Rijtest medische geschiktheid CBR

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:28

Avalanche schreef:
Ik dacht eigenlijk dat je verplicht was het te melden.

Dat denken heel veel mensen maar dat is het dus niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:32

Ineke2 schreef:
Ik heb een neurologische aandoening en de rechterkant van mijn lichaam werkt niet zoals normaal. Heb tijdens mijn rijlessen een keuring gehad door het CBR. Dat hield in dat ik naar een keuringsarts moest. Ik kwam er binnen, hij heeft mij heen en weer zien lopen, moest afrekenen en ik kon weer gaan.

Tot zover mijn geloof dat de testen daar nuttig zijn.

Op het moment dat jouw aandoening zichtbaar is voor de examinator dan kan hij besluiten om je te laten beoordelen. Dus dan kom je er niet onderuit om het aan te geven. Maar als hij dat niet kan zien of merken tijdens het rijden zou ik het niet zeggen.

Ineke2

Re: Rijtest medische geschiktheid CBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:56

Mijn aandoening is zichtbaar, daarom heb ik de test gedaan, maar het was geld afgeven ipv een test.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 14:01

@jan, Als ik geweten had, dat ik zo snel vooruit zou gaan had ik het zeker niet gemeld. Maar de vooruitzichten van mijn zenuwletsel waren niet heel positief. De revalidatiearts gaf bij mij aan dat ik een gezondheidsverklaring in moest vullen dus dat heb ik netjes gedaan. Maar nu dus spijt van. Want als je eenmaal in het proces zit, kun je er niet meer uit helaas.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:10

Fitzroy schreef:
@jan, Als ik geweten had, dat ik zo snel vooruit zou gaan had ik het zeker niet gemeld. Maar de vooruitzichten van mijn zenuwletsel waren niet heel positief. De revalidatiearts gaf bij mij aan dat ik een gezondheidsverklaring in moest vullen dus dat heb ik netjes gedaan. Maar nu dus spijt van. Want als je eenmaal in het proces zit, kun je er niet meer uit helaas.

Is je rijbewijs ongeldig verklaard dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:13

Blijkbaar zijn artsen dan ook niet op de hoogte? Hier mijn schoonvader inderdaad ook bericht gehad rijbewijs ongeldig is nu en dat als hij rijdt hij ook niet verzekerd is.

Hij ging er vanuit dat de artsen wisten wat ze deden. In dit geval gaat het om een amputatie van een arm.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:18

Den Bosch is een makkelijke overzichtelijke stad om doorheen te rijden. Dus maak je daar niet zo druk om.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:21

Niet verplicht te melden. Maar met sommige operaties/aandoeningen ben je niet verzekerd

Bijv als je een infarct krijgt uit me hoofd 5/6 weken. Mits arts anders adviseerd.
Met een keizersnede ook 6 weken niet rijden.

En zo zijn er nog meer, dus nee je hoeft niet alles te melden maar dit houd niet in dat je zomaar weer de auto in mag in sommige gevallen ben je niet verzekerd

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:09

ik had m'n been gebroken en moest van de traumachirurg aan de fysio vragen wanneer ik weer auto mocht rijden, volgens de fysio was dat als ik 20 kilo kon wegdrukken met mijn rechterbeen (dat was het gebroken been) op de legpress, daar ben ik dus op gaan trainen en na 3 weken uit het gips mocht ik weer autorijden..... van de fysio dus, slaat nergens op volgens mij

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:15

Voor de twijfelaars: zie de info in de volgende link:
https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/ ... anders.htm

En deze mbt een uitspraak van iemand die epilepsie heeft.
https://www.112schade.nl/nieuws/veroorzaakt-ziekte/

Weet je, een ongeluk zit in een klein hoekje. Voor iedereen. Je kunt ook als ‘gezonde’ persoon betrokken raken bij een ongeluk. Maar als blijkt dat je eigenlijk niet geschikt was om te rijden…
Niet al te licht denken over de kosten die de verzekeraar dan bij je komt verhalen…

Alle aandoeningen op een rijtje:
https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/ ... lfabet.htm

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:21

Ik persoonlijk denk er ook niet te licht over. Ik vond ( en vind) de keuring zelf die ik moest doen mega onzin en geldklopperij in die vorm. Had de arts echt zinnige testen gedaan was het anders geweest.

Ik ben gewoon geslaagd voor mijn rijbewijs en er is sindsdien niets veranderd, behalve dan dat ik inmiddels aardig wat rijervaring heb opgedaan :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:24

Spenk schreef:
Blijkbaar zijn artsen dan ook niet op de hoogte? Hier mijn schoonvader inderdaad ook bericht gehad rijbewijs ongeldig is nu en dat als hij rijdt hij ook niet verzekerd is.

