Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30607
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:11

Zo streng vind ik het niet.
Ik lees dat de meeste vinden de muziek zachtjes na 24:00 uur. Niet het complete feestje afkappen.
Wat is daar streng aan?
Is tot 3 uur muziek standje hard dan normaal tegenwoordig?

Fitzroy

Berichten: 25233
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:17

xDenies schreef:
12 uur is een prima tijd toch?

En wat betreft niet iedere week: Nee ach, nu is het Truus en zaterdag is het Klaas en zondag is het Peter. Maar Truus viert het maar één dag :')


Precies, een keer een feestje moet kunnen wordt gezegd. Maar week 1 is het feestje bij de buren, dan bij de overburen dan bij de andere buren en voor je het weet is het in het weekend nooit meer stil voor 3 uur.
12 uur vind ik al laat zat.

Hier tegenover was pas ook een feest met DJ. Maar die begonnen al ‘s middags en om 22.00 uur was het stil. Prima oplossing.

rien10
Berichten: 14966
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:20

verootjoo schreef:
Jeetje wat zijn jullie streng :=

Ik zou gewoon even de buren inlichten dat je een feestje hebt en lekker feesten en na 24.00 de muziek een standje terug doen.

Zolang dit niet elke week is, is er mi echt geen probleem. Een avondje overlast overleeft iedereen wel en als je ze inlicht kunnen ze er ook voor kiezen zelf een avondje uit te gaan.

Precies. Had ik afgelopen nacht ook met mijn buren. Raam dicht. Denken “gefeliciteerd” en proberen te slapen.

daantjuhhh

Berichten: 26995
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:31

Mijn buurvrouw was vorige week jarig en gaf een feestje tot diep in de nacht.
Muziek stond niet kei hard.
Ik kon ze horen, maar daar is het ook mee gezegd.

Wat ik lastiger vind is het roken in de tuin! Of het buiten uit zwaaien om 3 uur snachts.

Verder, tja ze geven niet elke week een feestje.
De muziek staat nooit heel hard.
Het zijn geen dikke feesten ofzo.
Dan Ben ik niet het type wat daar lastig over doet.

Suzanne F.

Berichten: 49664
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:44

Fenn schreef:
Zoals je leest zijn er niet echt regels voor. Zou dus even met de buren in gesprek gaan ipv met Bokt. In mijn geval zou ik het ook prima vinden als het een keer laat wordt bij de buren :)


Jawel er zijn wel regels voor. Na 22 uur geen herrie.

VuurVleugels
Berichten: 1813
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:49

Pfoeh, nou, met mij als buurvrouw zou je wel echt een probleem hebben hoor dan := Tuurlijk, feestje moet kunnen. Maar moet ik dan twee volle dagen gebroken bijkomen van het feit dat jíj jarig bent? Als ik even na middernacht in slaap val trek ik dat wel, maar om 3 uur echt niet. Dat voel ik twee dagen later nog. Ik zou (in het geval van hard dreunende muziek/geschreeuw/gelach/gegil) na 00.00u de politie bellen, briefje door de deur of niet. (Oké, als je het ruim van te voren zou overleggen zou ik het op een weekenddag nog wel op willen schuiven naar 01.00u.)

Ik ga mee met enkele voorgangers, als jij per se driekwart van de nacht door wil prima, maar ik zou het erg egoïstisch vinden om dan te besluiten dat anderen dat ook maar moeten doen. Dus gewoon iets afhuren, óf na 00.00u/01.00u muziek uit en geschreeuw in de kiem smoren.

Henrike5

Berichten: 797
Geregistreerd: 26-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:53

Ik zou gewoon even met beide buren gaan praten, ze zullen het voor deze ene keer misschien niet zn probleem vinden mits je inderdaad na 24.00 de overlast gaat beperken.
Met even een kort gesprek voor de deur kan je gelijk kijken hoe ze er over denken, ieder mens is weer anders en heeft zijn eigen gedachtes er achter of plannen voor de volgende dag met overleg weet je zeker dat je geen scheve gezichten krijgt

nevica

Berichten: 1092
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:56

Ik verbaas me toch wel over de reacties hier eigenlijk. :') Ik woon ook in een rijtjeshuis, in een dichtbevolkte buurt. Als mijn buren een feestje willen houden tot 4 uur dan melden ze mij dat en dan is het prima. Het is niet elke week en je hebt harde muziek en harde muziek. Ieder normaal mens snapt wel dat de muziek na een bepaald tijdstip een tandje zachter moet.

Zag nog mensen reageren met waar houd het dan op want dan is die jarig en dan die en die. Ik heb geen last van buren verder dan direct naast mij hoor. Ja in de zomer als ze het buiten houden hoor ik het misschien, so be it. Leven en laten leven.

Dus TS ik zou het even melden aan je buren, met de kanttekening dat je het geluid zachter maakt na x uur en als er iets is dat ze je kunnen bellen / appen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23617
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:01

Een wees ook eerlijk als je met de buren gaat praten.
Onze buren kwamen ook bij ons aan de deur dat ze een feestje wilden geven op het pleintje voor ons huis, zou een kleine tent komen en muziek tot 23u.
Nou prima hoor moet kunnen.
Maar op de dag van het feestje bleek het tentje een grote tent te zijn tot tegen onze gevel (en dus in onze voortuin) en daarna bleken ze ook Dixie's geregeld te hebben en die wilden ze op mijn oprit zetten. Die tent kon ik nog wel mee leven maar niet zo'n pisbak op mn pad.
Dat hebben ze opgelost, het was echt een pleurisherrie maar om 22.30u was het stil
Als ze eerlijk waren geweest over die tent had ik ook echt wel akkoord gegeven maar voelde op deze manier niet oke

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:07

Niet alleen directe buren inlichten, óók graag buren een aantal huizen verderop. Hier hadden de nieuwe bewoners besloten een feest te geven, zat een heel kerkhof tussen (kleintje) maar ik kon in mijn slaapkamer aan straatkant met ramen dicht bijna ieder woord verstaan en werd m'n bed uit gedreun. Is niet grappig thuis komen midden in de nacht en doodmoe. Ik wilde Slapen, maar dat ging dus niet door die pleurisherrie! Feest was gedeeltelijk in de tuin.

Ze hadden beter een feestzaal afgehuurd ipv een feest te geven midden in het dorp....

VuurVleugels
Berichten: 1813
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:17

mvdende schreef:
Niet alleen directe buren inlichten, óók graag buren een aantal huizen verderop. Hier hadden de nieuwe bewoners besloten een feest te geven, zat een heel kerkhof tussen (kleintje) maar ik kon in mijn slaapkamer aan straatkant met ramen dicht bijna ieder woord verstaan en werd m'n bed uit gedreun. Is niet grappig thuis komen midden in de nacht en doodmoe. Ik wilde Slapen, maar dat ging dus niet door die pleurisherrie! Feest was gedeeltelijk in de tuin.

Ze hadden beter een feestzaal afgehuurd ipv een feest te geven midden in het dorp....


Ik had ook zo'n overbuurvrouw, met alleen een straatje ertussen. Kinderverjaardag tot diep in de nacht (kind werd 13!), maar ons (het rijtje sociale huurwoningen aan de overkant, te midden van allemaal dure huizen) niet ingelicht want dat vond ze niet nodig blijkbaar. Ik kreeg erg een air van 'die mensen zullen het wel best vinden'. Moest me erg inhouden om niet te zeggen "niet alle sociale huurders zijn werkloze feestbeesten hè" _-:(

Kaitlyn

Berichten: 9763
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:24

VuurVleugels schreef:
Pfoeh, nou, met mij als buurvrouw zou je wel echt een probleem hebben hoor dan := Tuurlijk, feestje moet kunnen. Maar moet ik dan twee volle dagen gebroken bijkomen van het feit dat jíj jarig bent? Als ik even na middernacht in slaap val trek ik dat wel, maar om 3 uur echt niet. Dat voel ik twee dagen later nog. Ik zou (in het geval van hard dreunende muziek/geschreeuw/gelach/gegil) na 00.00u de politie bellen, briefje door de deur of niet. (Oké, als je het ruim van te voren zou overleggen zou ik het op een weekenddag nog wel op willen schuiven naar 01.00u.)

Ik ga mee met enkele voorgangers, als jij per se driekwart van de nacht door wil prima, maar ik zou het erg egoïstisch vinden om dan te besluiten dat anderen dat ook maar moeten doen. Dus gewoon iets afhuren, óf na 00.00u/01.00u muziek uit en geschreeuw in de kiem smoren.


