Waar doen jullie het nog van? Kleine bestedingsruimte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:54

Ik heb absoluut geen modaal inkomen, heb eerst even gekeken hoeveel dat was, kom ik bij lange na niet aan :')
Maar ik red me gelukkig goed!

Ik ben maar alleen, dat scheelt. Maar er staan wel 7 pony mondjes te wachten op eten.

ik heb al mijn vaste lasten onder elkaar staan en onder aan de streep hoeveel ik overhoud. Boodschappen reken ik 160 per maand voor en brandstof 150,-.
Ik heb de goedkoopste verzekeringen en godzijdank op een goed moment een energiecontract afgesloten die nog 2 jaar loopt, ik betaal 75,- per maand voor een normaal rijtjeshuis.

Boodschappen koop ik eigenlijk alleen nog met korting. Savonds is er bij de plus 50% korting op producten die tot de volgende dag zijn. Net als de AH. Ik ga dus vrijwel altijd savonds boodschappen doen en vind het echt een sport om zo goedkoop mogelijk de deur weer uit te stappen.
Vaatwasser draait max. 2x per week, net als de wasmachine en altijd savonds. Niet eens bewust, maar dan ben ik eens thuis :')

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 23:55

Dank allemaal trouwens voor de tips! En ik gun het jullie niet maar ook wel fijn om te lezen dat ik niet helemaal alleen ben hierin en het niet gek is

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 08:49

Maar wat is jouw drijfveer om babyspa te openen het is echt een hype van de afgelopen jaren en is ook niet iets waar je blijvend klanten mee heb, want na tijdje zijn die babies te groot of de meeste mensen doen het een paar keer
Zet de baby in bubbelbad en is hetzelfde

Heb je nog niet iets voor erbij?
Kun je de Spa uitbreiden, kun je zelf niet paar uur terug in Loondienst of betaald zzp als je bv in de zorg zat

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 08:52

tita schreef:
Maar wat is jouw drijfveer om babyspa te openen het is echt een hype van de afgelopen jaren en is ook niet iets waar je blijvend klanten mee heb, want na tijdje zijn die babies te groot of de meeste mensen doen het een paar keer

Kun je de Spa uitbreiden, kun je zelf niet paar uur terug in Loondienst of betaald zzp als je bv in de zorg zat

Is dat niet met heel veel dingen, dat die worden opgestart als er een hype is? :D
En baby’s zullen altijd geboren blijven worden dus in dat opzicht blijven er altijd klanten, zolang de interesse blijft bestaan. :)

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 08:58

Ik ben begonnen met een kasboek, erg old school, maar het helpt me echt om beter rond te komen en te zien waar mijn geld heen gaat.
Ik ben alleenstaand met een Wajong, maar ik kan elke maand nog 70 euro sparen.
Voor mezelf stort ik elke week €40 voor boodschappen, en probeer ook ik elke dag te koken, kijk wel vlees er in de aanbieding is of maak iets waar ik 2 dagen van kan eten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:13

tita schreef:

Wat boeit dat? We weten wel dat jij het niks vindt. Veel anderen vinden het wel leuk.

MarliesV

Re: Waar doen jullie het nog van? Kleine bestedingsruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:26

Hoeveel uur ben je kwijt aan de Spa? Kan je daar ook nog wat bij gaan doen om wat meer inkomen tijdelijk te generen, of is dat qua tijd/energie niet haalbaar.

Tita, dat jij het een hype vind en niet leuk, betekent niet dat de TS er geen fijn draaiend bedrijf van kan en mag maken.

Er is volgens mij ook een bespaar topic hier op Bokt, misschien fijn voor tips and tricks?

Rot situatie, hoop dat jullie er snel weer uit geraken.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:30

Als zzper is het soms gewoon echt lastig als je geen geregeld inkomen hebt. Dan moet je idd bufferen maar hoe doe je dat als er nog niet genoeg binnenkomt. Niet dus.....en dan kan het best tobben worden.

