Steelstofzuigers: ervaringen met Dyson, Samsung of Bosch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:18

Kenyada schreef:
Ik heb een Hetty steeltofzuiger van van Numatic.
Zuigt goed en de batterij gaat ook best lang mee. En ze is roze… O:)

Ik wist niet dat Numatic een steelstofzuiger had, maar goed om te lezen. We hebben een poosje terug een ‘gewone’ Henry gekocht. Ik had een Dyson steelstofzuiger bedacht, maar las te vaak dat Dyson moeite heeft met het opzuigen van zand en hier is het buiten de kattenharen ook veel zand dat we naar binnen lopen. De oude Philips had daar ook al moeite mee. De Henry zuigt wel goed zand op en heeft een lekker lang snoer waardoor we niet steeds van stopcontact hoeven te wisselen. En je pakt hem niet even vlug. Wat dat betreft staat een steelstofzuiger nog steeds op mijn wensenlijstje. En gezien mijn ervaring met de ‘gewone’ Henry en de prijs vind ik deze wel interessant.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:23

Kenyada schreef:

Roze is natuurlijk wel een risico dat je altijd zelf de pineut bent om te stofzuigen, sommige mannen hebben dan last van een dubbele allergie. (Stofzuigen en roze)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:27

tiwi1969 schreef:
Kenyada schreef:

Roze is natuurlijk wel een risico dat je altijd zelf de pineut bent om te stofzuigen, sommige mannen hebben dan last van een dubbele allergie. (Stofzuigen en roze)

Daarom hebben wij een ‘gewone’ Henry. Maar er is eek een Henry steelstofzuiger in grijs en rood *\o/*

Suusjepluus

Re: Steelstofzuigers: ervaringen met Dyson, Samsung of Bosch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:46

Hier een Samsung Jet 70. Absoluut makkelijker en sneller te pakken dan een gewone stofzuiger. Maar jemig de zuigkracht is echt waardeloos. Hier altijd op maximale stand en nog steeds blijft de helft aan zand of troep liggen (2 honden hier). Ik kreeg er gratis een extra accu bij, ik heb ook echt beide accu's nodig om mijn hele huis te doen (slechts 65m2!). Ik pak hem echt veel sneller dan de oude. Maar als ik het geld opnieuw kon uitgeven werd het toch zeker weer een ouderwetse.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:51

Hier de dyson v10, vind ze in gebruik ideaal en doet goed zijn werk. Doe ook het hele huis ermee, 3 verdiepingen. Minpuntje: deurmat krijgt hij niet helemaal schoon.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:04

Wij hebben een Dyson V7 of 8 of zo, en die bevalt top. Het is een model met een vaste batterij, en die hebben we al eens vervangen (neppert van amazon, die van Dyson is uitknijperij...) want na een jaar of 2 a 3 wordt die snel minder, maar met nieuwe batterij werkt ie weer top. Als deze het gaat begeven dan komt er een Dyson met een verwisselbare accu. Met 2 van die dingen is het gezeur met afnemende accucapaciteit en tussendoor opladen ook voorbij.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:11

tiwi1969 schreef:
Kenyada schreef:

Haha, mijn man gaf me daarom een roze stoffer en blik mee voor op mijn werk (groothandel bouwmaterialen) omdat de kerels die vast niet van me zouden lenen, en ja, geen kerel die mijn stoffer en blik nog zoekt maakt. :j :')

Ik ben trouwens ook op zoek naar een steelstofzuiger dus ik lees mee.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:01

Suusjepluus schreef:
Hier een Samsung Jet 70. Absoluut makkelijker en sneller te pakken dan een gewone stofzuiger. Maar jemig de zuigkracht is echt waardeloos. Hier altijd op maximale stand en nog steeds blijft de helft aan zand of troep liggen (2 honden hier). Ik kreeg er gratis een extra accu bij, ik heb ook echt beide accu's nodig om mijn hele huis te doen (slechts 65m2!). Ik pak hem echt veel sneller dan de oude. Maar als ik het geld opnieuw kon uitgeven werd het toch zeker weer een ouderwetse.

