Zeg je er iets van als je iemand ziet stelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:41

Ik heb laatst tot 2x toe gehad dat iemand bij de zelfscan poort wat staat te twijfelen en vervolgens achter mij aan naar buiten liep zonder de bon te scannen. Daar werd ik wel ongemakkelijk van.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:46

Ligt heel erg aan de situatie maar ik kan me niet snel voorstellen dat ik er in een supermarkt iets van zou zeggen als ik het zou zien. Als ik op m’n werk of in een klein eenmanszaakje ofzo iets zie gebeuren wel. In de supermarkt zoeken ze het maar uit hoor, ga ook niks bij het personeel melden en al helemaal geen klappen of een steekpartij riskeren omdat ik perse de moraalridder uit wil hangen. Zoek het lekker uit :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:59

Travel_me schreef:
BaileyMix schreef:
Bij eten niet. Mensen stelen niet voor de lol een netje mandarijnen, of een brood o.i.d.

Bij luxeproducten wel.

Vind ik ook wel een ander verhaal. Bij ons stelen ze alleen de dure merkkleding... Uh je kunt ook een goedkoop setje stelen :( Plus vaak paar dezelfde schoenen.

Dat kan ook allerlei redenen hebben (bijv verslaving, en geld moeten maken om te kunnen scoren) dus ik vind het eigenlijk best apart om een soort selectie te maken tussen acceptabele en niet acceptabele diefstal.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:01

Mars schreef:
Bvb in een supermarkt?

Bij onze AH staat altijd een bak naast de poortjes met druiven, netten mandarijnen en zulke dingen. Ik zie een jongeman er langs lopen, een grijp doen in die bak en zo richting uitgang beginnen te hollen. Ik merk heel droog op dat het de bedoeling is om af te rekenen en toen was het 'bemoei je met je eigen k*nkerleven'.
Toen maar even naar de servicebalie gelopen om het te melden. Medewerksters vonden het heel wat dat ik nog iets had gezegd tegen de persoon. De meeste mensen staan erbij en kijken ernaar uit angst voor agressie of scheldpartijen. Vond ik best wel stuitend... als ik zoiets zie gebeuren kan ik mijn grote mond niet dicht houden :o

Zeggen jullie er iets van als je een diefstal/ander illegaal gedrag ziet?

Nee, ik zie het nooit (zit altijd in m'n eigen wereld in de supermarkt) maar ik zou er niks van zeggen.

Het interesseert me niet.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:07

Ik denk een minuutje later 'wat gebeurde daar?!' :+

Heb wel eens een fietsendief aangesproken 'fiets aan het maken met dat gereedschap?'. Die zat met kettingsloten te rommelen, en vond het niet al te leuk dat ik hem gezien had :D

Anoniem

Re: Zeg je er iets van als je iemand ziet stelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:14

Gezien zoals de samenleving nu op elkaar reageert, zou ik als winkelhouder mijn producten ook wat meer diefstal-vrij stallen..

Mijns inziens kan je dit niet meer van de gewone burger verwachten dat er integer op wordt gereageerd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:20

Precies het probleem van onze maatschappij.
Op internet is iedereen de held en durft alles te zeggen, maar in het echt is men bang. :D
(Niet dat daar geen reden voor is, maar ergens is het wel grappig)

Ik zeg er wat van als ik inschat dat het redelijk veilig kan.
Anders waarschuw ik het personeel.
We moeten nu eenmaal allemaal betalen voor onze spullen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:21

Buiten dat ik het nog nooit heb zien gebeuren (mijn tijd als caissière uitgezonderd, toen confronteerde ik mensen wel maar dat is 15 jaar geleden én was een dorp); nee ik zou mijn mond houden. Ik heb voor minder al eens de vuist van een volslagen onbekende tussen mijn ogen gehad en ik riskeer het niet meer. Ik durf niet meer.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:27

Ik ben filiaalmanager bij Zeeman, dus ik zeg er zeker wat van als ik mensen zie stelen.. :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:46

Die fiets doet me denken aan het moment waarop mijn vriend op het perron stond te wachten tot ik aan kwam (trein later) en hij zag dat er een paar vreemde vogels in de fietsenstalling rondliepen. Even later liepen ze met een fiets opgetild weg. Hij dacht dat ze een lekke band hadden ofzo. Kom ik aan.. fiets weg. Bleken ze mijn fiets ongeveer onder zijn neus vandaan gejat te hebben. Zelfs als je het ziet gebeuren zie je het dus nog steeds niet altijd. 8)7

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:02

Laatst zag ik dat de Action in Sneek zelfscankassa's heeft. Mijn eerste gedachte: dit heeft Nederland nodig.
Maar mijn tweede gedachte was: dit is toch vragen om problemen :=

Eigenlijk heb ik nog nooit iemand iets zien stelen. En woon ook niet meer in een omgeving waar mensen dat gauw doen, het is denk ik toch meer iets voor in de stad denk ik dan. Niet in een dorp waar iedereen elkaar kent. En eigenlijk weet ik niet wat ik zou doen als ik iemand iets zou zien gappen.

