App om kosten bij te houden binnen relatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: App om kosten bij te houden binnen relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 17:01

Wij gebruiken Spendle hier. Een soort huishoudboekje waarin je meerdere rekeningen kunt invoeren.
Zo kun je zien wat er allemaal inkomt en uitgaat en opgaat aan het gezamenlijke huishouden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 08:23

hier gebruiken we splitwise.
Daarin kun je telkens een rekening opladen en aangeven wie welk bedrag/percentage moet betalen. Je ziet bovenaan altijd de balans.
zeer fijn en overzichtelijk.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:19

Ik vraag me af of deze splitsing wel makkelijk lukt met zo'n app.. Jij eet 7 dagen ervan, hij 2, maar luncht soms ook mee en verbruikt huishoudproducten (ja eerlijk, ik trok ook mijn wenkbrauw op hoor, maar goed ieder zijn ding!). Maar die verhouding ligt zo vaag dat ik me afvraag of je überhaupt kan betekenen hoeveel hij weg eet zonder dat je ieder sneetje brood en plakje kaas moet tellen.

Dan lijkt het me makkelijker om de tip te volgen met wat je voorheen kwijt was aan de boodschappen en wat je nu kwijt bent aan de boodschappen en dat verschil te gebruiken. Alleen wel rekening houdend met dat het verschil groter geworden is door duurdere producten inmiddels dus je kunt niet het hele verschil bij hem neerleggen. Gelijk weer een punt wat dit zo lastig maakt.

Gewoon een vraag waar je geen antwoord op hoeft te geven maar die me wel interessant lijkt voor je: is het extra geld het je dit gedoe waard? Anyhow, niet iets wat ik wil weten. :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 10:09

Celebi schreef:
Ik vraag me af of deze splitsing wel makkelijk lukt met zo'n app.. Jij eet 7 dagen ervan, hij 2, maar luncht soms ook mee en verbruikt huishoudproducten (ja eerlijk, ik trok ook mijn wenkbrauw op hoor, maar goed ieder zijn ding!). Maar die verhouding ligt zo vaag dat ik me afvraag of je überhaupt kan betekenen hoeveel hij weg eet zonder dat je ieder sneetje brood en plakje kaas moet tellen.

Dan lijkt het me makkelijker om de tip te volgen met wat je voorheen kwijt was aan de boodschappen en wat je nu kwijt bent aan de boodschappen en dat verschil te gebruiken. Alleen wel rekening houdend met dat het verschil groter geworden is door duurdere producten inmiddels dus je kunt niet het hele verschil bij hem neerleggen. Gelijk weer een punt wat dit zo lastig maakt.

Gewoon een vraag waar je geen antwoord op hoeft te geven maar die me wel interessant lijkt voor je: is het extra geld het je dit gedoe waard? Anyhow, niet iets wat ik wil weten. :j

Om toch even antwoord te geven; dit komt niet vanuit mij, maar vanuit m'n vriend. Hij ervaart het als oneerlijk dat ik véél meer kosten draag in deze relatie dan hij.
Ik ben vorig jaar mei door een carrièremove achteruit gegaan in salaris, hij is afgelopen januari juist vooruit gegaan. Waar we nu op neerkomen is dat ik eigenlijk niet meer rond kan komen, terwijl hij héél ruim kan sparen.

Hij is ook zelf degene die begon over huishoudproducten, gas voor het douchen, benzine om hem uit zijn werk te halen, maar ook over het feit dat hij hier zo vaak eet.
We hebben het gisteren voor de lol eens bijgehouden wat alleen hij in 1 dag verbruikt aan eten, en dat is bijna €30,- (ja, alleen voor hem). Nou was gisteren natuurlijk een weekend dag, maar behalve dat er een fles wijn doorheen is gegaan, hebben we qua eten eigenlijk niets bijzonders gedaan. Dat is voor mij best een behoorlijk bedrag.

Oftewel: we vinden het absoluut de moeite waard om hiernaar te kijken. Waar we het nu over hebben is om bijvoorbeeld een gemiddeld bedrag af te spreken voor ontbijt, lunch en avondeten, en dat we dat gewoon bijhouden en verrekenen aan het einde van de maand.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:15

Als ik dit topic lees dan begrijp ik de term “happy single” toch beter :D wat een gedoe. Alleen is niet alles maar wat ben ik blij dat ik me hiermee niet bezig hoef te houden.

