Wat is mijn recht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:39

Hier in België hebben bedrijven ook een preventieadviseur die ook kijkt naar bijvoorbeeld veiligheid van gebouwen maar ook hulpmiddelen die nodig zijn om je werk uit te oefenen, aangepast meubilair etc. Ik ga er vanuit dat die mensen in Nederland ook bestaan? Dan zou je het daar ook kunnen leggen, naast de bedrijfsarts.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:49

Een andere denkpiste: is er geen mogelijkheid voor jou om wegens medische redenen de training vanop afstand te volgen? Dat je collega's en bazen gefilmd worden en je alles van thuis uit kan zien? Is toch al behoorlijk ingeburgerd sinds Covid dacht ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:50

Mjelleke schreef:
Shadow0 schreef:

Fijn dat het goed uitpakte, maar het is toch geen behoorlijke oplossing.

Want?

In strijd met het VN Verdrag voor mensen met een handicap: uitgangspunt is dat je zelfstandig deel kunt nemen aan de maatschappij op een manier die ook geldt voor mensen zonder handicap. NIET dat je de hele tijd afhankelijk bent van anderen om eenvoudige dingen te doen.

speurneusc schreef:
maar wel gelijk hard bewijs dat er niet bij voorbaat aangesteld wordt.

Helemaal geen hard bewijs want pijn is niet echt objectief te meten, dus je weet niet eens of dat het ongeloof of de onwil wegneemt... maar ondertussen doet iemand wel schade aan de eigen gezondheid.

Je zou iemand waarvan de beperking allang bekend is ook gewoon kunnen geloven als diegene zegt dat iets niet gaat. (In elk geval tot er een echte aanleiding is om daaraan te twijfelen. Niet bij voorbaat alvast.)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:56

@ Shadow

"In strijd met het VN Verdrag voor mensen met een handicap: uitgangspunt is dat je zelfstandig deel kunt nemen aan de maatschappij op een manier die ook geldt voor mensen zonder handicap. NIET dat je de hele tijd afhankelijk bent van anderen om eenvoudige dingen te doen."

Dit verdrag klinkt leuk, maar als rolstoeler kom ik dagelijks situaties tegen die voor een rolstoeler ontoegankelijk zijn.
De ene rolstoeler is de andere rolstoeler niet, maar ik vind een oplossing van "via de billen een trap op" icm een collega die de rolstoel tilt een prima oplossing. Anders zou ik op heel veel plekken niet kunnen komen...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:02

Maar dat moet je dus wel kunnen.
En los daarvan, let alsjeblieft op je schouders met dat soort dingen. Versleten schouders is echt niet gek voor iemand die langere tijd in een rolstoel zit en met op je billen een trap op en af versnel je dat wel. Ik zie in mijn omgeving wat voor extra beperking schouderproblemen zijn.

TS: is het niet mogelijk om voor deze 3 weken het projectteam naar een beter toegankelijke lokatie te krijgen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:05

Petpa schreef:
De ene rolstoeler is de andere rolstoeler niet, maar ik vind een oplossing van "via de billen een trap op" icm een collega die de rolstoel tilt een prima oplossing. Anders zou ik op heel veel plekken niet kunnen komen...

Als het niet anders kan, dan zijn noodgrepen beter dan niks.

Maar het is 2023. Dan hoeven we daar toch geen genoegen mee te nemen? IK zou denken dat je op veel meer plekken moeten kunnen komen zonder dat soort noodgrepen. Gewoon standaard. Ook omdat het voor veel mensen in een rolstoel geen optie is om uit een rolstoel te gaan, of om het risico te lopen dat de rolstoel per ongeluk van de trap stuitert ofzo.

Ik zou denken dat zo langzamerhand de meeste kantoren en algemene ruimte in werkcontext gewoon toegankelijk moeten zijn of makkelijk kunnen worden omgezet naar een toegankelijke ruimte als het nodig is. En als je al weet dat je iemand in je team hebt die gebruik maakt van een rolstoel is het al helemaal te treurig als je daar geen rekening mee houdt bij het verhuizen van je kantoor of het geven van trainingen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:24

Shadow0 schreef:
Petpa schreef:

Als het niet anders kan, dan zijn noodgrepen beter dan niks.

Maar het is 2023. Dan hoeven we daar toch geen genoegen mee te nemen? IK zou denken dat je op veel meer plekken moeten kunnen komen zonder dat soort noodgrepen. Gewoon standaard. Ook omdat het voor veel mensen in een rolstoel geen optie is om uit een rolstoel te gaan, of om het risico te lopen dat de rolstoel per ongeluk van de trap stuitert ofzo.