Hij ging er vanuit dat de artsen wisten wat ze deden. In dit geval gaat het om een amputatie van een arm.

Dan is hij nog steeds verzekerd. Alleen zou ik voor hem die keuring wel adviseren want dan aanpassen die je dan nodig hebt voor je auto kun je in sommmige gevallen verhalen op de ziektekostenverzekering/WMO en in het uiterste geval opvoeren als bijzondere ziektekosten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:39

Ik vind het wel een linke hoor janderegelaa.
Ik heb ook jaren in die sector gewerkt en heb ook weleens met een meneer van de verzekering gezeten en het over dit onderwerp gehad maar die gaf zelf aan dat ze best heel ver gaan met onderzoeken en als idd blijkt dat iemand een medische test had moeten ondergaan en dat bewust niet gedaan heeft dat bepaalde kosten bij een ongeval echt wel verhaald worden (als in: niet verzekerd dus)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:51

Ik heb het er niet op gegokt bij nader inzien.
Ik heb bij het CBR aangegeven dat ik ADHD heb, en ik wacht de test gewoon af. Better safe than sorry :)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:04

Morrie schreef:
ik had m'n been gebroken en moest van de traumachirurg aan de fysio vragen wanneer ik weer auto mocht rijden, volgens de fysio was dat als ik 20 kilo kon wegdrukken met mijn rechterbeen (dat was het gebroken been) op de legpress, daar ben ik dus op gaan trainen en na 3 weken uit het gips mocht ik weer autorijden..... van de fysio dus, slaat nergens op volgens mij

Was dat een gecompliceerde breuk met operatie o.i.d? Toen ik uit het gips was mocht ik direct weer autorijden. Dat lukte me de eerste week nog niet maar het mocht blijkbaar wel.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:20

Avalanche schreef:
Ik heb bij het CBR aangegeven dat ik ADHD heb, en ik wacht de test gewoon af. Better safe than sorry :)

ADHD is echt de grootste flauwekul om dat op te geven en dat weten ze bij het CBR ook. Mensen met ADHD rijden niet slechter dan mensen zonder.

ADHD is eerst een rondje psychiater (niet jouw eigen) en daarna rijtest.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:36

janderegelaa schreef:
Avalanche schreef:

ADHD is echt de grootste flauwekul om dat op te geven en dat weten ze bij het CBR ook. Mensen met ADHD rijden niet slechter dan mensen zonder.

ADHD is eerst een rondje psychiater (niet jouw eigen) en daarna rijtest.

Ja maar cancellen kan niet meer denk, dat geloven ze nooit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 21:59

Nee cancellen kan niet. Dat heb ik ook geprobeerd. Helaas pindakaas. Als je eenmaal in het proces zit kom je er niet meer uit :(

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:05

Het komt vast goed +:)+

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:16

Fitzroy schreef:
Nee cancellen kan niet. Dat heb ik ook geprobeerd. Helaas pindakaas. Als je eenmaal in het proces zit kom je er niet meer uit :(

Jawel, cancellen en een jaar wachten. Of zeggen dat je je vergist hebt en geen medicatie gebruikt. Als je een jaar wacht en een nieuwe EV indient met alles “nee” dan is het gewoon goed. Raar maar waar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:17

Belachelijk. Gewoon echt :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 22:21

En dan een jaar niet autorijden ?
Ik rijd al 7 maanden geen auto meer en daardoor ben ik zo beperkt. Ik ga niet nog een jaar wachten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:32

En autisme dan? Dat is ook in zo veel gradaties, even een voorbeeld mijn 2 zoons hebben het maar als he het niet weet. Niemand die ook maar iets in de gaten heeft. Zijn nu nog te jong voor lessen maar over een aantal jaar mogen ze. Ik vind het lastig hoor die keuring want ik zie het in hun geval ook als geldklopperij.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 23:27

PBA_ schreef:
En autisme dan? Dat is ook in zo veel gradaties, even een voorbeeld mijn 2 zoons hebben het maar als he het niet weet. Niemand die ook maar iets in de gaten heeft. Zijn nu nog te jong voor lessen maar over een aantal jaar mogen ze. Ik vind het lastig hoor die keuring want ik zie het in hun geval ook als geldklopperij.

Als jij vindt dat jouw zoons gewoon kunnen functioneren en het valt niemand op waarom zou je het dan melden? Je hebt de morele plicht om een aandoening of ziekte te melden als het jezelf of een ander kan schaden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 23:29

Fitzroy schreef:
En dan een jaar niet autorijden ?
Ik rijd al 7 maanden geen auto meer en daardoor ben ik zo beperkt. Ik ga niet nog een jaar wachten.

Maar is jouw rijbewijs ongeldig verklaard dan? Als dat niet zo is mag je gewoon autorijden als jij vindt dat dat kan.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 14-08-23 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt