Stiefgezin en erfenis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:35

Petpa schreef:
De vrijstelling voor kind, stiefkind of pleegkind is gelijk.

Dan moet je voor de belastingdienst wel echt een stiefkind zijn dus de ouder echt getrouwd met de nieuwe partner.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:39

Suzanne F. schreef:
Petpa schreef:
De vrijstelling voor kind, stiefkind of pleegkind is gelijk.

Dan moet je voor de belastingdienst wel echt een stiefkind zijn dus de ouder echt getrouwd met de nieuwe partner.

Anders ben je geen stiefkind, maar een bonus kind.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:45

Een Bonuskind is geen term die gebruikt wordt door bv de belastingdienst, Stiefkind wel.
En mijn kind noemt haar stiefvader al meer dan 20 jaar "Stief" ;)
En je hoeft niet getrouwd te zijn:

Belastingdienst zegt daarover:
Citaat:
Wat is een stiefkind?
Een stiefkind is een kind dat uw partner uit een eerdere relatie heeft.

Als uw stiefkind bij u woont, gelden voor de toeslagen dezelfde regels als voor eigen kinderen. Meestal is dat gunstig voor uw toeslagen.

Vanaf 2023 gelden dezelfde regels als u met uw partner samenwoont. Vóór 2023 was dat alleen zo als u getrouwd was of als u geregistreerd partners was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:49

Ok, ik ben heel slecht in uitleggen en wilde zo min mogelijk over mijn eigen situatie vertellen maar dat is niet mogelijk.

Het gaat hierbij niet om erfenis van de ouders. Maar familie van de ouders. Familie van mijn stiefvader. Daar is een enorme erfenis vrijgekomen.

De situatie. Mijn moeder had 3 kinderen stiefvader 2. Stiefvader en moeder hebben samen nog een dochter gekregen..we zijn dus met 6 kinderen in totaal. De jongste (half)zus is bijna 13 en moeder en stiefvader zijn zo'n 15 jaar samen, schat ik. We zijn dus met z'n allen opgegroeid. Ik ben de oudste met 25 jaar.
Nu is er dus voor de bloedverwanten een erfenis gekomen. Mijn jongste (half) zus heeft dit dus wel gekregen. Maar mijn moeder en haar andere kinderen waaronder ik dus niet.

Ik snap dat de erfenis alleen voor bloedverwanten is maar het voelt ergens gewoon heel scheef. Mijn middelste zus woont nog bij moeder en stiefvader en zij zit er het ergste mee. Zij net niet in de schulden terwijl andere zus gewoon al geld heeft voor een huis zeg maar.
Het voelt niet eerlijk, niet fijn. 1 gezin maar toch niet. De ene helft van het gezin kan doen en laten wat die wil en de andere helft moet over alles 10x nadenken.

Ik kan verder ook niks bereiken met dit topic en ik ga niemand verplichten om mij geld te geven. Maar misschien wel even mijn hart luchten?

Geld is echt een lastig onderwerp -O- en ik weet dat geld niet alles is. Maar het lost wel dingen op.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 24-05-24 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Anoniem gemaakt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:50

Een stiefkind erft uitsluitend indien de stiefouder dit testamentair regelt.

Anoniem

Re: Stiefgezin en erfenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:51

Op dit moment, mocht stiefvader komen te overlijden, staat mijn moeder (en volledige zus) op straat. Aangezien alles naar zijn eigen kinderen gaat. Als het goed is wordt dit binnenkort wel veranderd.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:53

Anoniem schreef:
Ok, ik ben heel slecht in uitleggen en wilde zo min mogelijk over mijn eigen situatie vertellen maar dat is niet mogelijk.

Het gaat hierbij niet om erfenis van de ouders. Maar familie van de ouders. Familie van mijn stiefvader. Daar is een enorme erfenis vrijgekomen.

De situatie. Mijn moeder had 3 kinderen stiefvader 2. Stiefvader en moeder hebben samen nog een dochter gekregen..we zijn dus met 6 kinderen in totaal. De jongste (half)zus is bijna 13 en moeder en stiefvader zijn zo'n 15 jaar samen, schat ik. We zijn dus met z'n allen opgegroeid. Ik ben de oudste met 25 jaar.
Nu is er dus voor de bloedverwanten een erfenis gekomen. Mijn jongste (half) zus heeft dit dus wel gekregen. Maar mijn moeder en haar andere kinderen waaronder ik dus niet.

