Vriendin met narcistische? vriend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

Re: Vriendin met narcistische? vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 13:36

Het is al vaak gezegd... je kan niet zoveel doen. Geef aan wat je ziet en merkt, biedt een luisterend oor en geef je grenzen aan. Dat is het enige wat je kan doen. Het loskomen van haar partner, moet ze zelf doen. Dat is ontzettend moeilijk. Inzicht is stap één, daarna iets doen met dat inzicht en daadwerkelijk een punt zetten achter de relatie is nog iets anders.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:02

Wat iedereen al zegt. Veel kun je niet doen.

Ze moet het zelf gaan zien.

Als je er zelf aan onderdoorgaat zou ik zou eerlijk naar haar zijn over wat het met jou doet en jezelf gaan beschermen.

Vertel haar dat je heel erg veel om haar geeft en het jou verdriet doet wanneer zoiets gebeurd en ze zo ongelukkig is. Dat je er heel graag onvoorwaardelijk voor haar wilt zijn, maar dat alsmaar op en neer wisselen en niet écht de relatie verbreken bij jou ook een tol begint te eisen. Dat het tijd wordt je eigen grenzen te bewaken. Dat wanneer ze besluit de relatie definitief te beëindigen, dat je 100% voor haar zult klaarstaan ongeacht of ze dat nu doet of over 3 jaar. Maar zolang ze besluit bij hem te blijven jij haar op het gebied van haar relatie niet meer kunt helpen.

Je zou haar nog kunnen aanraden om eens via de huisarts met een psycholoog in gesprek te gaan. Of anders andere resources aanbieden waar ze “lotgenoten” of hulp kan vinden die haar helpen in te zien in wat voor situatie ze zit.

Als je er nog wel tegen kan om haar te steunen, ondanks dat ze blijft, dan zou ik ook alleen steun zijn. Een luisterend oor bieden en een spiegel blijven voorhouden. Boos worden heeft niet zoveel zin. Vertellen wat jij vind dat ze moet doen heeft ook niet veel zin. Wat wel kan helpen is vragen blijven stellen. “Wat maakt deze relatie het nog waard voor jou?”, “waarom denk je dat je hem niet los kunt laten?”, “waarom denk je dat het deze keer anders zal zijn?”

Niet vertellen, maar laat haar zelf nadenken. De antwoorden zullen niet altijd even logisch zijn, maar het zet haar hopelijk wel aan het denken.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:56

Eline_S_S schreef:
Ik heb helaas in diezelfde situatie als jouw vriendin gezeten. Op een gegeven moment begon ik moeilijke punten met mijn ouders te bespreken. Een paar maanden later ook met mijn vriendinnen. Achteraf vertellen mijn ouders en vrienden dat ze alle signalen al lang hadden gezien, maar mij in mijn waarde hebben gelaten. Dit respecteer ik ook enorm. Ik denk dat wanneer mijn vrienden zich inhoudelijk met de relatie hadden bemoeid, of zelfs boos waren geworden, dat ik nog dieper in de put was gezonken en meer contacten had verbroken. Nu, 2,5 jaar later, kijk ik terug op de situatie en denk ik alleen maar; wie was ik??? :wow:
Mijn vriendinnen hebben altijd het lijntje met mij gehouden, zonder bezwaarde onderwerpen over mijn relatie aan te kaarten. Dit adviseer ik ook aan jou, ten opzichte van jouw vriendin :)

Maar wat zou jij adviseren in een situatie waarin de vriendin constant over haar toxische relatie en alles wat daaruit voortvloeit wil praten? Op welke manier kun je het beste grenzen aangeven/op welke manier zou jij willen dat de ander een grens aangeeft?

