Spouwmuurisolatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Spouwmuurisolatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:50

In de zomer heb ik het verschil ook het meeste bemerkt.
Minder heet binnen.

In de winter heb ik het wat minder gemerkt, maar misschien dat dat met een houtkachel toch minder opvalt als je eens vaker een blokje opgooit

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:51

nikkel schreef:
Tussen die grijze bolletjes zit lucht, dan kan het vocht gewoon weg. Het boven genoemde materiaal sluit alles af.

Hier alsnog vocht bij bolletjes en als gevolg alles vochtig, schimmel in huis die telkens terug komt door vocht wat naar binnen trekt. En dus de isolatie die ook helemaal naar beneden gezakt is geloof ik.

Is wel oude isolatie dus wie weet is het nu beter, maar hier werkte de spouwmuur isolatie dus totaal niet. Die muur staat ook de hele dag de regen op, misschien maakt dat het erger. Nu is het dus regelmatig de muur impregneren zodat het niet nog natter wordt.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:01

MyWishMax schreef:
nikkel schreef:
Tussen die grijze bolletjes zit lucht, dan kan het vocht gewoon weg. Het boven genoemde materiaal sluit alles af.

Hier alsnog vocht bij bolletjes en als gevolg alles vochtig, schimmel in huis die telkens terug komt door vocht wat naar binnen trekt. En dus de isolatie die ook helemaal naar beneden gezakt is geloof ik.

Is wel oude isolatie dus wie weet is het nu beter, maar hier werkte de spouwmuur isolatie dus totaal niet. Die muur staat ook de hele dag de regen op, misschien maakt dat het erger. Nu is het dus regelmatig de muur impregneren zodat het niet nog natter wordt.

Kwaliteit van de voeg en niet verlijmde korrel. Dat zakken kan tegenwoordig niet meer ze verlijmen standaard de korrel. En de ventilatie moeten ze goed plaatsen.

Kun je de isolatie niet laten verwijderen zeker de NIET verlijmde korrel dat zou niet veel mogen kosten.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:07

MWM, dan heb je de oude bolletjes, maar wat jezelf al aangeeft: als de muur volop in de regen staat dan moet er iets anders bedacht worden. Een muur die zeiknat wordt is een heel slechte basis.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:09

Hier wonen we vrijstaand midden in de wei.
Er zijn hier muren op alle windstreken dus. Dus ook vol in de regen.
En toch geen vocht.
Dat zou niet uit moeten maken.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:12

Het ligt er ook nog aan hoe het voegwerk is en de kwaliteit van de gebruikte metselstenen. Er zijn stenen met een vochtopname van meer dan 24%. Bovendien hoe is de ventilatie.?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:35

Dit is een huurwoning en ik ben de eerste huurder na overlijden van de eigenares.
Deze woning is geïsoleerd vlak voor verhuring.
Dakisolatie is duidelijk zichtbaar.
De spouw is gevuld met isolatiekorrels.Dat wist ik niet totdat ik op een gegeven moment een boel grijze bolletjes aantrof naast de achter- en zijdeur.
Woning had nergens zichtbare vochtsporen toen ik er introk.Ondertussen raak ik maar niet van de schimmel af ondanks dat de ramen praktisch de ganse dag op kiepstand open staan.
Vooral het plafond maar zelfs de kasten krijgen nu ook al schimmel en je ruikt het ook.
De oudere huizen,deze is van midden jaren '70,zijn qua ventilatie gewoon niet voorzien op spouwmuurisolatie.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:29

Spouwmuur isolatie mag niet, tenzij je een peperduur soortenmanagementplan laat opstellen. Dit ter bescherming van beschermde diersoorten, zoals bepaalde vleermuizen- en vogelsoorten:

https://nos.nl/artikel/2485174-raad-van ... -spouwmuur

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/bes ... e-brengen/

https://www.telegraaf.nl/financieel/993 ... leermuizen

Je gemeente is als het goed is, nu bezig met het opstellen van een SMP per wijk/gebied/straat/etc. zodat de bewoners dit niet zelf hoeven te doen, want het is veel te duur om dat per huis te doen + er is geen capaciteit voor onder ecologisch adviesbureaus. Ik zou je dus aanraden om bij je gemeente te informeren wat de status hiervan is. Doel van het SMP is om per gemeente onderzoek te doen naar de aanwezigheid en aantallen van beschermde soorten, hier vervolgens mitigerende maatregelen voor te treffen, en daarna natuurvriendelijk te isoleren. Dit is even heel kort door de bocht en het is nog veel ingewikkelder, maar het is ongeveer de kern van wat er staat te gebeuren.

