Wat voor snijplanken gebruiken jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 01:28

melanie0906 schreef:
Marmer is heel poreus dus denk dat dat heel erg gaat vlekken. Zoals hierboven vermeld bot het je messen heel erg..
Ik kan een houten plank aanraden. Alleen niet voor rauw vlees daar heb in een andere voor. Wel een kwaliteitsplank die behandeld is in plaats van die bamboo dingen die overal liggen!

Ik heb thuis deze

https://ovenwinkel.com/Butler-Hakblok-Beuk-kops-60x40x6-cm

Deze moet je wel zelf behandelen!

Da's een bekende, hier ligt dezelfde :+

Daarnaast heb ik een kleine plastic plank die ik voor vlees gebruik, die gaat daarna ook in de vaatwasser. Plastic is ook niet ideaal (want te zacht waardoor je op termijn minuscule stukjes plastic in je eten kan krijgen), beste blijft hout. Harde materialen als titanium en marmer zou ik nooit aan beginnen.

Muze

Re: Wat voor snijplanken gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 08:09

Ik dacht ook altijd dat hout niet zo hygiënisch was… fijn om te lezen dat dit dus wel zo is.
Eigenlijk wil ik ook weer graag houten spatels en lepels en dergelijke, kan je die dan ook “ gewoon” schoon krijgen door met de hand af te wassen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 08:12

Van hetzelfde spul als waar Sage en Victorinox hun snijplanken maken, heeft ik meen Victorinox ook spatels.
Daar hebben wij een set van in de keuken liggen en die gaan dus na elk gebruik de vaatwasser in.
Plastic spatels gebruiken we hier nog zo min mogelijk, maar de echt houten ook niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:34

Wat betreft de spatels
Olijfhout is spijkerhard en kan goed tegen heet water.
Teakhout is ook goed te gebruiken.
Alleen stop dit soort zaken niet in je vaatwasser.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 11:52

Weten jullie de exacte ingrediënten van sage?
Hout pulp en hars… maar wat voor?

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:33

8 jaar in een slagerij gewerkt en wekelijks wordt het houten blok daar met zout geschuurd. Ik zie de toegevoegde waarde van citroensap dan ook niet aangezien de bovenste vieze laag eraf geschuurd wordt.
Ik zou daarom thuis geen houten snijplank gebruiken voor vlees wetende dat het vlees vocht erin trekt.

Voor groente en brood gebruik ik houten planken en voor vlees plastic planken.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:43

Wij hebben n.a.v. dit topic een half jaar geleden de snijplanken van Victorinox aangeschaft, een grote en een kleine. Tot op heden heel tevreden.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:40

atilla schreef:
8 jaar in een slagerij gewerkt en wekelijks wordt het houten blok daar met zout geschuurd. Ik zie de toegevoegde waarde van citroensap dan ook niet aangezien de bovenste vieze laag eraf geschuurd wordt.
Ik zou daarom thuis geen houten snijplank gebruiken voor vlees wetende dat het vlees vocht erin trekt.

Voor groente en brood gebruik ik houten planken en voor vlees plastic planken.

Het gebruik in de slagerij is op geen enkele manier te vergelijken met zoals een plank thuis wordt gebruikt.
Citroensap is voor de vetten die in het vlees aanwezig zijn en op de plank komen, dat wil je zeker weg hebben want daar kunnen ziektekiemen zich aan binden. Vet krijg je niet weg met alleen zout. Weet je zeker dat er echt puur consumentenzout wordt gebruikt? Er bestaan heel veel soorten zouten en met het zout wat wij als consument kunnen kopen kun je echt geen vleesvetten verwijderen en al helemaal niet een laagje hout weg schuren, zeker omdat een plank thuis veel minder intensief gebruikt wordt.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 21:24

Daarom raad ik ook aan om thuis geen houten plank te gebruiken voor vlees.
Maar zout lost inderdaad vet op….ik denk dat het een wat grovere korrel was.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 07:01

atilla schreef:
Daarom raad ik ook aan om thuis geen houten plank te gebruiken voor vlees.
Maar zout lost inderdaad vet op….ik denk dat het een wat grovere korrel was.

Keukenzout lost geen vet op, althans, mijn keukenzout niet, mijn grove zeezout trouwens ook niet. Dus helpt een scheut citroensap om een houtenplank goed schoon te maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 08:08

Ik gebruik juist hout voor vlees. Een goed behandelde plank laat niet zo snel vleessappen door en ze zijn goed te reinigen met citroensap en zout :).

Daarnaast, van die paar stukken vlees een paar keer per week, krijgt hout echt niks. Een slagerij is wel echt heel heel anders qua gebruik.

Ik heb drie houten planken die ik gebruik, 1 voor groente, 1 voor brood en 1 voor vlees/gevogelte.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 08:41

Hannanas schreef:
Weten jullie de exacte ingrediënten van sage?
Hout pulp en hars… maar wat voor?

Nee, niet kunnen vinden op de site van Saga, daar wordt alleen uitgeweid over het FSC gekwalificeerde hout(pulp) dat er in verwerkt wordt.
Er staan wel contactgegevens op de site van Saga, dus je zou er een mail aan kunnen wagen.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:21

Exitium schreef:
melanie0906 schreef:
Marmer is heel poreus dus denk dat dat heel erg gaat vlekken. Zoals hierboven vermeld bot het je messen heel erg..
Ik kan een houten plank aanraden. Alleen niet voor rauw vlees daar heb in een andere voor. Wel een kwaliteitsplank die behandeld is in plaats van die bamboo dingen die overal liggen!

Ik heb thuis deze

https://ovenwinkel.com/Butler-Hakblok-Beuk-kops-60x40x6-cm

Deze moet je wel zelf behandelen!

Da's een bekende, hier ligt dezelfde :+

Daarnaast heb ik een kleine plastic plank die ik voor vlees gebruik, die gaat daarna ook in de vaatwasser. Plastic is ook niet ideaal (want te zacht waardoor je op termijn minuscule stukjes plastic in je eten kan krijgen), beste blijft hout. Harde materialen als titanium en marmer zou ik nooit aan beginnen.

Ah grappig! Ja ik gebruik inderdaad ook gewoon een plastic plank voor t vlees!