als werk gewoon niet lukt, wat dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

silvericathy

Re: als werk gewoon niet lukt, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 21:52

Ik weet dat bij een van mijn vorige banen een jongen werkte, hij had ook problemen vergelijkbaar met die van mij al was hij dieper in de oliebol beland voordat hij hulp kreeg.
Maar die werkte naar wat hij kon en er werd weinig van hem verwacht. Hij was ook met een of ander traject bij ons aan het werk gekomen.

Zo'n traject lijkt mij ook wel fijn in combinatie met mijn autisme en darmproblemen. Ik kan me namelijk op dagen echt niet goed voelen of zeer overprikkeld. Een normale werkgever houdt daar geen rekening mee nu, maar als je als "speciale" medewerker ergens aan de slag gaat wordt daar wel rekening mee gehouden. En dat zou bij mij al veel druk en negatieve gedachten kunnen wegnemen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 21:59

"Speciale medewerker" wordt je pas op het moment dat je je eerst ziek meldt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 22:53

Sterkte TS, klinkt erg pittig. Ik zou je willen aanraden om met de huisarts te gaan. Burnout klachten kunnen helaas gemakkelijk overgaan in een depressie en gezien je beide dingen noemt is het wel goed om contact te zoeken met hulpverleners. Je krijgt dan vaak een doorverwijzing naar de praktijkondersteuner (vergoed) of naar de psycholoog (deels vergoed), afhankelijk van de situatie.

Het zou goed kunnen zijn dat je geadviseerd wordt om je ziek te melden en een reïntegratie proces op te starten. Dit betekend rust nemen voor een periode en dan in overleg met je baas en een bedrijfsarts langzaam opbouwen om te kijken wat je fysiek en mentaal aankunt. Mocht je voor langere tijd niet op je volledige werkuren kunnen komen dan krijg je een tweede spoor traject waarbij het UWV samen met jou gaat kijken wat voor soort baan geschikt zou kunnen zijn. In ieder geval wordt je de eerste periode gewoon (grotendeels) doorbetaald waardoor je niet meteen financieel er erg op achteruit gaat als je even niet of minder werkt. Dat scheelt vaak een hoop stress.

Je klachten zijn niet gek, veel jongeren hebben dit tegenwoordig, ook ik helaas en loop hier al jaren mee. Het 9 tot 5 werk trek ik slecht en de beperking van flexibiliteit wat werk je geeft hakt er bij mij mentaal harder in dan zou moeten. Het is helaas niet anders en gelukkig heb ik al een flinke tijd hulp. Eerst van de POH en nu van de psycholoog. Bij mij startte het allemaal bij mijn vorige werkgever waar ik een hele toxische werksfeer had met ongepast gedrag. Na het van baan wisselen is het een klein jaar best oke gegaan, maar precies wat je omschrijft over steeds minder fut en zin en moeilijker opstaan voor werk, dat herken ik exact.

Verder zou een lifecoach je wellicht wat kunnen ondersteunen naast de POH/psycholoog. Ik volg deze opleiding en deze coaches helpen je de balans in het leven te zoeken door samen te kijken naar wat je energie geeft en wat je nou echt graag zou willen in je leven. Ik denk dat dit in jouw situatie een mooie aanvulling zou zijn, omdat ik je verhaal ken en het mij momenteel ook helpt. Ik heb dan wel geen coach, maar vanwege de opleiding pak ik voor mezelf een hele hoop opdrachten mee.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 17:15

Ik heb vanochtend gehoord dat ik niet meer hoef te komen op de plek dat ik aan het werk was.
Zit met een flinke darmontsteking al een week thuis en nu dus ontslagen. Ze hebben het erop gegooid dat het werk me te zwaar zou zijn. Ontslaan om ziek zijn mag namelijk niet, maar ontslaan tijdens ziekte mag wel als de werkgever het ergens anders op gooit....welkom in het uitzend leven. :\

Nu dus na alle stress die ik al heb ook nog weer zonder inkomsten thuis zitten... wel al wat lijntjes uit gezet vandaag. Wil in iedergeval wel snel weer aan het werk voor inkomen.

