Een huur huis wachtlijsten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:32

marleen_usar schreef:
Hoe kwam jij aan je huurhuis en hoe lang heb jij moeten wachten? Mijn dochter woonde samen en ze hebben hun huis verkocht, terug naar hier is geen optie dat wil ze echt niet. Dat snap ik wel als je 29 ben, ze heeft een jonge hond die nu tijdelijk hier is. Ze woont bij een collega in en die heeft katten, dat werkt niet met de hond. Ze heeft geen eigen geld om een huis te kopen.

Dat verschilt heel erg per omgeving. In welke omgeving wil je dochter wonen?

Ik sta hier in Friesland ingeschreven bij 3 verschillende woningbouwverenigingen. Bij 'Friesland huurt' sta ik nu na 1 jaar en 4 maanden bijvoorbeeld op plek 36 van de 91 bij een woning.
Ik ben in die 1 jaar en 4 maanden tijd dus 2/3 van de plekken omhoog gegaan. Dus ik gok dat ik over een half jaar misschien aan de beurt ben... Hopelijk maximaal een jaar.

Maar dat is Friesland... In omgeving Alkmaar bijvoorbeeld is het dramatisch hoor ik van vrienden...

Urbanus

Re: Een huur huis wachtlijsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:54

Ik heb me ingeschreven op m'n 18e en kreeg op m'n 24e een huis, maar dat is 10 jaar geleden, de wachtlijst hier (Alkmaar) is nu wel 10+ jaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:07

Cambionn schreef:

Mijn ervaring is meestal 2x de huur als inkomen de eis is, dat was de standard bij beide plekken waar ik particulier (heb ge)huur(t). Als je 3x de huur zou moeten verdienen van waar ik nu woon (en mijn huur is gewoon gemiddeld voor de locatie), zou je net zo goed een huis kunnen kopen want dan krijg je ook de hypotheek wel rond. En dit is het westen.[/quote]
Er wordt in het westen zelfs geboden in huur in de vrije sector :+

Ymere moet je bruto 4x de huur verdienen per maand.

Bij een andere aanbieder:
Citaat:
Om in aanmerking te komen voor één van onze huurwoningen, dient u aan een aantal voorwaarden te voldoen. Als algemene richtlijn hanteren wij een inkomensnorm waarbij uw bruto maandinkomen (inclusief vakantiegeld) minimaal gelijk dient te zijn aan 4 – 4,5 maal de huurprijs. U dient zelf in de woning te gaan wonen, in de huurcontracten staat dat u zichzelf moet inschrijven bij de gemeente op het adres van uw gehuurde woning.
Voor tweeverdieners geldt ten aanzien van het tweede salaris een andere inkomensnorm. Het tweede inkomen wordt dan in de meeste gevallen voor de helft meegenomen in de inkomensberekening. Deze inkomens worden per individueel geval beoordeeld.

Mijn zoon moest in Zwolle (woningbouw!) ook 3x netto de huur verdienen per maand en ineens betalen voor bv een jaar was niet mogelijk.

Andere aanbieder:
Citaat:
Een huurovereenkomst wordt aangegaan voor de minimale duur van 12 maanden. Voor de woning geldt een inkomensnorm van 4 keer de kale huur. Alvorens wij een bezichtiging inplannen wordt getoetst of u aan de inkomensnorm voldoet.

edit: en kopen met een inkomen van 4000 per maand? Daar ga je niet veel voor krijgen, helemaal niet in het westen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:14

10 jaar ingeschreven staan is ook wat ik hoor. Of geluk hebben met een loting maar daar reageren ook duizenden mensen op.
Particuliere huur moet je enorm veel voor verdienen en kopen is zo goed als onmogelijk.

Met een normaal loon val je echt tussen wal en schip op het moment. Mijn broertje van 26 kan het huis niet uit terwijl hij een prima baan heeft.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:28

4 Jaar geleden 5 maanden ingeschreven gestaan bij de huurstichting. Op 1 huis gereageerd en was daarvoor de gelukkige.

Was nog net voor de crisis dat er geen huurhuizen bijna waren en de regels zijn nu veranderd bij de stichting.
Woon in een huis met 3 verdiepingen, ong. 100 m2 in mijn eentje nu moeten zulke huizen allemaal naar minimaal tweepersoonshuishoudens.
Ben nog steeds super blij dat ik er zoveel geluk mee heb gehad.
Kost wel iedere maand een rib uit me lijf maar dat heb ik er wel voor over.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:33

Westhof schreef:
Met een hond kan het trouwens wel lastig worden. Ik zie bijna altijd 'Geen huisdieren' o.i.d. staan bij de advertenties die ik tegenkom. En een hond kun je nou ook niet bepaald makkelijk verbergen...

