Dit geeft ons weer stof om na te denken, en alvast wat volgende vragen:
Ons huis heeft een betonnenvloer. Het beste voor de isolatie zou natuurlijk zijn deze helemaal uit te hakken en het opnieuw op te bouwen, maar de vloer is gewoon goed, en we zijn dus niet van plan deze helemaal weg te halen. Dan vraag ik me af of vloerverwarming wel zoveel efficienter is. LTV radiatoren werken ook met een lagere temperatuur, en zijn wat dat betreft dus net zo zuinig en kunnen ook gebruikt worden icm met een warmtepomp. Het grotere oppervlak van vloerverwarming is een voordeel, maar of dat voordeel in ons geval waar de vloer dus niet perfect geisoleerd kan worden in efficientie nou echt afweegt tegen radiatoren die de lucht meteen opwarmen op de plek waar je het nodig hebt? Weet iemand of er ergens een website of vereniging is ofzo die je kan helpen daar een berekening voor te maken? Of is dat eigenlijk geen doen?
Het argument voor constante temperatuur geldt ook voor de LTV radiatoren. De warmte komt alleen (laag) vanaf de muren ipv de vloer, maar is verder niet zo verschillend.
We hebben nu trouwens een (oude) CV ketel. Deze willen we sowieso vernieuwen, en dan in de loop van de tijd een hybride warmtepomp installeren. Daar moet de verwarming dus wel geschikt voor zijn.
Heeft er iemand ervaring met stralingswarmte vanaf ltv radiatoren? Ik begrijp dat dat minder is dan van gewone hoge temperatuur verwarming, maar misschien toch wel genoeg om wat plaatselijke warmte te krijgen? Ik zie het niet zo zitten om een hele verduurzaming aan te gaan en aan het eind van de rit nog zitten te hannessen met IR of elektrische kacheltjes.
De isolatie is ook een goed punt. We gaan uiteraard goed isoleren, maar het duurt nog wel even voor dat klaar is. Het zou dus wel een voordeel zijn dat we even kunnen wachten met overschakelen op lagetemperatuurverwarming. Met vloerverwarming is die keus er niet en moeten we meteen om. Maar een groot voordeel op de lange termijn zou dat het wel waard zijn.
Qua vloerkeuze zouden we laminaat of evt. hout willen nemen (sowieso geen 'koude' tegels dus). Ik weet dat er goede opties zijn voor vloeren voor vloerverwarming, en dat zijn ook zeker goede opties, maar ook hier geldt dat er dan wel een duidelijk voordeel moet zijn voor de vloerverwarming.
Zijn er mensen die direct ervaring hebben met LTV radiatoren als hoofdverwarming? Hoe bevalt dat? Hebben jullie last van de ventilatoren wbt geluid of tocht? En houden jullie de temperatuur helemaal constant of zetten jullie de verwarming toch lager als je niet thuis bent en savonds een graadje hoger?
Ik ben het eens dat vloerverwarming mooier is, en dat is zeker een voordeel, maar vind ik ook weer niet echt een reden om een ingrijpende verbouwing aan te gaan. Een combinatie met dit, comfortabeler, en energiezuiniger zou natuurlijk wel de moeite waard zijn.
Kortom, ik begrijp de voordelen van vloerverwarming en dat klinkt goed, maar de meeste van deze voordelen zijn er ook met LVT radiatoren, en ik vraag me dus af wat de voordelen van vloerverwarming zijn tov deze oplossing. Het lijkt wel alsof deze oplossing een beetje vergeten is ofzo.