Samenwonen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:34

het is ook handig om zijn evt. inschrijving bij de woningbouw door te laten lopen, just incase..

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:38

Friesfanaat schreef:
Ik zou je toch adviseren die +/- 1000 euro te investeren. Dan staat alles goed geregeld op papier en kom je niet onverhoopt voor verrassingen te staan.

Het enige juiste advies (plus idd inschrijving huurwoning door laten lopen, kan absoluut geen kwaad). Kijk ook naar een overlijdensrisicoverzekering, kan een hoop ellende schelen.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 20:42

Bedankt voor al jullie berichten!
Ik zie nog niks nieuws voorbij komen, dus ik had mij al aardig ingelezen.
Ook hebben we alle opties al besproken maar het blijft lastig.

Het punt is dat ik uiteraard niet kwijt wil wat ik de afgelopen jaren heb opgebouwd; mocht dit ooit voorkomen.
We willen natuurlijk niet vanuit gaan dat het ooit eens fout zal lopen, maar helaas moet je hier wel over nadenken. Mochten we dan toch in een conflict komen, is het moeilijk om er dan nog samen uit te komen.
Wel hebben we er uiteraard 100% vertrouwen in om samen een toekomst op te bouwen.

Ik wil ook niet dat hij niks gaat opbouwen voor zijn toekomst. Mocht ik overlijden of we gaan uit elkaar, zou het fijn zijn dat hij ook iets opgebouwd heeft.
Dat maakt het hele verhaal lastig.

Overlijdensrisico verzekering, woonlasten verzekering enz. heb ik allemaal al afgesloten op het moment dat ik mijn huis kocht.

Ik denk dat de optie 'huur' betalen en de vaste lasten die wij samen gebruiken, 50/50 delen wel een goede optie is. Als hij dan de overige kosten op een aparte 'hypotheek' rekening gezet wordt, zoals hier boven beschreven, bouwt hij zijn eigen zekerheid in.
Maar hoe bepaal je hoeveel 'huur' hij betaalt? Ik heb een super lage rente.

Het is toch de bedoeling om nu eerst hier 3 a 4 jaar te wonen en daarna samen iets te kopen. Dan zitten we toch vast aan die samenlevingsovereenkomst :)

Ik lees het later nog eens na! Bedankt!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:53

Montgri schreef:
Ik zit in zo’n zelfde situatie. Vriendlief heeft een koophuis en ik kom erbij in. We wonen nu sinds begin dit jaar samen.
Ik betaal niets aan zijn hypotheek, dat wil hij ook liever niet. Want stel…we gaan uit elkaar, zit je weer met dat ik een x-bedrag heb betaald aan het huis en dat terug vragen/eisen etc. Ik maak exact het zelfde bedrag wat hij betaald als hypotheek over naar een spaarrekening ‘de hypotheek spaarrekening’. Zijn huis blijft 100% zijn huis, mijn hypotheek spaarrekening groeit en is van mij.
Stel we gaan uit elkaar heb ik een buffer naast mijn normale spaarrekening. En als we samen wat gaan kopen heb ik ook wat in te leggen. Dan omdat ik ook wat inleg, gaan we dan wel kijken naar een zwart-op-wit vastlegging in welke vormen je ze tegenwoordig ook hebt.

Verder betalen we alles samen, elektra, water, boodschappen, internet etc, want daar maken we immers allebei evenveel gebruik van. Auto, motor, paard en hobby is wel gescheiden. Want de een rijd een minder zuinige auto dan de ander en rijd meer km’s voor werk dan de ander, ik heb een paard, hij heeft andere hobby’s. Dus dat blijft gescheiden.

Dit zou ik aanraden TS... huis van jou laten en hem daar niet aan mee laten betalen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:09

Lughnassadh schreef:
Friesfanaat schreef:
Ik zou je toch adviseren die +/- 1000 euro te investeren. Dan staat alles goed geregeld op papier en kom je niet onverhoopt voor verrassingen te staan.

Dit. Iets anders zou ik niet adviseren.

Inderdaad. Stel jij komt te overlijden, mag je vriend dan het huis erven? Of wil je liever dat het naar familie gaat? Dat soort dingen moet je vastleggen

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:14

Je kunt in dat samenlevingscontract ook laten vastleggen dat wat jij hebt opgebouwd van jou blijft en dat dat dus terug komt bij jou in geval van splitsing.