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 19:04

Ik kom zelf uit zo’n relatie. En geloof me, het is pas volledig over als de knop bij haar omgaat. Ik ben zelf ook 3x naar mijn ouders gegaan en de 4e x was ik er echt klaar mee. Mocht je meer willen weten of vragen hebben, stuur me gerust een pb.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 19:12

Een vriendin van mij werkt bij stichting Veilig thuis, zij zei toevallig recentelijk tegen mij dat vrouwen in een slechte relatie gemiddeld 13(!) keer pogingen doen om weg gaan voordat het ze echt lukt.
En dat iedere 8 dagen een vrouw in Nederland overlijdt door femicide.

Ik vind dat echt heftige cijfers.

Misschien kan de stichting Veilig thuis je een goed advies geven over hoe je je vriendin het beste kan steunen. Of haar attenderen op de hulp die zij bieden.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:57

Devitootje schreef:
Een vriendin van mij werkt bij stichting Veilig thuis, zij zei toevallig recentelijk tegen mij dat vrouwen in een slechte relatie gemiddeld 13(!) keer pogingen doen om weg gaan voordat het ze echt lukt.

Even voor de duidelijkheid: dat gaat dan waarschijnlijk om alle vermoorde vrouwen, niet alleen om moorden in de relatiesfeer. En trouwens: laten we er alsjeblieft van uitgaan dat dát niet aan de orde is, zeg! TS zegt er expliciet bij dat het niet verder gaat dan verbale agressie.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:06

Heftig TS! Ik heb alleen je OP gelezen dus ik ga daar even op af.

Wat je kan doen, is er zijn voor je vriendin als zij dat nodig heeft en haar uit haar omgeving halen waar nodig. Ga bijvoorbeeld gezellig op stap of gewoon bij elkaar op de koffie. Lastig wel, als je zo ver weg van elkaar woont.

Maar ook via de app of bellen kun je er voor haar zijn. Het is alleen wel belangrijk dat jij niet gaat pushen op een besluit van haar kant. Daarmee kun je haar (onbewust) wegduwen. Ze zal dan niet naar jou toegaan over haar relatie als jij al zo duidelijk hebt gemaakt wat je ervan vindt. Probeer dan ook echt geen oordeel te hebben.

Zij moet zelf het besluit maken om bij hem weg te gaan. Doet ze dat niet, zal ze er nooit vrede mee hebben.

Ondertussen kun je natuurlijk wel informatie inwinnen bij Veilig Thuis etc. Heeft ze huisdieren waardoor ze niet zomaar weg wil? Neem dan eens contact op met Mendoo, zij kunnen opvang verzorgen waarbij haar dieren mee kunnen :j .

Natuurlijk kan het voor jou ook heel lastig en moeilijk zijn om dit aan te zien. Zorg ervoor dat je iemand hebt waartegen je kan ventileren. Iemand die haar niet kent en die vertrouwelijk omgaat met wat jij verteld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:49

musiqolog schreef:
Devitootje schreef:

Even voor de duidelijkheid: dat gaat dan waarschijnlijk om alle vermoorde vrouwen, niet alleen om moorden in de relatiesfeer. En trouwens: laten we er alsjeblieft van uitgaan dat dát niet aan de orde is, zeg! TS zegt er expliciet bij dat het niet verder gaat dan verbale agressie.

Van alle vermoorden vrouwen is 60% femicide. Er worden jaarlijks tientallen vrouwen vermoord door hun (ex) partner

Toevallig ben ik er momenteel een podcast over aan het luisteren. Onderwerp is redelijk onderbelicht!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:56

Is dat wereldwijd?

Want volgens de nos waren er afgelopen jaar 128 vrouwen door een misdrijf om het leven gekomen. Waarvan 26 door Femicide. Dat zijn er 26 teveel. Eigenlijk 128 teveel. Maar dat is geen 60procent.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 23:02

BeFunny schreef:
Is dat wereldwijd?

Want volgens de nos waren er afgelopen jaar 128 vrouwen door een misdrijf om het leven gekomen. Waarvan 26 door Femicide. Dat zijn er 26 teveel. Eigenlijk 128 teveel. Maar dat is geen 60procent.