Heb wel een keer gehad dat ik in de appie een mandje pakte waar dan een portemonnee in bleek te liggen. Die heb ik naar de servicebalie gebracht. Want ja, wat zou je er anders mee moeten? :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:06

Hier zijn de zelfscankassas bij action alweer weggehaald omdat er teveel werd gestolen. Terwijl ik altijd een controle had dus ik zou het nooit durven :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:06

Verbazing alom :j

:P

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:30

Hell no. Voor je t weet heb je een mes tussen je ribben..
Vroegah, had ik ze zelf in de kraag gegrepen. Maar tegenwoordig vertrouw ik niemand.
En die druiven of wat dan ook is me het echt niet waard.
Ik zou hooguit gauw mn telefoon pakken en foto/video maken en direct melden. En aandringen dat foto van videobeelden in de winkel komt te hangen. Doet intratuin ook:)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:17

Ik ben een tijdje terug een kassière op de hoogte gesteld dat iemand spullen in haar broek/shirt aan het stoppen was bij de Action.

Diegene was ook een slechte dief, want de halve winkel had het al gezien _O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:22

Ik heb altijd mijn mobiel in de hand, gewoonte, handig om de aanbiedingen te zoeken maar ook dit soort gasten op beeld te zetten. Al twee keer gedaan en foto’s doorgespeeld .

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:22

Ik werk zelf in een winkel en hoe lief het ook bedoeld is dat mensen het melden is het vaak toch al te laat. Ik zeg zelf daarom altijd iets tegen die persoon op dat moment. Zag een keer een man boontjes wegen, sticker er op plakken en vervolgens terug lopen en er nog een hand bij gooien en vervolgens weglopen. Ik heb toen wel gezegd ‘ga je nog even opnieuw wegen? De Jumbo heeft ook gewoon betaald voor deze boontjes’.
Als ik een dief zie dan loop ik vast richting de uitgang (bij een kleinere winkel dan een supermarkt) en terwijl ik daar heen loop zeg ik tegen een medewerker, diegene is denk ik aan het stelen ik loop wel even richting de uitgang dan kun jij het beter bekijken. En bij de uitgang zou ik als klant zijnde zeggen ‘volgens mij ben je vergeten af te rekenen’.

Ik heb ooit klanten gehad die ook naar de uitgang liepen en de hele tas van die dief aftrokken en daardoor hadden wij voor meer dan 1000,- spullen terug. Mega dankbaar!!
Camera beelden terug kijken duurt te lang op zo een moment en winkelpersoneel kan iemand niet zomaar beschuldigen. Als klant zijnde kun je gerust zeggen ‘ga je dat nog afrekenen wat je net in je tas hebt gedaan?’ En dan kan een winkelmedewerker veel makkelijker een tascontrole uitvoeren.
Het aangeven bij winkelpersoneel terwijl die betreffende dief al onderweg is naar buiten of al buiten is, is lief bedoeld maar kunnen we niet meer mee doen dan beelden terug kijken. Vaak zijn het mensen die op route aan het stelen zijn dus ook niet meer snel terug komen.

Stukje eigen veiligheid is van groot belang natuurlijk. Daarom is op gepaste afstand een opmerking maken verstandiger dan iemand tegen houden oid.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:38

Bovenstaande bericht kan ik me iets bij voorstellen, maar ik zou zelf nooit iemand direct aanspreken. Ik word liever niet in elkaar geslagen of ergens opgewacht. Uiteindelijk neem ik ook aan dat een winkel verzekerd is en zelf voorzorgsmaatregelen neemt. Dit is natuurlijk een risico wat een winkel incalculeert imo.

In mijn geval stond diegene nog wel lang en breed te 'shoppen', anders heeft het inderdaad geen zin meer.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 23:07

Even vanuit het andere Perspectief, ik had afgelopen week bij de Ikea bijna een klein kastje gestolen voorop mijn bureau. Niet expres, had het onderop de kar liggen en bij het zelfscannen ben ik hem vergeten. }:0

bij de auto kwam ik er achter dat dit ding nog op de kar lag. Ik ben terug gelopen naar de kassa’s en heb gevraagd of ik hem nog even af mocht rekenen. Het gekke vond ik dat er iemand bij de zelfscan kassa stond toen ik af stond te rekenen, maar er werd niks van gezegd dat ik niet alles gescand had. Dat is toch het hele punt van daar staan als personeel zijnde.. :+

Toen ik kwam zeggen dat ik niet betaald had werd ik met grote ogen aangekeken. De twee dames vonden het heel bijzonder dat ik terug kwam om het alsnog te betalen. :wow:

Persoonlijk zou ik snachts niet kunnen slapen met de wetenschap dat ik gestolen zou hebben, ook al heeft de omzet van Ikea vast niet te lijden aan die €25,- :=

