Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43523
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:52

Wij zeggen voor de grap wel eens; we springen op de boot en vertrekken.. op zich hebben we alles aan boord en zijn we zo weg.. Maar ik weet niet of ik mijn paard zomaar bij anderen achter zou kunnen laten.
Thuis hebben we alles wat we nodig hebben om vrijwel volledig zelfvoorzienend te leven. Van zonnepanelen en een generator tot grondwater, moestuin en voorraad eten voor zeker een jaar als we zuinig doen. Maar hoe veilig ben je thuis als het oorlog is?

Benzz
Berichten: 3060
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:22

Ik ben blij dat ik geen paard meer heb. Ik zou alles inclusief huisdieren inladen en vertrekken.

_Nadia_

Berichten: 2659
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:23

Woon in de UK, niet ver van London. Vluchten gaat m niet worden, tenminste niet naar t vaste land. Misschien de Scottish highlands maar heb weinig hoop. Zag van de week t kaartje van wat er gebeurd als er een nuke op London gegooid wordt en dan is het voor ons voorbij, we zitten wel net op randje van t gebied dat weggevaagd wordt maar ga er van uit dat het dan gewoon gedaan is.
Ik heb altijd veel voorraad in huis maar ga er niet van uit dat dat ook maar iets helpt.

axel_1997

Berichten: 1815
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:29

Wat zou ik doen?
Me bij het leger melden. Vroeg of laat word ik toch opgeroepen.

BabiiVeeraa
Berichten: 1005
Geregistreerd: 11-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:37

Als het doel is om de im- en export plat te leggen binnen Europa dan zullen Rotterdam, Vlissingen en Antwerpen waarschijnlijk als eerste gaan. Ik woon ongeveer in het midden van die driehoek :+

Maar ook hier een militair als man en zoals eerder gezegd is de oorlog er niet van de ene op de andere dag. Mocht het zover komen heb ik waarschijnlijk voor die tijd van m’n man al de ‘opdracht’ gekregen om met kind en kat te vertrekken naar waar het op dat moment het veiligste en ook haalbaarste lijkt (Australië bijvoorbeeld zal je best veilig zitten, maar laten niet zomaar alles en iedereen binnen).
Heb dit ook al met mijn ouders besproken en zij kiezen ervoor om thuis te blijven als het zo ver komt. Wat voor mij de stap deels moeilijker maakt want weg van mijn ouders, maar aan de andere kant weet ik dan wel zeker dat zo lang het kan er goed voor mijn paarden gezorgd wordt, die staan bij mijn ouders.

Qua eten heb ik altijd wel wat aan blikgroenten staan, niet enorm veel maar genoeg voor een paar dagen, zuinig met klein kindje en mezelf misschien wel voor 2 weken. Water hebben we in huis, zelfverdediging, zaklampen, batterijen en een radio op batterij.

M_D_H
Berichten: 17484
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:42

Pfoe, wat zou ik doen.
Ligt er denk ik een beetje aan, zolang mijn paard er nog is denk ik niet dat ik snel hier weg zou zijn. Zou mijn paard er niet meer zijn, zou ik mijn spullen pakken en vertrekken naar mijn oom in fuerteventura.
Ja, is nog steeds Europa, maar een klein eiland die strategisch niet van groot belang is. Dus ik denk dat we daar in eerste instantie wel veilig zouden zijn.

Als we zouden blijven denk ik dat ik het verzet in zou gaan. Ik ben nogal recalcitrant en laat mij niet snel dwingen of de regels op leggen. Mijn man daarintegen, die is opportunistisch (of een verrader, een desserteur, verzin zelf maar wat past) die zou zich juist aansluiten bij bezettende partij.
Onze families zeggen ook vaak: "als jullie in de tweede wereldoorlog geleefd zouden hebben zou de een een verzetsstrijder zijn en de ander een nsber" :')

Dus ja, zo zou het waarschijnlijk gebeuren :j

fransje23

Berichten: 15454
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:47

Vluchten kan alleen als er landen zijn die je als vluchteling op willen nemen. Als er oorlog komt in Nederland zal er voor die tijd al heeverl gedoe zijn in herl Europa dus ook veel mensen op de vlucht.
Ik denk dat er er weinig opties zijn buiten zo gewoon mogelijk proberen door te leven..