Bij UWV uitkering aangevraagd, daar moest ik het gemiddelde gewerkte uren van de afgelopen 26 weken opgeven. Kwam helaas op 29 uur maar uit omdat ik een paar weken tussendoor thuis gezeten hebt. Normaal gezien heb ik al die andere weken meer dan 36 uur gewerkt :+
Wat een rompslomp is dat invullen... Maar hopelijk is het maar een paar dagen nodig.

Vervelende is dat ik ook nog eens vakantie geboekt heb van 14/18 augustus. En dat dat met solliciteren en beginnen bij een nieuwe werkgever gewoon lastig uitkomt nu 8)7

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:41

Whut, hebben ze je echt zomaar ontslagen terwijl je ziek bent?! Lijkt me toch dat dit niet zomaar mag.. toch? :x

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 17:44

Celebi schreef:
Whut, hebben ze je echt zomaar ontslagen terwijl je ziek bent?! Lijkt me toch dat dit niet zomaar mag.. toch? :x

Helaas mag dit wel degelijk -O-

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:46

Maar heb je geen waarschuwing gekregen?
Hebben ze met jou gekeken naar eventuele andere oplossingen?

Als iets te zwaar is voor iemand dan horen ze lijkt mij eerst te kijken of er lichter werk voor jou is. Of passender werk.

Edit: krijg je een transitie vergoeding ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:49

Celebi schreef:

Als je ergens werkt als uitzendkracht kunnen ze je elke dag wegsturen. (eerste fase).

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 17:53

daantjuhhh schreef:

Als iets te zwaar is voor iemand dan horen ze lijkt mij eerst te kijken of er lichter werk voor jou is. Of passender werk.

Ik heb wel eens een opmerking gekregen dat ik soms wat rommelig ben en het nu nog rustig was maar ze zich afvroegen hoe dat gaat als het drukker is. Was er net nog geen twee maanden aan het werk en het was sowieso in het algemeen heel rommelig ivm een interne verbouwing.

Er is hierbij nooit echt een gesprek geweest of samen naar oplossingen gekeken. Het is meer zo eens tussen door gezegd zeg maar.

Ik krijg helaas niks van vergoeding. Omdat ik al vanaf vorige week maandag thuis zit kreeg ik toen ook al niet betaald helaas omdat ik alleen betaald kreeg na de uren die ik daadwerkelijk werkte.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:24

Als je (beginnend)uitzendkracht kan je volgens mij vrij makkelijk weg gestuurd worden net zoals je zelf makkelijk kan opstappen. (dat staat mij bij uit de tijd dat ik uitzendwerk deed.)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:25

Zat je nog in je proeftijd?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:28

daantjuhhh schreef:

TS deed uitzendwerk, dan heb je geen proeftijd .

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:36

Brainless schreef:
daantjuhhh schreef:

TS deed uitzendwerk, dan heb je geen proeftijd .

Ah kak. Overheen gelezen.
Klopt. Wel een opzegtermijn.

Minder dan 12 weken 0 dagen
12 tot 26 weken 5 dagen.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:05

Ik lees dat je een opleiding hebt als onderwijsassistent, maar ik begrijp dat dat niet je werkveld is. Wil je daar niet in werken?

Super vervelend dat je niet meer bij je baan hoeft te komen :(:) Kun je wel een poosje rondkomen? Dan kun je op je gemakje kijken wat je wil, eventueel samen met een loopbaancoach.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:43

daantjuhhh schreef:
Ah kak. Overheen gelezen.
Klopt. Wel een opzegtermijn.

Minder dan 12 weken 0 dagen
12 tot 26 weken 5 dagen.

Tenzij je ziek wordt, dan mag binnen de eerste 78 weken de overeenkomst per direct beëindigd worden.

https://www.rechtsinfo.nl/ontslag/dossi ... endkracht/

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 07:47

Ik zou richting huisarts gaan en kijken of je een verwijzing kan krijgen voor hulp.
Zo te lezen loop je tegen een aantal zaken aan.
Wellicht is het helemaal niet verkeerd om eea eens op een rijtje te krijgen.
Verder zou ik contact zoeken met uwv en beoordeling werk vermogen aanvragen..

