Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lente schreef:Mijn kinderen betalen hun studie zelf. Niet omdat ik dat niet kan maar omdat ik het een wezenlijk onderdeel van je ontwikkeling vind om op eigen benen te gaan staan.
Mijn dochter van 17 doet een MBO opleiding. Daarvoor heeft ze dit jaar nog geen studiegeld hoeven te betalen maar wel boeken en kleding. Wij hebben dingen voorgeschoten, zij heeft terugbetaald.
Mijn oudste van 19 gaat dit weekend de deur uit. Wilde ze zelf graag, was ook nodig. Die studeert momenteel niet en was enigszins geneigd om haar handje op te houden. We steunen maandelijks de hoogte van de huurtoeslag tot ze dit uitgekeerd krijgt, daarna krijgen we dit terug.
Wanneer zij in september weer gaat studeren komt ze rond van een uitwonende beurs, een lening en een baan. Bij een huur van ruim 600 euro.
Gaat pittig worden voor haar maar ook zij maakt keuzes. En aan keuzes hangen prijskaartjes.
Eva1975 schreef:Zoon is 18 en dochter bijna 16.
Aanvullend komt zoon niet voor in aanmerking vanwege vader zijn salaris.
Bijdrage van mijn kant voor zoon is vastgesteld door de advocaat en hier kan ik niet van afwijken vanwege te veel gedoe met ex dan.
En dat bedrag is al ruim meer als nu mijn stalgeld ... ik wil zelf ook nog wel een beetje kunnen leven.
scrabbel schreef:Eva1975 schreef:Zoon is 18 en dochter bijna 16.
Aanvullend komt zoon niet voor in aanmerking vanwege vader zijn salaris.
Bijdrage van mijn kant voor zoon is vastgesteld door de advocaat en hier kan ik niet van afwijken vanwege te veel gedoe met ex dan.
En dat bedrag is al ruim meer als nu mijn stalgeld ... ik wil zelf ook nog wel een beetje kunnen leven.
Sorry hier ga ik heel hard op. Je vind het erg dat je zoon meer kost dan je stalgeld voor je paard!
Het is jouw keuze geweest hem op deze aarde te zetten. Daar had hij geen inbreng in.
Ik zie dit door mijn bril (mijn moeder die spijt had van kinderen). Dit gevoel krijg ik hier ook. Kinderen die bij papa wonen en mama die klaagt dat ze moet betalen voor haar eigen kroost. Indien dit het geval is hoop ik dat je nog heel veel mag betalen.
Mijn ouders hebben ook niks aan mijn studie betaald ondanks goed inkomen. Hier hoor ik, arme ik. Ik moet mijn paard misschien wel doen. Omdat de kinderen die ik op deze aarde heb gezet en studie willen doen. Dit was JOUW keuze. De schade die je je kind daarmee doet is zo groot dat je dat nooit volledig kunt beseffen!
Suzanne F. schreef:Aanvullende beurs zullen ze niet krijgen als vader een hoog salaris heeft. Dat is jammer, maar goed. Er is een basisbeurs en gratis OV. Dat scheelt al een eind. Voor je zoon op kamer is dat een uitwonende beurs en voor je dochter inwonend. Maar beide krijgen een basisbeurs en gratis OV.
Je zegt dat je alimentatie moet betalen? Dat snap ik niet. Moet jij betalen aan vader? Of krijgen de kinderen alimentatie van vader?
Of bedoel je dat die alimentatie dan naar hun gaat? Want daar is hij voor bedoeld natuurlijk, niet om een paard van te houden.
In principe komen ze een eind met een basisbeurs, gratis OV en de alimentatie. Zou kunnen dat je nog wat bij moet leggen maar als je dit echt niet kan dan kunnen ze gaan werken naast de studie. Of gaan lenen bij Duo.
LWDaisy schreef:scrabbel schreef:
Sorry hier ga ik heel hard op. Je vind het erg dat je zoon meer kost dan je stalgeld voor je paard!
Het is jouw keuze geweest hem op deze aarde te zetten. Daar had hij geen inbreng in.
Ik zie dit door mijn bril (mijn moeder die spijt had van kinderen). Dit gevoel krijg ik hier ook. Kinderen die bij papa wonen en mama die klaagt dat ze moet betalen voor haar eigen kroost. Indien dit het geval is hoop ik dat je nog heel veel mag betalen.
Mijn ouders hebben ook niks aan mijn studie betaald ondanks goed inkomen. Hier hoor ik, arme ik. Ik moet mijn paard misschien wel doen. Omdat de kinderen die ik op deze aarde heb gezet en studie willen doen. Dit was JOUW keuze. De schade die je je kind daarmee doet is zo groot dat je dat nooit volledig kunt beseffen!
Waar lees jij de dingen waar jij je conclusie op baseert?
Ik lees dat deze moeder bereid is haar paard (je weet wel, haar eigen hobby) te verkopen, gezien de studie van haar zoon meer zal kosten dan het stalgeld van haar paard.