Voorbeeldje: jouw hypotheek is 100.000, je hebt nu inleg en aflossing bij elkaar 60.000 betaald. Dan kun je in je samenlevingscontract vastleggen dat jij dat hebt ingelegd en daarna een verdeelsleutel is aangehouden. Zeg even dat die verdeelsleutel 50-50 is en jullie uit elkaar gaan na afbetaling van de hypotheek, dan komt dat erop neer dat jij 20.000 aan hem moet betalen om in het huis te blijven en hij 80.000 aan jou.
Je notaris kan je vertellen hoe dat dan precies werkt en in de juiste bewoording vastleggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:18

Vliendertje schreef:
Bedankt voor al jullie berichten!
Ik zie nog niks nieuws voorbij komen, dus ik had mij al aardig ingelezen.
Ook hebben we alle opties al besproken maar het blijft lastig.

Het punt is dat ik uiteraard niet kwijt wil wat ik de afgelopen jaren heb opgebouwd; mocht dit ooit voorkomen.
We willen natuurlijk niet vanuit gaan dat het ooit eens fout zal lopen, maar helaas moet je hier wel over nadenken. Mochten we dan toch in een conflict komen, is het moeilijk om er dan nog samen uit te komen.
Wel hebben we er uiteraard 100% vertrouwen in om samen een toekomst op te bouwen.

Ik wil ook niet dat hij niks gaat opbouwen voor zijn toekomst. Mocht ik overlijden of we gaan uit elkaar, zou het fijn zijn dat hij ook iets opgebouwd heeft.
Dat maakt het hele verhaal lastig.

Overlijdensrisico verzekering, woonlasten verzekering enz. heb ik allemaal al afgesloten op het moment dat ik mijn huis kocht.

Ik denk dat de optie 'huur' betalen en de vaste lasten die wij samen gebruiken, 50/50 delen wel een goede optie is. Als hij dan de overige kosten op een aparte 'hypotheek' rekening gezet wordt, zoals hier boven beschreven, bouwt hij zijn eigen zekerheid in.
Maar hoe bepaal je hoeveel 'huur' hij betaalt? Ik heb een super lage rente.

Het is toch de bedoeling om nu eerst hier 3 a 4 jaar te wonen en daarna samen iets te kopen. Dan zitten we toch vast aan die samenlevingsovereenkomst :)

Ik lees het later nog eens na! Bedankt!

Hoezo vindt je dat je pas ‘vastzit’ aan een SLC als je samen een huis koopt?

Juist bij deze constructies die je nu beschrijft is een notaris mi onmisbaar. Die wijst je ook op de dingen waar niemand aan denkt.
Dat SLC kun je dan later weer aanpassen als je een huis samen gaat kopen.

Het is nu even investeren maar je bent er zo blij mee als je het nodig hebt. In geval van het einde van de relatie over in geval van overlijden. Zulke dingen niet regelen kan echt dramatische gevolgen hebben.

Schuur_

Re: Samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 07:11

Waarom zou je een symbolisch bedrag huur vragen? Gewoon vaste kosten verdelen en laat hem maar een keer meer trakteren op een etentje oid. Het wordt juist krom als je huur gaat vragen om in je eigen zak te steken.

'Iets opbouwen' kan hij zelf doen met zijn uitgespaarde geld dat anders op was gegaan aan een eigen hypotheek of huur, daar ben jij niet verantwoordelijk voor.

Qua het geval wat als je overlijdt zou ik ook eerder denken aan een vruchtgebruik constructie dan hem het laten erven, dan is het echt weg.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:15

Onze situatie was vergelijkbaar toen we samen gingen wonen en de wensen voor de toekomst waren ook gelijk. In het begin in mijn vriend bij mij in komen wonen. Ik wilde toen niet dat hij zich in zou kopen in het huis. De vaste lasten verdeelden we naar ratio (hij verdient meer dan ik, dus we hebben een verdeelsleutel toegepast zodat we beiden ook naar ratio konden sparen), de rente op de hypotheek betaalden we 50/50 als een soort huur. De rest van het bedrag van mijn hypotheek daarvan zette hij de helft weg op een spaarrekening voor de aankoop van ons toekomstige huis. Alle betalingen of investeringen in het huis waren voor mijn rekening

Na 5 jaar hebben we ons huidige huis gekocht en daar zitten we allebei gelijk in.

We hebben een samenlevingscontract met testament waarin staat wat van wie is en wat iedereen krijgt wanneer we uit elkaar zouden gaan, of wanneer iemand zou komen te overlijden. Niet leuk, maar wel belangrijk. Ik maak liever afspraken over geld en goederen wanneer ik enorm veel hou van iemand, in plaats van wanneer je in een minder leuke situatie terechtkomt.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:49

Interessant onderwerp, ik zie hier een aantal mensen wel en een aantal mensen geen 'huur' vragen. Ga je er dan van uit dat iemand 'gratis' bij je mag wonen (naast vaste lasten delen qua energie e.d. )?

