Huurhuis en keuken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:47

Wij hebben onze keuken zelf wat aanpassingen gedaan. Zo hebben wij een stukje blad verlengt met een extra kastje eronder waar wij een oven in hadden gemaakt. Verder nog een andere kookplaat ingezet. Ook hebben we een aansluiting voor een vaatwasser gemaakt. Toen wij weg gingen konden wij het laten zitten. Wij hadden veel apparatuur gratis gehad. Maar waren wel beter dan wat erin zat. Was zelf wel blij met de aanpassingen.vind dat dan ook wel wat waard. Nu een koophuis. Maar wel met een tweede hands keuken. Dat is soms ook nog best een idee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 22:05

veneri schreef:
Nee, want daar hoeft nauwelijks iets in gewijzigd te worden. Benodigde aanpassing voor een vaatwasaansluiting kunnen we zelf doen.

En mag dat ook? Hier mag dat dus absoluut niet en moet je alle aanpassingen door een bedrijf laten doen wat zij goedkeuren of wat weer bepaalde certificaten oid heeft.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 23:42

Wij hebben voor 2k (incl apparatuur) onze basiskeuken uit laten breiden. Dus die 2 boven-, 3 onderkastjes en RVS blad.
Heb daarvoor oa een aantal onderkastjes, vaatwasserfrontje, bovenkastjes en een ander aanrechtblad over de gehele lengte gekregen. Hebben de onderkastjes, blad en nieuwe gootsteen laten installeren. Bovenkastjes, afzuig en kookplaat zelf gedaan. Vaatwasser weet ik even niet meer, of we dat zelf gedaan hebben of dat ze dat met plaatsen van de onderkastjes hebben gedaan.
Nu hadden we een "simpele" witte keuken, dus voor ons prima om zo uit te breiden en qua kosten vergelijkbaar met een compleet nieuwe Ikea-keuken.

Kijk wel even goed naar wat de regels zijn met je woningbouw. Als de volgende bewoner onze keuken(uitbreiding) niet over wil nemen moeten we de keuken officieel terugbrengen naar de originele staat. Sommige bewoners hier hebben er een compleet andere keuken in laten zetten. Dan vind ik een paar kastjes weghalen en het oude blad er op terug toch wat sneller geregeld := Zeker als je nagaat dat je de oude keuken dus ook nog ergens moet opslaan :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 23:47

Tieme schreef:
verootjoo schreef:
Ik zou in een huurwoning nooit een eigen keuken plaatsen. :o

Dat kost met gemak 10.000€ en dan is het niet eens je eigen huis…

Sommige mensen zijn afhankelijk van een huurhuis en blijven er echt jaren wonen. Waarom zou je dan niet zelf een keuken plaatsen? Moet je dan jaren tegen een standaard woningbouwkeuken aan gaan zitten kijken die totaal je smaak niet is?
En een nieuwe keuken hoeft echt geen 10.000 euro te kosten...

Mensen vonden het echt idioot dat ik in m'n huurhuis tegels liet leggen en vorig jaar airco heb laten plaatsen. Want:" het is een huurhuis dus daar moet je geen geld in gaan steken. Dat is zonde van het geld, dom enz"..

Ik ben van plan hier jaren te gaan wonen en wil dan niet in de hitte zitten en wil een vloer hebben die ik mooi en praktisch vind. Ja het heeft me geld gekost maar het vergroot wel m'n woongenot.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Woongenot is ook wat waard en als je niet van plan bent er tijdelijk te wonen...........why not???

prulletje

Re: Huurhuis en keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 08:26

In Duitsland, waar ik woon, is het heel normaal dat de keuken niet bij een huurwoning zit. Wij hebben een tweedehands keuken gekocht en een bedrijf ingehuurd voor het uitbouwen, vervoeren en inbouwen. Zou het zo weer doen, waren voor rond de €1500,- klaar in totaal, prima keuken naar onze smaak.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 09:29

Tja ik zou nooit investeren in een huurwoning. En woongenot tja of ik keuken a of keuken b heb boeit me niet zoveel zolang ik er goed kan koken vind ik kleur ofzo echt zo onbelangrijk. Tenzij het knalrood of iets opzichtigs is ofzo maar dat doet de woningbouw meestal toch niet. Lijkt mij behoorlijk zonde van het geld.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 09:44

Ik zou idd lekker op marktplaats kijken. Als jullie zelf de keuken kunnen plaatsen etc.

Wij hebben een showroom keuken ook via marktplaats wel in eigen huis. Maar was duurder want echt een showroom keuken dus in principe nieuw. Maar soms staan er hele mooie keukens voor weinig. Zo'n woningbouw keuken is vaak goedkope kwaliteit en heb je niet veel keuze.

