Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ikke schreef:s1993 schreef:Na heel veel pech met onze vorige auto was ik mijn vertrouwen een beetje kwijt. Mijn grootste nachtmerrie is met de trailer ergens langs de snelweg staan met autopech en toen heeft mijn vriend me overtuigd voor private lease te gaan. Geen zorgen meer, geen stress dat er iets mis is en het geld voor een volledig nieuwe auto hadden wij niet liggen. Wel wat testritjes gemaakt met tweedehands maar met ons totale gebrek aan kennis waren we bang een miskoop te doen.
Ik heb een Ford Kuga occasion nu als private lease en betaal rond de vierhonderd per maand met 10.000k per jaar. Voor nu heel blij mee, hypotheek hadden we toch net een jaar ervoor afgeslotenGeen idee nog wat we hierna gaan doen.
ANWB heeft ook een stuk geschreven over vergelijking lease of koop:
https://www.anwb.nl/auto/private-lease/ ... -goedkoper
Maar ik rijd ca 20k per jaar. Wat kosten die extra km?
Zie mijn bovenstaande berekening; in jouw geval 12 x 400 = 4800 per jaar.
s1993 schreef:ikke schreef:Maar ik rijd ca 20k per jaar. Wat kosten die extra km?
Zie mijn bovenstaande berekening; in jouw geval 12 x 400 = 4800 per jaar.
Ja het is ook niet voor iedereen, ik ben niet perse voor of tegen daarom schrijf ik ook dat ik niet weet wat ik hierna ga doen. Voor mij was dus de stress die ik kreeg van de vorige auto wat de knoop doorhakte.
We hadden in een jaar tijd al zon 4000 euro onderhoud/reparatie kosten aan de vorige auto en toen ging de motor kapot... Tsjah toen waren we wel even klaar met alle onverwachte kosten + de keren dat ik dus langs de weg heb gestaan ver van huis.
Dees schreef:Ik rijd nu al 2 jaar in een relatief jonge Mazda CX-5 met trekhaak. Ik rijd max 10.000 km per jaar. Ben er jaarlijks een 600 euro aan onderhoud voor kwijt (dealer onderhoud), dat is 50 euro in de maand. Belasting is 60 in de maand, verzekering een 35 euro per maand. Afschrijving is de grootste kostenpost, ik houd rekening met 220 euro per maand (gecalculeerde schatting). Na bijv 72 maanden heeft het me een € 26.280 gekost (365 per maand). Op dat moment ben ik gewoon de eigenaar en dus ook eigenaar van de restwaarde.
Zo'n zelfde auto leasen kost ruim 640 euro per maand. In een looptijd van 72 maanden kost de auto me dan € 46.080. Vooruit, ik heb bij Private Lease nu mijn spaargeld zelf kunnen houden, dat brengt weer een 2% rente op. Laat dat € 3.000 euro zijn over de gehele looptijd. De Private Lease kost van € 43.080 in 72 maanden (598 per maand).
Er is op dat moment echt geen boutje van mij geworden, terwijl de dan 6 jaar oude auto met max 60.000 km op de teller een heel behoorlijke restwaarde heeft.
Met private lease ben je echt serieus duurder uit. In mijn voorbeeld bespaar ik me in 6 jaar tijd € 16.800. Daar kun je een toffe auto van kopen. (het is niet voor niets dat automerken zo graag willen dat je gaat private leasenzij verdienen zo heel veel meer geld aan dezelfde auto)
Je bent ook met nieuwkoop eigenlijk altijd al duurder uit. De afschrijving is het hoogst in de eerste jaren.
Ik geloof dat wij al zo'n 15 verschillende auto's hebben gekocht uit verschillende prijsklasses, maar ben eigenlijk nog nooit echte pechgevallen meegemaakt. Een ooit nieuw gekochte auto (Suzuki Swift) begon op latere leeftijd jaarlijks 1.500 euro aan onderhoud te kosten. Een keertje kan, maar na de derde keer hebben we die ingeruild voor een andere. Wees dus niet te bang voor de aankoop van een tweedehands. Ook die zijn uiteindelijk bakken geld voordeliger dan een private lease auto.
Paardjes83 schreef:Duurder echt niet. Ik verdien er serieus geld mee zelfs. Ik heb een private lease voor hetzelfde geld als wat mijn oude (lees veel goedkopere auto in 11 jaar heeft gekost per maand inclusief afschrijving onderhoud etc).
Ik heb nu een auto die twee keer zo duur is in aanschaf als de vorige. Was een eindejaarsaanbieding trouwens. Ik heb het 5 keer nageteld kon het bijna niet geloven. Snel getekend ik heb de aanbieding ook nooit meer gezien.
Ik beleg de investering die ik normaal kwijt zou zijn aan de investering in een auto. Theoretisch gezien maak ik nu zelfs elke maand winst.
Beleggingsopbrengst minus maandtermijnen staan royaal in de plus elke maand. Afgelopen jaar kon ik van de opbrengst zelfs 2 auto’s rijden als ik zou willen dan heb je een beetje een idee.
Hypotheek is iets om rekening mee te houden als je die nog wilt afsluiten.
Je hebt tegenwoordig ook werkeloosheidsclausules en flex contracten die laatste tegen meerprijs. Misschien iets om mee te nemen in je overweging.
tienus63 schreef:Heeft het hebben van een leasecontract geen gevolgen als een hypotheek wilt afsluiten?
chanicha schreef:Wij hadden geleased bij de Kia garage, een Picanto en waren er zeer tevreden over.
Nu al sinds een jaar niet meer en wij betaalden €239 in de maand.
Was groot zat voor ons saampjes en een heerlijke auto
Hutcherson schreef:Ik heb wel gewoon een hypotheek gekregen terwijl ik twee leaseauto's op mn naam had staan bij BKR. Ik heb een zaak en blijkbaar kan je in NL niet een zakelijke auto op je eenmanszaak zetten en staat ie dus altijd prive. Was even schrikken bij regelen van de hypotheek maar heeft bij ons niets tegengehouden of verminderd.