Fooi geven bij de kapper?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 07:49

Maar waarom geef je dan wel fooi bij de kapper en niet bij de bakker bijvoorbeeld?
Is dat dan omdat de kapper langere tijd met jou persoonlijk bezig is?

Want waar trek je dan ergens de grens vraag ik me af…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 08:13

Ik geef nergens fooi. We zijn hier geen Amerika dat personeel zo voor een deel aan hun inkomen moeten komen.

De kapper waar ik kom is zelfstandige zonder personeel en helaas ook die geen fooi. Ze heeft zelf de prijzen al diverse keren verhoogd en ik ga er vanuit dat ze zo berekend heeft of het uitkomt.
En doe prijsverhoging betaal ik zonder mopperen ga daar niet nog eens geld extra bij geven.
Ik vind het al duur genoeg :)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 08:18

Ik geef geen fooi. Als ik iedereen fooi moet gaan geven ben ik blut. Ik krijg als fotograaf ook niks.

zonnebloem18

Re: Fooi geven bij de kapper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 08:22

Het zou niet in me opkomen om de kapper een fooi te geven.

Als we buiten de deur eten en het is echt heel goed dan geven we tegenwoordig wel een fooi. Ik vraag vooraf wel altijd of het ook echt bij het personeel terecht komt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 09:40

-Namiro- schreef:
Maar waarom geef je dan wel fooi bij de kapper en niet bij de bakker bijvoorbeeld?

Dat is dus een goede vraag en vraag ik me zelf ook af.
Bij bezorgers geven we ook meestal een fooi.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:43

Hier komen geen bezorgers meer, in heel het buitengebied niet... :D
Maar nee sorry die kregen ook niks. Die zijn ook niet langer met je bezig.

En de kassière die vriendelijk is dan ook?

En de mensen die jou tomaten, aardbeien, appels, ... plukken, die spreek je niet eens, dus zo af en toe eens rondje tuinders langs om wat fooien uit te delen :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:49

Cayenne schreef:
-Namiro- schreef:

Dat is dus een goede vraag en vraag ik me zelf ook af.
Bij bezorgers geven we ook meestal een fooi.

Oh die geef ik ook geen fooi :o. Helemaal niet omdat ze de helft van de tijd pakketten in de container zetten terwijl ik gewoon thuis ben :)).

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:53

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:01

Nee ik geef geen fooi. Ik krijg voor mijn werk ook geen fooi terwijl ik toch met alle liefde en plezier voor het meest dierbare bezit van ouders zorg. Waarom wel fooi geven omdat iemand in 5 minuten mijn puntjes eraf knipt en ik daar €30 voor kan neerleggen.

Ik verwacht ook van de caissière dat ze voorzichtig doet met mijn eieren op de band, en van de bakker dat ze even mijn brood kosteloos wil snijden zonder fooi te geven. De kapper doet ook gewoon zijn of haar werk waar die persoon voor betaald krijgt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:15

Ik betaal bijna €30 voor natspuiten, puntjes knippen en föhnen. Vind dat daar al fooi bij zit. :Y)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:28

Gnome schreef:
Nog nooit gedaan. Ik ben vaak meer dan 200 euro kwijt dus dat lijkt me wel voldoende :o?

Ik ook, dus ik geef ook geen fooi. Wist ook niet dat dat normaal is bij een kapper.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:32

Bij ons staan bij de kassa allemaal mini spaarpotjes met de namen van de kapsters erop. Hint is dus duidelijk, maar ik vind de kapper al prijzig genoeg dus gooi er niets in.
Laatste keer werd me gevraagd of ik tevreden was, en zo ja, of ik dan een positieve recensie op internet wilde zetten. Niet gedaan trouwens, vond het wel vreemd dat ze dat vroegen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:36

pinto_1 schreef:
Bij ons staan bij de kassa allemaal mini spaarpotjes met de namen van de kapsters erop. Hint is dus duidelijk, maar ik vind de kapper al prijzig genoeg dus gooi er niets in.
Laatste keer werd me gevraagd of ik tevreden was, en zo ja, of ik dan een positieve recensie op internet wilde zetten. Niet gedaan trouwens, vond het wel vreemd dat ze dat vroegen.