Ik zou dus niet voor nieuw gaan in een huurhuis. Wel voor lekker zoveel mogelijk eigen keus en kwaliteit.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:22

ik kom het niet tegen in je topic, dus ik gok ook niet dat het van toepassing is maar wellicht wel goed om eventjes bij stil te staan. Mocht je tzt in de gelegenheid komen om de woning te mogen kopen zoals bij sommige woning corporaties het geval kan zijn, besef dan dat er een taxatie aan vooraf gaat. Eigen investeringen kunnen dan een financieel nadeel opleveren omdat deze tot waardevermeerdering heeft geleid.

Wat betreft het berekenen van de huurprijs kan een keuken een cruciale rol spelen. Men past een puntensysteem toe, waarbij bijv. de lengte van je aanrechtblad meespeelt in je telling(om maar even een voorbeeld te noemen). Lees jezelf goed in deze materie, en check wat hierover staat geschreven in je huurovereenkomst. Uiteraard is hierop wet en regelgeving van toepassing, maar je komt niet graag voor verrassingen te staan.. heb je een mooie nieuwe keuken.. ligt er vervolgens een brief omtrent huurverhoging op de mat.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:42

Ik heb onlangs via de woningbouw nav renovatie oa een nieuwe keuken mogen uitzoeken. Omdat ik er zelf eerder al een extra keukenkastje bij had geplaatst en bovenkasten, kreeg ik deze nu ook extra bij de woningbouw. Kleur kon ik kiezen met als tegels en handgrepen. Voor mij voldoet het. Nee het is geen kookeiland maar daar is de ruimte toch te klein voor. Ik vind het mooi en functioneel.
Als je zelf een keuken plaats laat eea op papier zetten mbt de woningbouw. Stel jullie gaan toch eerder weg, dat je niet de kosten van de plaatsing vervangende woningbouwkeuken moet betalen naast verwijderen eigen keuken. Laat eea schriftelijk vastleggen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 11:53

prulletje schreef:
In Duitsland, waar ik woon, is het heel normaal dat de keuken niet bij een huurwoning zit. Wij hebben een tweedehands keuken gekocht en een bedrijf ingehuurd voor het uitbouwen, vervoeren en inbouwen. Zou het zo weer doen, waren voor rond de €1500,- klaar in totaal, prima keuken naar onze smaak.

In Duitsland is het zelfs niet ongewoon bij een koopwoning dat de keuken meegenomen wordt door de verkopers.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 14:18

Toen ik 8 jaar geleden :o een keuken mocht uitzoeken van de woningbouw heb ik mij best nog wel verbaasd over de meerdere keuzes die er waren. Ik vond dat er best veel keuze was dus misschien is het handig dit eerst af te wachten?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 15:37

Ja,ik denk dat we toch even afwachten.zelf een keuken aanschaffen en plaatsen laten kan natuurlijk altijd nog als het via de wbv niet naar zin zou zijn.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:43

Wij hebben een paar jaar geleden ook een nieuwe keuken gekregen via de woningbouw. Nee, het is niet wat ik uit zou kiezen als ik alle opties had, maar het is niet gek en een heel stuk beter dan de standaard keukenblokjes die ze hier vorig jaar in de nieuwbouw hebben gezet. Enige meerprijs was voor de inbouwverlichting die we graag wilden, verder geen kosten en geen huurverhoging.

Hier zat ie er net in. Meer ruimte voor een keuken dan dit is er niet, een hoek om kan niet, dus we hebben gekozen voor 100% kastruimte (linker kastje is ook nog een ladeblok geworden, ze hadden wat steken laten vallen en als compensatie kregen we die :+ ) en alle apparaten staan vlakbij in de bijkeuken. Ik doe gewoon alsof ik een heel grote keuken heb dat ik een stukje moet lopen :Y)

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:53

Die keuken is netjes. :j
Hier hebben ze er een witte keuken ingegooid. :=

Bij oplevering.
Afbeelding

Alles af.
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:38

Zitten er geen addertjes onder het gras bij die 5.500 euro? Ik kan bijna niet geloven dat je daar een keuken met inbouwapparatuur en montage voor hebt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:45

Voor 3500 heb je al goede complete keukens incl apparatuur en montage. Soms zelfs voor minder. Wel recht maar het kan wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 06:23

BeFunny schreef:
Voor 3500 heb je al goede complete keukens incl apparatuur en montage. Soms zelfs voor minder. Wel recht maar het kan wel.

Dan heb je wel heel lage klasse apparatuur, alleen onze oven was al 3000€. Apparatuur totaal was bij ons al 7000€ ofzo.
En het werkblad 2000€.