Ik lees ook echt nergens dat de kinderen bij hun vader wonen - heb ik daar overheen gelezen?
Als dit zo is - waarom zouden ze niét bij hun vader mogen wonen? Dat is ook een ouder.
En tuurlijk hebben deze 2 mensen deze 2 kinderen op de wereld gezet - maar dat betekent heus niet automatisch dat je je als ouder blauw moet betalen aan studiekosten. Dak boven hun hoofd, kleren aan hun lijf, eten in hun maag. Gezonde dosis liefde. En wil je studeren? Dan zie ik er geen graten in om je kind een baantje te laten nemen zodat hij/zij financieel kan bijspringen. Je moét niet studeren hoor.
Scrabbel, jij gaat heel hard op JOUW situatie. Je ziet dit - zeg je zelf al - door JOUW bril. L*llig voor jou dat jouw ouders spijt hadden van hun kinderen - maar dat schuldgevoel hoef je een ander niet aan te praten. Mocht TS spijt hebben van haar kinderen, zou ze net niét bereid zijn haar paard te verkopen om haar kinderen te laten studeren. Waar jij "arme ik" denkt te lezen - ik zie het niet.
TS, ik hoop dat je je paard niét verkoopt. Je bent moeder, je bent een ouder - maar je bent ook een individu. Als jouw kinderen mogen studeren (want dat is het: mogen), dan mag jij ook een hobby. Daar werk je tenslotte voor - ook voor jezelf. Je kinderen kunnen financieel heus een beetje bijspringen, daar gaan ze niet van dood, en ze zullen des te meer appreciatie hebben voor hun studie als ze beseffen hoeveel die nu net kost. Je bent heus geen slechte moeder als je hen deels voor hun eigen studie laat betalen en leert omgaan met "het leven en financiën".
capopjekop schreef:Knap dat je die conclusie uit een zin kunt halen. Deze vrouw is overstuur omdat ze haar paard moet verkopen om de studie van de kinderen te kunnen betalen. Mag ze even emotioneel zijn? Een paard is geen ding, maar een levend wezen waar je als eigenaar met heel je hart van houdt. Ik vind het heel rot om te lezen dat jij getekend bent door je ouders, maar ik vind je toon richting ts wel erg hard.
Als mijn ouders iets wat belangrijk voor ze was hadden moeten laten om mijn studie te bekostigen dan zou ik hun geld niet eens willen. Je weet niet hoe haar kinderen erin staan en projecteert nu je eigen gevoel op de situatie van ts.
Dreamboy schreef:capopjekop schreef:Knap dat je die conclusie uit een zin kunt halen. Deze vrouw is overstuur omdat ze haar paard moet verkopen om de studie van de kinderen te kunnen betalen. Mag ze even emotioneel zijn? Een paard is geen ding, maar een levend wezen waar je als eigenaar met heel je hart van houdt. Ik vind het heel rot om te lezen dat jij getekend bent door je ouders, maar ik vind je toon richting ts wel erg hard.
Als mijn ouders iets wat belangrijk voor ze was hadden moeten laten om mijn studie te bekostigen dan zou ik hun geld niet eens willen. Je weet niet hoe haar kinderen erin staan en projecteert nu je eigen gevoel op de situatie van ts.
Een paard is een levend wezen waar je van houd. En kinderen dan? Ik heb zelf twee kinderen en bijna mijn hele leven paarden. Ik heb ook voor de vervelende kwestie gestaan dat ik mijn paard moest verkopen door een scheiding. Inmiddels heb ik al weer heel wat jaren een paard en de kinderen zijn inmiddels het huis uit. Maar als ik moet kiezen tussen een goede toekomst voor mijn kinderen of de luxe van een paard, dan gaan mijn kinderen toch echt voor. Ze zal het vast niet zo bedoelen maar het komt wel heel egoistisch over, alsof haar paard boven haar kinderen staat.
capopjekop schreef:Dreamboy schreef:
Knap dat je die conclusie uit een zin kunt halen. Deze vrouw is overstuur omdat ze haar paard moet verkopen om de studie van de kinderen te kunnen betalen. Mag ze even emotioneel zijn? Een paard is geen ding, maar een levend wezen waar je als eigenaar met heel je hart van houdt. Ik vind het heel rot om te lezen dat jij getekend bent door je ouders, maar ik vind je toon richting ts wel erg hard.
Een paard is een levend wezen waar je van houd. En kinderen dan? Ik heb zelf twee kinderen en bijna mijn hele leven paarden. Ik heb ook voor de vervelende kwestie gestaan dat ik mijn paard moest verkopen door een scheiding. Inmiddels heb ik al weer heel wat jaren een paard en de kinderen zijn inmiddels het huis uit. Maar als ik moet kiezen tussen een goede toekomst voor mijn kinderen of de luxe van een paard, dan gaan mijn kinderen toch echt voor. Ze zal het vast niet zo bedoelen maar het komt wel heel egoistisch over, alsof haar paard boven haar kinderen staat.