Zou je het wel zeggen als je denkt dat iemand per ongeluk niet heeft betaald?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 23:15

Tijdje geleden liepen er twee lieden bij de plaatselijke Kruidvat die overduidelijk niet lokaal waren, maar wel vaak bij een zeker programma op dinsdagavond verzocht worden zich te melden.
Bij het afrekenen medewerkster even gewaarschuwd. Maar ze had ze zelf ook al in de smiezen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 23:17

Sababber schreef:
Even vanuit het andere Perspectief, ik had afgelopen week bij de Ikea bijna een klein kastje gestolen voorop mijn bureau. Niet expres, had het onderop de kar liggen en bij het zelfscannen ben ik hem vergeten. }:0

bij de auto kwam ik er achter dat dit ding nog op de kar lag. Ik ben terug gelopen naar de kassa’s en heb gevraagd of ik hem nog even af mocht rekenen. Het gekke vond ik dat er iemand bij de zelfscan kassa stond toen ik af stond te rekenen, maar er werd niks van gezegd dat ik niet alles gescand had. Dat is toch het hele punt van daar staan als personeel zijnde.. :+

Toen ik kwam zeggen dat ik niet betaald had werd ik met grote ogen aangekeken. De twee dames vonden het heel bijzonder dat ik terug kwam om het alsnog te betalen. :wow:

Persoonlijk zou ik snachts niet kunnen slapen met de wetenschap dat ik gestolen zou hebben, ook al heeft de omzet van Ikea vast niet te lijden aan die €25,- :=

Heb ik ook eens gehad maar dan met een klein bakje ijs. We kwamen er achter toen we bij de kassa onze afgerekende spullen van de band haalden, de kar pakten en daar lag dat bakje dus nog in. Dus bij de servicebalie afgerekend. De medewerker vond het ook "wel héél eerlijk". Mijn ex (toen nog vriend) met wie ik daar was komt uit Slowakije, en als arbeidsmigrant wordt hij al op van alles aangekeken. Maar hierop in elk geval niet :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 23:25

Ik heb dat bij de Ikea met een heel bed gehad.

Niet eens zelfscan.
Ik had meerdere meubels en ze vergat het bed.
Ik zei direct: Volgens mij klopt het bedrag niet en ben je iets vergeten.
Mijn vader verklaarde mij voor gek op de terugweg in de auto.

Maar ik kan dat niet. Ik ben veel te eerlijk.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 23:38

daantjuhhh schreef:

Niet eens zelfscan.

Een bed zou me misschien qua prijs ook eerder opgevallen zijn. Ik had een paar kleine dingen, in totaal toch voor bijna 200 euro, wat ik al niet verwachtte aan de kassa. Dus dat ik iets vergeten was viel me nu niet echt op.

Wel bijzonder dat het personeel het daar zelf gewoon vergeet te scannen. Het is ook geen waxinelichtje die je over de kop kijkt. Of moest je hem ergens anders afhalen ofzo?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 23:41

Tig jaren terug bij de hoogvliet iemand die van alles in z'n zak leek te stoppen. Ik merkte op dat het wel de bedoeling was dat te gaan betalen. En toen was de winkel te klein. Hij ging volledig uit z'n plaat, kwam tegen me aan staan, schreeuwde, bedreigde me... hij is me de hele winkel schreeuwend gevolgd, niemand deed wat, maar kregen blikken en geluiden dat we niet zo herrie moesten maken. En bedankt medemens voor jullie bijval. Als klap op de vuurpijl bleef ook t personeel weg en kreeg ik bij de kassa nog van de bedrijfsleider de opmerking dat ik beter niets had kunnen zeggen :z
Ik durfde niet naar huis uit angst dat hij me zou volgen dus een tijd rond gefietst.

Dat was de enige keer dat ik kemand betrapte en gelijk een wijze, nare les. Maar toch denk ik dat ik m'n mond een volgende keer weer niet kan houden, en uit reflex er toch wat uitflap :o

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 23:47

Sababber schreef:
daantjuhhh schreef:

Niet eens zelfscan.

Een bed zou me misschien qua prijs ook eerder opgevallen zijn. Ik had een paar kleine dingen, in totaal toch voor bijna 200 euro, wat ik al niet verwachtte aan de kassa. Dus dat ik iets vergeten was viel me nu niet echt op.

Wel bijzonder dat het personeel het daar zelf gewoon vergeet te scannen. Het is ook geen waxinelichtje die je over de kop kijkt. Of moest je hem ergens anders afhalen ofzo?

Nee. Maar ik had natuurlijk tig dozen op die kar. En veel dingen bestonden uit meerdere dozen.

Ik was mijn logeerkamer aan het inrichten. Dus ik had een bed, bureau, 2 matrassen, bureau stoel en nog de nodige prullaria. Ze scande terwijl het op die grote kar bleef liggen.