Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Eline_S_S schreef:Ik heb helaas in diezelfde situatie als jouw vriendin gezeten. Op een gegeven moment begon ik moeilijke punten met mijn ouders te bespreken. Een paar maanden later ook met mijn vriendinnen. Achteraf vertellen mijn ouders en vrienden dat ze alle signalen al lang hadden gezien, maar mij in mijn waarde hebben gelaten. Dit respecteer ik ook enorm. Ik denk dat wanneer mijn vrienden zich inhoudelijk met de relatie hadden bemoeid, of zelfs boos waren geworden, dat ik nog dieper in de put was gezonken en meer contacten had verbroken. Nu, 2,5 jaar later, kijk ik terug op de situatie en denk ik alleen maar; wie was ik???![]()
Mijn vriendinnen hebben altijd het lijntje met mij gehouden, zonder bezwaarde onderwerpen over mijn relatie aan te kaarten. Dit adviseer ik ook aan jou, ten opzichte van jouw vriendin
Devitootje schreef:Een vriendin van mij werkt bij stichting Veilig thuis, zij zei toevallig recentelijk tegen mij dat vrouwen in een slechte relatie gemiddeld 13(!) keer pogingen doen om weg gaan voordat het ze echt lukt.
En dat iedere 8 dagen een vrouw in Nederland overlijdt door femicide.
Ik vind dat echt heftige cijfers.
musiqolog schreef:Devitootje schreef:Een vriendin van mij werkt bij stichting Veilig thuis, zij zei toevallig recentelijk tegen mij dat vrouwen in een slechte relatie gemiddeld 13(!) keer pogingen doen om weg gaan voordat het ze echt lukt.
En dat iedere 8 dagen een vrouw in Nederland overlijdt door femicide.
Ik vind dat echt heftige cijfers.
Even voor de duidelijkheid: dat gaat dan waarschijnlijk om alle vermoorde vrouwen, niet alleen om moorden in de relatiesfeer. En trouwens: laten we er alsjeblieft van uitgaan dat dát niet aan de orde is, zeg! TS zegt er expliciet bij dat het niet verder gaat dan verbale agressie.
BeFunny schreef:Is dat wereldwijd?
Want volgens de nos waren er afgelopen jaar 128 vrouwen door een misdrijf om het leven gekomen. Waarvan 26 door Femicide. Dat zijn er 26 teveel. Eigenlijk 128 teveel. Maar dat is geen 60procent.
fransje23 schreef:Verbaal geweld is zeker niet minder erg dan fysiek geweld. Littekens op je ziel helen ook slecht.
Geweld hoort niet, dus ook niet in een relatie!