Ik snap dat de erfenis alleen voor bloedverwanten is maar het voelt ergens gewoon heel scheef. Mijn middelste zus woont nog bij moeder en stiefvader en zij zit er het ergste mee. Zij net niet in de schulden terwijl andere zus gewoon al geld heeft voor een huis zeg maar.
Het voelt niet eerlijk, niet fijn. 1 gezin maar toch niet. De ene helft van het gezin kan doen en laten wat die wil en de andere helft moet over alles 10x nadenken.

Ik kan verder ook niks bereiken met dit topic en ik ga niemand verplichten om mij geld te geven. Maar misschien wel even mijn hart luchten?

Geld is echt een lastig onderwerp -O- en ik weet dat geld niet alles is. Maar het lost wel dingen op.

Als ik het goed interpreteer is er familie van vaderszijde overleden en erven uitsluitend de kinderen van vaderszijde...
Dit kan en dat is dan bepaald door het familielid dat overleden is.
Voor jou kan het heel onrechtvaardig voelen.
Maar het betreft de wil van de overledene, wellicht wordt het voor jou makkelijker indien je het op die manier benadert.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:56

Wat een nare situatie. Zeker omdat jullie al jaren met zijn allen zijn, en zelf jij als oudste al sinds je 10e onderdeel van dit gezin bent.
Dat zou ik als stiefouder anders regelen.

Maar ... hebben de kinderen direct geerfd van dit familie lid of heeft je stiefvader dit aan hun gegeven?

Een oma kan bv haar kleinkinderen laten erven, stiefkleinkinderen daarbij betrekken is vermoed ik lastiger te regelen / wordt niet overna gedacht.

Maar als stiefvader zou ik kijken of ik iets kon doen met schenkingen richting de andere kinderen in zo'n geval.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:58

Eleeke schreef:
Wat een nare situatie. Zeker omdat jullie al jaren met zijn allen zijn, en zelf jij als oudste al sinds je 10e onderdeel van dit gezin bent.

Maar ... hebben de kinderen direct geerfd van dit familie lid of heeft je stiefvader dit aan hun gegeven?

Een oma kan bv haar kleinkinderen laten erven, stiefkleinkinderen daarbij betrekken is vermoed ik lastiger te regelen / wordt niet overna gedacht.

Maar als stiefvader zou ik kijken of ik iets kon doen met schenkingen richting de andere kinderen in zo'n geval.

De kinderen hebben het rechtstreeks geerfd. Indien de stiefvader het geld aan hun geeft is er niet sprake van een erfenis maar van een schenking.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:58

Anoniem schreef:
Op dit moment, mocht stiefvader komen te overlijden, staat mijn moeder (en volledige zus) op straat. Aangezien alles naar zijn eigen kinderen gaat. Als het goed is wordt dit binnenkort wel veranderd.

Is hij niet getrouwd dan met jouw moeder?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:59

Petpa schreef:
Eleeke schreef:

De kinderen hebben het rechtstreeks geerfd. Indien de stiefvader het geld aan hun geeft is er niet sprake van een erfenis maar van een schenking.

Vraag van TS was niet helemaal helder. En ik heb bv wel eens een schenking gehad via een erfenis, omdat die regeling voordeliger was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:11

Het is rechtstreeks inderdaad. Gaat om verre familie die mijn jongste (half) zus niet eens kent. Zij wil heel graag haar geld delen met haar andere broer/zussen wat niks hebben gekregen. Het voelt voor haar heel raar. Zij is natuurlijk evenveel zus van mij als zus van stiefbroer. Ze kan echter pas vanaf een bepaalde leeftijd aan het geld komen en kan er nu dus niks mee. En dat vindt ze heel erg. Ze wil heel graag met ons delen. Met alles eigenlijk.
Maargoed, moeder en stiefvader zijn niet getrouwd. Stiefvader wil dit absoluut niet meer na scheiding.

Samengestelde gezinnen zijn ook lastig maar het voelt inderdaad heel scheef. Onze eigen vader is niet in beeld. En zo wordt het gewoon nogmaals keihard duidelijk dat ik dus geen vader heb.

Klinkt misschien allemaal heel dramatisch. Maar onze jeugd was op financieel gebied totaal niet makkelijk. Schulden uit het verleden. Studieschuld, belasting etc het blijft achtervolgen.
Ik ben hartstikke blij voor stieffamilie dat zij deze zorgen niet hebben en ook niet kennen, maar vanbinnen doet de oneerlijkheid pijn.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:16

Suzanne F. schreef:
Anoniem schreef:

Is hij niet getrouwd dan met jouw moeder?

