Petpa schreef:De vrijstelling voor kind, stiefkind of pleegkind is gelijk.
Dan moet je voor de belastingdienst wel echt een stiefkind zijn dus de ouder echt getrouwd met de nieuwe partner.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Wat is een stiefkind?
Een stiefkind is een kind dat uw partner uit een eerdere relatie heeft.
Als uw stiefkind bij u woont, gelden voor de toeslagen dezelfde regels als voor eigen kinderen. Meestal is dat gunstig voor uw toeslagen.
Vanaf 2023 gelden dezelfde regels als u met uw partner samenwoont. Vóór 2023 was dat alleen zo als u getrouwd was of als u geregistreerd partners was.
Anoniem schreef:Ok, ik ben heel slecht in uitleggen en wilde zo min mogelijk over mijn eigen situatie vertellen maar dat is niet mogelijk.
Het gaat hierbij niet om erfenis van de ouders. Maar familie van de ouders. Familie van mijn stiefvader. Daar is een enorme erfenis vrijgekomen.
De situatie. Mijn moeder had 3 kinderen stiefvader 2. Stiefvader en moeder hebben samen nog een dochter gekregen..we zijn dus met 6 kinderen in totaal. De jongste (half)zus is bijna 13 en moeder en stiefvader zijn zo'n 15 jaar samen, schat ik. We zijn dus met z'n allen opgegroeid. Ik ben de oudste met 25 jaar.
Nu is er dus voor de bloedverwanten een erfenis gekomen. Mijn jongste (half) zus heeft dit dus wel gekregen. Maar mijn moeder en haar andere kinderen waaronder ik dus niet.
Ik snap dat de erfenis alleen voor bloedverwanten is maar het voelt ergens gewoon heel scheef. Mijn middelste zus woont nog bij moeder en stiefvader en zij zit er het ergste mee. Zij net niet in de schulden terwijl andere zus gewoon al geld heeft voor een huis zeg maar.
Het voelt niet eerlijk, niet fijn. 1 gezin maar toch niet. De ene helft van het gezin kan doen en laten wat die wil en de andere helft moet over alles 10x nadenken.
Ik kan verder ook niks bereiken met dit topic en ik ga niemand verplichten om mij geld te geven. Maar misschien wel even mijn hart luchten?
Geld is echt een lastig onderwerpen ik weet dat geld niet alles is. Maar het lost wel dingen op.
Eleeke schreef:Wat een nare situatie. Zeker omdat jullie al jaren met zijn allen zijn, en zelf jij als oudste al sinds je 10e onderdeel van dit gezin bent.
Dat zou ik als stiefouder anders regelen.
Maar ... hebben de kinderen direct geerfd van dit familie lid of heeft je stiefvader dit aan hun gegeven?
Een oma kan bv haar kleinkinderen laten erven, stiefkleinkinderen daarbij betrekken is vermoed ik lastiger te regelen / wordt niet overna gedacht.
Maar als stiefvader zou ik kijken of ik iets kon doen met schenkingen richting de andere kinderen in zo'n geval.
Petpa schreef:Eleeke schreef:Wat een nare situatie. Zeker omdat jullie al jaren met zijn allen zijn, en zelf jij als oudste al sinds je 10e onderdeel van dit gezin bent.
Dat zou ik als stiefouder anders regelen.
Maar ... hebben de kinderen direct geerfd van dit familie lid of heeft je stiefvader dit aan hun gegeven?
Een oma kan bv haar kleinkinderen laten erven, stiefkleinkinderen daarbij betrekken is vermoed ik lastiger te regelen / wordt niet overna gedacht.
Maar als stiefvader zou ik kijken of ik iets kon doen met schenkingen richting de andere kinderen in zo'n geval.
De kinderen hebben het rechtstreeks geerfd. Indien de stiefvader het geld aan hun geeft is er niet sprake van een erfenis maar van een schenking.
Suzanne F. schreef:Anoniem schreef:Op dit moment, mocht stiefvader komen te overlijden, staat mijn moeder (en volledige zus) op straat. Aangezien alles naar zijn eigen kinderen gaat. Als het goed is wordt dit binnenkort wel veranderd.
Is hij niet getrouwd dan met jouw moeder?
BigOne schreef:Misschien je moeder er op wijzen dat ze nu en niet over een paar maanden de zaken regelt. De dood komt soms eerder dan verwacht.
Anoniem schreef:Nee mijn stiefvader zegt dat dit vanuit de bank oid is geregeld dat ze hier pas bij kan bij 16 of 18 jaar. Ze zijn namelijk vrij om te doen met het geld wat ze willen. Maar omdat zusje nog jong is, kan ze dat nu nog niet.
Ook voor deze erfenis had zij al geld zat voor een huis. Terwijl mijn volle broer niet verder komt dan huren. Dat maakt een gezin, toch niet 1 gezin maar 2.
En ja mijn moeder wil graag alles zo snel mogelijk hebben geregeld. Eigenlijk al vanaf het moment dat jongste zus er was. Maar dit wilde stiefvader niet. Inmiddels wil hij dit wel maar staat er nog steeds niks vast. Het leven is onvoorspelbaar. En bij wijze van spreken is het morgen al te laat. Dan zouden mijj jongste zus en stiefbroers het huis erven. En moeder en middelste zus hebben niks
Eleeke schreef:Een Bonuskind is geen term die gebruikt wordt door bv de belastingdienst, Stiefkind wel.
En mijn kind noemt haar stiefvader al meer dan 20 jaar "Stief"![]()
En je hoeft niet getrouwd te zijn:
Belastingdienst zegt daarover:Citaat:Wat is een stiefkind?
Een stiefkind is een kind dat uw partner uit een eerdere relatie heeft.
Als uw stiefkind bij u woont, gelden voor de toeslagen dezelfde regels als voor eigen kinderen. Meestal is dat gunstig voor uw toeslagen.
Vanaf 2023 gelden dezelfde regels als u met uw partner samenwoont. Vóór 2023 was dat alleen zo als u getrouwd was of als u geregistreerd partners was.
fleurtjeuh schreef:In de familie van mijn vriend ontstond de volgende situatie(niet bij hem, maar verderop in de familie)
Man en vrouw waren getrouwd en kregen kinderen.
1e vrouw overleed
Man hertrouwde en kreeg met haar ook kinderen.
Man overleed
Alles ging naar de 2e vrouw, kinderen van de 1e vrouw hebben er nooit iets van terug gezien want ze had alleen haar eigen kinderen als erfgenamen opgenomen