Wat voor bijbaan voor jongere met autisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 19:49

juval schreef:
als je het zo fijn vind in het restaurant, zou er dan niet een baan voor je in de keuken kunnen zijn? Dan blijf je in je vertrouwde omgeving en collega's, maar hoef je geen klanten te bedienen. Ik weet niet of die mogelijkheid er is, maar je zou eens kunnen overleggen.

Heb ik over nagedacht, alleen heb ik totaal geen aanleg voor koken en het bereiden van eten etc en in mijn ervaring is de keuken juist meer stress en drukte, in de bediening moet je nog een soortvan de rust bewaren voor de klant natuurlijk maar in de keuken is het vaak een drukte van belang en geroep enzo. En hoe moeilijk ik het ook vind afscheid te nemen van mijn collegas en werkplek denk ik wel dat het het beste is aangezien we sinds een tijd een nieuwe bedrijfsleider hebben waar ik totaal niet mee op één lijn lig.

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 21:13

Kleine update, heb ontslag genomen bij het restaurant en nu dus aan het kijken voor wat anders. (Ik weet wat mensen vinden van ontslag nemen voordat je wat anders hebt gevonden, maar ik krijg nog uitbetaald van het restaurant en ook nog van mijn vakantiebaantje, heb weinig vaste lasten en geef niet veel uit dus kan best heel even zonder)

Ik neig nu toch wel het meest naar de zorg, maar ik twijfel heel erg tussen een verpleegtehuis of de thuiszorg. In een verpleegtehuis ligt het eraan welke functie ze beschikbaar hebben, schoonmaken, ontbijtjes maken, koffie schenken, lijkt me allemaal wel leuk. En in de thuiszorg zou het schoonmaken/huishouding zijn.

Denk dat n.a.v. de OP het meest logisch zou zijn dat thuiszorg beter bij mij past. Alleen denk ik wel dat ik het hebben van contact met collega's zou missen. Al zullen de meeste collega's in een verpleegtehuis niet echt van mijn leeftijd zijn en denk ook niet dat daar dingen georganiseerd worden zoals uitjes/personeelsborrel of wel?

Ik weet vooral van beide niet hoe een werkdag er precies uitziet en daarom vind ik het lastig het me in te beelden en een keuze te maken.

En nog een vraagje, voor mij niet het belangrijkste maar ben wel benieuwd, zit er veel verschil in loon? Of is het minimum voor beide hetzelfde

Polarize

Re: Wat voor bijbaan voor jongere met autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 21:30

Ik heb zelf niet in een verpleeghuis gewerkt, maar een vriendin van mij wel, en er werken toch wel vaak studenten hoor! Dus het zal toch wel meer rond jouw leeftijd zitten dan je denkt, volgens mij had die vriendin altijd een redelijke variatie in leeftijden van collega's.

Denk dat verpleeghuis fijner kan zijn als in dat je altijd op dezelfde plek bent, dus toch wat een meer regelmaat. Ik heb zelf enorm moeite met op meerdere verschillende plekken werken (diagnose autisme), maar dat is natuurlijk per persoon ook verschillend

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 21:52

Als je in de zorg wilt werken zul je wel veel contact momenten hebben, misschien iets om over na te denken. Ik heb zelf ook autisme en zou helemaal kapot zijn na een hele dag socializen met mensen. Bijbaantjes die mij vroeger wel bevielen waren post bezorgen en werken in een zonnestudio. Vooral postbezorgen is prikkelarm. In de zonnestudio vond ik het fijn dat de gesprekken vrij kort waren en dat het er niet druk was (en de sfeer is beter omdat mensen vaak relaxed zijn). Veel succes met zoeken naar een geschikte bijbaan!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:50

misschien kan je bij beide opties vragen of je een dagje mee mag lopen, zodat je de dagindeling alvast kan meemaken. Ik denk dat dit vaak wel kan.

succes met het vinden van een nieuwe baan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:56

juval schreef:
misschien kan je bij beide opties vragen of je een dagje mee mag lopen, zodat je de dagindeling alvast kan meemaken. Ik denk dat dit vaak wel kan.

succes met het vinden van een nieuwe baan.

