is het ook!
Nou uitgescholden worden door de brievenbus gebeurde ook, bewust geen pauperwijk gevraagd en niemand wilde.
Het KWF, eerste en laatste keer kwf en de regiocoördinator vond het niet kunnen.

Het collecteren was voor een bokker die de strijd verloor, en geliefden om me heen.
Ik vond het zo banketstaaf dat ik een wijk kreeg jaar 2 met volk waar je niet wil zijn.

Ik heb vroeger zelf gecollecteerd voor de Dierenbescherming. Pauperwijk, ik weet niet wat je daar precies mee bedoelt: In wijken met armere mensen haalde ik veel meer op dan in rijke wijken. Kan ook wel aan het doel liggen, dat daar verschil in zit.

Ik ging toendertijd langs de deuren met een met een loodje verzegelde bus waar alleen cash geld inkon. Al die andere betaalmogelijkheden waren er toen nog niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:49

Anjali: pauperwijk?
Uitgescholden via de brievenbus, met zure smoel 10 cent erin of niks.
Thuis komen na 3-4 uur uitkafferen met €60?

Duurdere wijken/normaal?
90-180 euro.

Wij hebben koop hierachter sociale huur.
Tussen onkruid en zooi door naar de deurbel.
En het zijn krappe voortuintjes.
Niemand bleek daar te lopen dus elke nieuweling splitst het kwf die wijk in de maag.
Wetende van de agressie naar de collectant.
Respectloos, het kwf heb ik melding gemaakt en de bewuste plekken gingen weggestreept worden.

Hij zei ook zo verlies je collectanten die zoals jij die meerdere doelen lopen, en ook nog nadrukkelijk een veilige wijk vroegen.
Dat vind ik dit niet en ik ga hier werk van maken, maar snap dat je er klaar mee bent.
Middelbare school niveau om het zo te doen.
Dat was dus na wissel van het wijkhoofd.

Ik ben echt ienand die aanbelt, en 1.5-2 meter naar achter stapt uit fatsoen.
En bij ouderen die zeggen kom even binnen staan als het guur is, leg ik uit dat ik geen kwaad doe, maar ze echt uit moeten kijken.
Dat er mensen zijn die gerust een overval plegen of kostbare spulletjes meenemen.
En bij portemonnee halen ook: voordeur dicht doen want ze kunnen om de hoek klaar staan bij wijze van.

Dus dat ze echt hoe lief ook niemand binnen moeten laten, en dan zie je ze denken, en is het: zo heb ik nooit nagedacht.
Wat zijn mensen naar soms he?
Dankuwel voor het waarschuwen, voortaan doe ik ook de voordeur dicht.
U heeft mij wel de ogen geopend dat ik zeker op mijn leeftijd, voorzichtig moet zijn.
En vaak werd de stichting zelf dan echt als zeer zeer positief benoemd met wat extra in de bus.
En dat ze me zo lief vonden dat ik ze waarschuwde voor mensen met mindere bedoelingen.

Dat hoort vind ik als collectant bij ouderen ook bij je taak, als je het voorzichtig en respectvol brengt.

Een keer heb ik bij een donkere woning gestaan met een wijd open raam waar je zo in kon stappen.
En 3x bellen geen reactie.
Verderop arriveerde er een buurtgenoot en een in uniform van de marechaussee!
Ik ben maar hem toe gerend en gemeld wat ik gezien had, en 112 wilde bellen.
Hij is direct gaan kijken en stond met een been in de woning toen de vrouw des huizes open deed: frisse lucht voor het konijn. :=
In een hartstikke dure wijk.
Toen ik later aanbelde deed de man zelf open en ging er €10 de bus in, met een ontzéttend bedankt dat je zo alert gereageerd hebt.
En dapper dat je naar me toe kwam meid, dit was meer dan verdacht en er wordt veel ingebroken hier.

Ik had dat bedankje niet gehoeven: zelfde geld sliepen er kinderen boven en was het wel foute boel geweest.
Dan had er súper personeel van defensie gestaan, en ik hing met 112 aan de lijn meen ik.
Die stuurden nog even niemand, maar wilden ábsoluut weten wat er speelde ja of nee.
En startklaar.

Ik heb zeer positieve dingen meegemaakt en dingen dat ik denk: had respectvol gebleven ipv mij uit te schelden.
Met corona net vers mocht een doel nog lopen, maar mondkapjes enzo konden ze niet financieren.
Als je er een wilde dragen en bereid was een doekje over de bus te halen, en op afstand te blijven met de bus op de stoep en een stap naar achter, was dat fijn.
De een vond het super de ander niet nodig.
Standaard antwoord: ik weet niet wat er achter uw voordeur aan kwetsbare personen zijn.
Vandaar deze keuze.
Dan was het: daar heb je zeker een punt.