Als hij zoveel meer heeft dan kan hij toch gewoon wat geld toestoppen of de boodschappen betalen ongeacht wat hij wel of niet mee gegeten heeft? Jeetje wat een geld 30,- per dag voor hem alleen. Op zo’n grote eter valt waarschijnlijk datgene wat iemand normaal eet in het niks haha. Als hij er toch zoveel is dan zou ik zeggen hij de boodschappen jij de rest. Stuk simpeler en dan kom je denk ik heel redelijk uit. Maar waarschijnlijk ben ik te simpel voor dit leven :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:16

Die huishoudproducten snap ik wel een beetje, een rol toiletpapier kost al 60 cent. Tel gas water licht erbij op en schoonmaak artikelen dan is dat per maand een flink bedrag.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:18

Wij hadden al heel vroeg een gezamenlijke rekening, waarom is dat geen optie? Daar stortten we gewoon allebei 100€ op voor gezamenlijke uitgaven en zodra dat op was vulden we het gewoon aan. Gewoon een pot geld met een aparte bankpas, wij vonden het ideaal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 10:22

pluisje88 schreef:
Als ik dit topic lees dan begrijp ik de term “happy single” toch beter :D wat een gedoe. Alleen is niet alles maar wat ben ik blij dat ik me hiermee niet bezig hoef te houden.

Als hij zoveel meer heeft dan kan hij toch gewoon wat geld toestoppen of de boodschappen betalen ongeacht wat hij wel of niet mee gegeten heeft? Jeetje wat een geld 30,- per dag voor hem alleen. Op zo’n grote eter valt waarschijnlijk datgene wat iemand normaal eet in het niks haha. Als hij er toch zoveel is dan zou ik zeggen hij de boodschappen jij de rest. Stuk simpeler en dan kom je denk ik heel redelijk uit. Maar waarschijnlijk ben ik te simpel voor dit leven :D

Haha ja maar dat is het gekke: zo'n hele grote eter is het dus niet.
Voor het ontbijt 3 eitjes op twee boterhammen met wat kaas en een sapje. Bij de koffie een mokka gebakje. Voor de lunch een stuk van mijn vers gemaakte pizza die ik anders vandaag als avondeten had gegeten. Als avondeten een wokschotel, met een chocolade moelleux en een bolletje ijs toe. Maar wel: starbucks koffiepods, drie sterren eieren, een ruim belegde pizza... Het telt gewoon heel snel op.

Als we samen zouden wonen was dit idd n heel stuk simpeler, maar goed: wij zijn allebei geen simpele mensen, dus we zoeken dit liever gewoon goed uit dan dat we met random bedragen gaan gooien.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:28

Dat is wel lief van hem dat hij het opmerkt en je tegemoet wil komen. Dan zou ik het inderdaad globaal op die manier gaan doen. Het zal dan vast niet op de euro uit hoeven komen, maar het komt er dan op neer dat hij elke maand een bijdrage zou doen aan het huishouden waarin alles verwerkt zit. En of dat 50, 100, 200 of meer is, is iets om uit te gaan zoeken. Ik denk alleen niet dat je dan perse op zo'n app uit gaat komen voor dagelijks gebruik, maar meer op een globaal verbruik per gemiddelde week/maand en dat hij dat 1x per maand eens stort. Zowel een app voor kosten als een gezamelijke rekening is dan toch weer wat lastig doordat er veel dingen door elkaar gaan lopen zoals jouw benzinekosten en boodschappen die niet 50/50 verdeeld worden.

Dus misschien inderdaad kijken naar hoeveel je week boodschappen voorheen waren, en hoeveel nu? Stukje prijsstijging eraf en dan heb je ongeveer die kosten van hem erbij. Als dat 30 euro per dag is, snap ik dat je niet meer rond kunt komen. Hoe dan. :')

Verder kun je bedenken hoe vaak je hem ongeveer ophaalt per week/maand en dat in benzinekosten verrekenen. Het zal niet altijd even goed uitkomen, soms haal je hem een keer meer op, soms een keer minder, maar globaal gezien zou dat wel aardig moeten werken. Zou het misschien allemaal liever iets ruim nemen zodat je er samen verder niet al teveel meer op hoeft te letten dan net aan de krappe kant en dat je nog steeds continu op de cijfers aan het letten bent samen.