Dit wou ik ook voorstellen, ga er eens langs of waag er een telefoontje aan en vraag:
* hebben ze bijbaantjes
* wat verwachten ze van jou
* mag je een dagje mee lopen om te kijken of het wat is van beide kanten

Dan kan je een veel beter beeld vormen, dan dat je het alleen op papier vergelijkt.

Zou een baantje bij bv de bakker niet leuker voor je zijn? En dan 1 zonder lunch room ;-)
Als je in de zorg niet vinden kan wat je zoekt, zou ik daar eens naar kijken, plaatselijke bakker/slager/drogist.

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 16:14

Polarize schreef:
Ik heb zelf niet in een verpleeghuis gewerkt, maar een vriendin van mij wel, en er werken toch wel vaak studenten hoor! Dus het zal toch wel meer rond jouw leeftijd zitten dan je denkt, volgens mij had die vriendin altijd een redelijke variatie in leeftijden van collega's.

Denk dat verpleeghuis fijner kan zijn als in dat je altijd op dezelfde plek bent, dus toch wat een meer regelmaat. Ik heb zelf enorm moeite met op meerdere verschillende plekken werken (diagnose autisme), maar dat is natuurlijk per persoon ook verschillend

Dat is wel een goeie ja, ik dacht dat misschien thuiszorg fijner zou zijn omdat dat een rustigere sfeer is met meer 1 op 1 contact maar in een verpleegtehuis heb je natuurlijk wel meer regelmaat en begeleiding

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:26

Ik zou ook een verpleeghuis aanraden. Als je in de thuiszorg een wat lastiger patiënt treft sta je er alleen voor, en zeker als je door je sociale reserves heen bent kan dat dan voor beide partijen heel frustrerend zijn want er is letterlijk niemand anders. In een verpleeghuis kun je altijd overleggen met anderen en iemand in laten springen als het jou echt ff niet meer lukt.

Ik vond de tip van de bakker ook heel goed, daar heb ik ook anderhalf jaar met veel plezier gewerkt! Alleen de zaterdagochtend drukte vond ik stom, maar ja die heb je overal wel.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:33

Ik ben zelf niet autistisch, maar wel vrij gevoelig voor prikkels en op jouw leeftijd deed ik de volgende baantjes die ik zelf als heel rustig en ordelijk heb ervaren:
In de bibliotheek, mijn taak was het terug zetten van de boeken. Ik liep dan met een karretje van magazijn en dan vervolgens de bieb door. Af en toe werd ik aangesproken met de vraag waar een genre/auteur/boek ligt. Als ik het wist dan gaf ik antwoord, maar het was niet mijn taak om de weg te wijzen, dus ik verwees ook vaak door naar andere medewerkers of de computers waar boeken gevonden konden worden.
Verder heb ik een aantal jaar als thuiszorg hulp gewerkt, dan werkte ik voor mensen met een PGB. Op onder andere de nationale hulpgids kan je hier oproepen voor vinden. Ik had één vast adres waar ik schoonmaakte bij een gezin. Soms is het uitgebreider qua zorgtaken, zoals boodschappen doen of begeleiden, maar je kan goed uit de advertenties halen wat er van je verwacht werd. Ik kon gewoon mijn gang gaan met een muziekje op. Soms maakte ik een praatje met de man of vrouw en dronk ik wat thee, maar dat was het wel qua interactie. :)

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 14:29

Suliko schreef:
Ik ben zelf niet autistisch, maar wel vrij gevoelig voor prikkels en op jouw leeftijd deed ik de volgende baantjes die ik zelf als heel rustig en ordelijk heb ervaren:
In de bibliotheek, mijn taak was het terug zetten van de boeken. Ik liep dan met een karretje van magazijn en dan vervolgens de bieb door. Af en toe werd ik aangesproken met de vraag waar een genre/auteur/boek ligt. Als ik het wist dan gaf ik antwoord, maar het was niet mijn taak om de weg te wijzen, dus ik verwees ook vaak door naar andere medewerkers of de computers waar boeken gevonden konden worden.
Verder heb ik een aantal jaar als thuiszorg hulp gewerkt, dan werkte ik voor mensen met een PGB. Op onder andere de nationale hulpgids kan je hier oproepen voor vinden. Ik had één vast adres waar ik schoonmaakte bij een gezin. Soms is het uitgebreider qua zorgtaken, zoals boodschappen doen of begeleiden, maar je kan goed uit de advertenties halen wat er van je verwacht werd. Ik kon gewoon mijn gang gaan met een muziekje op. Soms maakte ik een praatje met de man of vrouw en dronk ik wat thee, maar dat was het wel qua interactie. :)