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:11

Tsja je weet nooit hoe het loopt dus een samenlevingscontract is wel handig.

Ik kwam dit nog tegen op internet: Op www.nunotariaat.nl regel je een samenlevingscontract voor 199 euro (inclusief verblijvingsbeding en partnerpensioen). Er zijn meer dan 53 notariskantoren aangesloten bij NuNotariaat. Twee testamenten en een samenlevingscontract kosten 499 euro.

Met mijn vriend inmiddels man dit niet gedaan, maar wel afspraken gemaakt over mijn overwaarde destijds. Hij heeft een opleiding gevolgd van mijn geld en heeft toen we een huis hadden een tijdje extra maandbedrag ingelegd.

We hebben allemaal onze eigen rekeningen behouden, van mijn rekening gingen de vaste lasten af dus hij betaalde een vooraf berekend bedrag per maand.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:20

Toen ik ging samenwonen met mijn ex was het mijn koophuis. Hij betaalde ca. €300 aan huur en deed dat met liefde. De andere optie was geweest dat we samen hadden gehuurd, dan was hij ook minimaal dat bedrag kwijt geweest om ergens te wonen. Vaste lasten gingen in eerste instantie door de helft, later naar rato (hij verdiende meer).

Ik droeg het risico van in mijn eentje de kosten op moeten brengen en met een koophuis zitten als we uit elkaar zouden gaan, hij droeg het risico van 'uit huis gezet worden' als we uit elkaar zouden gaan. En ondertussen betaalde hij bizar weinig huur voor de woonruimte die hij had.

We hielden beiden heel ruim geld over om te sparen.

Toen we uit elkaar gingen hoefde hij alleen maar 'de huur op te zeggen' en kon hij gaan. Van beide kanten geen gedoe, ik heb hem er ook niet uit gezet. We hebben nog 4 maanden samengewoond nadat we uit elkaar waren en we zijn 4 jaar later nog steeds goed bevriend en staan nog steeds 100% achter de constructie die we toen hebben aangehouden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:25

Ieder geval is weer anders natuurlijk. Maar ik zou in in het begin alles helemaal apart houden (de bezittingen en bankrekeningen van beide partijen) en zeker een eigen huis. Omdat je nooit zeker weet of het samenwonen wel bevalt. Een vrije verkering is heel wat anders, heeft een andere dynamiek.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:32

En als je iets gaat vastleggen over gezamenlijk eigendom van de (huidige) koopwoning, hou dan ook scherp in de gaten wat voor jou alleen de max. hypotheek die je kan krijgen. Mocht het mis lopen dat je niet je huis alsnog moet verkopen om je vriend te kunnen uitkopen.
Grote onzekere factor hierin is de stijging van de huizenprijzen die vaak sneller gaat dan de stijging van het inkomen en daarmee het aan hypotheek te verkijgen bedrag.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:24

mignonne2403 schreef:
Interessant onderwerp, ik zie hier een aantal mensen wel en een aantal mensen geen 'huur' vragen. Ga je er dan van uit dat iemand 'gratis' bij je mag wonen (naast vaste lasten delen qua energie e.d. )?

Ja ik vind dat gewoon slimmer omdat je dan nooit gezeik kan krijgen als je uit elkaar gaat. Het huis is van mij en blijft van mij.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:11

Dorine92 schreef:
mignonne2403 schreef:

Ja ik vind dat gewoon slimmer omdat je dan nooit gezeik kan krijgen als je uit elkaar gaat. Het huis is van mij en blijft van mij.

Dat heb je dus ook duidelijk als je iemand niet 'laat meebetalen aan de hypotheek' maar iemand 'huur betaalt'. Huur betaal je immers voor het gebruik van iets, dat krijg je nooit terug.

Mijn ex huurde formeel de logeerkamer.

Hij gooide die huur overigens duizend keer liever in mijn portemonnee dan in die van een pandjesmelker en had onder geen beding 'gratis' willen wonen.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 16:31

Super bedankt voor alle tips!!! Daar kan ik wat mee. Wij sparren samen verder :)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:45

Je vriend kan ook de huur die hij nu bespaart opsparen. Mochten jullie samen verder gaan en een huis kopen, is dat een mooi kapitaal om te investeren tegen die tijd. Mochten jullie uit elkaar gaan, heeft hij een buffer om zelf te huren of te kopen. Dan staat er niemand met lege handen en blijft het huis gewoon van jou.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:19

Diddykong schreef:
Je vriend kan ook de huur die hij nu bespaart opsparen. Mochten jullie samen verder gaan en een huis kopen, is dat een mooi kapitaal om te investeren tegen die tijd. Mochten jullie uit elkaar gaan, heeft hij een buffer om zelf te huren of te kopen. Dan staat er niemand met lege handen en blijft het huis gewoon van jou.