Kijk goed naar je uitgaven/abonnementen/telefoon/internet etc. want soms valt daar echt het nodige te behalen. Kijk waar je dingen zelf kunt doen ter voorbereiding op je boekhouding. Geen idee wat je voor je boekhouder betaalt maar ik kom in mijn omgeving ontzettend veel zzpers tegen die echt veel en veel te veel betalen voor wat ze krijgen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:01

Ik weet niet wat je betaalt aan je boekhouder, maar mijn man is van een accountant (die alles met de hand invoerde........) gewisseld naar een boekhouder, indien nodig aangevuld met een keer een uurtje belastingadviseur. Scheelt per jaar een paar duizend euro en onnodig overleg. De boekhouder is echt een stuk goedkoper.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 11:53

MarliesV schreef:
Hoeveel uur ben je kwijt aan de Spa? Kan je daar ook nog wat bij gaan doen om wat meer inkomen tijdelijk te generen, of is dat qua tijd/energie niet haalbaar.

Tita, dat jij het een hype vind en niet leuk, betekent niet dat de TS er geen fijn draaiend bedrijf van kan en mag maken.

Er is volgens mij ook een bespaar topic hier op Bokt, misschien fijn voor tips and tricks?

Ik werk dus naast de spa ook nog in de sportschool van mijn man dus ik ben bij elkaar ruim 40/50 uur per week aan het werk, dus heel veel meer energie heb ik niet.

En we gaan niet dood, maar gewoon heel moeilijk om alles echt echt rendabel te maken

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 11:56

Mijn drijfveer is dat het juist een hype is en ik heb kraamzorg gedaan dus de combinatie daar is goed te doen. (kraamzorg is echt te onregelmatig voor mij).

Het is inderdaad duidelijk dat jij het onzin vind Tita maar genoeg niet en daarom in die branche begonnen.

Jij kan thuis ook een stoombad nemen, maar in een spa/sauna is het net wat luxer en fijner.

Hele jonge kindjes kunnen overigens niet in de jacuzzi, te heftig/wordt met chloor schoongemaakt in al die parken etc.

Maar ieder zn ding. Ik ben nou eenmaal dit begonnen

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 11:57

daffodil schreef:
Als zzper is het soms gewoon echt lastig als je geen geregeld inkomen hebt. Dan moet je idd bufferen maar hoe doe je dat als er nog niet genoeg binnenkomt. Niet dus.....en dan kan het best tobben worden.

Kijk goed naar je uitgaven/abonnementen/telefoon/internet etc. want soms valt daar echt het nodige te behalen. Kijk waar je dingen zelf kunt doen ter voorbereiding op je boekhouding. Geen idee wat je voor je boekhouder betaalt maar ik kom in mijn omgeving ontzettend veel zzpers tegen die echt veel en veel te veel betalen voor wat ze krijgen.

Ja ga alles nog een keer op een rijtje zetten en toch de kleine Netflix dingetjes schrappen denk ik.

Ik wil het bedrag liever niet online zeggen maar hoor het meer dat de een bijna niets kwijt is eraan en de ander ver in de nulletjes

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:48

Geen tip mbt besparen, maar toevallig afgelopen week nog bij een babyspa geweest dus vandaar mn berichtje.
Bij ons in de buurt zitten 2 babyspa's. 1 van de 2 doet het echt voor erbij, die is alleen op aanvraag open, heeft de spa aan huis dus geen extra huurkosten.
De andere spa is sinds kort overgenomen want het 'gewone' concept bleek pittig, de nieuwe eigenaar gaat het iets anders insteken. Zij gaan een kleine verbouwing doorvoeren waarbij er een speel- en koffiehoek toegevoegd wordt (met tussenwand dus evengoed rust in de spa). Hier kunnen ouders dan koffie drinken zonder zich bezwaard te voelen dat de kids teveel lawaai maken. Wellicht kun je een bepaalde dienst toevoegen aan de spa om het beter rendabel te maken?