Bibliotheek lijkt me ook wel wat idd! Alleen ik heb even op de site van de bieb hier gekeken, en daar staat dat je 1 a 2 uur per dag aan de slag kan voor minimumloon. Nou is het uurloon voor mij niet de belangrijkste factor hoor maar op mijn leeftijd is het minimumloon geloof ik rond de 5 euro en als je dan ook nauwelijks uren kan maken tikt dat niet echt aan

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 14:33

Ik ben nu bezig met een sollicitatiemail, maar ik vind het zo lastig wat ik er in zet over mijzelf. Sowieso houd ik niet zo van hoge praat over jezelf al is dat juist wel een beetje het ding bij sollicitatiemails, maar ik weet ook gewoon niet wat ik over mezelf kan zeggen waar ik goed in ben. Het is niet dat ik bijvoorbeeld compleet niet sociaal en gedreven ben, maar dat zijn ook zeker geen eigenschappen waar ik in uitblink denk ik. En flexibel al helemaal niet, want ik kan niet heel goed tegen verandering.
En tuurlijk zijn er wel dingen waar ik goed in ben, maar die zijn denk ik niet echt relevant voor zo’n baantje. Als ik mezelf moet omschrijven kom ik namelijk meer op dingen zoals creatief, bescheiden, rustig, etc.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:09

Qua baan zou ik gewoon proberen wat er beschikbaar is. Het is "maar" een bijbaan. Je bent er niet afhankelijk van om je huur te betalen bij wijze van en je bent nog zo jong! Je hebt nu een tijd in de horeca gewerkt en je komt erachter dat dat niet helemaal past. Dat is toch helemaal niet erg. Je hebt er wel een hoop van geleerd en misschien ook wel dingen over jezelf geleerd. Soms moet je iets uitproberen om te kijken of het bij je past of totaal niet. Als je moet kiezen tussen de thuiszorg of een verpleeghuis kunnen beide leuk en passend zijn. Ook als je autisme hebt. Je hebt het ook lang volgehouden in het restaurant ten slotte. En ik vond de horeca veel drukker dan in de zorg werken.

Qua brief zou ik ook niet al te moeilijk denken. Je bent nog jong, dus je kunt ook niet verwachten dat je al heel veel ervaring hebt. Er is vaak een tekort aan mensen, dus dat is ook al een voordeel.
Je kunt bijv schrijven waarom jij denkt dat de baan bij je past. Dan zou ik meer op motivatie inzetten dan op kwaliteiten. En misschien ben je behalve bescheiden en rustig, ook wel netjes en gestructureerd en houd je ervan om een praatje te maken met mensen of een spelletje met ze te doen. En je hebt in de horeca gewerkt, dus je bent dan toch ook het type wat de handen uit de mouwen steekt en van aanpakken weet. Misschien heb je bijv ervaring met je oma/opa? En kun je daar iets over schrijven of over de redenen waarom het je leuk lijkt. Volgens mij moet het dan helemaal goed komen!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:21

Er zijn zat plekken waar mensen met autisme prima uit de verf komen. Bijvoorbeeld medicijnen bezorgen bij een apotheek dat is wel onder de mensen maar niet constant. Maar het is ook werk wat precies volgens protocol gedaan moet worden. Wat dus goed past bij mensen met autisme. Net als het inscannen van dossiers in de zorg. Super belangrijk dat het op de juiste manier gebeurd. Autisme is geen handicap het is een kwaliteit die op de juiste plek heel waardevol kan zijn.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:24

Ik zal nu mogelijk een azijnzeiker zijn, maar bovenstaand bericht is niet heel behulpzaam in het includeren van mensen met autisme. Er zijn namelijk ook legio mensen met autisme die helemáál niet gestructureerd kunnen werken of heel veel afwisseling in hun werk nodig hebben (c'est moi). We zijn afhankelijk van de plek waar we zijn meer of minder 'waardevol', net als ieder ander persoon op de wereld, en waar iedereen het beste tot z'n recht komt verschilt écht per persoon.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:32