Nee, 128 mensen zijn er vermoord waarvan 26 vrouwen door femicide.

https://nos.nl/artikel/2503561-minder-moorden-in-nederland-vorig-jaar-26-gevallen-van-femicide

Bij ongeveer zes op de tien omgebrachte vrouwen is de vermoedelijke dader een (voormalige -O- ) partner. Het CBS meldt dat op basis van data over de periode van 2018 tot en met 2022.

Nederland is daarmee, volgens mij, koploper binnen Europa..

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 23:50

Maar nogmaals, ik vind het niet oké om het daar hier (in dit specifiek topic dus) over te hebben. TS heeft het alleen over verbaal geweld - ze zegt er zelfs expliciet bij dat er geen fysiek geweld bij komt kijken - en jullie halen er vrouwenmoord bij! Dat heeft niet meer met deze situatie te maken, en je suggereert er bovendien mee dat deze man zoiets kan gaan doen. Dat vind ik heel eng.

Stel nou dat de vrouw in kwestie dit allemaal leest. Ik denk dat ze dan oprecht schrikt. Misschien blijft ze van de weeromstuit wel juist bij die man! Wat daar gebeurt (of schijnt te gebeuren, want maar één kant van het verhaal) is ongezond genoeg, maar het staat in geen verhouding met waar jullie het over hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:24

Verbaal geweld is zeker niet minder erg dan fysiek geweld. Littekens op je ziel helen ook slecht.
Geweld hoort niet, dus ook niet in een relatie!

Als de vriendin van ts het leest zou ik haar aanraden de podcast over femicide van HvN te luisteren. Als ze veel dingen herkent kan het misschien net het laatste zetje zijn om de toxische relatie te beëindigen.

Ts blijf in contact met je vriendin.
Probeer er voor haar te zijn zijn haar te overtuigen weg te gaan. Mocht ze weg willen/gaan kan ze je steun goed gebruiken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:51

Die van saskia belleman is ook een aanrader. Die heet 'zij is van mij'.

Het moment dat je de relatie definitief wil verbreken is het gevaarlijkste moment. Dus ik snap wel dat men het hier benoemd. Dat het tot dusver alleen mentaal geweld is wil niet zeggen dat het niet kan omslaan. Ook niet dat dat zeker gebeurt. Maar het is goed om op je hoede te zijn als je een toxische relatie verbreekt. In die podcast worden rode vlaggen genoemd en het is goed om daar iig kennis van te hebben. Je ziet eigenlijk bij al die verhalen dezelfde patronen terug komen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:10

fransje23 schreef:
Verbaal geweld is zeker niet minder erg dan fysiek geweld. Littekens op je ziel helen ook slecht.
Geweld hoort niet, dus ook niet in een relatie!

Klopt helemaal! Het is een hardnekkige opvatting dat fysiek geweld erger en zwaarder veroordeeld zou moeten worden dan verbaal geweld. Dat zorgt er ook voor dat mensen blijven hangen in toxische relaties. "Want het is toch maar verbaal geweld, zo erg is het allemaal nog niet, mannen schelden en vloeken nou eenmaal".
Als je je als vrouw zo onveilig voelt in je relatie dat je de dans moet ontvluchten, dan is er iets serieus mis. Een situatie is niet alleen ernstig wanneer meneer liever met zijn handen praat.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 16:05

Bedankt allemaal voor de reacties, heb een paar tips meegenomen.

Vrijdag heb ik haar gesproken, en uitgelegd waarom ik er zo veel moeite mee hebt. Ik had gezegd dat ik er niks meer over wou horen, maar dat heb ik terug gedraaid. Ik heb liever dat ze wel gewoon er over praat, juist als er iets niet goed gaat.

Ik denk dat ik op dit moment verder niet zoveel kan doen, hoe lastig ook. Nog even getwijfeld of ik ons vliegticket zou omruilen naar een enkele reis en haar een paar maanden weg kan houden zodat ze kan afkicken van hem :')