HBO taal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

har166

Re: HBO taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:30

https://www.hbotaaltoets.nl/

Ik ben weer aan een studie begonnen en wij moeten deze taaltoetsen maken. Vervolgens moeten we deze analyseren en aangeven hoe we onze taal willen verbeteren (indien nodig). Voor de studenten die dat willen zijn er bijlessen mogelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:43

Kendra schreef:
Ik vind 'HBO-taal' een vreemde term. Is er dan ook MBO en Universitaire taal - en wat zijn dan de verschillen?
En dat jouw docenten niet uit kunnen leggen wat ze willen zien, is ook een beetje raar. Het is toch zijn/haar vak om aan studenten uit te leggen wat de bedoeling is?

Wat ik zelf - ooit afgestudeerd als neerlandica - wel zie is dat jonge collega's het vaak lastiger vinden om zakelijk te schrijven, omdat ze dat nooit hebben geleerd. Dan gaat het niet alleen om spel- en grammatica-fouten. Wat ik veel zie:
- zinnen die niet zijn afgemaakt of niet lopen;
- leestekens die worden vergeten (punten, komma's, vraagtekens);
- te lange, doorlopende stukken tekst zonder structuur/opbouw;
- teveel spreektaal of gedachten.
En in mails soms te populair taalgebruik, maar daar gaat het hier waarschijnlijk niet over.

Beter leren schrijven kun je leren, dus misschien kun je je docent vragen of er op jullie school/kennisinstelling een training beschikbaar is.

-

Ja dit is er :)
https://detaalbrigade.nl/taalniveaus/

Op hbo en WO niveau wordt er een bepaald soort taalvaardigheid verwacht, heel logisch, als ik soms zie op welk niveau er stukken worden ingeleverd :=

Ik vermoed dat het hiermee te maken heeft.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:01

LienC schreef:
tijger schreef:
Haha nou je legt precies de vinger op de zere plek. Wat willen ze dan precies zien. Geen idee en ik krijg het gewoon niet duidelijk. Het niveau is goed zeggen ze (vaktermen onderbouwd met bronnen) maar toch blijft het een ding. Hierdoor kom ik nu gewoon niet meer verder en lijkt stoppen steeds meer een optie omdat dit voor frustratie zorgt

"Dat is precies waar ik mee worstel. Het is mij niet duidelijk wat er vanuit de opleiding wordt verwacht. De docent geeft aan dat het niveau goed is, doordat ik gebruik maak van vaktermen en literatuur. Door de onduidelijkheid merk ik dat ik gefrustreerd raak."

Even héél snel een paar zinnen omgebouwd, het kan vast nog beter ;) Maar misschien helpt het je.

Ik denk dat dit voorbeeld heel duidelijk maakt waar de kern van het probleem zit. De manier waarop je zinnen opbouwt is al het begin. Let ook goed op je spelling en grammatica. Je moet formeel leren schrijven en niet in spreektaal. Ik denk dat je aan dit voorbeeld heel duidelijk het verschil kan zien en denk dat dit het punt is dat je docenten bedoelen. Je manier van schrijven is niet op het niveau dat nodig is. Ik denk dat je daar aan moet werken.
Zijn er mogelijkheden voor cursussen volgen binnen de onderwijsinstelling? Ik kan mij niet voorstellen dat niet nog meer studenten daar tegenaan lopen.

Toen ik op het HBO zat liepen studenten tegen hetzelfde probleem aan. Binnen mijn school werden toen cursussen aangeboden om een andere manier van verslaglegging/schrijven aan te leren. Misschien is dit een optie voor je? Het zou zonde zijn als je hierdoor moet stoppen met je studie. Ik ben er van overtuigd dat er wel verbetering te halen moet zijn!

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:04

verootjoo schreef:
Kendra schreef:
Ik vind 'HBO-taal' een vreemde term. Is er dan ook MBO en Universitaire taal - en wat zijn dan de verschillen?
En dat jouw docenten niet uit kunnen leggen wat ze willen zien, is ook een beetje raar. Het is toch zijn/haar vak om aan studenten uit te leggen wat de bedoeling is?

Wat ik zelf - ooit afgestudeerd als neerlandica - wel zie is dat jonge collega's het vaak lastiger vinden om zakelijk te schrijven, omdat ze dat nooit hebben geleerd. Dan gaat het niet alleen om spel- en grammatica-fouten. Wat ik veel zie:
- zinnen die niet zijn afgemaakt of niet lopen;
- leestekens die worden vergeten (punten, komma's, vraagtekens);
- te lange, doorlopende stukken tekst zonder structuur/opbouw;
- teveel spreektaal of gedachten.
En in mails soms te populair taalgebruik, maar daar gaat het hier waarschijnlijk niet over.

Beter leren schrijven kun je leren, dus misschien kun je je docent vragen of er op jullie school/kennisinstelling een training beschikbaar is.

-

Op hbo en WO niveau wordt er een bepaald soort taalvaardigheid verwacht, heel logisch, als ik soms zie op welk niveau er stukken worden ingeleverd :=

Dit zijn gewoon de CEFR niveaus. Hoewel nuttig om te meten hoe ver iemand een taal beheerst, heeft dat weinig met de term "HBO-taal" te maken, en verklaard het die term niet.

Denk trouwens dat het niet zo zeer een term is, maar bedoeld wordt als een korte manier om te zeggen "het niveau dat wij passend vinden bij een HBO'er", wat een niet-gestandariseerd iets is en open voor interpertatie.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:33

Citaat:
Hi allen,

Ik heb een vraag HBO taal. Hoe ziet dat eruit en wat houdt dat nou precies in?