Dan nog moet bij testament geregeld worden dat kinderen en stiefkinderen gelijkgesteld worden.

In geval van TS is er familie van stiefvaders kant overleden en hebben zij zowel hun stiefvader als diens eigen kinderen aangewezen als erfgenaam, als ik het goed lees. De stiefkinderen hebben geen bloedverwandschap met deze (stief)grootouders, dus kunnen nergens aanspraak op maken.

Als alleen de stiefvader zou erven van zijn ouders, zou hij er voor kunnen kiezen om zijn stiefkinderen, en zijn eigen kinderen gelijk te stellen en op die manier bij overlijden de erfenis, voor zover nog aanwezig, evenredig te verdelen.

De ouders van TS kunnen dit voor hun eigen erfenis nog wel testamentair vast laten leggen uiteraard, maar dit is niet van invloed op de huidige situatie.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:21

Ik begrijp hoe jij je voelt. Ik vind het alleen niet oneerlijk, het is een persoonlijke keuze geweest van de overledene, die er, zo lijkt het, bovendien voor gezorgd heeft dat jouw zus nog niet zelf kan beschikken over haar erfenis. Mogelijk juist om te voorkomen dat ze het deelt? Het gebeurt wel vaker dat er voorwaarden gesteld worden om te voorkomen dat de erfenis naar een onbedoelde bestemming gaat. Wees blij voor je zus, fijn toch dat zij een goede financiële start heeft?

BigOne

Re: Stiefgezin en erfenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:26

Misschien je moeder er op wijzen dat ze nu en niet over een paar maanden de zaken regelt. De dood komt soms eerder dan verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:29

Nee mijn stiefvader zegt dat dit vanuit de bank oid is geregeld dat ze hier pas bij kan bij 16 of 18 jaar. Ze zijn namelijk vrij om te doen met het geld wat ze willen. Maar omdat zusje nog jong is, kan ze dat nu nog niet.

Ook voor deze erfenis had zij al geld zat voor een huis. Terwijl mijn volle broer niet verder komt dan huren. Dat maakt een gezin, toch niet 1 gezin maar 2.

En ja mijn moeder wil graag alles zo snel mogelijk hebben geregeld. Eigenlijk al vanaf het moment dat jongste zus er was. Maar dit wilde stiefvader niet. Inmiddels wil hij dit wel maar staat er nog steeds niks vast. Het leven is onvoorspelbaar. En bij wijze van spreken is het morgen al te laat. Dan zouden mijj jongste zus en stiefbroers het huis erven. En moeder en middelste zus hebben niks

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:30

BigOne schreef:
Misschien je moeder er op wijzen dat ze nu en niet over een paar maanden de zaken regelt. De dood komt soms eerder dan verwacht.

Dit is heel belangrijk TS!!!!!

Ik begrijp uit je berichten dat je moeder en stiefvader 15 jaar samen zijn en zelfs samen een kind hebben.

Het is zaak dat je moeder opkomt voor haar belangen en dat er dingen geregeld worden om grote problematiek te voorkomen. De dood wacht op niemand...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:31

Anoniem schreef:
Nee mijn stiefvader zegt dat dit vanuit de bank oid is geregeld dat ze hier pas bij kan bij 16 of 18 jaar. Ze zijn namelijk vrij om te doen met het geld wat ze willen. Maar omdat zusje nog jong is, kan ze dat nu nog niet.

Ook voor deze erfenis had zij al geld zat voor een huis. Terwijl mijn volle broer niet verder komt dan huren. Dat maakt een gezin, toch niet 1 gezin maar 2.

En ja mijn moeder wil graag alles zo snel mogelijk hebben geregeld. Eigenlijk al vanaf het moment dat jongste zus er was. Maar dit wilde stiefvader niet. Inmiddels wil hij dit wel maar staat er nog steeds niks vast. Het leven is onvoorspelbaar. En bij wijze van spreken is het morgen al te laat. Dan zouden mijj jongste zus en stiefbroers het huis erven. En moeder en middelste zus hebben niks

Een bank bepaalt niks.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:33

Eleeke schreef:
Een Bonuskind is geen term die gebruikt wordt door bv de belastingdienst, Stiefkind wel.
En mijn kind noemt haar stiefvader al meer dan 20 jaar "Stief" ;)
En je hoeft niet getrouwd te zijn:

Belastingdienst zegt daarover:
Citaat:
Wat is een stiefkind?
Een stiefkind is een kind dat uw partner uit een eerdere relatie heeft.