Ben jij er zo één die direct de politie belt en niet even degene die het feestje geeft een appje/belletje doet, ondanks dat er een briefje in de bus ligt?
Soms heb je ook echt niet in de gaten dat je overlast veroorzaakt als je nog rustig zit te praten in je achtertuin ofzo.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:27

Ik denk niet dat iemand de politie belt voor 'rustig in de tuin zitten praten' :+

Fitzroy

Berichten: 25233
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:29

Ik heb idd ook wel eens de politie gebeld, ja. Ik probeer te slapen en om me helemaal aan te kleden en bij een aantal feestende dronken mensen langs te gaan, klinkt nu niet per se heel aantrekkelijk. Overigens had ik toen geen briefje in de bus en was het bij schuin overburen.

rien10
Berichten: 14966
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:29

VuurVleugels schreef:
Pfoeh, nou, met mij als buurvrouw zou je wel echt een probleem hebben hoor dan := Tuurlijk, feestje moet kunnen. Maar moet ik dan twee volle dagen gebroken bijkomen van het feit dat jíj jarig bent? Als ik even na middernacht in slaap val trek ik dat wel, maar om 3 uur echt niet. Dat voel ik twee dagen later nog. Ik zou (in het geval van hard dreunende muziek/geschreeuw/gelach/gegil) na 00.00u de politie bellen, briefje door de deur of niet. (Oké, als je het ruim van te voren zou overleggen zou ik het op een weekenddag nog wel op willen schuiven naar 01.00u.)

Ik ga mee met enkele voorgangers, als jij per se driekwart van de nacht door wil prima, maar ik zou het erg egoïstisch vinden om dan te besluiten dat anderen dat ook maar moeten doen. Dus gewoon iets afhuren, óf na 00.00u/01.00u muziek uit en geschreeuw in de kiem smoren.

Ik zie wat je studeert. Ik zou toch echt eerst communiceren.

Kaitlyn

Berichten: 9763
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:29

Het zal je verbazen wat een zure sloten er rondlopen als buren.
Bij mij is de politie eens aan de deur geweest omdat mijn wasmachine aan stond na 22.00, en die melding van extreem veel geluidsoverlast hadden ontvangen.

Kimddddd

Berichten: 491
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:37

Oei ik heb ook een keer geklaagd bij een feestje van buren. Maar ze hadden een feest in de tuin met een Dj/lichten en het ging rustig tot 4 uur door. Mijn slaapkamer was in een disco veranderd. Niet normaal.

Ik vind tuinfeesten echt tot max 23-24 uur in de nacht kunnen.
Binnen met de deuren dicht kan misschien wel langer, maar goed dan staan er evengoed nog mensen die roken in de tuin te blerren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34881
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:44

Ik zou tot 3 a 4 uur in de nacht wel heel erg lang vinden ook als de muziek zachter gaat. Want mensen gaan in de tuin sigaretje roken, voor op straat praten en met drank op heb je zelf nog minder in de gaten als je veel herrie maakt. Tuurlijk ik ben ook jong geweest. Maar wij vierden het meestal in de kroeg. Of bij iemand die er wel de ruimte voor had. Ik moet ook in het weekend soms vroeg op ivm werk dan is lang wakker liggen ivm herrie niet leuk.

VuurVleugels
Berichten: 1813
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:46

Joh tuurlijk zou ik ff appen/bellen. Helaas gebeurt het gewoon regelmatig dat daar niets mee gebeurt, ofwel omdat het mensen niet boeit, ofwel omdat er te veel alcohol in zit.

Dat is ook zo, op bokt is het handig alles uit te spellen... En flauw Rien, om eerst even mijn profiel te raadplegen alvorens je antwoordt.

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:49

Ik zou het even bespreken met je buren en als je ze kent kun je het wellicht al een beetje inschatten. Ik woon buiten af, maar hier in de buurt is met regelmaat een feestje. Omdat iedereen ook lekker de ruimte heeft zijn ze in de veronderstelling dat niemand je hoort. :') Wat scheelt is dat we het elkaar wel gunnen en ook altijd allemaal uitgenodigd zijn. (niet dat ik ga, maar het idee is wel aardig)

Ik kan me in een rijtjeshuis voorstellen dat je het tot 12 uur houdt en dan de muziek zacht zet.

