Agenda voor (demente) moeder

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 09:55

turtlelito schreef:
jetm schreef:

Dat zou ook een optie kunnen zijn alle maanden bovenin afplakken en bij elke dag de maand schrijven.

En inderdaad wil ze graag controle houden en lukt dat steeds minder. Ze wordt ook boos omdat ik dingen "niet verteld" heb (ze vergeet dat zij het vergeet). Merk dat ik het zelf ook lastig vind om er goed mee om te gaan, wil haar helpen maar dat kan niet altijd meer. Maar dat is een heel ander topic :D

Niet over de agenda, maar wel inhakend op bovenstaande: ken je de voorstelling 'Dag Mama' van Dementie in Theater? https://dementieintheater.nl/

Daar worden op verschillende vlakken tips en trucs gegeven voor het omgaan met dementerende/demente familieleden. Confronterend, maar heel herkenbaar denk ik. Een aanrader om naar toe te gaan, het is voor beide kanten een lastige tijd.

Bedankt voor de tip, ik had er al over gehoord, en ook al diverse boeken aangeraden gekregen. Ze is vandaag exact een maand geleden verhuisd naar een verzorgingstehuis omdat het (volgens ons kinderen) echt niet meer ging. En dat is logischerwijs een hele grote overgang voor haar waardoor ze nu nog meer in de war is (maar wel goed verzorgd wordt)
Als eerste contactpersoon is dat nu ook nog even even druk dus merk dat ik nu de ruimte (nog) niet heb om me meer in dementie algemeen te verdiepen. Probeer op dit moment de gedachtegang van mijn moeder (dat wij nog thuis woonden en zij daar weggehaald is) zo goed mogelijk te begrijpen en daar mee om te gaan. Of zoals kijken en er een voor haar handige agenda op de markt is, of het gat in de markt dan maar zelf uitvinden.
Wie weet dat ik later meer wil lezen/zien, maar ik ben soms ook wat minder van het "hokjes denken" en ieder "dement mens" is ook weer anders. Neemt niet weg dat kennis ook belangrijk is en die voorstelling schijnt goed te zijn dus zeker fijne tip :D

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:04

turtlelito schreef:
jetm schreef:

Niet over de agenda, maar wel inhakend op bovenstaande: ken je de voorstelling 'Dag Mama' van Dementie in Theater? https://dementieintheater.nl/

Daar worden op verschillende vlakken tips en trucs gegeven voor het omgaan met dementerende/demente familieleden. Confronterend, maar heel herkenbaar denk ik. Een aanrader om naar toe te gaan, het is voor beide kanten een lastige tijd.

Bedankt voor de tip, ik had er al over gehoord, en ook al diverse boeken aangeraden gekregen. Ze is vandaag exact een maand geleden verhuisd naar een verzorgingstehuis omdat het (volgens ons kinderen) echt niet meer ging. En dat is logischerwijs een hele grote overgang voor haar waardoor ze nu nog meer in de war is (maar wel goed verzorgd wordt)
Als eerste contactpersoon is dat nu ook nog even even druk dus merk dat ik nu de ruimte (nog) niet heb om me meer in dementie algemeen te verdiepen. Probeer op dit moment de gedachtegang van mijn moeder (dat wij nog thuis woonden en zij daar weggehaald is) zo goed mogelijk te begrijpen en daar mee om te gaan. Of zoals kijken en er een voor haar handige agenda op de markt is, of het gat in de markt dan maar zelf uitvinden.
Wie weet dat ik later meer wil lezen/zien, maar ik ben soms ook wat minder van het "hokjes denken" en ieder "dement mens" is ook weer anders. Neemt niet weg dat kennis ook belangrijk is en die voorstelling schijnt goed te zijn dus zeker fijne tip :D

Alles op zijn tijd toch? De voorstelling is trouwens niet van de 'hokjes' gelukkig, maar verklaart meer de veranderingen in het brein en de reden dat bepaalde aanpak soms wel of niet werkt. Maar kan me helemaal voorstellen dat je daar op dit moment niet op zit te wachten. Ik vind het heel lief dat je met praktische oplossingen je moeder helpt, echt respect voor de tijd en aandacht die je daar aan geeft!