Het zal kunnen hoor, maar dan neem je van alles wel de laagste kwaliteit en dat rijmt dan voor mij niet met ‘goede complete keuken’.
Maar zal voor ieder anders zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 07:07

Niet iedereen wil persee klasse apparatuur.

Ons blad was ook meer dan 2000 maar niet iedereen moet persee een granieten blad.

En niet iedereen hoeft een Boretti.

Gewoon een electrische kookplaat een vaatwasser een oven en afzuigkap is wat je dan krijgt. En gewoon garantie net als bij de duurdere keukens. Wat natuurlijk anders is dan bij tweedehands.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:18

Je hoeft echt geen oven van 3000... die van ons was 300 euro van de Ikea en doet het ook al jaren. En oke, het is geen stoomoven ofzo, maar wel met hetelucht, boven en onderwarmte, telescooprails en grill enzo. Het is een kwestie van keuzes maken, maar een rechte opstelling hoeft echt geen fortuin te kosten.

Edit: kijk bijv eens naar deze: https://www.ikea.com/nl/nl/p/metod-keuk ... s59459435/ Zonder apparatuur voor 1000 euro...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:23

Ik wilde zeggen, weet je hoeveel mensen die 3000 euro voor een oven helemaal niet kunnen betalen. Ik heb dat nooit gehad en toch altijd gewoon goede apparatuur gehad, hoor. Ook in de lagere prijsklasses is het niet meteen allemaal hele lage klasse qua kwaliteit.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:26

BeFunny schreef:

Ik heb keukens verkocht en moet wel zeggen dat ik dit heel knap vind :')
Ook voor een rechte opstelling, alles kunststof en goedkoop apparatuur kwam je nog op 5000/6000 inc montage. En dan was het dus een kleine keuken. Prijzen schieten de pan uit tegenwoordig...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:32

Kirrietje schreef:
BeFunny schreef:

Ik heb keukens verkocht en moet wel zeggen dat ik dit heel knap vind :')
Ook voor een rechte opstelling, alles kunststof en goedkoop apparatuur kwam je nog op 5000/6000 inc montage. En dan was het dus een kleine keuken. Prijzen schieten de pan uit tegenwoordig...

Ik heb voorheen nooit een duurdere keukens gehad. En altijd een goede keuken.

Ook bij Ikea hebben ze prima kwaliteit. Voor niet van die belachelijke prijzen.

Het is dat onze keuken een showroom model was anders hadden we het nooit gekocht. Van zijn lang zal zijn levensjaren niet dat ik 30.000 voor een keuken neer zal leggen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:30

Hier best veel kosten op montage bespaard door de bovenkastjes zelf te doen en dat was echt peanuts := Keuken is van Keller, geloof dat onze afzuig van Etna is, kookplaat werd ons door de keukenboer zelfs een specifieke van de Ikea aangeraden en qua vaatwasser zit er gewoon een (goedkope) Bosch in. Enige wat we niet hebben is een inbouwoven. Hadden een kleine combimagnetron en hebben na een paar jaar een duurdere en een flink grotere combi-magnetron nieuw gekocht (die zit dus niet in die 2K maar ging wel al richting de 350/400 denk ik). Wasbak en kraan kwamen dan wel weer bij de Ikea vandaan.

Het meeste zit er al zo'n 5,5 jaar in, werkt nog steeds prima en ik ben heel blij met de legio extra opberg- en werkruimte. Met alleen de basiskeuken hadden wij het nooit gered := Mochten we ooit verhuizen dan zie ik wel hoe en wat qua overname door de volgende bewoner. Sluit ook niet uit dat ik eventueel wat apparatuur meeneem.
En tuurlijk, het zou niet de eerste keuken zijn waar ik in een (koop)huis voor zou kiezen, maar je kan je geld maar 1x uitkiezen. Dit werkt voor ons echt meer dan prima :o

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:39

Bij het verlaten van een huurwoning is het vaak wel de eis om alles terug te brengen in de staat van accepteren tenzij de volgende huurders het over willen nemen.
Ben je van plan er lang te wonen en het risico te nemen dat de keuken er weer uit en je kunt het betalen dan waarom niet. Het bespaart je wel een huurophoging.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:49

BeFunny schreef:
Ik heb voorheen nooit een duurdere keukens gehad. En altijd een goede keuken.

Ook bij Ikea hebben ze prima kwaliteit. Voor niet van die belachelijke prijzen.

In mijn appartement had ik ook een Ikea keuken met hun apparatuur.
Meer dan tevreden geweest hierover en in de zeven jaar tijd dat ik er heb gewoond ook nooit problemen mee gehad.
Zou het zo aanraden met een kleiner budget, want je hebt veel mogelijkheden en kan het zelf indelen zoals je wilt.