Als je bij grotere verhuurders/verhuurmakelaars kijkt is dat meestal geen probleem. Ik huur nu bij Vesteda en ik heb ook ingeschreven gestaan bij vb&t daar stond er niets bij en toen ik ernaar vroeg was het ook geen enkel probleem. Bij beide was ik redelijk snel aan de beurt, of tenminste ik had veel erger verwacht. Het duurde een maand of 2.

Het berekenen van je salaris gaat trouwens niet overal helemaal hetzelfde. Bij mij was het nog wel eens verschillend of een verhuurmakelaar bijvoorbeeld mijn eindejaarsuitkering en vakantiegeld meerekende in mijn maandsalaris. Ik verdiende trouwens eigenlijk net iets te weinig voor mijn woning, maar ik kon hem uiteindelijk toch huren ik moest alleen veel borg betalen.

Als je aangewezen bent op sociale huur heb je gewoon een hele lange inschrijftijd nodig, of heel veel geluk met loten. ik heb dat een keer gehad, maar dan snap je ook wel waarom die woning verloot word, als je een beetje inschrijftijd hebt wil je die meestal niet kwijt voor zo'n krot.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:36

Eerst 6 jaar ingeschreven gestaan voor mijn eerste huis en toen nog eens 6 jaar ingeschreven gestaan voor mijn tweede huis.
Bij mijn tweede woning kreeg ik eerst een test om te kijken wat voor huurder ik was, een zogenoemde kleurtjestest.
En nu sta ik weer ingeschreven voor het geval dat.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:38

Mijn eerste huis ging op loting en hadden we na 3 maanden een huis (samenwonen).
Die relatie ging uit, hij bleef in dat huis en ik schreef mij weer in. De 2de loting na inschrijven had ik een prachtig huis. (Zoveel geluk daarmee)
Daarna met mijn ex een huis gekocht, we gingen scheiden en hij kon mij uitkopen. Na mijn urgentie aanvraag, toen die eenmaal was goedgekeurd, had ik binnen een maand een huis. (Daar woon ik nu nog)
Ondertussen sta ik alweer 3 jaar ingeschreven, en heb ik nog 3 bonus jaren voor alleen mijn dorp omdat ze van het loting systeem zijn afgestapt. Maar ik kom nog nergens in de buurt van een woning. Hoe graag ik ook zou verhuizen naar iets met een tuin denk ik dat ik voorlopig hier nog wel een paar jaar zit.

TS: Sterkte voor je dochter, het is niet makkelijk om aan een woning te komen deze tijd.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:38

3 jaar geleden binnen 3 maanden een flat en binnen 1 week daarna er in getrokken. Ik was 10de en 9 hadden er afgezegd. Nooit begrepen waarom haha en er heerlijke tijd gehad

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:40

In NH heb ik denk ik een jaar of 8 op de lijst gestaan voor ik een kleine woning kreeg (40m2).
Omdat ik altijd wel richting drenthe wilde heb ik mij na mijn australie reis in 2005 ingeschreven bij een woningbouw in drenthe.
Ik ben in 2020 naar Drenthe verhuisd maar stond toen al een jaar of 2 a 3 boven aan de lijst.

Na de verhuizing heb ik mij direct weer in laten schrijven zowel in NH als in Drenthe , wat tegenwoordig Thuiskompas is en 3 provincies dekt.

Maar houd rekening met een lange wachttijd bij sociale huur. Mijn advies is ook altijd : Schrijf je in.
Wat je situatie ook is soms kan het leven een rare wending nemen.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:43

Hier uit huis gegaan op mijn 22ste!

Eerste eigen huis gevonden via funda particuliere huur in Rijswijk 2,5 jaar gewoond.

Nu sinds 2 maanden verhuisd naar Zoetermeer 1 gezinswoning via een grote woning organisatie die regelt de particuliere woningen zoekt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:52

In Drenthe kunnen wij nu met een inschrijftijd van 5 jaar een redelijk goede kans maken op een woning. Op dit moment staan we bijna altijd in de top 5. We zijn op zoek naar iets specifieks dus wij wachten nog even. Particulier is niet te betalen voor ons, net als kopen.

Als ze niet veeleisend is kan ze via woningnet misschien wel wat vinden.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 27-07-23 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:58

Ik maak met mijn 7 jaar ingeschreven geen enkele kans hier. Ik huur dus ook particulier. Nu moest ik wel echt zsm weg want ik zat bij mijn ex. Een vriendin heeft toen op FB een oproep geplaatst en zo kwam ik hier. :) Ik ben wel echt vanaf mn 18e bij verschillende sites ingeschreven en dat heb ik ook altijd laten staan. Je weet maar nooit.
Laatst bijgewerkt door nevica op 27-07-23 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:58

zonnebloem18 schreef:
In Drenthe kunnen wij nu met een inschrijftijd van 5 jaar een redelijk goede kans maken op een woning. Op dit moment staan we bijna altijd in de top 5. We zijn op zoek naar iets specifieke dus wij wachten nog even. Particulier is niet te betalen voor ons, net als kopen.

