Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sheran schreef:Ik vind dit ook lastig. Ik koop bijna alles tweedehands, dan vind ik het persoonlijk goed te verantwoorden omdat er niets 'extra's' voor is gebeurd. Maar ik lees mee voor tips
Anna79 schreef:Super topic! Ik ga jullie tips uitgebreid bekijken.
Voor nu; de Takko en Zeeman zijn ook aangesloten bij de fairwearfoundation. Geen kwaliteitskleding, maar wel een betere keus met kinderen in de groei als je niet tweedehands wilt.
Anna79 schreef:Super topic! Ik ga jullie tips uitgebreid bekijken.
Voor nu; de Takko en Zeeman zijn ook aangesloten bij de fairwearfoundation. Geen kwaliteitskleding, maar wel een betere keus met kinderen in de groei als je niet tweedehands wilt.
juval schreef:https://www.findfarm.nl
https://www.zoekdeboer.nl
https://www.boerinderegio.nl
voor lokale boerderijwinkels. Lokaal geproduceerd voedsel is duurzamer omdat het niet de halve wereld over gesleept hoeft te worden. Ook is het veiliger. Voedselproductie in het buitenland (buiten EU) is aan veel minder regels gebonden dan hier.
Verder ben ik wel fan van Vinted , ook aan de verkoopkant.
mystery1980 schreef:Ik vind betalen voor mileuvriendelijk echt zo not done. Dan betaal je extra voor een plastic tax bijvoorbeeld, maar het extra plastic komt alsnog in het milieu terecht, dit gaat alleen maar over extra winst.
Ik neem tegenwoordig een eigen beker mee als ik koffie haal bij een tank station bijvoorbeeld. Heeft veel meer zin dan betalen. Ook vliegvakanties heb ik geminimaliseerd, doe ik liever dan ervoor betalen, want dat schiet niet echt op.
Energie gebruik ik gewoon minder, de stekker van de wasautomaat bijvoorbeeld gaat eruit als ik hem niet meer gebruik, scheelt mij ook nog eens geld.
Ik zoek het liever in deze oplossingen omdat ze echt zeker werken, maar we moeten met zn allen echt een stapje terug willen doen.
JudithGigi schreef:mystery1980 schreef:Ik vind betalen voor mileuvriendelijk echt zo not done. Dan betaal je extra voor een plastic tax bijvoorbeeld, maar het extra plastic komt alsnog in het milieu terecht, dit gaat alleen maar over extra winst.
Ik neem tegenwoordig een eigen beker mee als ik koffie haal bij een tank station bijvoorbeeld. Heeft veel meer zin dan betalen. Ook vliegvakanties heb ik geminimaliseerd, doe ik liever dan ervoor betalen, want dat schiet niet echt op.
Energie gebruik ik gewoon minder, de stekker van de wasautomaat bijvoorbeeld gaat eruit als ik hem niet meer gebruik, scheelt mij ook nog eens geld.
Ik zoek het liever in deze oplossingen omdat ze echt zeker werken, maar we moeten met zn allen echt een stapje terug willen doen.
Is de plastic tax niet júíst zodat mensen hun eigen bakjes e.d. mee gaan nemen?
Cambionn schreef:Ben zelf niet zo'n fan van 2e hands kleding. Niet dat daar iets mis mee is, maar mij ligt dat gewoon niet zo. Kan het ook niet echt uitleggen, is meer een gevoelsmatig iets dan rationeel.
Omrent (nieuwe) kleding begin ik altijd met een paar rules of thumb/algemene dingen. Uiteindelijk heb je zo natuurlijk niet alles en kijk ik zelf naar nog wat meer, maar dat uitzoeken kan soms erg lastig tot onmogelijk zijn. En iemand die er net mee begint kan makkelijk afgeschrokken worden daardoor en in een "dat kan ik toch niet allemaal bijhouden dus laat maar" modus komen. Dus dit zijn meer mijn rules of thumb voor een goede start zeg maar.
topic horen.
foxy80 schreef:Ik had verleden jaar een gesprek van manager van een gekend Belgisch lingeriemerk, die trots aankondigde dat ze (anno 2022) afval gescheiden ging ophalen op het bedrijf. We hebben nog een lange weg te gaan!