turtlelito schreef:jetm schreef:
Dat zou ook een optie kunnen zijn alle maanden bovenin afplakken en bij elke dag de maand schrijven.
En inderdaad wil ze graag controle houden en lukt dat steeds minder. Ze wordt ook boos omdat ik dingen "niet verteld" heb (ze vergeet dat zij het vergeet). Merk dat ik het zelf ook lastig vind om er goed mee om te gaan, wil haar helpen maar dat kan niet altijd meer. Maar dat is een heel ander topic
Niet over de agenda, maar wel inhakend op bovenstaande: ken je de voorstelling 'Dag Mama' van Dementie in Theater? https://dementieintheater.nl/
Daar worden op verschillende vlakken tips en trucs gegeven voor het omgaan met dementerende/demente familieleden. Confronterend, maar heel herkenbaar denk ik. Een aanrader om naar toe te gaan, het is voor beide kanten een lastige tijd.
Bedankt voor de tip, ik had er al over gehoord, en ook al diverse boeken aangeraden gekregen. Ze is vandaag exact een maand geleden verhuisd naar een verzorgingstehuis omdat het (volgens ons kinderen) echt niet meer ging. En dat is logischerwijs een hele grote overgang voor haar waardoor ze nu nog meer in de war is (maar wel goed verzorgd wordt)
Als eerste contactpersoon is dat nu ook nog even even druk dus merk dat ik nu de ruimte (nog) niet heb om me meer in dementie algemeen te verdiepen. Probeer op dit moment de gedachtegang van mijn moeder (dat wij nog thuis woonden en zij daar weggehaald is) zo goed mogelijk te begrijpen en daar mee om te gaan. Of zoals kijken en er een voor haar handige agenda op de markt is, of het gat in de markt dan maar zelf uitvinden.
Wie weet dat ik later meer wil lezen/zien, maar ik ben soms ook wat minder van het "hokjes denken" en ieder "dement mens" is ook weer anders. Neemt niet weg dat kennis ook belangrijk is en die voorstelling schijnt goed te zijn dus zeker fijne tip