Momenteel volg ik een studie en krijg ik elke keer te horen dat ik hier niet aan voldoe maar kunnen zij niet duidelijk uitleggen wat het dan wel is. Wat ik vooral tegenkom is dat veel HBO'ers hiermee worstelen dus ik dacht misschien kunnen we elkaar hiermee helpen?

Ik snap dat geen schrijffouten en grammaticaal er geen fouten mogen zijn. Hierdoor laat ik al meerdere mensen meekijken hierop maar dat extra stukje?

Als ik naar jouw tekst hier kijk, dan geeft dat misschien een inzicht in wat er mis gaat. Je eerste zin is namelijk eigenlijk direct al wat problematisch. Door het ontbreken van het gebruik van bv een dubbele punt is deze zin nu niet correct eigenlijk. ( Want zoals het nu is weergegeven zou het eigenlijk als volgt moeten zijn : "Ik heb een vraag: HBO taal"). En ook dat zou ik zelf nog wat te beknopt, niet "mooi" genoeg vinden. Daarbij gebruik je veel spreektaal en weinig de wat formelere schrijf taal. Het geheel komt ook wat slordig over ( Y;( niet banketstaaf bedoeld). Ik denk dat daar nog veel te winnen valt.

En ik begrijp dat je hier op bokt natuurlijk niet perse heel formele taal gebruikt, maar om een voorbeeld te geven van wat het verschil zou kunnen zijn / waar het naar toe zou moeten , heb ik jouw tekst even omgezet naar meer formeel taalgebruik. Het wordt dan als volgt:

Hallo allemaal
Ik heb een vraag over taalgebruik. Ik krijg op mijn opleiding steeds weer te horen dat mijn taalgebruik niet op het gewenste HBO niveau is. Helaas kunnen ze me niet helder uitleggen wat er mis is, wat ik anders moet doen zodat mijn taalgebruik wel op het gewenste niveau is. Ik heb daarbij het idee dat ik niet de enige ben die hier tegen aan loopt. Vandaar dat ik dit topic open, in de hoop elkaar te kunnen helpen.
Ik snap natuurlijk dat er geen schrijffouten of grammaticale fouten in mijn teksten mogen zitten. Daar laat ik mijn teksten ook op controleren. Maar ik weet dus niet wat ik moet doen om mijn schriftelijke communicatie op het juiste ( HBO) niveau te krijgen.

Ik hoop dat dit je wat helpt om inzicht te krijgen in wat er misschien mis gaat:
- Te weinig formeel / te veel spreektaal.
- Je iets te weinig concreet verwoorden. Je mag best de ruimte nemen om jezelf te verwoorden.
- Gebruik van punten en komma's.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Verder: inderdaad veel stukken lezen die op het gewenste niveau zijn, zodat je er beter een beeld bij krijgt van wat er bedoeld wordt. Kan me voorstellen dat een schrijfcursus je ook zou kunnen helpen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:08

Cambionn schreef:
verootjoo schreef:

Dit zijn gewoon de CEFR niveaus. Hoewel nuttig om te meten hoe ver iemand een taal beheerst, heeft dat weinig met de term "HBO-taal" te maken, en verklaard het die term niet.

Denk trouwens dat het niet zo zeer een term is, maar bedoeld wordt als een korte manier om te zeggen "het niveau dat wij passend vinden bij een HBO'er", wat een niet-gestandariseerd iets is en open voor interpertatie.

De CEFR niveaus worden wel degelijk gebruik om niveau aan te duiden.
Op academisch niveau hoor je op C2 niveau te schrijven/spreken.
Als je iets schrijft wat voor iedereen leesbaar moet zijn schrijf je op B1 niveau. Omdat we er vanuit gaan dat dat het niveau is wat iedereen moet beheersen.

En dan heb je nog de fundamentele niveaus die gehanteerd worden voor scholieren tm mbo niveau.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:21

verootjoo schreef:
Cambionn schreef:

De CEFR niveaus worden wel degelijk gebruik om niveau aan te duiden.
Op academisch niveau hoor je op C2 niveau te schrijven/spreken.
Als je iets schrijft wat voor iedereen leesbaar moet zijn schrijf je op B1 niveau. Omdat we er vanuit gaan dat dat het niveau is wat iedereen moet beheersen.

En dan heb je nog de fundamentele niveaus die gehanteerd worden voor scholieren tm mbo niveau.
Maar ik zeg ook niet dat ze niet niveau aanduiden. Ik ben goed bekend met de CERF niveaus en wat ze betekenen/hoe ze werken. Ik zeg enkel dat ze niet vertellen wat "HBO-taal" is, noch dat de uitleg van CERF niveaus TS uitlegt hoe ze aan "HBO-taal" kan voldoen. "HBO-taal" is geen term met een vaste definitie. En in mijn ervaring verschillen de meningen nogal over wat dat precies inhoud.

Daarbij zijn de CERF niveaus om taalkennis van een persoon aan te duiden, danwel voor welk niveau materiaal geschikt is. Of bij studieboeken wat het beoogde doelniveau is dat je ervan leert. Maar altijd gaat het dus om de kunde van de persoon. Niet de benodigde schrijfstijl in een situatie. En ik ken ook genoeg HBO-georienteerde werken die niet voor C2-niveaukundige mensen is gemaakt. En genoeg HBO'ers die geen C2 niveau hebben, maar wel HBO niveau hebben en zo erkent worden.

Dus ik blijf bij mijn punt. De CERF niveau's zijn nuttig, maar niet relevant in de huidige discussie.