Wat geef je iemand die dood gaat?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:37

BeFunny schreef:
Een bloemetje is altijd goed.
En een kaartje met vooral een gemeende tekst.
En als je de kans krijgt een knuffel een echte ;) daar kan niks tegen op.

Die laatste is inderdaad heel belangrijk. Dat deed ik bij wijlen een oud-collega van mij ook, waar iedereen bij stond. Men bleef op afstand, alsof ze melaats was, maar wat was ze blij dat ze nog een knuffel kreeg. Dan wel voorzichtig, want ze was heel breekbaar geworden, maar het werd zeer gewaardeerd. Ook hebben we nog een beetje lopen geinen, maar ze was erg snel moe en kon het bijna niet meer opbrengen om grappen terug te maken (voor die tijd konden we elkaar heerlijk uitdagen met ongein). Daarna heb ik haar niet meer in leven gezien, alleen kort daarna nog opgebaard.

Je zou inderdaad voor een kaart kunnen kiezen, TS. Die verwelkt niet en daar kun je je persoonlijke boodschap in kwijt (ook waardevol voor haar familie na haar overlijden). Eventueel zou je nog kunnen overwegen om langs te gaan, mits dat voor de persoon in kwestie niet te zwaar is.

madeliefw

Berichten: 2670
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Wat geef je iemand die dood gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:53

Een goede vriendin van ons kwam te overlijden en in het jaar dat ze ziek was hebben we regelmatig bloemen gestuurd, meestal een kant en klaar iets zoals een bloementaart wat ze niet op een vaas hoefde te zetten of te verzorgen. Ik heb ook eens een boek en een libelle zomerboek oid gedaan. Onze vriendin is in corona jaar overleden en nog altijd spijt dat we haar te weinig bezocht hebben, zo bang als we waren haar te besmetten.

Picopico
Berichten: 916
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 00:24

Ik zou inderdaad een kaartje sturen met daarin een persoonlijke boodschap. Vertel haar waarom ze belangrijk voor jou geweest is. Je kunt een leuke anekdote en een foto van vroeger erbij doen als je die hebt. En ga langs als dat kan, al is het maar een kwartiertje.

Qua boeken zou ik het simpel houden. Bijvoorbeeld een bundel met gedichten of korte verhaaltjes of een luisterboek. Als ze echt goed ziek is heeft ze mogelijk de energie niet meer om een ingewikkeld boek te lezen.

Verder zou ik niet alleen nu, maar ook later nog wat sturen of langsgaan als het wat langer duurt. Waarschijnlijk krijgt ze nu allemaal kaartjes en bloemen enzo, maar over drie maanden is men het weer vergeten.

KiKiDo

Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 00:29

Ik wist van een echtpaar dat ze er enorm van genoten in hun tuinhuisje te zitten cappuccino te drinken. Ik heb hen een koffiepakket gestuurd.

Bloemen ben ik voorzichtiger mee geworden. Een fraai boeket in huis is mooi. Maar als het er veel meer worden, heeft de mantelzorger er ook een klus bij.

En inderdaad handgeschreven kaarten!

Boek vind ik ook een goed idee, als daar nog energie voor is. Anders wat tijdschriften. Het geeft misschien minder gezellig, of komt goedkoop over, maar als lezen niet meer lukt en plaatjes met korte teksten nog wel, kan dat ook heel dankbaar zijn.

GabberGill

Berichten: 6027
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Wat geef je iemand die dood gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 01:06

Mijn moeder overleed 8 jaar geleden
Ook lang ziek geweest en het moment dat ze niet meer geholpen kon worden zag je om haar heen mensen van verder heel veel moeite doen om gewoon iets te geven. Mijn moeder was een heel gewaardeerd mens en ze zei altijd:

Spullen hebben geen waarde op zo'n moment. Het is lief en goed bedoelt maar geef me een stukje van jezelf.

Handgeschreven kaarten,
Een bezoekje,
Gewoon momenten dat ze niet als ziek of overlijdend persoon gezien werd. Als mensen ineens gaan kopen bedoelen ze het goed maar het is niet nodig.

Spaansepony
Berichten: 999
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 01:37

Mayflower_ schreef:
Heeft ze kinderen? Ik heb iemand die dicht bij mij stond en niet meer lang te leven had, dit boek gegeven: https://www.bol.com/nl/nl/p/vertel-eens ... uctPageUrl


Samen met een gepersonaliseerde, handgeschreven kaartje.
Dit boek heeft ze nog in kunnen vullen voor haar kinderen en werd en wordt nog als heel waardevol beschouwd.


Deze pik ik even, mijn vriendin is ook terminaal en laat een jonge dochter straks achter. :knuffel:

Jessix

Berichten: 16524
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 06:43

Ik heb dit twee jaar terug gehad met een collega. Ik heb haar een kaartje gestuurd. Daarna wilde ze me graag nog een keer zien en ben ik haar wezen bezoeken in de hospice. Ze dronk graag sap vanuit de plaatselijke boomgaarden wist ik van een andere collega. Dus dat heb ik voor haar gekocht. Daarna heb ik haar nog een paar keer een kaartje gestuurd en is ze overleden.

