Hebben jullie alles geregeld voor het einde?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:50

Na het overlijden van mijn partner heb ik direct een testament en levenstestament op laten stellen.
Specifieke invulling van hoe mijn begrafenis eruit moet zien heb ik niet. Een kort lijstje in spotify van nummers die ik graag wil laten horen, verder vind ik het vooral belangrijk dat nabestaanden er een goed gevoel bij hebben.

Ik raad iedereen ook vooral aan het financieel goed te regelen. Zeker als je formeel niks bent van elkaar (getrouwd oid) kun je in de problemen komen als je niks hebt geregeld.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:50

Bellatrix schreef:
Ja, heet dat zo? Dat lijkt mij echt mooi, dan ben jij voedsel om iets anders te laten groeien, ik vind dat gewoon een mooie gedachte. Dat die boom dan groeit door mij. :D

Capsula Mundi

Ik heb alleen geen idee of het mag in Nederland binnen de huidige wettelijke kaders

Hier een testament, waarbij ook is vastgelegd wat er moet gebeuren als we tegelijkertijd overlijden.
Daarnaast een volmacht over elkaar, mijn partner mag dus over en voor mij beslissen over alles.

Mijn wensen mbt begraven ed zijn bekend bij mijn partner en ouders. Idem weet ik die van hen. Heb ook een uitvaartverzekering.

Alleen actieve euthanasie bv hebben we niet geregeld. Mocht ik ziek worden dan wil ik daar dan over nadenken. En mocht ik een kasplantje worden door een ongeluk mag mijn partner hier dus over beslissen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:31

moonsparkle schreef:
@shena nu ben ik wel nieuwsgierig wat je wil

Eigenlijk heel simpel: een gat in de grond (weide/natuurgebied), daarin gedroogde bladeren, takken en stro, dan kom ik in een hele simpele juten zak daarin liggen, dan weer gedroogde bladeren, takken en stro en dan mogen de omstanders mij met een fakkel in de vlammen zetten. Als het een beetje goed is gegaan, dan zand erover en klaar. Geen trieste bedoening, maar een beetje een feestje. De één zegt dat het op een Indiase crematie lijkt, de ander noemt het weer een Keltische begrafenis en ik heb geen idee hoe het genoemd wordt. :D Recent heb ik opnieuw onze verzekeraar hierover een bericht gestuurd en kreeg wederom te horen dat het (nog steeds) niet mogelijk is. Alleen cremeren of begraven. Ik wacht gewoon net zolang af tot het wel mag. :P
Mijn gezin heeft in ieder geval daarna de opdracht om 7x met elkaar te gaan uiteten (dus of elke dag van één week of 7 weken lang elke week één keer). Waarom, geen idee, maar uit eten vind ik gewoon gezellig en is niet vanzelfsprekend. Oh ja, en mijn afscheidskaartje moet roze met glitter zijn en de tekst: "Jullie kunnen opgelucht ademhalen nu ik dat niet meer doe". Met een smiley erachter. Dit was ooit een tekst uit Biks van Plien en Bianca, waar ik indertijd onderhand in bleef van het lachen.
Wij zijn thuis erg open in het bespreken van dit soort dingen en vooral met de nodige dosis humor. Natuurlijk kunnen we ook serieus zijn, maar het moet allemaal niet te zwaar worden.

Ik wil hoe dan ook niet in een oven (maar zoals het er volgens de wet nu naar uitziet, is dat helaas toch waar het op uitdraait), omdat ik het een vies idee vind dat er nog restjes van een voorganger in kunnen liggen - je weet niet wat diegene voor narigheid heeft uitgehaald. En begraven vind ik niet fris, omdat je niet weet met wie je het graf moet delen of wie er al in gelegen heeft. Dan mag je me net zo goed in de GFT-bak dumpen, maar dat is weer niet zo handig wat maden aangaat. :+ En anders haalt de Rendac me maar op. :') Hoe dan ook, ik weet dat het voor buitenstaanders als een rare kronkel klinkt, maar ik ga gewoon het liefst helemaal alleen en "schoon". Mijn vader wil graag natuurlijk begraven worden en zoals ik het begrijp is de kans groter dat je dan alleen op zo'n plek ligt. Dat lijkt me wel wat.
Mochten mijn man en ik tegelijk komen te overlijden, dan hebben we vanaf dat we verkering hadden gezegd dat men dan onze as samen in een grote pot mag schudden en dan ergens in Schotland mag legen. Maar ja, het blijft een lastig iets.