Ik werk parttime in de huishouding als schoonmaakster. Wel particulier dat betekend dus ook administratie.
En vind dat erg fijn naast mijn andere werk dus in de thuiszorg zal dan ook wel fijn zijn.
Als ik kom zijn de mensen meestal weg. Kan dus echt mijn gang gaan uiteraard moet het wel schoon worden maar heb mijn eigen manier en systeem en dat werkt heeel relaxed.
En dus weinig prikkels. Nou had ik nooit zoveel last van prikkels ook niet in het restaurant waar ik 10 jaar heb gewerkt dus verwachte dat ik het schoonmaken snel zat zou zijn. Maar niks is minder waar.
Ik kan je dat dus aanraden als je rust wilt houden in je hoofd. Maar je moet wel zelfstandig kunnen werken en het werk kan zwaar zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:33

@VV
Precies.
Hier 3 autisten in huis en alle drie met verschillende kwaliteiten en problemen waar zij tegenaanlopen.

TS:
Kijk of je via je gemeente een arbeidscoach kan krijgen.
Zij kunnen helpen met het vinden van werkgevers. Je krijgt dan normaal betaald maar de werkgever kan (tijdelijk) een korting krijgen zodat ze meer tijd hebben om je te begeleiden.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:41

VuurVleugels schreef:
Ik zal nu mogelijk een azijnzeiker zijn, maar bovenstaand bericht is niet heel behulpzaam in het includeren van mensen met autisme. Er zijn namelijk ook legio mensen met autisme die helemáál niet gestructureerd kunnen werken of heel veel afwisseling in hun werk nodig hebben (c'est moi). We zijn afhankelijk van de plek waar we zijn meer of minder 'waardevol', net als ieder ander persoon op de wereld, en waar iedereen het beste tot z'n recht komt verschilt écht per persoon.

Ik als autist sluit me bij deze reactie aan. Ik snap dat het onwetendheid is maar het is echt heel erg mensen over een kam scheren. Ik zou volgens de klassieke theorieën ook helemaal geen plek kunnen/moeten hebben in het HRM werkveld, maar ik zit er toch maar mooi in.

Er zijn zo veel verschillende varianten autisme en zelfs binnen die varianten is het maatwerk en verschillen de behoeften per persoon en zijn er zelfs verschillen tussen de geslachten hoe het zich manifesteert en uit. Wat dat betreft kunnen mensen met autisme ook een contradictie op zichzelf zijn - ik wordt namelijk ongelooflijk moe van interactie met mensen, maar ik krijg er ook energie en motivatie van en het is echt mijn passie. :')

En inderdaad het 'prima uit de verf komen' stuit mij ook tegen de borst. Dat indiceert alleen nog maar meer hoe mensen met autisme/neurodiverse mensen zich moeten aanpassen aan een wereld die gebouwd is op neurotypische personen. Geheel onterecht, want ook en misschien wel juist neurodiverse mensen bezitten talenten, krachten en vaardigheden die ongelooflijk waardevol kunnen zijn in elke organisatie. Het is een ingewikkelde discussie over diversiteit, inclusie, acceptatie en daar bovenuit stijgend uiteindelijk (hopelijk) naadloze integratie in de maatschappij van neurodiverse mensen. Er zijn meer dan genoeg neurodiverse mensen die met minimale aanpassingen al een heel stuk vooruit komen, en dat hoeft echt niet alleen maar extreem gestructureerd of geroutiniseerd werk te zijn.

Maar goed, ik wil verder dit topic niet kapen ofzo :')

TS, ik wens je veel succes met het vinden van een baantje en ik sluit me aan bij anderen die zeggen dat je er niet te veel druk op moet leggen voor jezelf! Vind vooral nu iets wat goed bij jou als persoon past, je hebt nog zo veel tijd om goed geld te verdienen later. Zou nu vooral de tijd nemen om te kijken wat je prettig vind aan een baantje en aan een werkgever :j ontzettend waardevol om dat mee te kunnen nemen naar je volwassen werkleven.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:52

Thuiszorg huishoudelijke hulp zou ik dan juist weer heel lastig vinden. Iedereen heeft zijn kastjes anders ingedeeld, overal andere spullen en schoonmaakmiddelen en wensen verschillen ook van huishouden tot huishouden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:53

Het spijt me dat het op jullie niet overkomt zoals het is bedoelt. Maar vergeet niet dat het voor iedereen belangrijk is om op de juiste werkplek te zitten om goed uit de verf te komen. Daar hoef je geen autisme voor te hebben.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:55

Bijles geven misschien? Gezien je post denk ik dat je dat iig tot op zekere hoogte wel moet kunnen :)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:00

Jennyj01 schreef:
Het spijt me dat het op jullie niet overkomt zoals het is bedoelt. Maar vergeet niet dat het voor iedereen belangrijk is om op de juiste werkplek te zitten om goed uit de verf te komen. Daar hoef je geen autisme voor te hebben.