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:51

elineAbby123 schreef:
MarliesV schreef:

Ik werk dus naast de spa ook nog in de sportschool van mijn man dus ik ben bij elkaar ruim 40/50 uur per week aan het werk, dus heel veel meer energie heb ik niet.

En we gaan niet dood, maar gewoon heel moeilijk om alles echt echt rendabel te maken

Het is gewoon rot als je hard werkt en niet lekker rond kunt komen.
Jij werkt mee in de sportschool, word je daar ook voor beloond? Zo niet, dan kun je onder voorwaarden ook aanspraak maken op de Meewerkaftrek in de aangifte.

Daarnaast zou je moeten bedenken, is het niet goedkoper om een extra kracht voor de sportschool aan te nemen en zelf gewoon in loondienst of in opdracht te gaan werken? Geen werk doen die een ander goedkoper voor jou uit kan voren.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:57

hoeveel omzet draait de spa ? anders loont het misschien nog om in de KOR te gaan, in ieder geval in boekhoudkosten zeker als alle investeringen al gedaan zijn

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:01

Dan zou ik als ZZP terug gaan in de kraamzorg met de uren die jij wilt.
Vervelend is dat babies niet precies oprijd geboren worden

Of cursussen volgen die ondersteunden zijn bij je man denk aan sportmassage, anders massages bij babies.
Als er meer geld moet komen en gaat niet linksom dan rechtsom

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 13:08

tita schreef:

Of cursussen volgen die ondersteunden zijn bij je man denk aan sportmassage, anders massages bij babies.

Daar verdien je/ik dus echt te weinig mee juist omdat zo onregelmatig is en je wel/geen wachtdagen hebt. Dat is de reden dat ik gestopt ben er mee omdat ik er niks naast kon werken omdat je nooit iets in kan plannen

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:14

Maak ook eens een lijstje met al je vaste kosten(zowel voor de zaak als persoonlijk) en bekijk wat daar goedkoper kan. Zo kan je echt makkelijk 100-200 euro/maand uit sparen door bv over te stappen op andere contracten, abonnementen,….
Hebben jullie hobby’s of andere dingen waar nog geld in kruipt?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:20

Prairy schreef:
Ik weet niet wat je betaalt aan je boekhouder, maar mijn man is van een accountant (die alles met de hand invoerde........) gewisseld naar een boekhouder, indien nodig aangevuld met een keer een uurtje belastingadviseur. Scheelt per jaar een paar duizend euro en onnodig overleg. De boekhouder is echt een stuk goedkoper.

Hier ook en ik doe alle admin zelf (bonnetjes, facturen & inkopen invoeren) evenals de BTW-aangiften voor de kwartaal 1, 2 en 3. Dan lever ik begin januari de map + USB aan van alle bestanden, documenten en bonnetjes en zorgt de boekhouder voor BTW kwartaal 4, waarbij zij nog evt foutjes van de overige kwartalen recht kan trekken, en voor IB-aangifte. Kost je ieder kwartaal 2 dagen tijd maar scheelt veel in geld.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:23

Maar kraamhulp kun je toch ook gewoon overdag doen?
Tijdens kantooruren?

En dan eventueel daarna en in het weekend je spa?

Het kan ook weer een opening zijn naar nieuwe klanten :D

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:24

tita schreef:

Je bent er nogal op gebrand dat TS moet stoppen met die babyspa, niet?

Ze geeft net letterlijk aan dat de kraamzorg haar niet ligt vanwege de onregelmatigheid.

Haar vraag is niet hoe ze meer geld moet verdienen maar hoe ze het met het geld dat ze heeft rond moet breien. Dus geef daar dan ook tips over..

Ik las hier eerder om idd naar je abonnementen en dergelijke te kijken, dat vond ik een goede tip. Daar vallen vaak snel ettelijke tientjes op te verdienen.

Weet niet of jullie het al zo doen (ik heb niet alles gelezen) en wellicht een heel simpel klinkende tip, maar ga 1x per week naar de supermarkt en altijd met een lijstje zodat je geen impulsaankopen doet. Zo blijf ik altijd binnen budget.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:25

Prairy schreef:

Zo kom ik ook wel eens aan klanten. (Ik ben al 27 jaar ZZP-er boekhouder). Mensen willen het goedkoper en komen voor hun administratie dan bij mij terecht.