Maar in dat geval profiteert de vriend toch best wel veel? Ik zit zelf in dezelfde situatie als de vriend, en ik twijfel nu wat eerlijk is. 'huur' betalen omdat gratis wonen een beetje gek is, of niet iets betalen omdat je anders inderdaad zelf iets had kunnen opbouwen. Maar als je in een huurhuis terecht gekomen was dan had je ook geen kans op opbouw.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:26

Kimddddd schreef:
Tsja je weet nooit hoe het loopt dus een samenlevingscontract is wel handig.

Ik kwam dit nog tegen op internet: Op https://www.nunotariaat.nl regel je een samenlevingscontract voor 199 euro (inclusief verblijvingsbeding en partnerpensioen). Er zijn meer dan 53 notariskantoren aangesloten bij NuNotariaat. Twee testamenten en een samenlevingscontract kosten 499 euro.

Ik heb ze gebruikt met een erfgename aanvraag en ben zeer te vreden over ze.

Het scheelde ons een paar honderd euro met een fysieke notaris waar je langs moet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 19:22

mignonne2403 schreef:
Diddykong schreef:

Maar in dat geval profiteert de vriend toch best wel veel? Ik zit zelf in dezelfde situatie als de vriend, en ik twijfel nu wat eerlijk is. 'huur' betalen omdat gratis wonen een beetje gek is, of niet iets betalen omdat je anders inderdaad zelf iets had kunnen opbouwen. Maar als je in een huurhuis terecht gekomen was dan had je ook geen kans op opbouw.

Normaliter heb je, als je een woning huurt, huurbescherming. D.w.z. dat de verhuurder zijn huurder niet zomaar op straat kan zetten. Ik weet niet of dat ook zo is als je een relatie met je huurder hebt- dat zou dan betekenen dat je niet van hem af kunt als de relatie zou uitgaan.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 07:37

Precies dat Anjali. Als je huur gaat betalen komt er ook huurdersbescherming bij kijken. Met ruzie uit elkaar is dat ook geen lekkere situatie.

Ik ben voor geen huur maar wel delen van vaste lasten en dan bijvoorbeeld een grotere bijdrage op de boodschappenrekening of het uitjespotje als compensatie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:13

Wat kennissen van mij gedaan hebben is het volgende:
Het huis is 100% zijn eigendom
Zij betaald 50% van de hypotheek mee
Toen zij bij hem introk hebben ze het huis laten taxeren. Mochten ze ooit uit elkaar gaan dan laten ze het huis opnieuw taxeren betaald hij haar 50% van de overwaarde op dat moment.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:34

Vjestagirl schreef:
Wat kennissen van mij gedaan hebben is het volgende:
Het huis is 100% zijn eigendom
Zij betaald 50% van de hypotheek mee
Toen zij bij hem introk hebben ze het huis laten taxeren. Mochten ze ooit uit elkaar gaan dan laten ze het huis opnieuw taxeren betaald hij haar 50% van de overwaarde op dat moment.

Dat moet iedereen zelf weten. Het huis kan ook onder water komen te staan, al is dat in de huidige huizenmarkt niet waarschijnlijk. Het lijkt me beter om een huis helemaal in eigen financieel beheer te houden om problemen bij eventueel uit elkaar gaan te voorkomen. Maar ja, je gaat samenwonen omdat je van elkaar houdt en het is niet bepaald romantisch om over dergelijke narigheid na te denken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:36

ik heb een collegaatje, woonde al 30 jaar samen met haar vriend, samen het huis gekocht meer niet getrouwd en ook geen SLC, die jongen is van het voorjaar plots overleden...... en nu?

Nu gaat de helft van hun huis naar zijn zuster!!!

Omdat er niks op papier staat gaat het naar de direct naaste familie, collegaatje moet nu die zus uit gaan kopen wil ze daar kunnen blijven wonen...ook al betaalt ze al 30 jaar mee.Die zus krijgt een belastingaanslag als ze dit niet snel regelen. wat een gezeur dat al niet een half jaar geeft,

Dus TS , wat je ook wilt, naar je familie of naar je vriend als er iets gebeurt: laat het vastleggen, ook jij kan morgen verongelukken!