Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:17

Wij betalen €45 per keer. Ze is gemiddeld 2,5 uur bezig en is er 1x per 2 weken.

Ze is de ene keer boven langer bezig en de andere keer beneden.
Moet zeggen dat we een vrij groot huis hebben met boven de verdieping voor de kinderen met eigen badkamer en beneden slapen wij en hebben daar ook een badkamer. En dus ook 3 wc's te poetsen..
Ik vind t knap hoeveel ze gedaan krijgt, maar ik ben zelf dan ook een hele slechte huisvrouw :')
We ruimen alles op van te voren en hebben boven ook een stofzuiger staan. Ik ben heel blij met haar, ze is ook gek op de hond dus die krijgt ook haar aandacht :D

Anoniem

Re: Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:41

De mijne komt om de week 3 uurtjes en heeft dan wel mijn hele huis gedaan. De ene keer doet ze meer boven en de andere keer meer beneden. En sowieso altijd de wc en badkamer met wc. Alles stofzuigen, dweilen en afnemen.. Ook doet ze eens in de zoveel tijd de ramen binnen en buiten. Ik ben erg blij met haar!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 14:38

Bedankt voor jullie reacties tot zover. Dan heb ik een beetje een indruk.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:40

Lastig dit. Ik ben al sinds onze verhuizing naar dit huis (ongeveer 4 jaar geleden) op zoek naar een werkster die doet wat ik verwacht......... Dat zou zijn: twee keer per week komen (het liefst ook nog op de afgesproken tijd), 3 uur per keer (of korter als het dan wel echt schoon is) en dan zorgen dat de benedenverdieping fris en fruitig is.

Zonder dat ik lijstjes hoef te maken of 'speciale projecten' moet aangeven (waarbij 'speciaal' dan is: een keer de keukenkastjes van binnen soppen, de koelkast van binnen etc).

We hebben een groot huis, maar er hoeft alleen schoon gemaakt te worden op de benedenverdieping, wat het dan eigenlijk gewoon een ruim appartement maakt. Met wel genoeg zand etc wat naar binnen wordt gelopen (paarden aan huis) en een grote langharige hond. Maar ook met een robotstofzuiger die elke nacht zijn rondje rijdt en dus de grootste zandbende al weer heeft opgeruimd.

En het wil maar niet lukken om de ideale kandidaat te strikken. Ik heb nu een hele aardige dame, maar die maakt net zo schoon als dat ik het zelf zou doen (en dat is in dit geval zeker geen compliment). Alles wat je aanraakt boven ooghoogte of onder meubels etc is stoffig. Wegens priveomstandigheden bij haarzelf moet ze binnenkort stoppen en ga ik dus weer op zoek. Ik kijk er nu al tegenop.

Dus: heb je een fijne werkster (zoals ik in mijn vorige huis had <3 ), koester haar (of hem natuurlijk). Ze zijn goud waard!

Verder geen tips TS, behalve duidelijk communiceren wat je verwacht. En vervolgens aanspreken als het niet naar verwachting is (en hoewel ik in een werkomgeving daar geen enkele moeite mee heb, vind ik het in deze privesetting dan weer superlastig, ben ik heel eerlijk in).

Ik betaal trouwens 15 euro per uur, betaal ook door bij ziekte/als ik afzeg/in vakanties. Ik heb trouwens ook geprobeerd een werkster te krijgen via diverse organisaties (wittewerkster.nl en aanverwanten), maar dat bleek geen enkele garantie voor kwalitatieve (of betrouwbare!) werknemers.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:57

Vraagje voor de mensen die 15+ euro betalen aan hun huishoudster.... Verdienen jullie dan meer dan dat bedrag per uur op jullie werk?
(algemene vraag, ik hoef niet te weten hoeveel je verdient hoor, een simpele ja of nee volstaat)

Want mijn dilemma was altijd dat als ik iemand meer moet betalen dan dat ik zelf verdien om mijn huis schoon te maken , ik beter minder uur kan gaan werken....
(ik heb ook niet per se een hekel aan schoonmaken)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:59

Fitzroy schreef:

Ik begrijp hieruit dat je het zelf nooit doet? Anders weet je toch hoelang je er over doet.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:01

Ja, ik verdien wel meer per uur dan wat ik de huishoudster betaal. Toen dat niet zo was, had ik geen huishoudster ;( .

Het is voor mij ook echt een luxe. Wel een van de laatste luxe dingen die ik zal schrappen als het financieel moet. Maar ik ben gezond en wel, dus beschouw en geniet er van als een luxe uitgave :j

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:01

pillow schreef:
Fitzroy schreef:

Ik begrijp hieruit dat je het zelf nooit doet? Anders weet je toch hoelang je er over doet.

Of je kijkt niet op de klok als je bezig bent, of je doet de klusjes tussendoor.....
Ik zou ook niet weten hoe lang ik er mee bezig ben... Doe het tijdens de dutjes van zoontje. Dus half uurtje hier, 15 minuten daar, douchecabine na het douchen af en toe, dat soort dingen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:07

Sky_As schreef:
Vraagje voor de mensen die 15+ euro betalen aan hun huishoudster.... Verdienen jullie dan meer dan dat bedrag per uur op jullie werk?
(algemene vraag, ik hoef niet te weten hoeveel je verdient hoor, een simpele ja of nee volstaat)

Want mijn dilemma was altijd dat als ik iemand meer moet betalen dan dat ik zelf verdien om mijn huis schoon te maken , ik beter minder uur kan gaan werken....

Ik verdien idd meer, maar ook toen ik studeerde en mijn uurloon lager/gelijk lag aan dat van de werkster had ik er wel een. Maar ik heb dan ook een hartgrondige hekel aan schoonmaken en ben er (ook omdat ik het met tegenzin doe en het nooit regelmatig zelf heb gedaan) echt heel slecht en onhandig in.

Ook nu heb ik weer overwogen om nadat mijn huidige werkster is gestopt het zelf te gaan doen (is toch een snelle besparing van honderden euro's per maand), maar dat gaat niet werken. We gaan het nl bijna zeker niet goed bijhouden en dan heb ik steeds wel het gevoel dat ik 'nog iets moet doen'. Dus ik koop mijn gemoedsrust af :j

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:10

Ze komt hier om de week 3 uur en doet in die tijd beneden alles stoffen, stofzuigen en dweilen, de keuken en het toilet en boven 3 slaapkamers stoffen/zuigen/dweilen en de badkamer/toilet. De zolderverdieping houden we zelf bij.

Wij zorgen dan dat het die dag helemaal opgeruimd is zodat ze daar geen tijd aan kwijt is verder.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:34

Die van ons komt wekelijks 3 uur, ene week doet ze beneden grondig (elke keer pakt ze er aan andere grotere klus bij zoals ramen lappen, keukenkastjes van binnen) en dan ook het toilet boven.
De andere week doet ze boven (inclusief bedden verschonen) en beneden nog even stofzuigen + dweilen en het toilet beneden. Als ze dan nog tijd heeft pakt ze er ook zo’n klus nog bij.
Ik heb voor die extra klussen een lijstje gemaakt van iets van 12 dingen, dus alles is elke 3 maand iig een keer gedaan

Huis is overigens 170m2 en we wonen met 2 kinderen, 2 katten en 2 konijnen.
We betalen 10 euro per uur
Laatst bijgewerkt door Liselot op 26-10-23 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:38

Mocht er iemand nog iemand weten in de regio roermond/weert die een extra adres erbij kan hebben: ik houd me aanbevolen!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:41

Bij mij 3 uur per 2 weken a 15 euro per uur, ong 130m2. Ze doet boven en beneden, boven stofzuigen, badkamer en wc, beneden dweilen, stoffen, wc's. rest klusjes (keuken, ramen etc) doe ik zelf.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:43

Wij betaalden onze hulp voor vier uur per week 75 euro.
Dan werd ze door een van haar kinderen gebracht en gehaald (wij wonen buitenaf, OV komt er niet).
Maar we hebben haar ook bedankt. Helaas kwam ze wekelijks niet verder dan stofzuigen en dweilen, doekje over de horizontale oppervlakken, mijn compost emmertje was wel elke week blinkend schoon maar een keer echt uitgebreid de ramen, een keer de oven of iets net een keer extra schoner maken gebeurde helaas niet.

Maar mijn vraag: hoe vinden jullie een hulp? In mijn regio lijken ze onvindbaar ofzo.
En we weten dat we enorm afgelegen wonen, dus dat we daar eventueel wat meer voor betalen nemen we voor lief.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:52

De afgelopen jaren heb ik meerdere hulpen geprobeerd.

Ik betaalde 25 euro per uur, 4 uur per keer voor de woonkamer, toilet, keuken, badkamer, 3 slaapkamers en 2 halletjes.

Mijn ervaring is dat er uitsluitend "cosmetisch" schoongemaakt wordt, hoekjes en gaatjes worden standaard niet meegenomen.

Inmiddels poets ik weer zelf.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:15

Onze hulp is er 1x in de 2 weken voor 3 uurtjes ongeveer. Ze krijgt €45,- en vakantiegeld en wat leuks met de feestdagen. (En parkeergeld betalen wij ook natuurlijk)
We zijn tevreden met haar. We hebben een boekje waarin we opschrijven wat we willen dat ze doet, is er niks bijzonders dan is het gewoon overal stofzuigen, dweilen en toiletten en badkamer. Maar bv ramen wassen binnenzijde of de zolder/logeerkamer of oven schoonmaken poetsen schrijven we op. Zo is het voor haar makkelijker en kan zijn ook opschrijven als er iets bijna op is, of als er wat bijzonders is.
Ze is heel lief en ook flexibel, dus we kunnen als het nodig is ook vaak de week of dag ruilen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:22

Ik heb de laatste 4 hulpen via een Facebook oproep gevonden.
Durf te vragen
Marktplaatsachtige groepen.