Maar lang verhaal kort: spouwmuren kun je momenteel niet isoleren, tenzij je de wet wil overtreden (wet natuurbescherming):

https://www.milieucentraal.nl/klimaat-e ... scherming/

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:40

Bij mij aan de overkant hebben ze de spouwmuur afgelopen week, gewoon geïsoleerd. Ik heb echt niet gevraagd of ze wel alle onderzoeken hebben uitgevoerd.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:06

Maar het betreffende isolatiebedrijf heeft daar hopelijk wel navraag naar gedaan, anders zijn ze kei illegaal bezig :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:12

Eelmo schreef:
Maar het betreffende isolatiebedrijf heeft daar hopelijk wel navraag naar gedaan, anders zijn ze kei illegaal bezig :)

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat een isolatiebedrijf navraag heeft gedaan. Veel zijn nog niet op de hoogte helaas, en bovenstaand artikel laat dat ook zien.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:13

nikkel schreef:
Bij mij aan de overkant hebben ze de spouwmuur afgelopen week, gewoon geïsoleerd. Ik heb echt niet gevraagd of ze wel alle onderzoeken hebben uitgevoerd.

Dat kan kloppen, want handhaven is ontzettend moeilijk, maar feit is en blijft dat het wettelijk niet is toegestaan zonder onderzoek. Wie ernaar handelt, is een tweede.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:27

UMayDream schreef:
Eelmo schreef:

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat een isolatiebedrijf navraag heeft gedaan. Veel zijn nog niet op de hoogte helaas, en bovenstaand artikel laat dat ook zien.

Klopt, daarom ook 'hopelijk' :) Het maakt namelijk geen zak uit of de buren weten of er wel/geen onderzoek gedaan is, maar wel of het bedrijf dat weet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:50

Ik kreeg vorige week reclamepost over "vleermuisvriendelijk isoleren". Bij googlen daarop kom ik flappen tegen die in het buitenblad gezet worden zodat de vleermuizen er wel uit kunnen maar daarna er niet meer in.
Maar het lijkt me dat die geplaatst moeten worden (ruim) voordat ze in winterslaap gaan en ze nog een goed plekje kunnen vinden om te overwinteren.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:17

UMayDream schreef:
nikkel schreef:

Dat kan kloppen, want handhaven is ontzettend moeilijk, maar feit is en blijft dat het wettelijk niet is toegestaan zonder onderzoek. Wie ernaar handelt, is een tweede.

:x Ach ik denk dat veel isolatiebedrijven de afweging maken ...
Wat betaal ik aan boete en wat kost het een bedrijf als ze lange tijd geen spouwmuren kunnen doen.

Daarnaast zijn vaak de woningcorporaties e.d. al langere tijd bezig met vleermuizen kasten en onderzoek. Omdat het daar al langer verplicht was.
Zakelijk werk kan daardoor vaak wel doorgaan.

Merlen, spouwmuurisolatie veroorzaakt geen vocht.
De oorzaak van je vochtprobleem ligt ergens anders.
Parels zijn niet meer dan een heel klein bolletje wat bestaat uit een beetje plastic 2% met heel veel lucht 98% . Je had waarschijnlijk al een vochtprobleem, alleen nu komt het tot uiting.

Mywishmax , als je isolatie naar beneden gezakt is ontstaan er koudebruggen.
En waar warm en kou elkaar raken ontstaat condensatie, en vanuit daar kan vochtplekken ontstaan en schimmels.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:25

Happinez schreef:
UMayDream schreef:

:x Ach ik denk dat veel isolatiebedrijven de afweging maken ...
Wat betaal ik aan boete en wat kost het een bedrijf als ze lange tijd geen spouwmuren kunnen doen.

Daarnaast zijn vaak de woningcorporaties e.d. al langere tijd bezig met vleermuizen kasten en onderzoek. Omdat het daar al langer verplicht was.
Zakelijk werk kan daardoor vaak wel doorgaan.

Voor particulieren is het al die tijd al net zo verplicht hoor. Dat mensen er niet van weten en bedrijven zich er niet aan houden is -opnieuw- een tweede.

Roodvos, die flappen worden tijdelijk geplaatst, idd om te voorkomen dat er nog vleermuizen aanwezig zijn op het moment van isoleren. Een aantal dagen na het plaatsen wordt er gecheckt of er nog vleermuizen uitvliegen. Zo nee, dan kan er begonnen worden met de renovatie/het isoleren.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:54

Zo simpel als jij het nu stelt is het niet.
Ik zal er niet al te diep op in gaan, dan wijken we te ver af van de kernvraag van de TS maar onderstaande link staat het eigenlijk wel uitgelegd.
Zijn iets betrouwbaarder naar mijn mening dan die van de telegraaf of de NOS.

https://www.isolerendnederland.nl/actue ... ebedrijven