Conservatorium? Ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:13

Naboo schreef:
Ik denk dat ik het voor mezelf wel wat duidelijker heb nu. Ik wil sowieso iets met de muziek/piano. Of het nou conservatorium is of vaktherapie. Muziektherapeut worden lijkt me ook prachtig, vooral omdat ik dan idd dat stukje social work/zorg en muziek combineer. Maar ik wil me ook heel graag ontwikkelen op mijn instrument en weet niet of je bij de opleiding muziektherapie ook echt les krijgt op je (hoofd)instrument... Maar goed, ik kan altijd pianoles naast mijn opleiding nemen.

Ik denk dat ik gewoon die auditie ga doen in april (en daar nu heel hard voor oefenen!!), en me ook aanmeld voor muziektherapie. Ik ga het in ieder geval proberen, die auditie. Wel ga ik eerst overleggen met mijn ouders, studiebegeleider, pianodocent etc. Als het conservatorium het niet wordt, kan ik daarna in ieder geval muziektherapie doen :)

Wel een heel ding hoor, switchen van opleiding. Ik was altijd zo zeker van Social Work, ben helemaal vanuit West friesland verhuisd naar Ede voor deze studie aan de christelijke hogeschool. En ik heb het wel naar mijn zin, maar ik wil gewoon zo graag iets met die muziek. Ik vind het ook lastig om m'n ouders hierover in te lichten, omdat ze zoveel betalen voor me (omdat ik op kamers woon). En als ik dus switch van opleiding, voelt dit jaar als weggegooid geld. :( Maar goed, wat is 1 jaar op een heel leven werken...

Heel verstandig. Informeer naar de eisen...

Bij mij thuis was het andersom, ik wilde niet de muziek in (teveel stress, zag 8 uur per dag studeren niet zitten, en de lange reizen naar concerten, nooit klaar zijn...) en dat vonden mijn ouders en de rest van de familie maar knap moeilijk...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:32

marleen_usar schreef:
Je moet toch meerdere instrumenten kunen bespelen of niet?

Niet als je piano studeert.

Lesgeven zonder conservatorium te hebben gedaan is niet aan te raden, je ziet toch altijd dat die didactisch en theoretisch niet genoeg onderlegd zijn. Voor ver gevorderde leerlingen komen ze ook techniek te kort.

Mijn an heeft ook meerdere leerlingen voor het conservatorium klaargestoomd. Een meisje is inderdaad de vooropleiding gaan doen om er zo een andere opleiding naast te doen.

Ik ben zeker niet zo negatief als musiqolog. Dan zouden we straks echt geen een klassiek musicus overhouden.

Wat lesgeven betreft, de subsidie van de muziekscholen is ingetrokken waardoor de mensen die daar lesgeven nu ook in de vijver van de privé sector vissen.

Ik denk dat je prima conservatorium kunt doen en er voor of na een andere opleiding kunt volgen.

Zo kan je je passie volgen (altijd doen) en heb je een back up.
Mijn man zou doodongelukkig zijn zonder zijn passie en hij combineert het met een paar andere dingen.

In België kosten muziekscholen bijna niets en het Nederland waar wij dichtbij wonen is redelijk provinciaal. Daarnaast wil hij alleen gemotiveerde mensen met een beetje aanleg dus dat maakt zijn vijver wat kleiner.

Financieel is het wel goed te doen maar het inkomen wisselt inderdaad en in de zomermaanden valt er veel stil.

zorro

Re: Conservatorium? Ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:45

Mijn man combineert het lesgeven ook met andere werkzaamheden, handelt in instrumenten, schrijft zelf muziekboeken en lesboeken en zo gaat het prima. Eerder kon hij er van leven, nu worden we qua tijd opgeslokt door ons andere bedrijf en doet hij de muziek erbij.

Ik als niet muzikant dacht eerder vooral: maak je studie af.. maar mijn man zegt juist dat je altijd het conservatorium moet doen en ik snap hem inmiddels wel. Soms moet je ook gewoon de sprong wagen, en je kan altijd verder studeren of bij wijze van een avond studie erbij doen.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:14

Maar het is geen jaar weggegooid geld. Je hebt enorm veel geleerd in dit jaar, dingen die je ook bij het conservatorium en je latere loopbaan kunt toepassen. Daarnaast kun je eventueel na het conservatorium de eerste studie weer oppakken.

Baanzekerheid, daar zou ik me niet door laten tegenhouden. Er is altijd werk. En als het niet het type werk is wat je leuk vindt, dan kun je je op verschillende manier bij of omscholen. Of een leer/werk traject doen. Verder gaan met social work kan in principe altijd nog. Hoe vaak krijg je nou de kans (als je uberhaupt al het talent hebt, de meeste mensen hebben dat niet) om zoiets gaafs als het conservatorium to proberen?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:27

Weet je, laat dit ook een onderdeel zijn van je scholing, weten wat je heel graag wilt en wat niet. :) Zie studeren als een proces om te komen tot wat je leuk vindt om als werk te doen :)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:56

Naboo schreef:
Ik denk dat ik het voor mezelf wel wat duidelijker heb nu. Ik wil sowieso iets met de muziek/piano. Of het nou conservatorium is of vaktherapie. Muziektherapeut worden lijkt me ook prachtig, vooral omdat ik dan idd dat stukje social work/zorg en muziek combineer. Maar ik wil me ook heel graag ontwikkelen op mijn instrument en weet niet of je bij de opleiding muziektherapie ook echt les krijgt op je (hoofd)instrument... Maar goed, ik kan altijd pianoles naast mijn opleiding nemen.

Ik denk dat ik gewoon die auditie ga doen in april (en daar nu heel hard voor oefenen!!), en me ook aanmeld voor muziektherapie. Ik ga het in ieder geval proberen, die auditie. Wel ga ik eerst overleggen met mijn ouders, studiebegeleider, pianodocent etc. Als het conservatorium het niet wordt, kan ik daarna in ieder geval muziektherapie doen :)

Wel een heel ding hoor, switchen van opleiding. Ik was altijd zo zeker van Social Work, ben helemaal vanuit West friesland verhuisd naar Ede voor deze studie aan de christelijke hogeschool. En ik heb het wel naar mijn zin, maar ik wil gewoon zo graag iets met die muziek. Ik vind het ook lastig om m'n ouders hierover in te lichten, omdat ze zoveel betalen voor me (omdat ik op kamers woon). En als ik dus switch van opleiding, voelt dit jaar als weggegooid geld. :( Maar goed, wat is 1 jaar op een heel leven werken...

Social work geeft je echt wel een goede basis, en met specefieke lessen of cursisen kan je ook veel bereiken.
Ik ben ooit ook eens op geweest voor muziektherapie, maar dat is toen niets geworden, ik had nog nooit muziekles gehad. Nu werk ik als behandelaar kind en jeugd en gebruik hiervoor paarden, natuur en buitensport.