Ik heb dus de luxe dat ik klanten heb die al jaren bij mij zijn en ook blijven. Dat voordeel heb je dan als boekhoud-ZZPer weer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:31

faunty schreef:
hoeveel omzet draait de spa ? anders loont het misschien nog om in de KOR te gaan, in ieder geval in boekhoudkosten zeker als alle investeringen al gedaan zijn

Dit is ook iets om te onderzoeken, TS.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:34

Als je initiële uitgaven gedaan zijn en je blijft onder de 20.000 omzet heeft het ook zeker zin om eens naar de KOR te kijken, wat faunty ook al zei :j
Ik zit zelf ook in de KOR. Scheelt natuurlijk een hoop belasting, en daarnaast ook een hoop werk en kosten qua boekhouding omdat je maar een keer per jaar belastingaangifte doet.
Ik verzamel al mijn facturen/bonnen en orden het netjes in mappen, en ik houd mijn uren en reiskosten bij, en op 1 Januari stuur ik alles in een keer door naar de boekhouder. Dat kost me volgens mij zo’n €250 euro, maar dat scheelt me zoveel werk en dan weet ik in ieder geval dat alles goed gedaan wordt, en dat ze niet bij mij aankloppen als er alsnog iets fout is gegaan :+

Verder zou ik tita gewoon negeren. Je hebt een mooi doel voor ogen waar je gelukkig van wordt, en alle begin is moeilijk, maar stel je voor dat iedereen direct de handdoek in de ring gooit als het bedrijf niet direct bakken geld binnen brengt :=
En persoonlijk steek ik mijn tijd liever in iets waar ik blij van word en waar ik minder geld aan over houd, dan dat ik weer met tegenzin naar een vervelende baan in loondienst moet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:19

Je kan op me afgeven zoals xpablobokt zegt
Of negeren zoals Annemiek zegt maar Annemiek en wij mogen elkaar helemaal niet en in geen enkel topic dus…

Ik zeg wel degelijk dingen die van belang zijn want soms is nee ook een antwoord.
En iets doen waar je heel blij van wordt en gelukkig is natuurlijk goed streven maar iets doen waar je blij van wordt en de eindjes aan elkaar knopen ….. kan ook heel goed leven zijn tenzij je geen buffer kan opbouwen

Dan komt men met bekijk je abonnement….daar val wel op te besparen als je die zou hebben…in mijn geval ik heb er maar 1 en een wa maar daar valt weinig op te besparen

Om TS echt te helpen weet je gewoon te weinig over de spa, en over hoeveel extra geld ze wilt hebben voor comfortabel leven want is groot verschil tussen 50€ en 600€

Er wordt als tip geven goedkope boekhouder maar de ene boekhouder is de andere niet, ik zou gewoon naar goede accountant gaan en die de jaarrekeningen laten doen en zelf alles aanleveren.
En die mensen moeten ook eten……

De meeste mensen die een eigen bedrijf beginnen, beginnen dat meestal vanuit een andere baan, of beroep is echt hoognodig zoals timmerman, anderzijds doen ze een combi

Mijn vriendinnen ZZP planning in de kraamzorg en kraamzorg zij geeft gewoon haar beschikbare dagen op
Werkt overdag zoals elke kraamzorg thuis ….en de andere dagen werkt ze ergens anders

Als de TS dus echt geld te kort komt om lekker te leven moet je nadenken over een tijdelijke oplossing tot je luxe hebt om van de spa te leven.

Ik snap datje niet meer uren kan maken dan nu is en dat je mijn opmerkingen niks vinden maar ja ……ik kan jou niet helpen en de rest van bokt ook niet want met oooo wat vervelend en Tita is een muts…krijg jij niet meer geld

Dus ik zou echt een gesprek aan gaan met een financieel adviseur over de beide zaken