Een positive review vragen snap ik wel en dat zou ik ook geen probleem vinden, mits de ervaring ook positief is.

Een hogere waardering betekent betere vindbaarheid via google.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:50

Ik geef niet elke keer fooi. Heb een vaste kapster die mij knipt. Heb de afgelopen jaren wel aan het eind van het jaar een cadeautje gegeven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:51

Dat is me gevraagd bij het sloopbedrijf dat een paar maanden terug hier was, die had wat extra's gedaan als we dan een positieve review wilde plaatsen. Hij was hier via een aannemer dus werd niet vanuit ons betaald zeg maar.
Zelfde dag nog gedaan :j
Want dat was echt service van hem. Plus voor de rest waren we ook erg tevreden, dus waarom niet. Kleine moeite.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:54

Mijn kapper is schreeuwend duur, denk dat ze genoeg aan mij verdienen zonder fooi. :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:56

Ik geef eigenlijk nooit fooi, nergens. Ook niet bij de kapper. Heb daar ook nog nooit van gehoord in NL. Op social media lees je wel dat het bv in de VS heel normaal is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 10:58

We waren een paar weken geleden met overtocht op de boot van IJmuiden naar Newcastle en tijdens eten/iets drinken werd ook steeds specifiek gevraagd of je een fooi wilde geven.
Dat vond ik dan wel dwingend en ging me tegen staan.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:05

Ik ben sinds kort gestopt met overal fooi geven. Het voelt nog steeds ongemakkelijk, maar ik vind het goed zo.

Vroeger gaf ik inderdaad fooi aan de kapper. :j

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:25

Laten we alsjeblieft de fooien mentaliteit uit Amerika niet hier gaan naleven. Hier krijgen mensen een minimumloon en is niemand afhankelijk van de fooi. In Amerika loopt het inmiddels gewoon uit de hand met mensen die oprecht vinden dat ze in je eten mogen spugen als je niet minstens 20% tipt. :n

Mijn kapster stuurt altijd een betaalverzoek, dus krijgt geen fooi. Ik maak wel reclame voor haar als mensen vragen wie mijn haar zo goed heeft gedaan.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:36

Ik heb dit laatst aan mijn kapper gevraagd en zij zei dat sommige klanten haar fooi geven. Nu heb ik erg lang, dik haar dat wordt geverfd. Ze zijn er rustig drie uur mee bezig, en ze boeken me dubbel in omdat ik zoveel tijd kost. Ik heb ook gezegd dat zodra ik een echte baan heb dat ik fooi ga geven, want ik betaal net zoveel als de gemiddelde klant waar dit hele verhaal hooguit anderhalf uur duurt. Voor nu koop ik altijd mijn shampoo en conditioner bij hun (terwijl ik het iets goedkoper ook online kan halen), omdat ik als arme student niet mijn geld aan niets, of fooi uit kan geven.

Bij andere kapperszaken waar ik enkel kom om de puntjes te laten knippen hoeven ze geen fooi te verwachten.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:38

Nooit gedaan....

Nu ga ik ook nooit meer naar de kapper, doe gewoon alles zelf :') Dus ik denk dat ik dat nu wel ga doen :+ (Sinds één kapster het zo verkloot heeft, ga ik gewoon al 10 jaar niet meer ofzo :'))

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:41

echt een fooi geef ik nooit, als ik toevallig los geld bij me heb, doe ik wel eens iets in het potje voor de dierenbescherming dat bij de kassa staat, maar ook niet altijd

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:21

Nee nooit. Waar is dan het einde denk ik dan. Wanneer wel en wanneer niet? Dan maar helemaal niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:25

Ik geef fooi aan een restaurant dat moeite doet voor mijn allergie om het goed voor elkaar te hebben. Aan een gids die zijn best doet vragen te beantwoorden over wat hij laat zien, maar verder :n

In amerika alleen ook fooi gegeven aan de bediening in een restaurant en een keer bij de perfecte schoonmaak van de kamer bij weggaan. Maar verder daar ook niet. :n wie dan wel wie niet? Waarom wel de kapster maar niet de schoenverkoper of in een kledingzaak die ook moeite doen om iets goeds te vinden, of het tuincentrum of de kweker omdat hij de planten zo goed heeft opgekweekt? De kassiere, de vakkenvullers?