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:04

GabberGill schreef:
Mijn moeder overleed 8 jaar geleden
Ook lang ziek geweest en het moment dat ze niet meer geholpen kon worden zag je om haar heen mensen van verder heel veel moeite doen om gewoon iets te geven. Mijn moeder was een heel gewaardeerd mens en ze zei altijd:

Spullen hebben geen waarde op zo'n moment. Het is lief en goed bedoelt maar geef me een stukje van jezelf.

Handgeschreven kaarten,
Een bezoekje,
Gewoon momenten dat ze niet als ziek of overlijdend persoon gezien werd. Als mensen ineens gaan kopen bedoelen ze het goed maar het is niet nodig.

Dit is inderdaad heel belangrijk. :j Als je zieke mensen ineens anders gaat behandelen, dan voelen ze zich helemaal buitengesloten.

marleen_88

Berichten: 14167
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Wat geef je iemand die dood gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:08

Ik zou in deze situatie denk ik ook voor een kaart gaan.

mysa

Berichten: 10654
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wat geef je iemand die dood gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:15

Kaart met persoonlijke boodschap met een boekenbon er in. Fysieke boekenbon kun je ook digitaal inleveren.

Prairy
Berichten: 9268
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:16

Spaansepony schreef:
Mayflower_ schreef:
Heeft ze kinderen? Ik heb iemand die dicht bij mij stond en niet meer lang te leven had, dit boek gegeven: https://www.bol.com/nl/nl/p/vertel-eens ... uctPageUrl


Samen met een gepersonaliseerde, handgeschreven kaartje.
Dit boek heeft ze nog in kunnen vullen voor haar kinderen en werd en wordt nog als heel waardevol beschouwd.


Deze pik ik even, mijn vriendin is ook terminaal en laat een jonge dochter straks achter. :knuffel:


Ik heb deze boeken aan mijn opa en 2 oma's gegeven met het verzoek om ze voor mij in te vullen.

Ze gaven wel aan dat het ontzettend veel werk was en hebben hem dan ook lang niet helemaal ingevuld.

Maar wat was ik er blij mee, zowel toen ik ze terug kreeg, als op de begrafenis. Ik heb op de begrafenis van mijn oma stukjes voorgelezen uit haar boek. Ook mijn familie was er erg blij mee. Het is toch een stukje tastbaarheid, iets om vragen over te kunnen stellen als iemand nog leeft, en terug te lezen als iemand er niet meer is.

Heel waardevol.

GabberGill

Berichten: 6027
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:56

Shenavallie schreef:
GabberGill schreef:
Mijn moeder overleed 8 jaar geleden
Ook lang ziek geweest en het moment dat ze niet meer geholpen kon worden zag je om haar heen mensen van verder heel veel moeite doen om gewoon iets te geven. Mijn moeder was een heel gewaardeerd mens en ze zei altijd:

Spullen hebben geen waarde op zo'n moment. Het is lief en goed bedoelt maar geef me een stukje van jezelf.

Handgeschreven kaarten,
Een bezoekje,
Gewoon momenten dat ze niet als ziek of overlijdend persoon gezien werd. Als mensen ineens gaan kopen bedoelen ze het goed maar het is niet nodig.

Dit is inderdaad heel belangrijk. :j Als je zieke mensen ineens anders gaat behandelen, dan voelen ze zich helemaal buitengesloten.


Ik denk oprecht dat dat de fijnste momenten voor mijn moeder waren. Het genieten van wat er nog is.

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:11

Daar ben ik ook van overtuigd.
Maar hoe gaat het nu met jou? 8 Jaar lijkt lang geleden, maar dat is het eigenlijk niet.

Momo94
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:19

Een kaartje en misschien bonbons van een chocolaterie?

Miran

Berichten: 4483
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Wat geef je iemand die dood gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:43

Een handgeschreven kaart is altijd goed. Verder is het ook afhankelijk van of er klachten aanwezig zijn, of iets lekkers of een boek ofzo handig zijn.

GabberGill

Berichten: 6027
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:11

Shenavallie schreef:
Daar ben ik ook van overtuigd.
Maar hoe gaat het nu met jou? 8 Jaar lijkt lang geleden, maar dat is het eigenlijk niet.


Wennen doet het nooit
Ik was zelf nog vrij jong (26) en net bevallen en het was haar eerste kleinkind en ze wilde zo graag oma zijn. Nu net een 2e kleine erbij en mijn moeder komt altijd omhoog met die dingen.

Kerst is geen kerst meer,
Verjaardagen zijn de verjaardagen niet meer en eigenlijk wordt ze overal in gemist.

Daarbij was het een prachtig mens wat het denk ik nog moeilijker maakt. Niet iedereen is gezegend met een fantastische moeder maar ik kan niet anders dan positief naar haar terugkijken en qua raad enz is het echt een gemis.

Lief dat je het vraagt