Ik ben in ieder geval echt heel dankbaar dat mijn vriend en ik allebei in een situatie zitten dat we dit redelijk makkelijk kunnen doen zonder er echt bij na te denken wie wat daadwerkelijk uitgeeft, maar als de een inderdaad niet meer goed rond komt en de ander ruim en dan nog op andermans kosten leeft is het fijn als je dat wat gelijk kunt trekken natuurlijk. :j

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:30

Ik heb een tijd Splitwise gebruikt, fijne app!
Is wel stukgelopen toen (was een vriendschap, uiteindelijk moest zij mij € 250 maar na een discussie vond ze dat ze dat niet moest betalen doordat zij emotionele schade had geleden... :') ) maar dat lag dus niet aan de app zelf! :))

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:31

Vjestagirl schreef:
Om toch even antwoord te geven; dit komt niet vanuit mij, maar vanuit m'n vriend. Hij ervaart het als oneerlijk dat ik véél meer kosten draag in deze relatie dan hij.
Ik ben vorig jaar mei door een carrièremove achteruit gegaan in salaris, hij is afgelopen januari juist vooruit gegaan. Waar we nu op neerkomen is dat ik eigenlijk niet meer rond kan komen, terwijl hij héél ruim kan sparen.

Simpel voorstel: hij betaalt jou wat je in salaris achteruit bent gegaan. Want vóórdat dat gebeurde, ging het kennelijk wel goed.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:35

Maar als ik goed begrijp doe jij alle boodschappen als hij bij jou is. Waarom neemt hij niet een tas boodschappen mee als hij een weekend bij jou is ofzo?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:47

Jullie wonen nog niet samen heb ik begrepen? In elk geval heel goed om financiele dingen te bespreken nu je nog apart woont. Want de omgang met geld is zeer onromantisch en als er verschillende ideeen over bestaan dan kan een relatie daar op breken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:51

Bo_Y schreef:
Maar als ik goed begrijp doe jij alle boodschappen als hij bij jou is. Waarom neemt hij niet een tas boodschappen mee als hij een weekend bij jou is ofzo?

Dat is best een aardige oplossing ook. En als hij dan eens in de zoveel tijd zijn pinpas in de automaat steekt als jullie samen in de auto zitten en je moet tanken dan is dat ook weer aardig bij getrokken.

En als jij het nu wat minder breed hebt nu en je dus wat meer naar aanbiedingen en b merken wilt kijken dan de duurste koffie en extra gebakjes dan is dat ook prima iets om samen te bespreken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:00

Ik heb met mijn partner een simpelere afspraak. Hij woont bij mij in in mijn koopwoning. Draagt niet bij in die vaste kosten (hypotheek etc.) Ik betaal gas, water en elektra.
hij betaalt boodschappen en uitjes.

Hij hecht meer waarde aan op restaurant gaan dan ik, voor mij hoeft dat zozeer niet, wel leuk, niet nodig. Ik had geen zin om me telkens op te naaien over hoe duur het restaurant al dan niet is, tegelijk had hij geen zin om mee te dragen in de hypotheek van een woning waar hij niks aan heeft.
En dit werkt wel prima eigenlijk, boodschappen idem, hij drinkt alcohol, ik niet, dus hij betaalt. Als ik boodschappen doe kijk ik enorm naar de prijs, hij doet dat zo goed als niet.

Dat zou ik in jullie geval ook wel een aardige oplossing vinden, jij betaalt de vaste kosten van de woning en je benzine, en hij betaalt alle boodschappen.
Of spreek eventueel gewoon een maandelijkse bijdrage af voor het eten, verbruik en benzine?
Woont hij ook alleen of nog bij zijn ouders?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:05

Mijn gedachte ook.

Laat hem, wanneer hij naar jou toe komt, de boodschappen halen die hij (jullie) willen eten dat weekend. Hetgeen wat jij eet is compensatie voor gas water licht en huishoudelijke producten.

Benzine is heel makkelijk te berekenen. Reken uit hoeveel je auto verbruikt per kilometer. En kijk naar de huidige benzineprijs en bereken wat hij moet betalen ervoor.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 11:32

Ik vind het heel lief dat iedereen meedenkt met oplossingen, maar eerlijk: ik wil gewoon graag antwoord op mn vraag. Welke apps gebruiken jullie en hoe bevalt dat?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:28

die apps zijn ook al doorheen het ganse topic aangedragen

- Splitwise
- Spendle
- Settle Up
- Wie betaalt wat
- Tricount
- Cost split

Pick one :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 12:42

Duhelo schreef:
die apps zijn ook al doorheen het ganse topic aangedragen

- Splitwise
- Spendle
- Settle Up
- Wie betaalt wat
- Tricount
- Cost split

Pick one :P

Dat heb ik gezien, en zoals ik op de vorige pagina ook al zei ben ik ernaar aan het kijken.