Als ze niet veeleisend is kan ze via woningnet misschien wel wat vinden.

Wat zoek je specifiek?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 19:00

Nieuwbouw in Kloosterveen. Actium is nu bijna klaar met een blok, kwestie van tijd voor het online komt. En anders wachten we op een volgende kans.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 19:09

Tja, dat wordt echt wel lastig.

Het verschilt per omgeving, maar alleen de duurdere particuliere huur gaat vrij snel en vaak moet je het toch een beetje via via horen.

Heel vroeger stond mijn man, toen vriend al ingeschreven vanaf zijn 18e. Toen hij 23 was kreeg hij een woning aangeboden en zijn we daar gaan samenwonen.
Daarvoor en daarna een tijd bij mijn ouders en broer gewoond.

Ik stond nog wel ingeschreven, dus kon later een woning krijgen. Dit was in Almere, begin jaren '90. Wachttijd was 2-5jr zo een beetje. Nu 2-3x zo lang.

Wij hebben sindsdien altijd gekocht, maar ook dan mochten we niet altijd overal alles kopen van buitenaf.

Jaren terug kort nog gehuurd in Drenthe om de omgeving te leren kennen en naar koophuizen te kijken. Wachttijd was enkele maanden. Zowel sociale sector als vrije sector toen. Nu is dat ook al echt langer.

Inmiddels weer 2 koophuizen verder, maar ik heb me wel ingeschreven hier in de omgeving als woningzoekende. Je weet gewoon nooit wat er kan gebeuren. Maar waar de wachttijd enkele maanden was, zie ik nu ook dat mensen met een lange wachttijd aan de beurt zijn, dus enkele jaren.

Onze zoon heeft via via 3e particuliere woning. Hij heeft altijd met iemand samen gehuurd, want het is best pittig alleen en zo jong.
Nu woont hij samen en heeft een leuke woning, maar wel klein. Ook daar wil de verhuurder geen dieren. Daarom kijken ze wel verder naar iets groter en waar wel dieren mogen.
En of dat wel of niet mag, ik heb het vaker gelezen in huurovereenkomsten, ook van een woningbouw vereniging of makelaar en daar wil je gewoon echt geen gedoe over.

Bij duurder/particulier redt je het bijna niet alleen. Zeker als je niet kan kopen, zijn die huren ook geen optie.
Regio vergroten, kleiner huren of met iemand samen, anders is het gewoon echt waardeloos de laatste jaren. En ze is ook bij lange na niet de enige.

Ze kan eventueel naar anti kraak kijken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 19:58

Vrijwel niet hoeven wachten. Eerste appartement was particulier (van een pensioenfonds), maar wel onder sociale huur qua prijs. Die had ik vrij snel nadat ik ging kijken. Tweede huis ook meteen, die was van de woningbouwvereniging maar wel vrije sector. Ik geloof dat ik bij beide 3,5x de huur moest verdienen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:17

Bellatrix schreef:
Je moet je ook zo snel mogelijk inschrijven als je 18 bent. Kost je maar een tientje per jaar ongeveer om ingeschreven te blijven staan. Zo bouw je tijd op. Ook als je samenwoont zou ik ingeschreven blijven staan, juist voor deze situaties. Ik heb mij op mijn 18e ingeschreven. In Leusden. Toen ik 23 was en mijn ouderlijk huis werd verkocht moest ik tijdelijk particulier huren omdat ik nog niets via de woningstichting had. Na 2 maanden kreeg ik een één kamer woning.

Toen ik daar 2 jaar zat heb ik mij opnieuw ingeschreven want ik wilde toch wel groter. 3 jaar later kreeg ik een woning in Achterveld (gemeente Leusden) met 1 slaapkamer en een achtertuin. In 2015 heb ik mij opnieuw ingeschreven in Leusden. Ik had geen haast maar wilde toch wel graag wat meer ruimte. En ik heb al jaren last van mijn bovenbuurvrouw.

En afgelopen mei een nieuwbouwwoning toegewezen gekregen en daar ben ik nu in aan het klussen. 2 slaapkamers en een zolder erbij. Een voortuin. Wel dubbel zoveel huur maar dat is het waard. Als ik binnen een jaar weer inschrijf behoud ik 75% van mijn inschrijftijd. Dat ga ik dus weer doen. Je weet maar nooit wat de toekomst brengt.