De collecte 2 maanden later mocht niet meer ook dat vond men niet verantwoord.
Teveel onbekend.
Briefjes in de bus met QR was het alternatief.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 08-06-24 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:52

Daphne__ schreef:
Heb contact gehad met het fonds en zij gingen iig de werver aanspreken. En ik heb contact gehad met de fraudelijn van de bank van de oplichter, als ik een aangifte kon tonen, dan kunnen zij afscheid nemen van de klant. En laat ik nou aangifte gedaan hebben met een video van het gesprek met de oplichter, waarin de naam + bankrekening te zien is...

Goed gedaan!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:53

Nico12 schreef:
[ [url=m/yPEWUK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hangt bij ons naast de bel.
Ben er blij mee.
Dit inderdaad! :j Wij hebben er ook eentje naast de deur hangen en dat werkt echt heel goed. Verkopers/collectanten op straat bedank ik altijd vriendelijk. Ik kies zelf wel uit welke goede doelen ik wil steunen. Ik begrijp inderdaad de weerstand van QR codes, het lijkt minder tastbaar en meer fraudegevoelig.

anjali

Re: Vreemde manier van donateurs werven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 13:59

Ieder zijn\haar ervaringen met collectes. Ik ben gestopt met collecteren vanwege de vervelende discussies die ik kreeg. Niet in de armere wijken maar juist in de rijke. Ik was daar nog eens langsgegaan niet om geld op te halen maar alleen handtekeningen voor een dierenbeschermingsdoel. Toen kreeg ik nog veel meer afwijzingen want: Wat doen ze daarmee? Met die persoonsgegevens bedoelden ze natuurlijk. Ik snap dat wel hoor maar ik ben gestopt met langs de deuren te gaan voor welk in mijn ogen goed doel dan ook en ik geef zelf ook niets meer aan de deur. Ze moeten maar een briefje schrijven, dan kijk ik rustig of ik het iets vind of niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 15:36

Hier is het hoe rijker hoe meer opbrengst en wat fijn dat je komt!
En gemiddeld €6 per huis. :wow:

Doelen voor dieren geven mensen veel minder voor de hersenstichting scoorde hoog.
En een nette normale wijk, het kwf ook.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 15:42

Nico12 schreef:
[ [url=m/yPEWUK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hangt bij ons naast de bel.
Ben er blij mee.

Ik geef tegenwoordig juist de gewone collectebus (tot nu toe hooguit eens per jaar) wel geld. Hippe figuren in jasjes die willen werven voor een maandelijkse donatie krijgen niets.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 19:45

@ ts
Fijn dat jullie aangifte hebben gedaan en ook erg fijn dat de bank "graag" zijn vingers van zo'n "klant" aftrekt indien er stront aan de knikker is

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 07:26

anjali schreef:
moonfish13 schreef:
Dan doneer je niet meer!
En gelijk hebben ze.

Dat hoorde ik jaren terug ook, dat men in arme wijken, die zo denigrerend pauper wijken worden genoemd, veel meer geeft/voor elkaar overheeft, dan in villawijken.
Overigens was het opdringerige gebedel aan de deur wel te verwachten: de regels voor telemarketing zijn aangescherpt, en nu maken organisaties dus gebruik van deur aan deur akties.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:53

Zoolgangster schreef:
Dat hoorde ik jaren terug ook, dat men in arme wijken, die zo denigrerend pauper wijken worden genoemd, veel meer geeft/voor elkaar overheeft, dan in villawijken.
Overigens was het opdringerige gebedel aan de deur wel te verwachten: de regels voor telemarketing zijn aangescherpt, en nu maken organisaties dus gebruik van deur aan deur akties.

Deur aan deur werven gebeurde 20 jaar geleden al, dus dat is niet iets nieuws.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:24

De reden dat je nu vaak niet eenmalig kunt doneren, maar maandelijks er aan vast zit, is dat de regels over collecteren zijn veranderd. Veel gemeenten hebben een collecte rooster. Daarin staan de organisaties die in een bepaalde maand langs de huizen mogen gaan om te collecteren. Daar kun je dus een eenmalige donatie doen. Maar veel organisaties zijn daar niet blij mee, want als je niet op de lijst staat, dan mag je niet collecteren. Maar je mag wel altijd leden werven.. En dat doen ze dus... Als lid betaal je maandelijks een vast bedrag en dat kun je dan weer opzeggen. Vandaar dat er steeds meer organisaties met die vraag aan de deur komen...