Ik zou denken dat zo langzamerhand de meeste kantoren en algemene ruimte in werkcontext gewoon toegankelijk moeten zijn of makkelijk kunnen worden omgezet naar een toegankelijke ruimte als het nodig is. En als je al weet dat je iemand in je team hebt die gebruik maakt van een rolstoel is het al helemaal te treurig als je daar geen rekening mee houdt bij het verhuizen van je kantoor of het geven van trainingen.

Daar moet ik als rolstoeler wel genoegen mee nemen.

Toen ik in 2017 overging op het gebruik van een rolstoel zei de leverancier bij aflevering: "Je kent vanzelf je rondjes en plekjes!"

Ik dacht... Rot op!!!!!!!!!!! Nederland is toegankelijk en indien ik ontoegankelijk plekken tegenkom dan schrijf ik een klachtenbrief zodat mijn mederolstoelers hier ook van profiteren.

Na een week realiseerde ik mijzelf dat Nederland niet zo toegankelijk is en het schrijven van brieven een dagtaak zou worden.

Over kantoren en algemene ruimte in werkcontext icm een rolstoel kan ik boeken vol schrijven met als hoogteput een invalidentoilet dat uitsluitend toegankelijk was dmv 3 traptreden.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:27

Mjelleke schreef:
Shadow0 schreef:
Fijn dat het goed uitpakte, maar het is toch geen behoorlijke oplossing.

Want?

Eerste wat mij te binnen schiet is als het alarm afgaat en je moet ontruimen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:51

Het is je recht om je ziek te melden omdat je met jouw 'beperking' niet op kantoor kan komen en ook niet naar het toilet kan.

De vraag is wel, in welke mate ben je rolstoel afhankelijk, heb je een sta-/loopfunctie en zo ja hoelang/-ver en welke aanslag heeft dit op je energie.

Wat je kunt doen is je 50% ziekmelden. Want twee keer in de week naar kantoor red je wel (kan je dan wel naar toilet?) en de rest thuisblijven. Dan moeten ze uiteindelijk ander/passend werk gaan verzinnen en kom je hopelijk bij thuiswerk terecht weer.

Ooit een man begeleid die op zijn werk niet in het kantoor kon komen (wel in zijn lab) en ook niet naar het toilet met zijn elektrische rolstoel.
Hij zat al 1,5 jaar thuis omdat hij zijn werk niet kon uitvoeren omdat hij voor toiletbezoek naar een hotel in de buurt moest (had ook blaasspoeling overdag) en zij manager wilde dat hij meer op kabtoorkwam echter kwam hij met zijn rolstoel het gebouw niet in.

Ik heb een toiletengroep en bezemkast laten ombouwen tot groot gehandicapten toilet (ook voor studenten met ghandicap) en het kantoor is verplaatst met een elektrische deuropener waarvan hij de bediening had en aantal dorpels aan laten passen.
Na 2 jaar kon hij weer verder met zijn 2 miljoenen project. :')

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:27

Exitium schreef:

Dan mag je vaak sowieso de lift niet gebruiken, ook niet als rolstoeler. Ik heb wel eens een brandoefening gehad (andere werkgever dan bovenstaande) waar er gewoon van me verwacht werd dat ik mijn rolstoel liet staan en met de rest mee via de trap naar beneden liep. Daar heb ik naderhand echt nog lang last van gehad. (Later is het ook geëvalueerd met de bhv-ers; er was namelijk een evacuatiestoel aanwezig, maar ze hadden geen idee hoe zo'n ding werkte).

Als je voldoende kracht in je armen hebt en de techniek geoefend hebt, kun je met een handbewogen rolstoel in geval van nood behoorlijk snel en veilig een trap af (mits breed genoeg, goede leuning, etc). Er zijn rolstoelvaardigheidstrainingen waar dat onder andere aan bod komt.

Punt blijft: aanpassingen zijn altijd maatwerk. Wat voor de een onmogelijk is, kan voor een ander met ogenschijnlijk een vergelijkbare handicap goed te doen zijn. Ik heb meer last gehad van mensen die voor me bedachten dat het vast niet zou lukken dan andersom.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:29

