Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mama3 schreef:[ [url=m/D7xMPA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is wat ik van hem heb ontvangen.
Meer info heb ik niet. Hij zei dat hij dan een account of app moest downloaden, teveel gedoe, dat kan hij niet ..
Fitzroy schreef:Hij heeft een studio zeg je. Zijn er meer studio’s of appartementen in hetzelfde huis? Dat hij misschien de hoofdaansluiting heeft?
Ik probeer mee te denken. Hij verwarmt wel met elektriciteit of heeft hij ook een gasaansluiting?
Nico12 schreef:Zoals reeds aangegeven controleer bijvoorbeeld met enelogic en youless. Zonder die controle zal ik het verbruik in een voorbeeld als mogelijk normaal aantonen. Aanname er is geen gas, immers die vraag is niet beantwoord. Dan gaan wij uit van een jaarverbruik 4100 KWh. Daar gaan wij slechts 600 KWh per jaar vanaf halen voor algemeen elektra verbruik. Blijft over 3500 KWh per jaar aan verbruik. Nu neem ik aan dat het een Scop 1 studio is. Dus 1 KWh stroom levert 1 KWh aan warmte voor douche en verwaming. Die genoemde 3500 gaan wij omrekenen in gas waardoor het verbruik ineens normaal lijkt. 3500 KWh is 390 m3 gas. Een zuinig persoon met zuinige douchekop, 1 keer per dag, verbruikt voor deze douche 100 m3 gas per jaar. Dus voor verwarmen is er 390 minus 100 is 290 m3 gas verbruikt. Als het Scop 1 studio is hetgeen m.i. verboden is dan dus het probleem elders zoeken. Of een klein airco dan kun je naar Scop, juiste keuze, meer dan 5. Dus die 3500 wordt 700 KWh maximaal bij de juiste keuze.
Sansevieria schreef:Nico12 schreef:Zoals reeds aangegeven controleer bijvoorbeeld met enelogic en youless. Zonder die controle zal ik het verbruik in een voorbeeld als mogelijk normaal aantonen. Aanname er is geen gas, immers die vraag is niet beantwoord. Dan gaan wij uit van een jaarverbruik 4100 KWh. Daar gaan wij slechts 600 KWh per jaar vanaf halen voor algemeen elektra verbruik. Blijft over 3500 KWh per jaar aan verbruik. Nu neem ik aan dat het een Scop 1 studio is. Dus 1 KWh stroom levert 1 KWh aan warmte voor douche en verwaming. Die genoemde 3500 gaan wij omrekenen in gas waardoor het verbruik ineens normaal lijkt. 3500 KWh is 390 m3 gas. Een zuinig persoon met zuinige douchekop, 1 keer per dag, verbruikt voor deze douche 100 m3 gas per jaar. Dus voor verwarmen is er 390 minus 100 is 290 m3 gas verbruikt. Als het Scop 1 studio is hetgeen m.i. verboden is dan dus het probleem elders zoeken. Of een klein airco dan kun je naar Scop, juiste keuze, meer dan 5. Dus die 3500 wordt 700 KWh maximaal bij de juiste keuze.
Dat dus, er blijkt dus geen gasaansluiting te zijn, tja, dan is het stroomverbruik verklaarbaar.
Zeker als dat niet met een meer energiezuinige warmtepomp of airco met een hoge scop waarde gaat
Nico12 schreef:Zoals reeds aangegeven controleer bijvoorbeeld met enelogic en youless. Zonder die controle zal ik het verbruik in een voorbeeld als mogelijk normaal aantonen. Aanname er is geen gas, immers die vraag is niet beantwoord. Dan gaan wij uit van een jaarverbruik 4100 KWh. Daar gaan wij slechts 600 KWh per jaar vanaf halen voor algemeen elektra verbruik. Blijft over 3500 KWh per jaar aan verbruik. Nu neem ik aan dat het een Scop 1 studio is. Dus 1 KWh stroom levert 1 KWh aan warmte voor douche en verwaming. Die genoemde 3500 gaan wij omrekenen in gas waardoor het verbruik ineens normaal lijkt. 3500 KWh is 390 m3 gas. Een zuinig persoon met zuinige douchekop, 1 keer per dag, verbruikt voor deze douche 100 m3 gas per jaar. Dus voor verwarmen is er 390 minus 100 is 290 m3 gas verbruikt. Als het Scop 1 studio is hetgeen m.i. verboden is dan dus het probleem elders zoeken. Of een klein airco dan kun je naar Scop, juiste keuze, meer dan 5. Dus die 3500 wordt 700 KWh maximaal bij de juiste keuze.
ikke schreef:Nico12 schreef:Zoals reeds aangegeven controleer bijvoorbeeld met enelogic en youless. Zonder die controle zal ik het verbruik in een voorbeeld als mogelijk normaal aantonen. Aanname er is geen gas, immers die vraag is niet beantwoord. Dan gaan wij uit van een jaarverbruik 4100 KWh. Daar gaan wij slechts 600 KWh per jaar vanaf halen voor algemeen elektra verbruik. Blijft over 3500 KWh per jaar aan verbruik. Nu neem ik aan dat het een Scop 1 studio is. Dus 1 KWh stroom levert 1 KWh aan warmte voor douche en verwaming. Die genoemde 3500 gaan wij omrekenen in gas waardoor het verbruik ineens normaal lijkt. 3500 KWh is 390 m3 gas. Een zuinig persoon met zuinige douchekop, 1 keer per dag, verbruikt voor deze douche 100 m3 gas per jaar. Dus voor verwarmen is er 390 minus 100 is 290 m3 gas verbruikt. Als het Scop 1 studio is hetgeen m.i. verboden is dan dus het probleem elders zoeken. Of een klein airco dan kun je naar Scop, juiste keuze, meer dan 5. Dus die 3500 wordt 700 KWh maximaal bij de juiste keuze.
Dat is redelijk zinloos. Als die meter defect is (wat best waarschijnlijk is) kun je eraan rekenen en controleren tot je een ons weegt; je krijgt dat niet kloppend omdat die apps uitgaan van dezelfde data als waar de energiemaatschappij mee rekent. Die data komt uit de meter en als die stuk is, is jouw data ook stuk en daarmee onbruikbaar.
Het enige wat je kunt doen is een fysieke meter achter je eigen meter plaatsen en dan harde getallen vergelijken.
Nico12 schreef:ikke schreef:Dat is redelijk zinloos. Als die meter defect is (wat best waarschijnlijk is) kun je eraan rekenen en controleren tot je een ons weegt; je krijgt dat niet kloppend omdat die apps uitgaan van dezelfde data als waar de energiemaatschappij mee rekent. Die data komt uit de meter en als die stuk is, is jouw data ook stuk en daarmee onbruikbaar.
Het enige wat je kunt doen is een fysieke meter achter je eigen meter plaatsen en dan harde getallen vergelijken.
Fysieke meter extra, inderdaad prima.
Uiteraard kan de slimme meter defect zijn maar ik acht de kans nog steeds nihil.
Sansevieria schreef:@Ikke, als het verbruik in de wintermaanden niet zo hoog was t.o.v. de zomermaanden, ja, dan zou ik ook denken misschien is de meter defect.
Maar als ik kijk naar het verbruiksoverzicht wat ts plaatste, wetende dat er geen gas-aansluiting (of warmtepomp) is, dan is het voor mij redelijk logisch dat dit in het verwarmen zit.
Normaal gezien ben ik ook van het controleren, en zelf nameten is nooit verkeerd.
Meten is weten.