Zelesta dekbed.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nadia_

Re: Zelesta dekbed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:15

Ik heb even gekeken op google (ken t merk niet, wordt niet verkocht hier) maar ik begrijp dat het gewoon dekbedden zijn die geen hoes nodig hebben?
Die heb ik al jaren voor t merendeel van onze kinderen. Autisme en sensory processing disorder en dekbedhoezen zijn een drama t zit nooit precies juist en ze zijn allemaal gek van hun "coverless duvet"

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 21:17

Nielojram schreef:
Ik heb deze afgelopen winter gekocht, voor op de bank, lekker eronder, serietje kijken, katten erop.
[ [url=m/w5vpnD.gif]Afbeelding[/url] ]

Heb hem nu 2x gewassen, kan niets meer bij qua andere was ( ja, een sok, of een stringetje)..

Ik snap sowieso de hele reclame niet, een dekbed(hoes) verschoon je.
De een een keer per week, de ander in de twee weken, viespeuken langer.
Mijn dekbed hangt een aantal dagen per week lekker buiten ( dons) en ik verschoon het wekelijks.

Wat is de meerwaarde van zo'n zelesta?

Ik heb een gruwelijke hekel aan het bed verschonen. Ik krijg die hoes nooit goed om de deken en ik word heel chagrijnig als de deken niet perfect in de hoes zit. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:24

Petrichor schreef:
Ik heb een gruwelijke hekel aan het bed verschonen. Ik krijg die hoes nooit goed om de deken en ik word heel chagrijnig als de deken niet perfect in de hoes zit. :')

Dus dan was je je dekbed elke keer?

Doe je dat ook met je kussens?

Die slopen kunnen ook echt bad-ass zijn.

Dan hoef je geen zelesta te kopen, daar voldoet een Ikea, Hema, Lidl, whatsoever ook.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:34

Ik heb geen zelesta's maar wel lazy dekbedden, oftewel dekbedden waar geen overtrek omheen hoeft.
Net zoals hierboven aangegeven wordt zitten overtrekken nooit goed en omdat ik erg onrustig slaap kan ik ze na een paar dagen weer helemaal eromheen doen want de bovenste helft zit niet meer om het dekbed heen.
Plus dat ik een kleine slaapkamer heb en het om mijn dekbed heen frutten van zo'n overtrek gewoon een marteling was, buiten het feit dat het me zoveel energie kost dat ik uitgeput was na het verschonen van mijn bed.

Ik heb er 2 via Amazon gekocht, waarvan 1 helaas niet van die vakjes heeft en de vulling dus gaat schuiven/opproppen.
Die gebruik ik als deken, wanneer ik met guur weer op de bank lig films te kijken ofzo.
De andere is een 300gr/cm² oftewel een all season.
En ik heb een derde, zeer dunne (nog niet de helft van een normaal zomerdekbed) op Temu gekocht, wat een uitkomst bleek de afgelopen weken met die hitte.
Ik verschoon wekelijks en was het dekbed dan ook meteen uit.
Mijn kussens en matras hebben wel hoezen trouwens, maar das veel minder gepruts dan een dekbedovertrek. :+

Ik ga nog een paar zeer dunne en all season bijbestellen en tegen het najaar wil ik denk ik ook nog een paar winterdekbedden, dan kan ik voorlopig wel weer vooruit.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 21:36

Nielojram schreef:
Petrichor schreef:

Dan hoef je geen zelesta te kopen, daar voldoet een Ikea, Hema, Lidl, whatsoever ook.

Ja ik verschoon nu elke week het bedden goed. En met Zelesta zou ik elke weer de deken en dus kussenslopen ook wassen. De kussenslopen doen hier trouwens nooit vervelend.

Het gaat niet om de hygiëne puur om het gemak.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:39

Maar hoeveel dekbedden heb je dan wel niet? Ik zou echt niet weten waar ik zo'n collectie moet laten. Hoe snel drogen die dingen eigenlijk? En zijn er ook met volledig natuurlijke materialen, dus ook voor de vulling?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:42

Nielojram schreef:
Petrichor schreef:

Waarom geen zelesta
Ik heb er inmiddels 7
2 zomer voor mijn man en mij
2 winter voor ons
2 allseason in de camper
En 1 voor kleinzoon...

Heel tevreden over..
En ik hoef met mijn reuma niet iedere keer die hoezen om de dekbedden te doen...

Ik was ze in de ochtend
Hang ze te drogen en in de middag weer op bed
Hoppa

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 21:43

Tink89 schreef:
Maar hoeveel dekbedden heb je dan wel niet? Ik zou echt niet weten waar ik zo'n collectie moet laten. Hoe snel drogen die dingen eigenlijk? En zijn er ook met volledig natuurlijke materialen, dus ook voor de vulling?