Ooit een afscheidskaartje van iemand gezien op Internet, waar ze een ouija-bord op had laten zetten en de tekst: "Dan kunnen we na mijn dood nog contact houden". Hilarisch vond ik die! :D

Yavanna

Re: Hebben jullie alles geregeld voor het einde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:30

Mijn partner en ik hebben hetzelfde, zo simpel mogelijk, alleen partner bij uitvaart en daarna met mijn kids een feestje vieren op het water. Geen muziek, geen kaarten, niks. En mochten we tegelijk gaan, dan weten de kids ook dat wij dat zo willen en dan samen uitgestrooid op ons favo plekje.
Geen reanimatie, met een ernstige ziekte nemen we zelf afscheid zolang we nog bij zinnen zijn en mocht het zo zijn dat we niet meer wilsbekwaam zijn, is ook alles al geregeld.
Wij willen niet als kasplant verder. Of zonder wil..

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:00

Verzekeringen wel, ook qua huis, maar qua uitvaart heb ik niks op papier staan. Maakt mij echt niet uit, ben er zelf toch niet bij. Ik zeg altijd, hark er maar een hoopje bladeren overheen :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:10

Yavanna schreef:
Mijn partner en ik hebben hetzelfde, zo simpel mogelijk, alleen partner bij uitvaart en daarna met mijn kids een feestje vieren op het water. Geen muziek, geen kaarten, niks. En mochten we tegelijk gaan, dan weten de kids ook dat wij dat zo willen en dan samen uitgestrooid op ons favo plekje.
Geen reanimatie, met een ernstige ziekte nemen we zelf afscheid zolang we nog bij zinnen zijn en mocht het zo zijn dat we niet meer wilsbekwaam zijn, is ook alles al geregeld.
Wij willen niet als kasplant verder. Of zonder wil..

Dat hebben mijn man en ik ook: niet als kasplantje verder en ook niet met een ernstige ziekte. Ik wil ook niet gereanimeerd worden, want je weet niet hoe je er uit komt. Ik moet alleen nog wat regelen over het wilsbekwaam stukje. Al duizend keer is het ter sprake geweest en het hele gezin weet wat de ander wil, maar het moet nog 'even' op papier gezet worden. Dus dank dat je dit benoemd hebt!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:11

Warboel schreef:
Verzekeringen wel, ook qua huis, maar qua uitvaart heb ik niks op papier staan. Maakt mij echt niet uit, ben er zelf toch niet bij. Ik zeg altijd, hark er maar een hoopje bladeren overheen :+

Dat is ook een goede! :j

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:41

Shenavallie schreef:
Warboel schreef:

Dat is ook een goede! :j

Alleen niet zo leuk om te zien voor omstanders als de blaadjes wegwaaien :Y) Op z'n kop in de GFT bak dan maar!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 22:54

Shena een wilsverklaring kun je in principe zelf opstellen, wel belangrijk om het te ondertekenen en ook met je huisarts te bespreken zodat het in het dossier wordt genoteerd.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 23:03

Ik heb een document op mijn laptop met een wachtwoord dat heet 'if i die' met daarin alle info over mn bedrijf, contactpersonen, mn bankrekeningen, paarden (zowel voer en verzorging als verkoop) als wat ik wil voor mn einde.

Ik wil geen dienst, geen ceremonie of uitvaart. Ik wil gecremeerd worden of opgelost in dat nieuwe spul.

Ik heb een testament bij de notaris dat mijn verloofde het huis volledig in eigendom krijgt bij mijn overlijden en binnenkort gaan we weer naar de notaris voor een gesprek over hoe we willen trouwen en het opstellen van een testament.