Mocht het nodig zijn, dan wil ik je wel helpen om je werkgever aan te schrijven om iets aan de situatie te doen - of dat nou het verbeteren van toegankelijkheid is of het toestaan van thuiswerken zoals in de afgelopen tijd het geval was.
Ik houd me zowel in mijn werk als mijn studie (master op het gebied van arbeidsrecht/sociale zekerheidsrecht bijna klaar) bezig met mensen met een arbeidsbeperking. Ik zag in dit topic het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap al voorbij komen, maar je zou ook nog de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGBH/CZ) (als implementatie van Europese richtlijn 2000/78/EG) kunnen aanhalen om je werkgever aan te (laten) spreken.
Jouw werkgever bevindt zich op glad ijs, dus ingrijpen lijkt me zeer wenselijk. Het komt de verstandhouding echter wel ten goede wanneer je dit eerst via je leidinggevende en de bedrijfsarts speelt en niet gelijk juridisch ingrijpt. Mocht de softe route niets uithalen, dan mag je me uiteraard een PB sturen voor hulp.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:43

Mjelleke schreef:
Exitium schreef:

Dan mag je vaak sowieso de lift niet gebruiken, ook niet als rolstoeler. Ik heb wel eens een brandoefening gehad (andere werkgever dan bovenstaande) waar er gewoon van me verwacht werd dat ik mijn rolstoel liet staan en met de rest mee via de trap naar beneden liep. Daar heb ik naderhand echt nog lang last van gehad. (Later is het ook geëvalueerd met de bhv-ers; er was namelijk een evacuatiestoel aanwezig, maar ze hadden geen idee hoe zo'n ding werkte).

Als je voldoende kracht in je armen hebt en de techniek geoefend hebt, kun je met een handbewogen rolstoel in geval van nood behoorlijk snel en veilig een trap af (mits breed genoeg, goede leuning, etc). Er zijn rolstoelvaardigheidstrainingen waar dat onder andere aan bod komt.

Punt blijft: aanpassingen zijn altijd maatwerk. Wat voor de een onmogelijk is, kan voor een ander met ogenschijnlijk een vergelijkbare handicap goed te doen zijn. Ik heb meer last gehad van mensen die voor me bedachten dat het vast niet zou lukken dan andersom.

Nee, daarom schoot die me ook gelijk te binnen. M'n broertje had in dat geval geen van beiden gered, kon niet lopen en ook niet zelfstandig van de trap af met z'n stoel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 01:33

Petpa schreef:

En dat is het dan? Het hoeft niet meer verbeterd te worden, we blijven allemaal doen alsof het reuze normaal is dat mensen op veel punten niet mee kunnen doen?

IK was dat niet van plan.

Citaat:
Na een week realiseerde ik mijzelf dat Nederland niet zo toegankelijk is en het schrijven van brieven een dagtaak zou worden.

Over kantoren en algemene ruimte in werkcontext icm een rolstoel kan ik boeken vol schrijven met als hoogteput een invalidentoilet dat uitsluitend toegankelijk was dmv 3 traptreden.

Ik zou zeggen dat we dus nog heel wat aanpassingen te doen hebben. En dat jij daar zelf niet allemaal achteraan gaat snap ik heel goed. Maar dat je vindt dat we dan maar niets beters hoeven te verwachten snap ik echt niet - het werkt toch niet?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:49

Ik vind het bewonderenswaardig dat degene die een rolstoel als hulpmiddel nodig hebben in dit topic het “prima” vinden dat ze bv op hun billen een trap op moeten. Ik snap waar het vandaan komt en zelf zou ik ongetwijfeld ook zoveel mogelijk denken van: ach zo lukt het wel. Maar eigenlijk is het toch van de zotten dat het zo moet. Ik vind het behoorlijk denigrerend dat alle anderen op hun normale manier een etage hoger kunnen komen ( op hun benen dus) en dat jij niet op jouw normale manier (in jouw rolstoel) een etage hoger komt. Regel dan iets op de begane grond.

En zeker als een baas van je verwacht dat je komt werken (of een training bij moet wonen of wat ook) dan mag jij denk ik toch ook van je baas verwachten dat hij/zij dit op een fatsoenlijke manier mogelijk maakt voor iedereen. Ik dacht dat we inmiddels wat verder waren met inclusief ondernemen maar als ik dit topic lees valt me dat toch tegen.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 08:09

Ik ben eigenlijk ook wel blij met de discussie, daar komen namelijk ook veel punten naar voren waar je toch tegenaan loopt en misschien ook het besef dat het niet zo goed geregeld is op veel plekken. Ik heb zelf namelijk vorig jaar ook een conflict gehad omdat ik niet om 7 uur savonds op kantoor werkte. Er was geen BHVer binnen 15 min lopen dus ik ga niet.

