Wat gaat voor in je werk, plezier of geld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 14:18

Pinacolada schreef:
Red en wil je het überhaupt 36 uur werken met 2 kleine kinderen?

Dat is een goed punt. We hebben goede opvang, maar dat is nu ingesteld op dat ik minder uren werk en even dagen erbij regelen is momenteel niet echt gemakkelijk. Ik zou persoonlijk ook liever voor 32 gaan dan, maar dat is vast bespreekbaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:25

Ilse_123 schreef:
Pinacolada schreef:
Red en wil je het überhaupt 36 uur werken met 2 kleine kinderen?

Dat is een goed punt. We hebben goede opvang, maar dat is nu ingesteld op dat ik minder uren werk en even dagen erbij regelen is momenteel niet echt gemakkelijk. Ik zou persoonlijk ook liever voor 32 gaan dan, maar dat is vast bespreekbaar.

Die vraag wilde ik ook stellen, is het haalbaar?
Salaris en leuke collega's allemaal mooi, maar het moet ook te doen zijn.

Ik zou dan ook echt die 32 uur bespreken :j

Tink89

Re: Wat gaat voor in je werk, plezier of geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:30

Weet ook dat in veel sectoren minder uren dan de vacature heel bespreekbaar is. Ik heb gesolliciteerd op een functie voor 36 en werk er 28. Als ambtenaar heb je bovendien een riante ouderschapsverlofregeling en een individueel keuzebudget voor extra verlof of meer geld. En een goede pensioenregeling...

Ik zou gewoon eens gaan praten en aangeven dat 3,5 dag bijvoorbeeld wat jou betreft de max is. Zou dat haalbaar zijn?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:41

Voor mij staat mijn leefplezier ten alle tijden voorop. Enige probleem is dat daarvoor wel een beetje salaris nodig is. Dat maakt dat ik nu 4 dagen leuk werk doe, maar het om meerdere redenen nog steeds opbreekt. Maar goed, anderen gaan fluitend de 40 uur per week door, dus het is zo persoonlijk.

Ik zou inderdaad kritisch kijken of de overgang van 20 naar 36 uur haalbaar is. Er zit nog een hoop tussen, dus wellicht is iets terugschalen mogelijk. 32 bijvoorbeeld.

Leuk werk is wel echt belangrijk. Je doet het een groot deel van je leven dus er een goed gevoel bij hebben is zo fijn. Alleen.. Je moet wel je lasten kunnen betalen en de dingen kunnen doen die je graag wilt. Kinderen zijn enorm duur en die wil je vast in alles voorzien. Boodschappen in de koelkast, een rijdende auto.. Alles wordt alleen maar duurder dus dan is het wel ergens keuzes maken. Als je huidige baan daar op een gegeven moment echt niet meer in past moet je natuurlijk wel wat. Bij twee bedrijven werken is belasting technisch ook niet ideaal dus wat dat betreft zou ik kijken of je toch een keuze kunt maken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 14:56

Momenteel werk ik trouwens wel 32, ik heb nog een andere baan ernaast, maar dat is op project basis en dat project loopt na mijn verlof ook af. Dat deed ik deels in de avonduren dus had daar geen extra opvang voor nodig.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:04

Ik ben ook voor het geld gegaan.
Hierdoor kan ik nu de paarden aan huis houden en optimaal genieten van mijn hobby zonder concessies te moeten doen omdat het financieel niet zou kunnen.

Ik werk 4x 9 uur voornamelijk vanuit huis.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:12

Hou ook rekening mee dat thuiswerken niet altijd goed gaat met kleine kinderen. Dat heeft de corona lockdowns wel bewezen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:21

petraaken schreef:
Hou ook rekening mee dat thuiswerken niet altijd goed gaat met kleine kinderen. Dat heeft de corona lockdowns wel bewezen.

True, maar als je 24 uur overdag kunt werken terwijl je kinderen op de opvang zijn en 12 uur in de avonden/weekenden is het al anders dan wanneer je 36 uur overdag met je kinderen ernaast zit.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:27

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken. Dat is het motto hier thuis.

Als ik jouw situatie lees dan zou ik zeggen: sowieso solliciteren en je werkuren bespreekbaar maken. De vraag naar werknemers is groot binnen de gemeente. Met alle stijgende kosten en hogere lasten is een hoger salaris mooi meegenomen, zeker als dat met je opleiding haalbaar is. Het zal anders worden, maar anders betekent niet dat het minder leuk hoeft te zijn!

Als je qua salaris dan misschien wel minder uren kan werken met een gelijk salaris of hetzelfde aantal uren maar daar tegenover een hoger salaris dan biedt dat ook weer mogelijkheden. Lekker op vakantie of meer vrije uren met de kids.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:31

Tink89 schreef:
petraaken schreef:

True, maar als je 24 uur overdag kunt werken terwijl je kinderen op de opvang zijn en 12 uur in de avonden/weekenden is het al anders dan wanneer je 36 uur overdag met je kinderen ernaast zit.