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:53

Daarbij is het ook echt niet handig om bij een student in een jasje iets af te sluiten als je niet lange tijd van plan bent te geven en wel iets voor een goed doel wilt doen. Als jij na je eerste incasso namelijk alweer opzegt heeft alleen de wervende partij iets verdiend en gaat er niets naar het goede doel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 11:24

Sinds de goede doelen overgegaan zijn op maandelijkse bijdragen, geef ik niets meer. Ik ben ook meermalen telefonisch benaderd of ik mijn eenmalige bijdrage om wilde zetten naar een maandelijkse. Jammer, maar dan is het gelijk einde verhaal. Ik houd er niet van ergens aan vast te zitten.

Daphne, fijn dat het is opgelost en dat je aangifte hebt gedaan. Jammer dat je vader zijn telefoon afgeeft. Mijn vader doet dat gelukkig niet en ook bij verdachte Whatsappjes belt hij direct op naar mij of mijn zus of het klopt.

Edit, hier ook kika aan de deur gehad. Ze kregen een antwoord dat ze nooit verwachtten :o

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 13:16

Ik heb een nee-nee sticker onder mijn deurbel (geen colporteurs, geen geloofsovertuigers, geen collectes, wij doneren op eigen wijze. ofzoiets) en de enkele keer dat iemand toch aanbelt om me wat aan te smeren of geld te bedelen voor het goede doel wijs ik ze op de sticker, geef aan geen belangstelling te hebben en sluit de deur weer.
Op tot nu toe 1 of 2 personen na zeggen ze iets als 'sorry, ik had de sticker niet gezien, een fijne dag verder' en vertrekken ook gelijk weer.

Wanneer een bepaald goed doel blijft langskomen of de discussie aangaat/hun doel opdringt oid mail ik het betreffende goede doel en dien ik een klacht in.

Een keer kreeg ik iemand aan de deur die voor een ziek kind van een clubgenoot ofzo geld inzamelde voor een behandeling in het buitenland of iets in die trant.
Heel vervelend, maar ik heb een sticker en daar wees ik dan ook op.
Heel gedoe want ik was een harteloos kreng dat ik niets over had voor een ziek kind en blablabla. :x
Daar heb ik, nadat ze weigerde te stoppen met tieren en schelden en me met rust te laten, gewoon de deur dichtgesmeten en de deurbel verder genegeerd (ja, ze bleef aanbellen).
Beetje jammer dat ik vergeten was om welke club het ging want daar had een vette klacht ook niet misstaan. :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 13:45

Zoolgangster, ik had een echt dure wijk en daar ging het echt per 6-8 euro en dan sorry dat ik niet meer heb.
Die pauperwijk waar ik uitgescholden werd was echt vreselijk lopen, en leverde amper op.
Ik had ook gedacht dat ik in een ‘normale’ wijk meer kreeg.

Maar hier echt dat deel, er brak brand uit in een woning bij een al bekende bij de woningbouw.
Maar dat waren wel héle andere mensen als 50 meter verderop.
En echt ik wist niet dat wij zo dichtbij, zulke mensen hadden wonen.
En wij hebben ook maar een simpel rijtjeshuis en geen huis van een half miljoen.
Maar een deel was hetzelfde gebouwd en geen koop, maar meerdere straten stonden erom bekend.
Een van de doelen toen ik aangaf daar me niet fijn te voelen zei de wijkcoördinator:
Wij sturen daar geen vrijwilligers heen, ze worden uitgekaffert voor een minimale opbrengst.
Plus je laat je vrijwilligers niet willens en wetens zo behandelen, dus die staat bij ons op de lijst dat we daar niet komen.

Maar alles ook zo verwaardloosd, een mini stoepje met onkruid of planten zo enorm veel.
Net een jungle, en bij 90% was dat zo.
En dan ging je de hoek om en was alles gewoon te betreden en kon het wel netjes…
Echt dan sta je heel gek te kijken.
Het is ook mijn laatste collecte geweest.
Ergens zegt mijn gevoel: nee niet weer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 14:34

lor1_1984 schreef:
Daar heb ik, nadat ze weigerde te stoppen met tieren en schelden en me met rust te laten, gewoon de deur dichtgesmeten en de deurbel verder genegeerd (ja, ze bleef aanbellen).

Dan mag je ook gewoon de politie bellen.