Jildau

Berichten: 9439
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 00:12

Ik word er echt helemaal naar van om dit topic te lezen en hierover na te denken.. We wonen vrij afgelegen op een melkveebedrijf dus denk maar gewoon blijven zitten en wachten.

prugelpiet

Berichten: 12612
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 00:12

Het leger maar in denk ik.

Maar ik ga er vanuit dat we nog ver verwijderd zijn van een oorlog in Nederland.

tamary

Berichten: 29309
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 00:22

De vraag is in hoeverre we hier ons zorgen moeten maken over een traditionele oorlog met bombardementen, etc. Eerder zou het interessant zijn voor bv Rusland om via cyberaanvallen bv de nutsvoorzieningen langdurig plat te leggen en de daar op volgende onrust de rest laten doen. In elk geval dus basis op orde : was en afwas bijhouden, huis redelijk schoon, pot vitamine pillen en vit. D als je meer binnen zit. En inderdaad water, eten dat zo uit de pot mondje ingelepeld kan worden, hygiene! en EHBO doos. Huisdieren en vee zijn eigen verantwoordelijkheid, dus daarvoor in elk geval voorraad water en brokjes.
En doe de postcode check om na te kijken hoe hoog/laag je zit qua NAP, want mocht er goed gerommeld worden met basis voorzieningen, dan zijn er ook nog eens pompen die een flink deel van Nederland droog houden die moeten werken. Zorg dus dat je een rugzak klaar hebt staan als je onder NAP zit of dicht bij de rivieren woont.

Palmera

Berichten: 9499
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 00:44

Wat ik zou doen? Ik woon op een onbelangrijk eilandje, heb zonnepanelen en genoeg water. Ik zou iig direct aan die moestuin beginnen waar ik nog geen tijd voor heb, n9g snel hamsteren indien mogelijk en kijken of ik nog twee kippen op de kop kan tikken, desnoods dat kippenhok van pallets bouwen. En dan zien we wel hoever we komen.

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 00:50

volgens de bijbel zal God met iedereen die Israel zal opdelen een rechtszaak beginnen.
Als ik jullie een kijktip mag geven: el shaddai ministries op YouTube.

De oorlog in Israel was ook geen toeval op 7 oktober

Zoolgangster

Berichten: 9761
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 00:52

BabiiVeeraa schreef:
Als het doel is om de im- en export plat te leggen binnen Europa dan zullen Rotterdam, Vlissingen en Antwerpen waarschijnlijk als eerste gaan. Ik woon ongeveer in het midden van die driehoek :+

Maar ook hier een militair als man en zoals eerder gezegd is de oorlog er niet van de ene op de andere dag. Mocht het zover komen heb ik waarschijnlijk voor die tijd van m’n man al de ‘opdracht’ gekregen om met kind en kat te vertrekken naar waar het op dat moment het veiligste en ook haalbaarste lijkt (Australië bijvoorbeeld zal je best veilig zitten, maar laten niet zomaar alles en iedereen binnen).
Heb dit ook al met mijn ouders besproken en zij kiezen ervoor om thuis te blijven als het zo ver komt. Wat voor mij de stap deels moeilijker maakt want weg van mijn ouders, maar aan de andere kant weet ik dan wel zeker dat zo lang het kan er goed voor mijn paarden gezorgd wordt, die staan bij mijn ouders.

Qua eten heb ik altijd wel wat aan blikgroenten staan, niet enorm veel maar genoeg voor een paar dagen, zuinig met klein kindje en mezelf misschien wel voor 2 weken. Water hebben we in huis, zelfverdediging, zaklampen, batterijen en een radio op batterij.


Vlak voordat Putin aanviel, waren er heel veel advertenties te zien van Defensie... Ik vond dat behoorlijk opvallen. Bij Defensie hadden ze blijkbaar al in de gaten welke kant het opging. :7


Hier zitten we vlakbij een spoorlijn, maar we zitten wel ver van strategische doelen in de Randstad vandaan. De IJsselcentrale is al weg, dat scheelt ook..
Mijn man houdt het nieuws in de gaten, maar ik denk dat we niet zo een twee drie wegkomen... We zijn blijvertjes, denk ik... :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110937
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 01:26

huppelz schreef:
volgens de bijbel zal God met iedereen die Israel zal opdelen een rechtszaak beginnen.
Als ik jullie een kijktip mag geven: el shaddai ministries op YouTube.