Je hebt ze synthetisch en in katoen. Ze beloven dat ze binnen 2 uur droog zijn. Dus eigenlijk heb je maar 1 deken nodig. Het leuke is dat je ook dekens hebt met 2 verschillende kanten zodat je het patroon kan afwisselen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:44

Maar hoe past dat in de machine dan? Ik heb een 240 x 220 cm. Dat past toch nooit? Dan zou ik een 1 persoons moeten proberen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 21:48

Nee voor dat formaat moet je echt wel een 10kg wasmachine hebben. Ik heb er nu 1 besteld van 2mtr bij 2mtr en die past in een 7kg wasmachine. Wel eerst goed kijken bij de omschrijving want ik ga nu een deken retour doen omdat het dus niet past. Elke deken is weer anders, maar ze geven het heel duidelijk aan wat de capaciteit van je wasmachine moet zijn.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 17-05-24 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:00

Oké. Ik heb maar 6 kg machine. Dus dat past nooit.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 22:02

Nee zeker weten niet. Ik denk dat 1 kilo nog niet zo heel veel uitmaakt, maar dit is wel een enorm verschil.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:03

Suzanne F. schreef:
Maar hoe past dat in de machine dan? Ik heb een 240 x 220 cm. Dat past toch nooit? Dan zou ik een 1 persoons moeten proberen.

Ja hoor in een 7kg machine per stuk
Dus om de beurt Werkt perfect

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:03

Afbeelding

Toevallig was ik ook net aan het kijken. Lijkt me heel makkelijk

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:07

Ze zouden volgens de advertenties na het wassen binnen een paar uur weer droog zijn om weer het bed op te kunnen, met drogen aan de lucht merk ik daar echter weinig van want ze blijven wel langer vochtig als dat (Zelesta). Daarom heb ik er dus 3, waarvan 2 dunne en 1 dikke zodat ik altijd iets heb om onder te liggen. In de zomer wissel ik de dunne met elkaar af, en in de winter wissel ik de dikke af met 2 lagen dunne dekbedden op elkaar.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:13

Hang je ze dan op of stop je ze in de droger?
Onze synthetische dekbedden was ik te weinig wat eigenlijk wel zou moeten met huisstofmijt allergieën in huis. Maar die gooi ik na het allergie wasprogramma wel in de droger

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:21

Ligt er ook aan of je all season hebt of winter natuurlijk.
De all season van 200x200 (à300gr/m²) komt idd neer op om en nabij die 7kg (ik kwam uit op 1200gr vulling en gokte op ±4-5kg totaal).

Ik was ze op 40-60°c, afhankelijk van hoe snel ik ze wissel en hoe zweterig ik was etc, soms knoei ik drinken of één vd honden heeft er met de baggerpootjes op gezeten 1-2 dagen na het verschonen, dan is kort op 40°c voldoende.
Daarna in de droger op dekbeddenstand en dan evt nog een uurtje over het wasrek.
Kan ook zonder droger, maar ivm de honden en het haar van één ervan is de droger fijner. :)
In de ruiperiode moet ik alsnog even met een rubberen raamwisser borstelen, maar dat was ook zo met de dekbedovertrekken.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:29

Ja Zelesta fan hier. Heerlijk nooit meer dekbed hoezen. E nze zijn super snel droog

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:48

Bij mij hangen ze aan de waslijn te drogen, ik heb geen droger.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 02:28

Over de deur hangen wij ze
En regelmatig draaien

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:39

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:34

Het grappige is dat mijn man het nooit wilde, ik had allang zo’n dekbed, maar toen hij een poos in het ziekenhuis had gelegen, vond hij het wel fijn. Alleen in de winter wil hij zijn donzen dekbed met overtrek weer (helaas)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 11:02

Jildau schreef:
Ik heb gewoon die van de Action - vond ik een mooiere prijs. Tevreden mee!

https://shop.action.com/nl-nl/p/8720578 ... ants_nl-nl

Zie dat hij nu alleen in deze kleur is, die van ons is groen.

Ziet er ook goed uit! Ik krijg vandaag mijn Zelesta deken met de juiste maat binnen. Ik ben benieuwd! :D

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:10

Ik kijk nu bij de zomer dekbedden van hun maar dat is geen katoen maar micro… ? Iemand ervaring mee of dat echt verkoelend is en geen zweet spul ?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:12

verkoelend is het niet en zweten deed ik ook onder mijn katoenen zomerdekbed met hoes. Zelfs onder een laken zweet ik, zelfs zonder laken...... (en ook nog met airco)