Wat ik vooral ook bedoelde te zeggen is dat het geen zin heeft om allerhande oplossingen aan te dragen waar we niet om gevraagd hebben. Misschien dat we in de toekomst toch besluiten om het anders te doen, maar voor nu willen we kijken naar apps. Dus het is vast heel lief bedoeld, maar ik heb echt niets aan suggesties dat hij maar een tas boodschappen moet meenemen, of dat we maar goedkoper moeten gaan eten. Dat was de vraag niet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:50

Oh ik had nog nooit gehoord van zulke apps. Ik heb met mijn vriend toen we voor het eerst op vakantie waren een gezamelijke rekening aangemaakt (ter plekke in Griekenland :D ) en sindsdien storten we daar elke maand allebei een bedrag op. Als we boodschappen doen bij de een of de ander in het weekend voor dat weekend, gaan die er ook van af en verder een beetje naar eigen inzicht.

Ik moet zeggen dat ik het wel fijn vind op deze manier. Het is onze leuke dingen doe rekening!
Verder maken we vooral veel grapjes over lang douchen bij de ander maar goed dat gaan we dus niet bijhouden ofzo. We zijn daar allebei makkelijk in.

Maar ik snap de vraag wel heel goed hoor, ik ben 12 jaar met een man samen geweest die echt de meest belachelijke ideeen had over geld maar niet alles is in geld uit te drukken. Directe kosten wel zoals boodschappen etc. maar denk ook aan indirecte kosten. Wie regelt wat en dingen die tijd kosten ipv geld. Dat valt wel mee als je nog niet samenwoont maar mijn ervaring is dat vooral mannen er een handje van hebben om daar nogal makkelijk over te denken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:52

Hier hebben we ook gewoon de afspraken, maar er wordt ook veel in de splitwise gezet. Partner heeft altijd contant geld op zak, ik nooit, dus meestal herinner ik me altijd last minute dat de les nog moet betaald worden of whatever. Dan gooien we dat in de splitwise. Als ik eens boodschappen doe gaat dat bedrag er ook in, net zoals aankopen van gezamenlijke cadeau's etc. Splitwise houdt altijd de tussenstand bij dus dat is wel fijn.

Ik heb met mijn beste vrienden ook zo een groepje waarin we alles zetten (van het "stelen" van een baaltje voordroog dat ik tekort had tot de bekappingen dat ik doe voor haar pony's, gezamenlijke etentjes, etc). Moment dat we zien dat het een behoorlijk bedrag wordt, maken we het even over, zetten het saldo op nul. Zo heb je constant heel mooi overzicht.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:02

karuna schreef:
Het risico daarvan is dat (als de belastingdienst je grootste angst is) ze het kunnen gaan zien als een soort van verkapt extra inkomen misschien omdat het altijd hetzelfde bedrag is. Dat lijkt me ook niet echt de bedoeling dan

Belastingdienst kan niet op je rekening kijken, alleen het eindsaldo elk jaar.

Banken kijken er wel naar maar dit soort geldstromen doen we niets mee, zeker niet als het maar 1 tegenpartij is. Neem aan dat die koffiepods en eitjes geen 10K per maand kosten zeg maar :=

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:07

als je geen gezeik met de belastingdienst wilt (op wat voor manier dan ook, maar ik begrijp je helemaal ;))
Dan zou ik inderdaad eens kijken wat je denkt dat hij ongeveer op week/maand basis verbruikt, en dat bedrag vragen of hij dat wil pinnen. Dat geld kun je dan gebruiken om je boodschappen contant af te rekenen. De enige manier om het buiten de "controleerbare" wegen te houden :)

Als in: jij krijgt niet iedere X periode een bedrag van hem gestort....Andere optie: hij betaalt de boodschappen. Dan ga je je weekboodschappen samen met hem doen en die laat je hem betalen (mits dit natuurlijk een beetje gelijk ligt aan wat hij verbruikt). Of je bestelt via Jumbo/AH of wat dan ook en laat hem betalen.
Allemaal manieren om jullie rekeningen niet te "koppelen" ....

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:23

Als je veel met cash opnemen/storten doet gaat er zich iemand eerder mee bemoeien dan gewoon wat tikkie's heen en weer boeken ;)

Zou mijn keuze niet zijn in een relatie maar je hebt van die handige apps zoals wie betaalt wat enz, werkt prima.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:29

Ik ga ervan uit dat als je 1 keer per maand 200 euro pint (of 4 x 50 euro wekelijks), daar niemand wat mee van doen heeft?
Anders ziet het er wel heel erg uit in ons Nederland.......