Mee eens, ik heb mijn inschrijving net ook weer verlengd. Je weet nooit wat het leven brengt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:27

Bellatrix schreef:
Je moet je ook zo snel mogelijk inschrijven als je 18 bent. Kost je maar een tientje per jaar ongeveer om ingeschreven te blijven staan. Zo bouw je tijd op. Ook als je samenwoont zou ik ingeschreven blijven staan, juist voor deze situaties.

Precies! Ik sta ook ingeschreven ook al zit ik in een stabiele relatie en hebben we een mooi koophuis. Je weet maar nooit. Ik moet het jaarlijks verlengen, maar hier is dat kosteloos.
Mijn schoonzusje dacht ook goed te zitten tot hij er een punt achter zette. Door haar doorlopende inschrijving had ze zoveel wachttijd opgebouwd dat ze zowat bovenaan de lijst stond en vrij snel een nieuwe woning had. Haar ex moest duur particulier gaan huren.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:37

wij zijn recent uit elkaar gegaan en ik stond ruim 8 jaar in geschreven als woningzoekende, had nu binnen 3 maanden een woning. De vader van mijn zoontje heeft 7.5 jaar en eindig nog rond de 30ste plaats..
Voor de mensen die nu inschrijven is het voor deze regio nu +10 jaar inschrijfjaren voor je aan een woning komt.
Ze kan waarschijnlijk beter in de particuliere sector kijken.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:50

Ik woonde met mijn vriend in Engeland, 2 en een half jaar geleden de knoop definitief doorgehakt dat ik terug wilde naar NL en dat we rond mij verjaardag (19 juli) terug in NL zouden zijn.
Familie en vrienden verklaarde me voor gek... Ze wilde me graag terug, maar vind maar eens een huis..
Ik had me al ingesteld op een flatje 3 hoog achter in n slechte wijk..

Tot mijn zus op de app NextDoor een advertentie zag van een gezin die mensen zocht op hun particuliere huurhuis over te nemen (dit was eind mei/begin juni 2021).
Wij contact gezocht, mijn zus heeft het huis bezichtigd met ons aan een videocall.

Wij waren de 2e gegadigden. 1e kreeg de financiering niet rond.
Wij hadden nog geen baan.. Wel gesolliciteerd en beide net optijd een intentieverklaring ontvangen waar de verhuur makelaar mee akkoord ging! Per 1 augustus 2021 was het huis voor ons.

Dus in plaats van 3 hoog achter in een rot buurt, hebben wij via de app Nextdoor een heerlijke gezinswoning met 5 slaapkamers op een toplocatie in het dorp waar ik ben geboren en getogen!
Soms moet je geluk hebben!

Dus mocht nextdoor actief zijn in de buurt waar je een huis zoekt, kan ik die zeker aanraden!!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:56

Via vrije sector. We verdienden te veel voor sociale huur en 7 jaar geleden stonden huurwoningen gewoon nog maanden leeg. Dus wij hadden een paar bezichtigingen en kwamen toen bij ons huidige huis en konden na de bezichtiging bij de makelaar al documenten invullen en toen werd alles geregeld. Maar om nu aan een woning te komen.. We staan vanaf ons 18e allebei ingeschreven mochten we ooit uit elkaar gaan en woning nodig hebben. Echter hebben we nu samen een huis gekocht. Onze woning komt vrij dus maar zal verkocht worden ivm groot onderhoud wat er aan zit te komen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 21:10

Ik zie op fb ook veel mensen die bijv een appartement delen met één persoon (bijv 2 werkende vrouwen) of werkende mensen die op kamers wonen. Dat is ook nog een goede optie als je niet lang staat ingeschreven en niet de hoofdprijs wilt betalen. Hangt er natuurlijk wel vanaf of daar een hond mag wonen.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 21:15

Ik had mijne na 9 jaar, maar dat is heel erg afhankelijk van je regio. Het kan dus de moeite waard zijn om te te doen met de tips uit dit topic, of dat ze overweegt om toch even terug naar mama te gaan. ;)

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 21:41

Fearn schreef:
Ik zie op fb ook veel mensen die bijv een appartement delen met één persoon (bijv 2 werkende vrouwen) of werkende mensen die op kamers wonen. Dat is ook nog een goede optie als je niet lang staat ingeschreven en niet de hoofdprijs wilt betalen. Hangt er natuurlijk wel vanaf of daar een hond mag wonen.

Dit heb ik ook lang gedaan. Alleen kon ik het niet opbrengen. We hadden ieder onze eigen slaapkamer. De rest was gedeeld.
Het was overigens een gewoon appartement. Iedereen werkte, dus ook geen gedoe met feestjes of overlast.