Met thuiswerken wordt vaak wel verwacht dat je telefonisch bereikbaar bent voor je collega's en hen ook kunt helpen met vragen op normale werktijden. Je kan wel flexibeler werken wanneer je wilt (de een begint eerder dan de ander, of iemand werkt overdag 6 uur en in de avond/weekend nog 2 uurtjes), maar 1,5 dag werken op tijden dat bijna niemand werkt is bij ons in ieder geval niet mogelijk/wenselijk.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 15:43

@Mavantos, dat kan ik met mijn huidige baan dus wel, heel fijn, maar ik vrees dat dat bij de gemeente anders is. Maargoed, dat weet ik natuurlijk niet dus goed om te gaan informeren :D

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:43

Ilse_123 schreef:
Goede tips worden er gegeven, heel fijn!

Mijn salaris is wel bespreekbaar, maar niet heel veel. Het is dagrecreatie CAO en we werken met functieomschrijvingen , dus zoals je in sommige branches daarin flink kan groeien bij goed werk is dat hier minder. Er is ook maar weinig mogelijk qua extra uren, er is nauwelijks verloop, maar ik kan het altijd aankaarten bij de baas.
Mijn huidige functie is erg flexibel, ik mag mijn eigen uren indelen, dat kan ook sochtends extra vroeg of tot savonds laat, in het weekend en deels thuis. Dus wat jullie zeggen Maja en Bribro ,met kleine kinderen is dit ideaal. Mijn vriend werkt in het onderwijs dus die kan niet zomaar naar huis als de opvang belt.

Ik werk nu via een bureau bij ambtelijke organisaties, maar heb ook jaren direct in dienst bij een gemeente gewerkt. Mijn ervaring is dat juist bij de overheid de secundaire arbeidsvoorwaarden goed te regelen zijn. Voor collega's met kinderen die onverwachts naar huis moesten bij een ziek kind was veel begrip en mogelijk. En door de coronapandemie is thuiswerken goed mogelijk. Meen dat op het moment de verdeling kantoor/thuis 50-50 is. Ik heb gemerkt dat ik veel thuis werken niet prettig vind, ik ben graag op de werkvloer omdat ik dan meer contact met collega's heb en meer feeling met het werk.

Als ik het zo lees heb je nu een super leuke baan in een hele toffe omgeving, maar is de kans ook groot dat de baan waarop je wil solliciteren heel erg leuk is. En eerlijk is eerlijk: altijd krap moeten leven met een leuke baan geeft ook stress.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:34

Ik heb nu een baan waarbij ik niet op de klok kijk of het al 1730 uur is. En dat vind ik zoveel waard! Nee, het is geen baan die supergoed verdient, dan had ik langer de schoolbanken in moeten gaan. :D

Maar natuurlijk moet er wel genoeg geld zijn voor brood op de plank, en het liefst nog wat extra. Solliciteren en meelopen zou ik dus sowieso doen in jouw geval. En dan kijken hoe je het vindt!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:44

Ik heb op het moment ook een baan waar de tijd omvliegt. Dat is niet eens zo zeer om de inhoud, maar om de collega's die ik op het moment heb. Dat is in mijn ervaring nog belangrijker dan de inhoud van een functie. Je kan qua taken de leukste en uitdagendste baan hebben, maar als je geen fijne werkomgeving hebt is het nog steeds zwaar om elke dag naar je werk te aan. Andersom is beter vol te houden: fijne collega's met iets minder uitdagend werk.
Maar dat is niet de vraag van de ts ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:52

Hannanasjuh schreef:
Een van mij leraren op een opleiding had hier wel een goede uitspraak over die mij erg goed helpt.

Je werk zou minimaal 2 van de 3 p'en moeten hebben.

Poen... genoeg geld, wat genoeg is kan alleen jij bepalen.

Plezier... dat kan in het werk zelf zijn maar ook puur je collega's of de omgeving.

Product... het gene wat je werk voort brengt zou tof genoeg moeten zijn dat je er enthousiast van wordt. Denk aan een daadwerkelijk product of bijvoorbeeld een bijdrage aan het milieu of welzijn van dier of mens.

Als je ze alle 3 uit je werk kan halen heb je de jackpot :D

Er is trouwens nog een vierde P die je moet adresseren: Prive. ALs je alles hebt, maar je kan het niet combineren met je priveleven, loop je alsnog stuk. En eigenlijk vind ik dat je alle P's moet hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:53

Eens Prrrr, dat is de balans die je moet hebben.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:57

Geld is niet het enige dat belangrijk is, maar je huidige team is ook niet het énige leuke team :D

Ik zou, zoals aangegeven, zeker eens op gesprek gaan en kijken hoe je je voelt bij de mensen die in dat team zitten. Het kan zeker dat het team bij de nieuwe functie niet zo leuk is, maar het kan net zo goed dat het wél een hartstikke leuk team is.