Absoluut! Maar op het moment dat je specifiek zegt "waar mensen met autisme prima uit de verf komen" dan impliceer je dat het wel daarover gaat. Natuurlijk moet iedereen op de juiste werkplek zitten om goed uit de verf te komen, maar dat is voor ieder persoon anders. Dat geldt net zo goed voor mensen met autisme als voor mensen die dat niet hebben. Maar doordat je in je post stereotype aannames schrijft over mensen met autisme maakt dat dingen los. Even goede vrienden natuurlijk en ik zie het echt als een kans om mensen uitleg te geven erover. Ik merk namelijk nog vaak dat er "common misconceptions" over zijn.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:04

Jennyj01 schreef:

Maar dat is precies mijn (ons) punt. Wat je zegt geldt voor iederéén. Autisten als aparte categorie benoemen maakt ons juist een aparte groep terwijl voor ons net zo goed geldt wat voor de rest van de wereld geldt, en ons apart benoemen maakt ons juist actief een apart staand groepje wat zorgt voor marginalisatie. Hoe meer iets een 'ding' is, hoe moeilijker het wordt. En mensen met autisme dan in het hoekje van 'gestructureerd werk' plaatsen maakt trouwens ineens wel weer een actief onderscheid.

Daarnaast, misschien sta ik hier alleen in hoor, ben ik inmiddels behoorlijk allergisch voor uitspraken in de trant van "ja maar je autisme kan óók heel waardevol zijn hoor, jij mag er ook bij!". Het voelt voor mij als een ietwat kleinerend klopje op mijn hoofd, het is namelijk aan niemand anders (behalve misschien de Nederlandse wet) om te bepalen waar ik wel en niet 'bij mag'.

Ik probeer je hoofd er niet af te bijten, zo bedoel ik het echt niet, maar ik probeer uit te leggen hoe marginalisatie ons als groep niet verder gaat helpen.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:33

Ik denk dat als jij zoekt naar een omgeving waarbij je niet te sociaal hoeft te doen, maar wel collega's hebt, er zat mogelijkheden zijn.
Zelf heb ik jarenlang in de keuken van het ziekenhuis gewerkt, als bijbaan. Dan betekende om het weekend zowel zaterdag als zondag van half 9 tot 5. Dus structuur, goed salaris voor een bijbaan i.v.m. de onregelmatigheidstoeslag van de zorg-cao, en vaste collega's.
Maar je zou ook aan productiewerkzaamheden kunnen denken zoals bij een webshop (misschien zitten die wel bij een industrieterrein bij jou in de buurt). Dan heb je ook niet met klanten te maken maar wel met vaste collega's.
Schoonmaak van kantoren is misschien ook een optie omdat je dan ook niet echt met klanten te maken hebt, en wel vaste werktijden.
Ik zou ook gewoon eens vragen aan klasgenoten en vrienden waar zij werken. Misschien kunnen ze je ook helpen om daar eens te kijken als het je wat lijkt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:42

VuurVleugels schreef:

Net zo goed als er mensen zonder autisme zijn die ook niet goed gedijen in een drukke omgeving of een omgeving met veel mensen.

Meer ontopic: ik heb lang een bijbaan in een dierenhotel gehad en dat was echt fantastisch. Minimumloon, maar dat waren toen veel bijbaantjes.

Edit: en TS maakt natuurlijk zelf al een bepaald onderscheid door het autisme te benoemen als lastige factor.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:11

Bij schoonmaakwerk in een verzorgingstehuis valt het contact wel mee hoor is mijn ervaring. Heb ik jaren gedaan en je bent vaak genoeg gewoon in je eentje bezig. Ik krijg niet de indruk van je dat je moeite hebt met contacten, voornamelijk met hectiek maar daar zal je in de schoonmaak weinig last van hebben.