Dan is er een heel groot verschil tussen de 70 en de 75. Want ik heb qua zuigkracht echt 0 problemen. Alleen de korrels van de kattenbak moet je wel recht en recht-vooruit opzuigen anders schiet die borstel ze alle kanten op. Maar qua zuigkracht echt geen issues hier.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:31

oji schreef:
Ik heb al een jaar of 10 de Cavallor Dirt Devil. Doet het nog steeds prima. Fractie van de prijs van een dyson en gaat voor mijn gevoel veel langer mee als de dysons die ik bij vrienden hoor.
Ik gebruik hem vooral voor de snelle tussendoor zuigbeurten voor de kattenharen en zand dat naar binnenloopt. 1 keer per week nog met een gewone krachtige stofzuiger.

Wat ik wel echt een nadeel van steelstofzuigers vind is dat ze alleen stofzakvrij te krijgen zijn. Ik heb eigenlijk zo'n hekel aan stofzakvrije stofzuigers. Doe mij maar een stofzuiger met zak, als ie vol is, zakje eruit, nieuw zakje erin en gaan ipv dat iedere keer moeten legen als hij vol zit met alle geknoei en stofwolken van dien en filters wassen wat ik maar een hoop gedoe vind.

Dat laatste... ik heb een stofzakloze stofzuiger als reserve op de bovenverdieping... had hem eerst beneden, maar met alle inloop van vuil uit de tuin besloten het beneden bij een gewone stofzuiger met zak te houden. Je moet na iedere stofzuigbeurt anders de stofzakloze stofzuiger legen... en maandelijks filter wassen, dat moet dan de hele dag drogen, minstens. Met het risico dat huisgenoot de spons die bij dat filter hoort aanziet voor afval en hem weggooit. Is al eens gebeurd hier. Dan is een paar keer per jaar een stofzak verwisselen toch een stuk minder gedoe en geen stofwolken of geknoei.
Verder moet ik van de stofzakloze stofzuiger ongeveer een keer per jaar een plastic motor filter verwisselen, als ik hem regelmatig gebruik. Zit je toch weer iets weg te gooien, wat je wilde voorkomen door stofzakloos te werken. En zo'n filter kost net zo veel als een pak stofzakken. :)*

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:53

oji schreef:
Wat ik wel echt een nadeel van steelstofzuigers vind is dat ze alleen stofzakvrij te krijgen zijn. Ik heb eigenlijk zo'n hekel aan stofzakvrije stofzuigers. Doe mij maar een stofzuiger met zak, als ie vol is, zakje eruit, nieuw zakje erin en gaan ipv dat iedere keer moeten legen als hij vol zit met alle geknoei en stofwolken van dien en filters wassen wat ik maar een hoop gedoe vind.

Check de Numatic Quick Henry of Hetty eens. Die hebben om wat jij noemt juist wel een filter.
Nee, ik heb er (nog) geen. Wel een gewone met (grote) zak.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 16:03

Zoolgangster schreef:
oji schreef:
Ik heb al een jaar of 10 de Cavallor Dirt Devil. Doet het nog steeds prima. Fractie van de prijs van een dyson en gaat voor mijn gevoel veel langer mee als de dysons die ik bij vrienden hoor.
Ik gebruik hem vooral voor de snelle tussendoor zuigbeurten voor de kattenharen en zand dat naar binnenloopt. 1 keer per week nog met een gewone krachtige stofzuiger.

Dat laatste... ik heb een stofzakloze stofzuiger als reserve op de bovenverdieping... had hem eerst beneden, maar met alle inloop van vuil uit de tuin besloten het beneden bij een gewone stofzuiger met zak te houden. Je moet na iedere stofzuigbeurt anders de stofzakloze stofzuiger legen... en maandelijks filter wassen, dat moet dan de hele dag drogen, minstens. Met het risico dat huisgenoot de spons die bij dat filter hoort aanziet voor afval en hem weggooit. Is al eens gebeurd hier. Dan is een paar keer per jaar een stofzak verwisselen toch een stuk minder gedoe en geen stofwolken of geknoei.
Verder moet ik van de stofzakloze stofzuiger ongeveer een keer per jaar een plastic motor filter verwisselen, als ik hem regelmatig gebruik. Zit je toch weer iets weg te gooien, wat je wilde voorkomen door stofzakloos te werken. En zo'n filter kost net zo veel als een pak stofzakken. :)*