Ik heb in mn studententijd bij 2 bedrijven gewerkt, en nu werk ik fulltime ergens anders. Stuk voor stuk zijn het allemaal leuke mensen en leuke teams!

Ik zie namelijk dat het topic een hele óf óf lading heeft gekregen. Maar dat hoeft niet! Je kan én lekker verdienen én een leuk team hebben. Het is enorm jammer als je door deze denkwijze misschien wel een hele leuke baan afschuift.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 17:00

Misschien is de tip al gegeven: maar waarom niet op zoek naar een vacature waar je verwacht ook plezier te hebben, alleen dan met meer poen.
Naast de 3 of 4 P’s zijn voor mij ook altijd de collega’s en de cultuur onderscheidend geweest. Dat is de voedingsbodem die al het andere mogelijk maakt. Ik heb werk gehad dat ik inhoudelijk echt niet super vond. Maar het team en de organisatie maakten dit zo dubbel en dwars goed, dat ik er enorm veel plezier in had. Inclusief dikke poen.
Ik zou nooit onderbetaald blijven zitten in een leuke baan. Er is altijd een net zo leuke baan te vinden die beter verdient. Dat mag je jezelf en je kwaliteiten best gunnen.
Veel succes!

Aanvullend: financiële vrijheid, zeker als je paardje hebt, is zo onwijs fijn en rustgevend.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 19:58

Ik denk wel zeker dat ik voldoening en plezier in deze baan ga hebben, misschien qua werkzaamheden wel meer dan in mijn huidige baan… ik vind het alleen een gok om mijn geweldige collega’s en de werkplek in te ruilen. Al hebben jullie gelijk, er zijn vast meer gezellige werkplekken :D (en die leeuwen op de achtergrond leiden ook maar af :') ).

Wat ook mee speelt is de timing, ik heb nu zwangerschapsverlof en vind het banketstaaf om daarin, of kort daarna, te gaan. Ik had eigenlijk bedacht om dit nog een paar jaar te doen en dan verder te gaan.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:59

Ik lees even mee, ik werk toevallig ook 20 uur en heb vandaag gesolliciteerd op een functie voor 28 uur. Zelfde cao maar 2 schalen hoger en dat scheelt echt behoorlijk. Echter moesten sollicitaties daar voor vandaag binnen zijn dus waarschijnlijk ben ik te laat, maar alsnog vind ik het wel interessant om reacties hier te lezen.

Ik zit een beetje in hetzelfde dilemma als ts, hoewel mijn huidige functie ook echt prima verdient.

TS ik kan je dus geen advies geven maar lees gewoon even mee als je het niet erg vindt :+

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:02

Plezier is heel belangrijk en het naar je zin hebben ook. Maar als je niet goed kan rondkomen dan levert dat stress op en dat zal op langer termijn negatief effect gaan hebben.

Kan je niet praten welke mogelijkheden er nog binnen je huidige werk zijn om bijv financieel er op voor uit te gaan?
solliciteren en rond kijken is nooit verkeerd. dagje ergens proef mee draaien ook niet. Er zijn vast ook meerdere plekken waar je het ook leuk zal hebben. Nieuwe stappen zijn altijd eng als je jou vertrouwde plek achter moet laten.

Geld maakt niet gelukkig maar maakt het leven wel makkelijker, hierdoor heb je minder zorgen en kan je leuke dingen doen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:05

Elke verandering van baan is spannend natuurlijk. Als je gevoel goed is na de sollicitatie is dat gewoon een goede reden om de stap te wagen hoor. Mocht het niet jouw ding zijn kun je altijd weer iets anders zoeken en sommige oude werkgevers vinden het helemaal niet erg als je ooit nog eens terug komt. :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:07

Prrrr schreef:
Geld alleen maakt niet gelukkig, te weinig geld maakt beslist ongelukkig. Ik onderschrijf die drie p's die hierboven beschreven worden. Ik kan meer geld verdienen dan ik nu doe door werk te gaan doen waar ik serieus ongelukkig van word.

Aangezien Prrr en ik een beetje in dezelfde hoek zitten, quote ik dit bericht.
Plezier gaat bij mij absoluut voor geld, maar ik heb daarbij het geluk dat m'n huidige (leuke) baan ook goed betaalt. Alleen wel minder dan de minder-leuke baan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:10

Goh ja jeetje... ik denk dan van als je nog in je zwangerschapsverlof zit, dan heb je dus een kersvers babietje....? Dan zou ik me niet zo snel iets nieuws op de hals halen eigenlijk want wie weet hoe die kleine je nog helemaal leeg gaat trekken en je leven op zijn kop gaat zetten :(:)

Als je wat dat betreft nu goed zit, zou ik dat lekker koesteren :j
En dan over een poosje verder kijken voor "een grote mensen baan".

Als je nu niet per-sé extra geld nodig hebt en niet per-sé graag wat anders wilt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:12

Geld heeft een grote invloed op mijn plezier :+