Hoe verkoeling krijgen op een te warme dag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:27

xTammyy schreef:
Lekker een week later naar het PRO event gaan.
Ik snap niet dat het überhaupt door gaat. Het is wel duidelijk dat dit event niet op welzijn gericht is in elk geval :n

Wat een onzin! Ze hebben ontzettend veel maatregelen getroffen om alles te verbeteren en rekening te houden met paarden en mensen. De clinicgevers hebben zelf ook een verantwoordelijkheid naar hun dieren en een evenement als deze afgelasten is ook niet zomaar gedaan en dan krijgen ze daar weer gezeur om.

Charaz

Re: Hoe verkoeling krijgen op een te warme dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:30

Wie gaat er voor z'n lol met 30 graden in de brandende zon met zn dier wat doen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:40

Wat ik begrepen heb op de social media van HE is dat er na 12 uur niks meer met de paarden gedaan wordt.

Desondanks heb ik zelf 2 dingen afgezegd dit weekend.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:41

Charaz schreef:
Wie gaat er voor z'n lol met 30 graden in de brandende zon met zn dier wat doen?

Het is pas om 14u 27 graden en om 15u is het afgelopen.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:46

Vergeet niet dat de dieren ook daarheen vervoerd moeten worden en nadien weer terug naar huis.
Dan maakt 2u vervroegen in mijn ogen geen verschil.
En natuurlijk zou annuleren gedoe op leveren, maar jammer dat dat schijnbaar belangrijker is dan dierenwelzijn.
Er zijn overigens ook na 12u nog clinics/shows met paarden.

Gelukkig is er een men team die zelf verantwoordelijkheid heeft genomen en dit weekend niet komt. Iets waar veel mensen in de paardenwereld (want hoeveel mensen gaan er met deze temperaturen wel niet op wedstrijd) een voorbeeld aan kunnen nemen.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:02

Heb je een thermoskan/fles? Werkt goed voor warme koffie, maar nog idealer om koud water in te doen :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:18

ajesca123 schreef:
Ik heb ook tickets voor mijn dochter en haar vriendinnetje.
Maar hier neigen we nu toch naar omzetten naar volgende week.
Voornaamste reden toch wel het dierenwelzijn.
Jammer dan dat ze zich er al maanden op verheugen.
Die dieren kiezen er niet zelf voor om in die hitte aan de bak te moeten. Zelfde mening heb ik over wedstrijden met deze temperaturen.

Zo zou ik er ook inzitten. Gelijk mooi een voorbeeld voor je kinderen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:21

Op warm weer kun je je kleden. Trek geen katoenen kleding aan, katoen houdt vocht vast waardoor je al vrij gauw in natte kleding rondloopt. Trek ook geen tricot kleding aan (bijv. t-shirt). Tricot is een breisel, en breisels houden warmte vast. Geweven kleding (bijv. polo) voert warmte af. Het beste om te dragen op een warme dag is linnen. Bij voorbeeld een linnen broek met blouse. En iets op je hoofd, een (zonne)hoed ofzo.

Neem genoeg water mee, fruit (bijv. druiven of stukjes watermeloen) kun je ook meenemen, die koelen beter dan ijsjes. Eet of drink niks wat ijskoud is, beter kamertemperatuur of eventueel koffie of thee.

Maar ik ga mee met de bokkers die vinden dat je beter niet kunt gaan, en dan met name met Ir111. Leer je kinderen dat welzijn voor plezier gaat :o

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:25

Zwart shirtje aan doen, onder de kraan houden, uitwringen en lekker rondlopen. Eenmaal opgedroogd gewoon weer opnieuw natmaken. Dat doet altijd wonderen bij mij. Koelvest is ook fijn maar wel best duur en niet meer op korte termijn te bestellen.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:35

Bellatrix schreef:
Het is juist 2 uur vervroegd. :+
Er zijn ook extra waterpunten.

Twee uur vervroegen slaat kan noch wal. 12:00 blijft 12:00, alleen met een ander showtje. Ze hadden de stekker eruit moeten trekken. Ja, het kost geld, maar nee, dit heeft níks met paardvriendelijkheid, het goede voorbeeld geven, of ook maar iets wat erbij in de buurt komt te maken. Iedereen die daar nu met paard staat bewijst ook maar weer hoe diep die ‘paardenliefde’ zit. Bizar.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:37

Marjo schreef:

Geen woorden voor deze reacties. Ze hebben maatregelen getroffen ja, maar wat ik hierboven ook zeg: 12u blijft 12u, 11u blijft 11u, enkel met een ander persoon in de piste. Laat die paarden lekker thuis. Vast en zeker dat ze thuis ook nier de hele dag stil of in de schaduw gaan staan, maar dat doen ze zelf. Nu worden ze meegenomen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:59

Danuah schreef:
Marjo schreef:

Geen woorden voor deze reacties. Ze hebben maatregelen getroffen ja, maar wat ik hierboven ook zeg: 12u blijft 12u, 11u blijft 11u, enkel met een ander persoon in de piste. Laat die paarden lekker thuis. Vast en zeker dat ze thuis ook nier de hele dag stil of in de schaduw gaan staan, maar dat doen ze zelf. Nu worden ze meegenomen.