En ik heb ook wel eens een oproep gedaan via marktplaats.

Reacties genoeg, maar goede krachten zijn moeilijk te vinden.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:34

Wij betalen €15 per uur. Ze komt 5 uur per week en maakt dan 200 m2 schoon, ons huis is 300 m2 maar dat redt ze niet allemaal dus de ene week doet ze de ene etage niet en de andere keer de andere.
Wij hebben twee honden en een peuter en heel veel deuren met glas en veel ramen :+ Dat kost veel tijd.
Ze stofzuigt alles, dweilt, poetst alle ramen en deuren, het toilet, de badkamers en haalt een dweil door de slaapkamers. Ze stoft ook af en poetst de keuken en meubels.
Wij zijn heel blij met haar. Nu ik hoogzwanger ben helpt ze me ook met wat opruimen. Wij zorgen wel dat ze overal snel doorheen kan maar met een peuter ligt er af en toe alsnog wat op de grond en bukken gaat mij niet zo goed meer af.

We geven om de week een extraatje. Laatst een cadeaubon, soms wat extra geld, soms wat voor haar kinderen etc. We willen haar graag houden :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:36

Sky_As schreef:

Ja, ik verdien ruim meer per uur op mijn werk.

Ik heb 2 poetsmevrouwen gehad. De eerste was fantastisch. Dat was echt een razende Roeland die in 2 uur meer deed dan ik voor mogelijk hield. De laatste was fijn maar te dom om voor de duivel te dansen. Dit is hierop ook spaak gelopen. Ik wil heel graag een nieuwe maar ik vind ze niet. Ze moeten zelfstandig kunnen werken en ook betrouwbaar zijn omdat ik niet thuis ben als de poets er is.

Huis is overigens 175m2. De eerste poetsmevrouw deed iedere week 2 uurtjes en dat was het grove werk. Stofzuigen, dweilen, badkamer en WC. De 2de idem dito. Zij had alleen 3 uur per week en zij deed de keuken er standaard bij.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:04

Ik verdien wel iets meer, maar heb een hekel aan schoonmaken en raak tussendoor altijd afgeleid waardoor ik een hele dag kan doen over iets waar een schoonmaakster hooguit 3 uur over doet.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:07

Wij verdienen ook meer dan dat, daarom kan ik meer dan 15 euro per uur aan een ander betalen die in mijn huis werk doet waar wij zelf niet aan toe komen of gewoon in de spaarzame vrije tijd die we hebben, echt geen zin in hebben.

Voor degenen die een oproep op MP zetten: dat lijkt me een beetje eng... Wat voor griezels komen er op af? Je geeft iemand wel toegang tot je huis en al je kamers enzo... Of stel ik me aan als ik dat denk?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:08

Sky_As schreef:

Ja, ik verdien ruim meer. Maar, ik werk liever dan dat ik het huishouden moet doen dus ook voor hetzelfde uurloon zou ik liever zelf 2 uurtjes aan het werk gaan en dat ik het huishouden uitbesteed :+

Doordat de huishoudster er is hoef ik 'alleen' de kleine klussen te doen. Stofzuigen, wc schoon, keuken netjes etc. Ik zeg 'ik' maar ik bedoel natuurlijk 'wij'.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:09

Nickeltje schreef:
Wij verdienen ook meer dan dat, daarom kan ik meer dan 15 euro per uur aan een ander betalen die in mijn huis werk doet waar wij zelf niet aan toe komen of gewoon in de spaarzame vrije tijd die we hebben, echt geen zin in hebben.

Voor degenen die een oproep op MP zetten: dat lijkt me een beetje eng... Wat voor griezels komen er op af? Je geeft iemand wel toegang tot je huis en al je kamers enzo... Of stel ik me aan als ik dat denk?

Dat heb ik precies hetzelfde. Ik ben aan mijn eerste hulp gekomen via de straat app. Was de moeder van een buurtbewoner en de 2de via mijn kapper.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:09

Nickeltje schreef:

Ik heb dat ook gedaan en zo mijn (fijne) hulp gevonden. Maar ik kreeg ook reacties als: 'Ik kom graag bij je schoonmaken, ik draag alleen een blouse' etc :evaw:

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:14

In de buurt en aan buren en dorpsgenoten rondvragen hebben we al uitgebreid gedaan. En diegenen die al een fijne hulp hebben, dan heeft of die hulp geen vervoer en kan dus niet bij ons komen, of heeft al een geheel volle week, of is al wat ouder en gaat minderen, we hebben een beetje pech.

Misschien moet ik toch een oproep op MP uitproberen...