Kalk weggespoeld door vele regen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:56

Moderatoropmerking:
Op VSW staan onderwerpen die direct te maken hebben met de verzorging/onderhoud paard.
Omdat dit hier niet het geval is verplaats ik dit topic naar HTT.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 15:23

Suzanne F. schreef:
Heb je de hondsdraf al weleens met mcpa bespoten?
En is je weiland geverticuteerd?

Die is voor particulieren niet meer te koop. Ik kan er waarschijnlijk wel aankomen maar zou een uiterste ingreep zijn. Aangezien we een bijenvolk hebben staan stip ik nog wel planten aan zoals distel en zuring. Maar een groot oppervlak met kruipers doe ik liever niet spuiten.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 15:24

Coby schreef:
Op VSW staan onderwerpen die direct te maken hebben met de verzorging/onderhoud paard.
Omdat dit hier niet het geval is verplaats ik dit topic naar HTT.[/mod]

2000m2 waar alpaca's, kippen, geiten en een zomers een shet loopt, noem ik nu niet echt tuin :+

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:20

Pipapaardje schreef:
Ereprijs is niet per se een teken van een zure bodem toch? Vraag me af of bijkalken dan zinvol is.
Hoe erg is het dat er ereprijs en hondsdraf staan (oprechte vraag, niet bekend met het reilen en zeilen van een commerciële boomgaard)? Kan me voorstellen dat ze helpen met het aantrekken van de benodigde bestuivers.

Heb je het pH van de bodem gemeten?

Meten is een goed plan.

Ereprijs houdt van een licht basische bodem. Dus of verzuren of heel basisch maken, dan ben je ervanaf én krijg je vast andere problemen. Ik zou voor een goed bodemleven proberen te zorgen maar voor de kennis daarover moet je niet bij loonwerkers of conventionele boeren zijn. En ook niet op Bokt.

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:33

Planten zijn indicators voor meer dan alleen pH.
TS, weet je toevallig wat meer over de samenstelling van je bodem? Ik denk dat er namelijk meer speelt dan alleen de pH, zeker omdat een boomgaardbodem vaak niet basisch is en ereprijs het beste groeit in licht basische bodem. Sowieso is de ideale pH voor de meeste plantensoorten 6-7 (licht zuur dus), dus ik zou niet streven naar een heel basische bodem.
Overigens zijn veel kunstmestsoorten volgens mij juist goed voor hondsdraf, afhankelijk van de verhouding nutriënten.
Van wat ik kan vinden komen ereprijs en hondsdraf vooral voor op stikstofrijke bodems. Kunstmest bevat veel meer stikstof dan ruige mest (daar komt ook het stikstofprobleem vandaan, het vele gebruik van kunstmest en drijfmest wat hogere waardes stikstof bevat dan ruige stalmest), dus kunstmest gaat waarschijnlijk eerder de groei van deze planten stimuleren dan hinderen.

Ik denk dat pH testen en bekalken niks tegen de ereprijs en hondsdraf gaan doen en dat er iets anders speelt. Ik zou eens kijken naar het stikstofgehalte, want dat lijken beide plantsoorten als overeenkomst te hebben. Volgens mij kun je ergens wel een testkit voor de nutriëntensamenstelling kopen? Mocht het probleem bij stikstof of een ander nutriënt liggen, kun je het beste mulchen met plantenmateriaal zoals bladeren met meer variatie in de nutriënten, om de nutriëntensamenstelling in je bodem meer te balanceren.

Edit: ik las ook dat je last hebt gehad van bramen, distels en brandnetels. Die zijn indicators voor een lage pH, maar ook voor een te hoog stikstofgehalte, net als grassen.
Nog een reden dat ik denk dat je de nutriëntensamenstelling moet testen.
Mocht het daar overigens aan blijken te liggen, kun je naast mulchen ook kijken naar stikstoffixerende planten (kunnen soorten bomen/struiken zijn, maar ook bodembedekkers zoals klaver, alleen moet je dan eerst zorgen dat er ruimte is voor de klaver om ertussen te groeien).

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:12

BriPi schreef:
Overigens zijn veel kunstmestsoorten volgens mij juist goed voor hondsdraf, afhankelijk van de verhouding nutriënten.
Van wat ik kan vinden komen ereprijs en hondsdraf vooral voor op stikstofrijke bodems. Kunstmest bevat veel meer stikstof dan ruige mest (daar komt ook het stikstofprobleem vandaan, het vele gebruik van kunstmest en drijfmest wat hogere waardes stikstof bevat dan ruige stalmest), dus kunstmest gaat waarschijnlijk eerder de groei van deze planten stimuleren dan hinderen.

Weet jij of koemest minder stikstof bevat? Wij moesten meestal met gedroogde koemest wat we bij een boer halen. Maar als we al een stikstof rijke bodem hebben hoef ik dat niet nog erger te maken natuurlijk

MarjanB

Re: Kalk weggespoeld door vele regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:42

Gedroogde koemest is waarschijnlijk de dikke fractie die ze gescheiden hebben . Daar zit weinig stikstof in. Die zit in de dunne fractie

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 11:39

Miriam91 schreef:
BriPi schreef:

Weet jij of koemest minder stikstof bevat? Wij moesten meestal met gedroogde koemest wat we bij een boer halen. Maar als we al een stikstof rijke bodem hebben hoef ik dat niet nog erger te maken natuurlijk

Koemest bevat minder stikstof dan kunstmest. Wel ruige mest, geen drijfmest (mest en urine gecombineerd). Overigens is het denk ik beter om het niet vers uit de stal te geven, want volgens de informatie die ik daarover kan vinden is die best nutriëntenrijk. Ik denk dat gedroogde koemest zoals jullie het geven prima is.

De reden dat bij de intensivering van de landbouw kunstmest meer opkwam is omdat het meer stikstof bevat. Op de korte termijn geeft dit een grote boost aan nutriënten voor het gras en de gewassen waardoor je in korte tijd grote planten kreeg, maar op de lange termijn komt er te veel stikstof in de bodem (want de planten kunnen de grote hoeveelheden niet opnemen) en daardoor krijg je uitstroom van andere nutriënten. Daarom raakt intensief gebruikte landbouwgrond zo uitgeput op lange termijn.
Ook de vorm waarin stikstof voorkomt is van belang. Bij ruige stalmest wordt urine en mest gescheiden, bij drijfmest komt dit samen en verandert de samenstelling van stikstof door chemische reacties die dan plaatsvinden. Mest bevat vooral organisch stikstof, urine (en drijfmest) en kunstmest bevatten veel ammonium. Ammonium wordt omgezet in ammoniak en is uiteindelijk schadelijk voor de natuur, wat de stikstofcrisis veroorzaakt.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 22:37

Het heeft even geduurd maar ik heb een bodemtest kunnen doen.

Dit is het resultaat;
Groen = pH
Roze = Nitraat
Blauw = Fosfaat
Oranje = Kalium

Afbeelding

pH is te hoog en nitraat niet eens meetbaar -O-

We gaan paardenmest uitrijden om voedingsstoffen en humus toe te voegen. De pH zal hierdoor als het goed is ook weer dalen.