De oorlog in Israel was ook geen toeval op 7 oktober


Whut?

Ik vlucht naar mijn tante in Zwitserland en hoop dat dit land weer uit de narigheid blijft :+

tamary

Berichten: 29309
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 01:57

Cayenne schreef:
huppelz schreef:
volgens de bijbel zal God met iedereen die Israel zal opdelen een rechtszaak beginnen.
Als ik jullie een kijktip mag geven: el shaddai ministries op YouTube.

De oorlog in Israel was ook geen toeval op 7 oktober


Whut?

Ik vlucht naar mijn tante in Zwitserland en hoop dat dit land weer uit de narigheid blijft :+

Er zijn heel wat dag des oordeels komt nu echt figuren in de verschillende religies actief. Maar nee dat is geen rechtzaak verhaal, maar oorlog.

Quir

Berichten: 17403
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 02:02

Hier heeft de regering het volk opgedragen zich voor te bereiden op een oorlog met Rusland en het speelt ook best wel. Afgelopen week ook meerdere aanvallen vanuit Rusland geweest (cyber) en wel al gevolgen gezien van een zo goed als contantloos land. Nu nog relatief "onschuldige" aanvallen, paar grote winkels, de politie en 1 regio met ziekenhuizen. Maar gok zo dat het daar niet bij gaat blijven.

Ik woon in een gebied waar ze veel trainen met straaljagers en helicopters en dat voelt erg dichtbij dan. Oké, ook letterlijk met straaljagers op 15m hoogte. :=

Paarden zijn in ieder geval oorlog proof.

Maar ik zou alles inpakken en opladen en naar Nederland gaan. :j
Merk wel dat het me best bezig houd.

Prairy
Berichten: 9238
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:09

15 meter? Wij zitten relatief dicht bij een start en landingsbaan in België van de Navo, komt hier ook regelmatig wat over (en door de geluidsbarrière) maar 15 meter gelukkig niet, dan zitten ze in de bomen :=

Wij hadden het plan om in 2026 ongeveer een tweede huis in het buitensland te gaan kopen, Duitsland stond ook als optie op mijn lijstje. Die heb ik nu eigenlijk wel al geschrapt.

En ik wil het nu eigenlijk uiterlijk volgend jaar ipv een jaar later. Max 24u rij afstand zijn we nu aan het kijken. Liever vliegen maar wat moet dat moet dan maar.

Madeira was ook een optie maar ik wil niet op een eiland afhankelijk zijn van import goederen. Nu kun je daar goed zelfvoorzienend leven door het klimaat het hele jaar door, maar toch.

Contant geld in huis heb ik eigenlijk nooit, dat is misschien toch nog wel handig. In de zomer kunnen we goederen ruilen voor eten in principe.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42019
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:41

Poeh, lastige vraag. Ik denk net als Tamary dat als er oorlog komt, het eerst een cyberoorlog wordt.

In dat geval is cash geld in huis hebben wel erg handig. Dat hebben we, gelukkig. Mochten nutsvoorzieningen afgesloten worden, dan ligt er 1500 kilo bruinkool en houtbriketten in de kelder, dus koud zal het niet worden. Ook heb ik wel wat eten, maar niet genoeg om het maanden uit te zingen.

Gelukkig is er dan cash geld om eten te kopen. Ik heb wel veel bloem, gist e.d., om iig brood te bakken. Het fornuis kan met een slang op de gasfles aangesloten worden. Maar zonder elektriciteit wordt t wel heel moeilijk allemaal.

hahahatsjoe

Berichten: 2417
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:46

Niets, roeien met de riemen die je dan hebt, ook dan gaat het leven gewoon door. Ik vond op een rommelmarkt Libelles uit 1941 en uit niets bleek dat er oorlog was. Natuurlijk is dat er wel maar mensen leven gewoon door.

Yavanna

Berichten: 2686
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:01

Wat 8nnemiek zegt, touwen los en wegvaren, wij hebben het geluk dat we ieder op een eigen boot wonen en totaal zelfstandig kunnen zijn, dus diesel tank vol, watertank vol en gaan met die banaan.
Maar waarom zou ik me er druk over maken, zover is het nog niet en ik ben geen doomdenker, dus wie dan leeft, dan zorgt..