Ik heb deze van Philips

Afbeelding

En die is zo fijn. Best groot reservoir dus hoef niet elke keer te legen. En dat legen doe ik buiten boven de container heb geen stofwolken in huis. Het filter is makkelijk te reinigen ik heb hem nu ruim twee jaar en nog niet een nieuwe hoeven kopen. Wij hebben 429m2 woonoppervlak en hebben naast deze stofzuiger een krachtig stofzuigsysteem maar die gebruik ik enkel in woonkamer en keuken ivm de te lange slang waarmee ik dan heel het huis door moet hobbelen. Ik vind deze Philips echt fantastisch en ik heb al wat stofzuigers versleten. Bij mezelf en bij klanten ivm mijn beroep.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 20:00

Rowenta X Force flex 14.60

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 20:10

Rowenta X Force, geweldige stofzuiger, niet te duur en doet t goed en een enorm voordeel boven Dyson, je hoeft het knopje niet ongedrukt te houden. En de zuigkracht is beter, je krijgt een extra filter, houdt t lang vol, ik ben er erg blij mee

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 20:39

Die Rowenta’s zijn nog duurder dan Dyson zag ik!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 20:48

Suzanne F. schreef:
Die Rowenta’s zijn nog duurder dan Dyson zag ik!

Heb die van mij vorig jaar gekocht voor 265 euro en kreeg 100 euro cashback, dus 165 euro.. De dyson V8 van mijn vriend was 399…

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 20:59

Ik heb de Dyson V11 absolute extra en ik geloof dat ik aankomende kerst het derde jaar met 'm in ga. Qua batterijen in de afgelopen 2,5 jaar nog nooit problemen gehad. De zuigkracht is echt heel goed. Ik wilde een keer wat kattenharen bij mijn ex van zn shirt afzuigen met het kleine borsteltje erop, maar dat resulteerde in blauwe plekken. Serieus :'). Ook moest ik echt wennen! Die borstels zijn heel licht en een rechte lijn van voren naar achter kon ik eerst niet maken zonder hulp van een muur of plint. Die stofzuiger ging echt alle kanten op. Ondertussen ben ik eraan gewend en moet ik juist weer wennen als ik een gewone stofzuiger in de hand heb, die is dan ineens heel stug met sturen.

Ik heb de absolute extra toen gekozen omdat die de meeste opties had, maar als ik er nu terugkijk wat ik er echt aan gebruik, zou ik aan de gewone met een extra losse borstel genoeg hebben. Ik heb zo'n zachte borstel (volgens mij is dat de laminaatborstel, heb net even gegoogled), die gebruik ik eigenlijk voor het gehele huis. Pakt stof goed op, maar ook bijvoorbeeld houtkorrels uit de kattenbak of nattere dingen, zoals een geknoeide ui of wat dan ook. De 'motorbar' zuigmond gebruik ik alleen op de kleden. Kan ook wel op het laminaat, maar dat ding maakt echt gigantische herrie en dat vind ik heel irritant. Die past zich automatisch aan hoogte van de ondergrond aan en ook past-ie de zuigkracht erop aan. Heel fijn om zand echt uit je kleden en matten te krijgen. Voor de bank en stoelen en bed (hoofdbord, matrassen etc) gebruik ik de mini turboborstel. Ideaal ding! Maakt wel ook echt herrie. En voor de plinten gebruik ik dat lange smalle ding.

De andere accessoires liggen eigenlijk ongebruikt in de kast. Er zit ook zo'n stofwissertje op, maar ik weet niet: vind gewoon afstoffen toch handiger en ook meteen wat grondiger.

Voordelen:
Zuigkracht, gemak van de borstels wisselen, lcd scherm met resterende batterij percentage, gemakkelijk in gebruik, alle onderdelen zijn afzonderlijk van elkaar en ook gemakkelijk schoon te maken, draadloos, de opties in zuigkracht tijdens het stofzuigen.

Nadelen:
Prijs, gewicht als kruimelzuiger (dan is ie behoorlijk zwaar), de transparante opvangbak (ziet er snel smerig uit waardoor je 'm vaak moet schoonmaken).