Als uw stiefkind bij u woont, gelden voor de toeslagen dezelfde regels als voor eigen kinderen. Meestal is dat gunstig voor uw toeslagen.

Vanaf 2023 gelden dezelfde regels als u met uw partner samenwoont. Vóór 2023 was dat alleen zo als u getrouwd was of als u geregistreerd partners was.

Excuus, was van de nieuwe regels niet op de hoogte, voorheen was je een stiefkind pas als vader of moeder getrouwd was met een ander. Als ze dat niet zijn noemen we het in de volksmond gewoon bonus kind en voor de belastingdienst ben je in dat opzicht voor dit vraagstuk dan weinig interessant, lijkt me.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:40

En je zus is minderjarig? Denk ik goed dat ze er niet aan kan, want het schenken van geld op basis van schuldgevoel is niet handig. Gun haar inderdaad die start. Er is jullie niets afgenomen, zij heeft iets “gewonnen”.

Jij vind het oneerlijk, maar je stiefvader en moeder hebben ook niks geregeld en de overledene had verder geen persoonlijke relatie en heeft het zo te horen gewoon aan de “warme” kant nagelaten. Klinkt logisch. Net zoals ouders vaak nalaten aan kinderen en de koude kant (partners kinderen) ook uitsluiten.

Zou mij meer zorgen maken over hoe het gaat als je stiefvader of moeder overlijdt. Dat zijn dingen waar jullie wel veel last van kunnen hebben.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:43

Ik zal TS haar vraag even vertalen (denk ik): Ze is niet benieuwd naar hoe het juridisch zit en hoe je het moet vastleggen, maar hoe mensen zich er emotioneel bij voelen.

Ga je er vanuit hetzelfde deel te krijgen als bijv je stiefzus? Hoe vind je het als je dat wel/niet krijgt?

Edit: En om dan zelf even antwoord op de vraag te geven. Ik vind er gevoelsmatig verschil in zitten of je echt met een stiefouder bent opgegroeid, of dat een stiefouder op latere leeftijd pas in beeld is gekomen. Mijn stiefvader zie ik bijv niet als stiefvader, maar als de nieuwe vriend van mijn moeder. Ik heb nog nooit met hem in 1 huis gewoond. Ik zou t heel raar vinden om van hem geld te erven.
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 23-05-24 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:46

Ja, ik begrijp dat het niet goed voelt, maar zo werken die dingen. Ik heb dat ook zo gedaan.

Ik heb geen partner of kinderen. Ik heb bij testament vastgelegd dat alleen de biologische kinderen van mijn broer rechtstreeks van mij erven. Ook zij kunnen pas vanaf een bepaalde leeftijd bij dat geld komen. Ik heb vast gelegd dat er geen cent van die erfenis naar de (familie van) hun moeder mag gaan.
Mijn broer heeft een nieuwe partner met kinderen uit een eerdere verbintenis. Die kinderen erven ook niet(s) van mij.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:47

fleurtjeuh schreef:
In de familie van mijn vriend ontstond de volgende situatie(niet bij hem, maar verderop in de familie)
Man en vrouw waren getrouwd en kregen kinderen.
1e vrouw overleed
Man hertrouwde en kreeg met haar ook kinderen.
Man overleed
Alles ging naar de 2e vrouw, kinderen van de 1e vrouw hebben er nooit iets van terug gezien want ze had alleen haar eigen kinderen als erfgenamen opgenomen

Oh dat is zuur voor die kinderen uit het eerste huwelijk!

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:48

Bedankt voor de vertaling. Tja, net als dat je zus de loterij wint. Super leuk voor haar, heb echt niet de verwachting dat ik daar profijt van heb. Fijn als (stief/bonus) familie zo eigen voelt, maar in familie en erfenis lijnen is het gewoon anders. Dat doet niet af aan jullie eenheid als gezin en de stiefkinderen zijn daardoor niet minder belangrijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:48

Begrijp ik het goed?
Opa /oma is overleden en heeft alles nagelaten aan jouw halfzus die je moeder samen met je stiefvader heeft gekregen.
Andere twee halfbroers/zussen hebben niets gekregen.
En jullie twee dus ook niet en je half zusje had blijkbaar door de jaren heen al veel gekregen van deze erflater .