Ik zie een aantal vragen over mogelijkheid tot thuis werken en tijdelijk verplaatsen, de werksituatie is zo

Volgende week training in pand A. Dit gebouw past de rolstoel niet in. Ik zou de eerste 2 dagen deze op kantoor volgen (uit eigen initiatief) en de rest dan thuis. Dat was okee, echter omdat als ik opsta de rolstoel naar binnen kan, moet ik m volledig vanuit kantoor volgen.

Na de training is mijn werk in een ander pand. Dit pand heeft de dubbele deuren en kan ik dus nooit zelfstandig naar binnen. Receptie is hier niet aanwezig en collega's waar ik contact mee heb zitten boven uit het zicht toch veelal in de lijn. Hier moet ik de eerste 2 weken fulltime zijn, daarna 18 van de 36 werkuren.

@Imaginaerum enorm bedankt voor je aanbod. Zoals je zelf eigenlijk ook aangeeft ik wil het echt heel graag eerst intern oppakken. Dit hoeft niet vijandig te worden maar ik houd het zeker in gedachte mocht ik blijven vastlopen. Ziekmelden wil ik ook niet direct doen. Naast dat ik 2 wachtdagen heb en dan maar 70% van mijn salaris krijg, heb ik tijdens een koorts of zoiets al een enorme bewijsdrang dat ik echt ziek ben.

Ik ben ook aan het kijken naar andere werkgevers. Mede hierdoor mede door andere niet prettige acties maar wil in deze periode niet zomaar een vast contract loslaten zonder dat ik wat anders heb

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:37

Shadow0 schreef:
Petpa schreef:

En dat is het dan? Het hoeft niet meer verbeterd te worden, we blijven allemaal doen alsof het reuze normaal is dat mensen op veel punten niet mee kunnen doen?

IK was dat niet van plan.

Citaat:

Ik zou zeggen dat we dus nog heel wat aanpassingen te doen hebben. En dat jij daar zelf niet allemaal achteraan gaat snap ik heel goed. Maar dat je vindt dat we dan maar niets beters hoeven te verwachten snap ik echt niet - het werkt toch niet?

Ik vind absoluut dat we wat beters moeten verwachten.

Maar ik heb alles geprobeerd, als zelfs de politiek niets doet dan houdt het op.

En dat is geen berusting, maar acceptatie!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:39

VenoSnorlax schreef:
Ik ben eigenlijk ook wel blij met de discussie, daar komen namelijk ook veel punten naar voren waar je toch tegenaan loopt en misschien ook het besef dat het niet zo goed geregeld is op veel plekken. Ik heb zelf namelijk vorig jaar ook een conflict gehad omdat ik niet om 7 uur savonds op kantoor werkte. Er was geen BHVer binnen 15 min lopen dus ik ga niet.

Ik zie een aantal vragen over mogelijkheid tot thuis werken en tijdelijk verplaatsen, de werksituatie is zo

Volgende week training in pand A. Dit gebouw past de rolstoel niet in. Ik zou de eerste 2 dagen deze op kantoor volgen (uit eigen initiatief) en de rest dan thuis. Dat was okee, echter omdat als ik opsta de rolstoel naar binnen kan, moet ik m volledig vanuit kantoor volgen.

Na de training is mijn werk in een ander pand. Dit pand heeft de dubbele deuren en kan ik dus nooit zelfstandig naar binnen. Receptie is hier niet aanwezig en collega's waar ik contact mee heb zitten boven uit het zicht toch veelal in de lijn. Hier moet ik de eerste 2 weken fulltime zijn, daarna 18 van de 36 werkuren.

@Imaginaerum enorm bedankt voor je aanbod. Zoals je zelf eigenlijk ook aangeeft ik wil het echt heel graag eerst intern oppakken. Dit hoeft niet vijandig te worden maar ik houd het zeker in gedachte mocht ik blijven vastlopen. Ziekmelden wil ik ook niet direct doen. Naast dat ik 2 wachtdagen heb en dan maar 70% van mijn salaris krijg, heb ik tijdens een koorts of zoiets al een enorme bewijsdrang dat ik echt ziek ben.

Ik ben ook aan het kijken naar andere werkgevers. Mede hierdoor mede door andere niet prettige acties maar wil in deze periode niet zomaar een vast contract loslaten zonder dat ik wat anders heb

Inz de dubbele deuren…
Sluiten jouw werktijden aan bij een collega zodat jullie gelijk het kantoor binnen kunnen gaan?