Voor het heetste punt van de dag is het afgelopen. En dan is het 27 graden, geen 30. Om 12u wordt er 25 graden voorspeld.

Alsof heel paardrijdend Nederland de training stopzet wanneer het 25gr of warmer is. Dat was bij de vorige hittegolf niet zo, en dat is nu ook niet zo.

Ik vind dat de organisatie goede maatregelen treft. Paarden stoppen niet met functioneren als het 25gr of warmer is. Daarnaast heb je als eigenaar ook een verantwoordelijkheid naar je dier toe, dus pas je show aan en kijk naar je paard wat die nodig heeft.

Lijkt mij allemaal veel belangrijker dan halsoverkop een evenement afgelasten.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:00

Marjo schreef:
Voor het heetste punt van de dag is het afgelopen. En dan is het 27 graden, geen 30. Om 12u wordt er 25 graden voorspeld.

Alsof heel paardrijdend Nederland de training stopzet wanneer het 25gr of warmer is. Dat was bij de vorige hittegolf niet zo, en dat is nu ook niet zo.

Ik vind dat de organisatie goede maatregelen treft. Paarden stoppen niet met functioneren als het 25gr of warmer is. Daarnaast heb je als eigenaar ook een verantwoordelijkheid naar je dier toe, dus pas je show aan en kijk naar je paard wat die nodig heeft.

Lijkt mij allemaal veel belangrijker dan halsoverkop een evenement afgelasten.

Ben ik het mee eens! Helemaal off-topic, maar ik vind dit ook aan de eigenaren om te zeggen dat ze niet gaan en voor het belang & welzijn van het dier kiezen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:47

Als het erg warm is rijd ik niet op de middag, of s ochtends vroeg als het koel is of s avonds als het koel is, zeker niet in de brandende zon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:55

Buiten kan het wel 27 graden worden ja. Maar hoe warm denken jullie dat het wel niet gaat worden in de broeikast? Daar was het vorig jaar al benauwd terwijl we het buiten koud hadden op de tribune.

Beste advies is de tickets omzetten naar volgende week. Mensen die daar dit weekend naartoe gaan kun je geen echte paardenliefhebbers noemen maar gaan alleen voor hun eigen plezier. Jammer maar een mooie les voor het kind om met teleurstellingen te leren omgaan. Ga lekker zwemmen ofzo en koop tickets voor volgend weekend.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:26

Je zou voor jezelf een paraplu mee kunnen nemen om zo wat schaduw te maken als je ergens zit of staat waar geen schaduw is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:29

Mensen zijn geloof ik vergeten dat paarden steppe dieren zijn. Je weet wel, daar waar het zo droog is dat er nog geen boom groeit.

Een beetje warmte kunnen paarden prima tegen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:35

Wij gaan morgen heen.
Mijn dochter wilde echt heel graag.
Het is voor ons bijna 2,5 uur rijden dus heb maar een hotel geboekt in Haarlem.
Zie wel wat op tegen de warmte maar haak net zo snel af als het niet te doen is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:48

Het kan wel na het heetst van de dag iets afgekoeld zijn maar de gevoelstemperatuur is nog niet minder.
Ik vind het ook schandalig dat dit evenement doorgaat.
Eigenlijk zou je met zijn allen dit evenement moeten boycotten om een signaal af te geven

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 19:07

purny schreef:
Het kan wel na het heetst van de dag iets afgekoeld zijn maar de gevoelstemperatuur is nog niet minder.
Eigenlijk zou je met zijn allen dit evenement moeten boycotten om een signaal af te geven

Maar na het heetst van de dag is het evenement al voorbij :)

LV19952 schreef:
Buiten kan het wel 27 graden worden ja. Maar hoe warm denken jullie dat het wel niet gaat worden in de broeikast? Daar was het vorig jaar al benauwd terwijl we het buiten koud hadden op de tribune.

Beste advies is de tickets omzetten naar volgende week. Mensen die daar dit weekend naartoe gaan kun je geen echte paardenliefhebbers noemen maar gaan alleen voor hun eigen plezier. Jammer maar een mooie les voor het kind om met teleurstellingen te leren omgaan. Ga lekker zwemmen ofzo en koop tickets voor volgend weekend.

In de broeikas zetten ze ventilatoren neer dus ik ben benieuwd wat voor effect dat gaat hebben.

En ze kunnen natuurlijk moeilijk alle kaarten omzetten naar volgende week... dat was al bijna uitverkocht namelijk

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 19:25

Wij hebben wel omgezet naar volgende week.
Hoop voor de paarden dat het te doen is morgen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 19:45

Marjo schreef:
purny schreef:

Maar na het heetst van de dag is het evenement al voorbij :)

Maar dan zijn de paarden nog niet terug en staan ze in die vieze gore warme trailers.
Nee gewoon cancelen

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 19:58

"Gewoon" cancellen zal niet eenvoudig zijn, er zijn kosten gemaakt die terugverdiend moeten worden.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:01

Ik neem altijd een paraplu mee zo heb ik altijd mijn eigen schaduw :}

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:10

Er zijn volgens mij gewoon stallen voor de paarden :j