Memories

Berichten: 2640
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:50

Kaitlyn schreef:
Het zal je verbazen wat een zure sloten er rondlopen als buren.
Bij mij is de politie eens aan de deur geweest omdat mijn wasmachine aan stond na 22.00, en die melding van extreem veel geluidsoverlast hadden ontvangen.


Wat sneu :o
Sommige mensen bellen idd al om niks. Zelf jaren geleden in een ander huis een keer meegemaakt dat iemand de tuinslang op ons heeft gezet van 2 huizen verderop, zonder schreeuwen, (aan)bellen of andere aankondiging. We zaten met z’n 3en wat te kletsen zonder muziek, drank of geschreeuw en waren per direct naar binnen gegaan als er was aangegeven dat men last had. Maar dat vond ik me toch een naaistreek :')

Een tuinfeest met versterkt geluid en lichten in een rijtjeshuis situatie tot diep in de nacht vind ik ook wel behoorlijk aso, tenzij er met de directe omgeving in overleg is gegaan. Maar ik vind t de andere kant op ook vrij asociaal om eerst de politie te bellen als je een aankondiging hebt gekregen en een telefoon nummer hebt, uitzonderingen daargelaten.

nicole_floor

Berichten: 3375
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:52

verootjoo schreef:
Jeetje wat zijn jullie streng :=


Nou dit dus. Ik zou gewoon even aanbellen bij je buren en met hun overleggen. Wij hebben verschillende vrienden die ook een rijtjeshuis wonen en regelmatig feestjes daar tot 2 a 3 uur. Meestal doen we wel vanaf 12 uur de muziek wat zachter. Het is bij ons wel altijd in het weekend trouwens.

Zoolgangster

Berichten: 9782
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:59

DuoPenotti schreef:
Zo streng vind ik het niet.
Ik lees dat de meeste vinden de muziek zachtjes na 24:00 uur. Niet het complete feestje afkappen.
Wat is daar streng aan?
Is tot 3 uur muziek standje hard dan normaal tegenwoordig?


Ik ben wel eens op een feestje geweest waar we "laat" aankwamen voor ons gevoel: 20:00 uur. Bleek dat het nog niet eens begonnen was, het zou vanaf 21:00 beginnen tot in de vroege ochtend...
:')

Een jonge vader was daar zo verstandig al rond 22:00 te vertrekken, de baby sliep nog niet door, en hij wist als kersverse vader dat ieder geslapen uurtje telt...

Ik zou toch echt tot hooguit 12

Padoertje
Berichten: 1591
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:10

nevica schreef:
Ik verbaas me toch wel over de reacties hier eigenlijk. :') Ik woon ook in een rijtjeshuis, in een dichtbevolkte buurt. Als mijn buren een feestje willen houden tot 4 uur dan melden ze mij dat en dan is het prima. Het is niet elke week en je hebt harde muziek en harde muziek. Ieder normaal mens snapt wel dat de muziek na een bepaald tijdstip een tandje zachter moet.

Zag nog mensen reageren met waar houd het dan op want dan is die jarig en dan die en die. Ik heb geen last van buren verder dan direct naast mij hoor. Ja in de zomer als ze het buiten houden hoor ik het misschien, so be it. Leven en laten leven.

Dus TS ik zou het even melden aan je buren, met de kanttekening dat je het geluid zachter maakt na x uur en als er iets is dat ze je kunnen bellen / appen.


Nou dit inderdaad. Nu heb ik maar 1 directe buur, maar tjonge ik ben blij dat ik sommige bokkers hier niet naast me heb wonen. Die paar keer per jaar dat er iemand jarig is….

Als hier 1x in het half jaar pokeravond is van de mannen, dan ga ik toch echt de buren niet waarschuwen. Geen harde muziek, maar wel een stel overenthousiaste 50 plussers. Die produceren net zoveel herrie. Aan de andere kant doen wij ook niet moeilijk als de buren tot laat met visite in de tuin zitten etc. Leven en laten leven hoor! Mensen kunnen tegenwoordig nog maar zo weinig van elkaar hebben… Ga dan niet wonen in een dichtbevolkt gebied.

Doubtless

Berichten: 8542
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:10

Ik ga mee met de meerderheid: feestje tot 12 uur moet kunnen. Daarna lekker naar de stad? Ik lig wakker als er een feestje in de straat is. Met een klein kind dat elke ochtend stipt om 6 uur wakker wordt maak je me daar niet blij mee. Gelukkig zijn er regels voor inderdaad.