De paarden en mijn bedrijf hou ik buiten het huwelijk zodat hij niet aansprakelijk is maar hij erft dit wel als ik dood ga.

Dus ja ik heb daar wel over nagedacht. Moet ook wel want als niemand weet wie de contacten zijn vanuit mn bedrijf dan ontstaan er wss achterstanden en schulden terwijl dat niet nodig is. Zonde.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 06:35

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 07:43

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:47

Hier ook al van alles laten vastleggen via de uitvaartverzekering!
Ik wil graag op de natuurbegraafplaats van Huis Ter Heide in Brabant liggen. Daar lig je echt prachtig in het bos en je graf is ook echt voor eeuwig, dus je wordt ook gewoon met rust gelaten. Ik ben er diverse keren geweest en het is daar echt prachtig <3
En verder is ook van alles qua huisdieren etc ook al geregeld.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:19

moonsparkle schreef:
Shena een wilsverklaring kun je in principe zelf opstellen, wel belangrijk om het te ondertekenen en ook met je huisarts te bespreken zodat het in het dossier wordt genoteerd.

Dat is een goeie. Binnenkort heb ik een afspraak staan om de verdere afbouw van mijn medicatie te bespreken, dus dan kan ik dat gelijk opgooien.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:28

Shenavallie schreef:
moonsparkle schreef:
@shena nu ben ik wel nieuwsgierig wat je wil

Eigenlijk heel simpel: een gat in de grond (weide/natuurgebied), daarin gedroogde bladeren, takken en stro, dan kom ik in een hele simpele juten zak daarin liggen, dan weer gedroogde bladeren, takken en stro en dan mogen de omstanders mij met een fakkel in de vlammen zetten. Als het een beetje goed is gegaan, dan zand erover en klaar. Geen trieste bedoening, maar een beetje een feestje. De één zegt dat het op een Indiase crematie lijkt, de ander noemt het weer een Keltische begrafenis en ik heb geen idee hoe het genoemd wordt. :D Recent heb ik opnieuw onze verzekeraar hierover een bericht gestuurd en kreeg wederom te horen dat het (nog steeds) niet mogelijk is. Alleen cremeren of begraven. Ik wacht gewoon net zolang af tot het wel mag. :P
Mijn gezin heeft in ieder geval daarna de opdracht om 7x met elkaar te gaan uiteten (dus of elke dag van één week of 7 weken lang elke week één keer). Waarom, geen idee, maar uit eten vind ik gewoon gezellig en is niet vanzelfsprekend. Oh ja, en mijn afscheidskaartje moet roze met glitter zijn en de tekst: "Jullie kunnen opgelucht ademhalen nu ik dat niet meer doe". Met een smiley erachter. Dit was ooit een tekst uit Biks van Plien en Bianca, waar ik indertijd onderhand in bleef van het lachen.
Wij zijn thuis erg open in het bespreken van dit soort dingen en vooral met de nodige dosis humor. Natuurlijk kunnen we ook serieus zijn, maar het moet allemaal niet te zwaar worden.

Ik wil hoe dan ook niet in een oven (maar zoals het er volgens de wet nu naar uitziet, is dat helaas toch waar het op uitdraait), omdat ik het een vies idee vind dat er nog restjes van een voorganger in kunnen liggen - je weet niet wat diegene voor narigheid heeft uitgehaald. En begraven vind ik niet fris, omdat je niet weet met wie je het graf moet delen of wie er al in gelegen heeft. Dan mag je me net zo goed in de GFT-bak dumpen, maar dat is weer niet zo handig wat maden aangaat. :+ En anders haalt de Rendac me maar op. :') Hoe dan ook, ik weet dat het voor buitenstaanders als een rare kronkel klinkt, maar ik ga gewoon het liefst helemaal alleen en "schoon". Mijn vader wil graag natuurlijk begraven worden en zoals ik het begrijp is de kans groter dat je dan alleen op zo'n plek ligt. Dat lijkt me wel wat.
Mochten mijn man en ik tegelijk komen te overlijden, dan hebben we vanaf dat we verkering hadden gezegd dat men dan onze as samen in een grote pot mag schudden en dan ergens in Schotland mag legen. Maar ja, het blijft een lastig iets.