Cowboy55
Berichten: 8566
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:07



Well the government's made a document
To help prevent embarrassment
And in the event of an accident
Catching us with our trousers down
It's no use to you when you're dead
Nor even when alive
And the name of this peace of paper is
Protect and survive

So when the nuke's come raining down
It's great to be alive, well
World War Three can be such fun
If you protect and survive
Protect and survive

Well a nuclear strike can be recognised
It would stand out in a crowd
There's a flash, then a bang, then a blast of heat
Then a bloody great mushroom cloud
So if you happen to see one at the end of your street
Would you please pick up the telephone
And inform your local police

So when the nuke's come raining down
It's great to be alive, well
World War Three can be such fun
If you protect and survive
Protect and survive

Put sticky tape on your windows
Block your ears and close your eyes
But it won't make a blind bit of difference
You won't have to watch yourself fry
If you find yourself in the target zone
And you haven't got a shelter
Take a spade into the garden
And dig like merry hell, sir

So when the nuke's come raining down
It's great to be alive, well
World War Three can be such fun
If you protect and survive
Protect and survive

They've got strategic ICBM's
Both theatre and tactical
With independently targeted
Multiple reentry vehicle's
Backfire bombers, Polaris sub's, cruise missiles
And the boy's who hang around the Pentagon
Can't wait to use these toys

So when the nuke's come raining down
It's great to be alive, well
World War Three can be such fun
If you protect and survive
Protect and survive

When Armageddon gets underway
And the rockets come pouring down
All the bloody politicians who started it
Will scuttle off underground
And when they finally reemerge
With no life to be found
They can administrate the rubble
And they can order each other a round

So when the nuke's come raining down
It's great to be alive, well
World War Three can be such fun
If you protect and survive
Protect and survive

For they give us a four-minute warning
When the rockets are on their way
To give us time to panic and Christians time to pray
So when you hear the siren's going
Place your head between your thighs
Whilst maintaining this posture
You can make a final gesture
And with a little muscular pressure
You can kiss your arse goodbye

So when the nuke's come raining down
It's great to be alive, well
World War Three can be such fun
If you protect and survive
Protect and survive
Protect and...

Anoniem

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:45

Niks, er breekt geen oorlog uit en als het zo is kunnen we er weinig tegen doen.. Wil er ook helemaal niet over nadenken, denk liever aan positieve dingen :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37440
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:18

Als het zover zal komen dan vertrek ik met zoveel als ik kan meenemen naar Frankrijk. Daar heb ik op kipjes na alles wel om soort voorzieningsloos te kunnen overleven. Genoeg tuin voor groente, en zaden op voorraad, fruit, grote kelder voor opslagruimte en en houtkachel met hout genoeg voor een paar jaar stoken. Grote waterbron in de kelder. Alleen een waterfilter nodig dan nog voor de zekerheid. Dan terug in de tijd. Geen stroom nodig, koken op de houtkachel als vroeger. En de oude waterpomp opnieuw aanleggen dan in de keuken.

Maar kag ik hopen en duimen dat we een oorlogsvrije generatie blijven. En die na ons ook.

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:26

Gezellig topic.....

Natuurlijk wel eens over nagedacht, maar voorlopig is het niet echt aan de orde. Al ken ik mensen, die zich al twee jaar druk maken :Y) , maar dat lijkt mij onnodige angst :o .

Vrees ook dat ik weinig kan, want ik laat mijn paarden niet achter. Dochterlief woont in de UK, de zonen van mijn man met aanhang en kleindochter, wonen ook ergens anders.
Als de bom valt, hoop ik dat het snel voorbij is. Ben opgegroeid met de koude oorlog, dus ik ben momenteel niet zo bang, ondanks alle ellende in de wereld (die er áltijd al geweest is) :+ .

nikkel
Berichten: 2560
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:27

Denkt er niet iemand, dat bij gevaar de wegen niet overvol zullen en dat je afhankelijk van het tijdstip, niet weg kan komen. Dus of je neemt de beslissing ruim en duidelijk van te voren of niet.