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 09:17

Hoe dat op het nieuwe project zit kan ik niet met zekerheid zeggen. Thuiswerken kan door iedereen zelf bepaald worden welke dagen ze dat doen dus mijn verwachting is niet dat dit 1 op 1 afgesteld kan worden. Ook hebben we nooit vaste roosters, openingstijden worden minder breed (van 8 tot 5 ipv van 8 tot 8) dus kans is wel groter

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:51

Tegenwoordig kun je online veel bijwonen maar eigenlijk moet het gewoon op orde zijn voor je.

Wat ik mij afvraag: als je er al moeizaam in kunt. Hoe zit het dan met brand?

Je moet er toch niet aan denken daar vast te komen te zitten.

Heb je inmiddels al contact gehad met de arbeidsarts hierover?

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 10:05

Nee nog niet, via het UWV kon ik niet de link vinden om buiten het bedrijf om de bedrijfsarts van ons te benaderen en ik doe dat liever niet via de teamleider. Bij de teamleider voelt de manier van communicatie over deze zaak al niet helemaal lekker (kan overigens ook aan mij liggen, schriftelijk vat je dingen soms anders op) dus ik wilde maandag daarvoor navraag doen.

Er is een evac stoel aanwezig, ook is er aangegeven dat BHV ervan op de hoogte is. Echter voelt het toch regelmatig als " niet zo belangrijk" door de situatie van savonds op kantoor zoals hierboven benoemd.

Ik weet overigens echt dat dit niet een passende werkgever voor mij is. Ik hoef niet de persoon te zijn die alles omgooit en gaat veranderen, ik wil het wel veilig en prettig uitzitten tot ik iets anders heb zonder mijzelf kapot te maken

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:24

Je kan en mag rechtstreeks een afspraak met de bedrijfsarts maken.
Het UWV kan je daar niet bij helpen.
Weet je onder welke arbodienst je valt? Anders is de teamleider of iemand van HR de aangewezen persoon om je die info te verstrekken.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:32

VenoSnorlax schreef:
Nee nog niet, via het UWV kon ik niet de link vinden om buiten het bedrijf om de bedrijfsarts van ons te benaderen en ik doe dat liever niet via de teamleider. Bij de teamleider voelt de manier van communicatie over deze zaak al niet helemaal lekker (kan overigens ook aan mij liggen, schriftelijk vat je dingen soms anders op) dus ik wilde maandag daarvoor navraag doen.

Er is een evac stoel aanwezig, ook is er aangegeven dat BHV ervan op de hoogte is. Echter voelt het toch regelmatig als " niet zo belangrijk" door de situatie van savonds op kantoor zoals hierboven benoemd.

Ik weet overigens echt dat dit niet een passende werkgever voor mij is. Ik hoef niet de persoon te zijn die alles omgooit en gaat veranderen, ik wil het wel veilig en prettig uitzitten tot ik iets anders heb zonder mijzelf kapot te maken

Dat staat vaak in de inwerkmap, gegevens en je kunt ook navraag doen bij je collega's naar de vertrouwenspersoon, arbeidsarts.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:36

In je zorgverzekering heb je 10 uur ergotherapie. Je zou eens met een ergotherapeut kunnen overleggen of zij mee kan kijken op je werkplek om te kijken wat er allemaal aangepast moet worden om het voor jouw werkbaar te maken. Met dat rapport kan dan de werkgever bij het UWV een vergoeding aanvragen voor de te maken aanpassingen. Zou zou er een deurautomaat op de dubbele deuren van je uiteindelijke werkplek kunnen worden gezet waar jij een afstandsbediening van hebt. Kun je wel zelf naar binnen.

Als je via de bedrijfsarts een ergotherapeut zou kunnen regelen, is dat natuurlijk nog fijner, want dat komt het niet uit je verzekering.

https://www.uwv.nl/particulieren/voorzi ... n-werkplek

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:38

Mjelleke schreef:
Exitium schreef:

Laat dat vaak maar weg, bij ons is die dan automatisch uitgeschakeld.
Gebouw waar wij in zitten is een best lastige wat BHV aangaat, bij ons werken dan ook geen mensen in rolstoel. Vanuit veiligheid ondoenbaar.

Ik vraag me dan in het geval van TS weer af of een werkgever eenzijdig een overeenkomst mag wijzigen?
Denk dat dit echt door een arbo-arts beoordeeld moet worden, en als de werkgever niet thuis geeft dan via het uwv?

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 11:22

Hier word ook de lift automatisch onbruikbaar inderdaad. Overeenkomst mag gewijzigd worden, dit is door meerdere collega's (ivm kinderen of lange afstanden) al helemaal doorgespit.

Ik ga dan zo ook even die map erbij zoeken inderdaad, wist niet dat het daar in zou staan dankjewel! Anders was ik er maandag even naartoe gegaan