Ooit een afscheidskaartje van iemand gezien op Internet, waar ze een ouija-bord op had laten zetten en de tekst: "Dan kunnen we na mijn dood nog contact houden". Hilarisch vond ik die! :D

Wij hebben jaren geleden al onze begraafplaatsen gekocht op een natuurbegraafplaats. Daar lig je altijd alleen en wij hebben dus twee graven naast elkaar gekocht. Misschien is dat een optie?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:31

Dat zou super zijn, maar ik heb nu geen liggende gelden om dat te doen... Anders had ik een heel stuk terrein zelfs willen afkopen om te zorgen dat we ook echt alleen liggen. :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 22:41

Je wilt niet in een oven omdat er resten van anderen kunnen liggen maar wel opgehaald worden door de Rendac....??
Mij ben je even kwijt nu :o?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 23:07

Je hebt ook inderdaad heel veel hygiene nodig als je dood bent.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:33

cissy schreef:
Je wilt niet in een oven omdat er resten van anderen kunnen liggen maar wel opgehaald worden door de Rendac....??

De Rendac haalt geen mensen op, met dieren heb ik geen moeite. :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:35

Hutcherson schreef:
Je hebt ook inderdaad heel veel hygiene nodig als je dood bent.

Heeft een iets andere reden dan hygiëne (ga ik hier niet openbaar zetten). ;)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:41

Wij hebben (nog) geen testament laten opstellen. Volgens mij was bijna alles geregeld als 1 van ons wegvalt dat het huis dan betaald wordt en de ander+kind(jes) niks te kort komen. Afhankelijk van waar mijn man zou gaan komt er nog een extra uitkering dacht ik.

Maar het hangt voor mij allemaal van vaagheden aan elkaar. Dus we moeten dit goed en duidelijk gaan documenteren. Oftewel: bedankt voor de reminder :D

Wat betreft de “uitvaart” zijn we heel duidelijk alle bij: geen ceremonie, geen gedoe. Alleen de oven in. Kost natuurlijk ook geld maar minder dan als je de whole shebang wilt. Dit is dus iets wat we niet specifiek verzekeren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 09:03

Mij lijkt het dan nog wel leuk, een soort van laatste feest met mijn favoriete muziek :')

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:04

Shenavallie schreef:
cissy schreef:

De Rendac haalt geen mensen op, met dieren heb ik geen moeite. :D

Als de Rendac geen mensen ophaalt blijf je dus langs de weg liggen...

Grapje uiteraard ;)

Ik heb allerlei nuttige info op een papier geschreven zodat mijn broer (verder geen directe familie meer) weet wie hij moet bellen voor mijn katten. Waar papieren liggen, welke wachtwoorden voor social media etc.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:06

Ha ha ha, cissy, die is goed. Moest even hardop lachen! :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 11:26

Voor je uitvaart vorm te geven moet je denk ik dat laten vastleggen in een levenstestament, want het gewone testament wordt pas na je overlijden geopend en gaat dan over de nalatenschap. De uitvaart is dan (althans, in de gevallen die ik heb meegemaakt!!) al geweest en hoe dat gaat wordt door de familie bepaald. Wat ik in mijn omgeving heel vaak zie is dat de zeer gelovige vader of moeder, die wekelijks naar de kerk ging, toch door de familie die niets hebben met het geloof, een niet-kerkelijke uitvaart krijgen. Dus geen dienst in zijn\haar kerk maar direct naar het crematorium. Volgens onze priester zou dat kostenbesparend zijn. Ik weet niet of dat waar is, "vroeger" was een crematie net zo duur als begraven worden.En de kerkelijke uitvaart kreeg je gratis als je bij de kerkbijdrage was. Dat is nu niet meer zo,je moet toch betalen. Duidelijk is wel dat het kostenplaatje vaak meespeelt. Het is ook wel duur zo'n uitvaart. Mijn ouders waren verzekerd bij de DELA maar er moest toch nog heel veel bijbetaald worden.