Mede door de prijs weet ik niet of ik weer een Dyson zal nemen als deze het ooit begeeft. Het exemplaar dat hier staat was toentertijd 799€ en ik zou dan toch weer voor een van de nieuwere modellen gaan, waardoor het waarschijnlijk weer een klein fortuin kost. Ik ben er echt méga blij mee, maar ik denk toch dat ik dan over wil gaan op een zuig- en dweilcombinatie en volgens mij is die van Philips beter dan Dyson.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 07:27

Ik gebruik van Kärcher de stoom reiniger om te dweilen. Echt top.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 07:55

Ook hier een Dyson, de V8 dacht ik. Inmiddels al 5 jaar. Superblij mee. Pak m heel snel voor de dingetjes die ik zie liggen, zuigt moeiteloos kattenharen en kattenbakkorrels op. Hij haalt net niet twee verdiepingen, maar onze benedenverdieping is best groot. Vind al die opzetjes ideaal, gebruik m ook om stof van dingen af te zuigen. De trap ook echt gemakkelijk om ermee te doen, gebruik opzetstuk voor tapijt voor hele huis. Hier overigens nooit gezeik gehad met de batterij, wel met filters die je afentoe moet vervangen. Zijn cheapo setjes voor op internet te koop.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:25

Little_Gift schreef:
Rowenta X Force flex 14.60

Dezelfde! Zo fijn dat de steel kan buigen. Nooit meer bukken om ergens onder te kunnen stofzuigen!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:31

Ik lees even mee, een steelstofzuiger lijkt me ideaal voor erbij, maar die prijzen houden me nog even tegen.

Zijn degene met een knik steel niet bang dat hij daar snel kapot gaat? Op internet lees ik in veel reviews dat het echt een gammel punt is en snel stuk gaat (knik stuk gemaakt van plastic). Ik had een mooie aanbieding gezien voor een Shark steelstofzuiger, maar durf hem dus om dit punt niet te kopen.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:37

Ik lees ook mee, ik ben echt op zoek naar een steelstofzuiger. Maar wat een keuze en verschillen!
Ik denk dat het heel wat uitmaakt hoe je gezinssituatie eruit ziet in wat je zoekt in zo’n ding.
Met 2 honden, 2 kinderen, paarden aan huis en een man met buitenberoepen zoek ik andere zuigkracht dan iemand zonder huisdieren ect.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:02

Nou, dan lees ik hier ook maar mee.

Nu een Philips Speedpro max en dat is een waardeloos ding. Al vrij snel begonnen er onderdelen af te breken, en laatst ook nog een nieuwe steel kunnen kopen. Zuigt alleen op een pvc vler of tegels maar niet goed op laagpolig tapijt. Ben nu dus ook helemaal klaar met Philips, komt niks meer van dat merk in mijn huis.

Had mijn hoop gericht op Dyson maar ik zie hier wel hele wisselende ervaringen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:09

Ik ben heel blij met mijn Samsung jet 90 (met de dweil/boenfunctie erbij). Kostte 400, maar ik heb sindsdien mijn gewone stofzuiger niet meer aangeraakt. Zakloos (beter voor het milieu en in 10 seconden te legen, filters wassen is hier nooit nodig), makkelijk te pakken en terug te hangen, niet te zwaar (heb ik ze allemaal om staan testen bij cool blue :-D ) en doet het prima lang genoeg voor de hele benedenverdieping op de middelste stand. Als kruimelzuiger ook prima en ik gebruik de lange steel ook voor spinnen in hoekjes en voor de auto enzo.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:23

Scum schreef:
Nou, dan lees ik hier ook maar mee.

Nu een Philips Speedpro max en dat is een waardeloos ding. Al vrij snel begonnen er onderdelen af te breken, en laatst ook nog een nieuwe steel kunnen kopen. Zuigt alleen op een pvc vler of tegels maar niet goed op laagpolig tapijt. Ben nu dus ook helemaal klaar met Philips, komt niks meer van dat merk in mijn huis.

Had mijn hoop gericht op Dyson maar ik zie hier wel hele wisselende ervaringen.

Ik herken deze problemen helemaal niet, boven in de slaapkamer tapijt en ook het vloerkleed geen probleem (met 2 katten en langharige hond). En wbt afbreken, je hebt toch 2 jaar garantie?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:35

Hier de Jet pro 75 met hond.
Intens gelukkig :+