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:22

solarpleure schreef:
Rongyos schreef:
Ik ga even in mijn templates hier snuffelen, klinkt als do-able ;-)
Van 2023 en 2024?

Laat je weten of het lukt? Ik wil anders ook kijken om wat in elkaar te zetten :)

Ik heb geen template dat zo 123 een match is. Maar ik ken wel iemand die in het verleden agenda's heeft gemaakt (vormgegeven) en uitgegeven, kan evt. informeren of hij een template heeft.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:14

ImLucky

Re: Agenda voor (demente) moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:48

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:22

Ik weet niet of je deze site kent. https://www.alzheimer-nederland.nl/over ... -en-advies.
Zinvolle informatie, juist ook wanneer je als mantelzorger vragen hebt.
Met iets meer kennis kun je meestal ook wat beter inspelen op alle veranderingen.
Mooi dat je dit voor je moeder doet.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:54

Probeer, als je hem zelf maakt, bij de telefoonnummers foto's te zetten. Dat is (straks) overzichtelijker voor ze.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 16:34

Rongyos schreef:
Rongyos schreef:
Ik ga even in mijn templates hier snuffelen, klinkt als do-able ;-)
Van 2023 en 2024?

Ik heb geen template dat zo 123 een match is. Maar ik ken wel iemand die in het verleden agenda's heeft gemaakt (vormgegeven) en uitgegeven, kan evt. informeren of hij een template heeft.

Zou die vormgever niet van mijn (vind ik zelf best wel gat in de markt layout) een agenda willen maken en uitgeven ?
Dan heeft hij het gat in de markt en mijn moeder de ideale agenda :D

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 16:40

Ontzettend leuk om te zien hoe Bokt meedenkt.
Allemaal super creatief maar toch DE tip nog niet gevonden.
Echt heel bijzonder dat iets wat zo simpel lijkt zo moeilijk kan zijn.

Mijn idee is nu om mijn geknutselde word layout te maken voor sept t/m december 2023 ) en dan heel simpel uit te printen en te snijden op A6 in een A6 mapje.
Als ze dat dan fijn vindt werken kan ik misschien in 2024 een hele agenda laten drukken.

Tegen die tijd heb ik vast wel uitgevonden hoe ik het voor een drukker aan kan leveren op A6.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:50

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 17:00

Bowo schreef:
https://www.bol.com/nl/nl/p/brepols-age ... LrEALw_wcB

En zoiets

Edit: Ah nee, die is A5 zie ik

En toch ben je geweldig !
Want ik zag dattie A5 was maar met jouw link formaat A6 in de zoekopdracht erbij gezet en nou deze Nederlandstalige gevonden en meteen besteld. Met ook een aparte zaterdag en zondag
https://www.bol.com/nl/nl/p/brepols-agenda-2023-interplan-nl-genova-pvc-uitneembaar-abc-9-x-16-cm-spiraal-zwart/9300000119080180/

Vond mijn eigen layout eigenlijk best wel heel mooi en gat in de markt maar dit is 10x handiger en ik heb al een baan :D
En deze doet alles wat ie moet doen dus het gat bestaat niet meer.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 17:23

Laatst bijgewerkt door jetm op 18-08-23 17:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 17:23

Ah super!

Funfact: het was het 6e resultaat toen ik zocht op weekagenda :+

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:30

jetm schreef:
Crista schreef:

Heel erg sorry .... die had ik vanmorgen (in mijn haast) even gemist. Maar jij hebt gewonnen !!!!!
Deze heb ik net n.a.v. een andere Brepolstip gevonden en besteld. Kijk alles nu in rust nog even na en zie dat jij hem dus al had gevonden. Die van de 2e link.
Dankjewel voor DE tip ...
En iedereen heel erg bedankt voor al het meedenken. Bokt op zijn best

Fijn dat het is gelukt!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:41

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 07:47