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:28

Met wat jij beschrijft zou een jobcoach de juiste persoon kunnen zijn om je te helpen. Die zou zowel kunnen helpen met werk vinden, maar ook met nog coaching als je ergens werkt om je te ondersteunen je baan te behouden. Het is dan alleen de vraag via welke route je daarvoor in aanmerking kan komen. Sommige van die trajecten worden door het UWV betaald, maar soms ook via de gemeente vanuit een WMO-indicatie (maar de situaties die ik ken is er dan vaak ook sprake van begeleiding/ondersteuning in de privésituatie.) of een andere regeling. Als je al contact hebt met MEE dan zullen die daar vast meer over kunnen zeggen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:46

Je bent dus eigenlijk ziek uit dienst gegaan, misschien kun je op die manier in de Ziektewet komen? Dus geen ww aanvragen maar Ziektewet. Dan word je hopelijk eerder geholpen en krijg je meer tijd om te herstellen en op zoek te gaan naar wat wel past. Je ww rechten gaan er dan ook niet aan als je langer als 3 maanden ziek bent. Tot die tijd kost het je geloof ik wel ww recht.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:51

silvericathy schreef:
daantjuhhh schreef:

Ik heb wel eens een opmerking gekregen dat ik soms wat rommelig ben en het nu nog rustig was maar ze zich afvroegen hoe dat gaat als het drukker is. Was er net nog geen twee maanden aan het werk en het was sowieso in het algemeen heel rommelig ivm een interne verbouwing.

Er is hierbij nooit echt een gesprek geweest of samen naar oplossingen gekeken. Het is meer zo eens tussen door gezegd zeg maar.

Ik krijg helaas niks van vergoeding. Omdat ik al vanaf vorige week maandag thuis zit kreeg ik toen ook al niet betaald helaas omdat ik alleen betaald kreeg na de uren die ik daadwerkelijk werkte.

Zit je sinds vorige week maandag thuis omdat je je ziek gemeld had of omdat het bedrijf geen uitzendkracht nodig had?

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 09:44

Manou schreef:
Met wat jij beschrijft zou een jobcoach de juiste persoon kunnen zijn om je te helpen. Die zou zowel kunnen helpen met werk vinden, maar ook met nog coaching als je ergens werkt om je te ondersteunen je baan te behouden. Het is dan alleen de vraag via welke route je daarvoor in aanmerking kan komen. Sommige van die trajecten worden door het UWV betaald, maar soms ook via de gemeente vanuit een WMO-indicatie (maar de situaties die ik ken is er dan vaak ook sprake van begeleiding/ondersteuning in de privésituatie.) of een andere regeling. Als je al contact hebt met MEE dan zullen die daar vast meer over kunnen zeggen.

Ik heb gister contact gehad met iemand van MEE en hun zouden iemand sturen om eens met mij alles op een rijtje te gaan zetten en zien waarmee die persoon mij kan gaan helpen.

Ziektewet kom ik liever niet in terecht, heb geen zin in al die rompslomp en ben nu even ziek maar hoop snel weer gewoon te kunnen werken en normaal inkomen te krijgen. Al is het maar dat ik werk heb en ondertussen met een eventuele jobcoach verder kan kijken.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:00

Als je steeds opvlammingen hebt, zou ik me ook wenden tot je internist. Dan werken je medicijnen niet (meer) afdoende en dan is daar ook winst te behalen. En ik zou aanraden de ziektewet wel te overwegen tot je CU weer rustig is. Ik weet hoe moeilijk het is om toe te geven aan het feit dat je echt ziek bent en dus niet ‘normaal’ kunt werken op dit moment, maar het is wel de waarheid. Dat geeft lucht om aan de andere kant met een coach aan de slag te gaan en voorkomt dat je weer terug in hetzelfde cirkeltje beland van uitzendwerk vinden, tijdje werken, ziek worden, ontslagen worden.