Dilemma auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

L_iek

Re: Dilemma auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 19:14

Kia Picanto heeft mijn vriend. Hele fijne auto inderdaad. Maar niet mijn voorkeur omdat we dan twee dezelfde auto’s hebben, maar dat is misschien ook onzin om het daarvoor niet te doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:15

Ik zou zelf toch niet te mini zoeken.
Ivm veiligheid ben ik voor iets meer auto.

Dat betekent niet dat je een grote auto moet nemen.
Maar met een Ford Fiesta, Volkswagen polo enz heb je nog steeds een boodschappen wagentje/ stads autootje maar wel meer auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:16

L_iek schreef:
Kia Picanto heeft mijn vriend. Hele fijne auto inderdaad. Maar niet mijn voorkeur omdat we dan twee dezelfde auto’s hebben, maar dat is misschien ook onzin om het daarvoor niet te doen.

Nee dat zou ik ook niet willen dan.
En een maatje groter, een rio bijvoorbeeld of een Ford Fiesta?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:22

En een polo? Ja s toch wat meer auto en comfort?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:25

daantjuhhh schreef:

Maar met een Ford Fiesta, Volkswagen polo enz heb je nog steeds een boodschappen wagentje/ stads autootje maar wel meer auto.

Is dat bewezen dat een Polo het beter doet dan bijvoorbeeld een Hyundai i10 qua veiligheid? Ben ik wel nieuwsgierig naar..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:31

Voor kort woon-werk verkeer heb je in principe geen auto nodig.

Dus zijn er nog andere dingen waar je behoefte aan hebt...?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 19:34

Janneke2 schreef:
Voor kort woon-werk verkeer heb je in principe geen auto nodig.

Dus zijn er nog andere dingen waar je behoefte aan hebt...?

Klopt, heb ook al eens overwogen om voor een elektrische fiets/gewone goede fiets te gaan in plaats van een auto.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:40

Dan is deze site wel leuk: www.hetregentbijnanooit.nl

Als ie nat werd, ook van een piepkleine bui, dan was het een natte rit. Desondanks was 90% van zijn woon-werk fietsritten helemaal droog.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 20:58

Jildau schreef:
daantjuhhh schreef:

Is dat bewezen dat een Polo het beter doet dan bijvoorbeeld een Hyundai i10 qua veiligheid? Ben ik wel nieuwsgierig naar..

Nou ja, ik had mijn ongeluk zeker niet overleefd in een gebakje.

https://www.ad.nl/auto/hyundai-i10-scoo ... ~a8484a6d/

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 21:08

Wij zijn beiden erg goed uit een ongeluk op de snelweg gekomen met een picanto. Kwam met flinke vaart een ford Mondeo achterop.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 21:14

Jildau schreef:
daantjuhhh schreef:

Ik vind de i10 nog wel een 'auto', heb zelf een i20. Maar bij de C1 etc. krijg ik een botsauto gevoel.

Fiat 500 zou ik niet doen. Ik denk dat je meer betaalt omdat het een nogal hippe auto is (waardoor ik 'm zelf heel truttig vind).

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 07:27

Mijn man heeft al 8 jaar de Ford fiesta, nooit geen ellende mee, geen reparaties echt fijne auto en je heb ook wat meer auto.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 07:35

Toyota Yaris, net een slagje groter, hele fijne auto!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 07:48

Rex_Rolfo schreef:
Dan is deze site wel leuk: https://www.hetregentbijnanooit.nl

Als ie nat werd, ook van een piepkleine bui, dan was het een natte rit. Desondanks was 90% van zijn woon-werk fietsritten helemaal droog.

Ja, maar dat gedt bijvoorbeed ook voor de trein. daar klaagt men ook steen en been over maar in de tien jaar naar mijn werk treinen stond ik gemiddeld één keer per jaar soort van vast op het station.

Maar los daarvan; als je lang met je auto wil doen (wat is jouw definitie van "lange tijd"?) zou ik terughoudend zijn met die moderne, opgeblazen 2- en 3-pitters en kiezen voor een 4 cilinder motor en liefst zonder turbo.
Op zich is er niks mis met turbo's maar 95% van de gebruikers heeft geen flauw benul van hoe daarmee om te gaan en dat helpt niet voor de levensduur, zeg maar.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 07:50

Ik ben van mijn 107 (zelfde als de C1) naar een 208 gegaan. Ik zocht wel comfort vanwege lichamelijke klachten en toevallig een automaat. Maar het is geen enorm verschil maar eigenlijk ook weer wel. Zoals mn broertje zegt van koffieblik naar auto :')

Ik heb hem vrij nieuw gekocht maar degene die deels uit lease komen kan je rond de 14k kopen. Dan zit er net rond de 20.000 kms op.

Ik ben gewoon heel trots en blij met mn auto en heb echt, in mijn geval, de allerbeste keus gemaakt. Gekocht in nov 2021 met rond de 17k, en nu zit ik bijna op 50k haha. De 108, vernieuwde 107/C1, is natuurlijk ook een mooie optie als vervanger.

Afbeelding

Succes met je keus!!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 08:00

Ik ben fan van Hyundai. Jaren in de I10 gereden, in maart verkocht toen de auto 13 jaar was.

Rijd prima. Ik (lang en zit graag ver van m'n stuur) kon er goed in zitten. Een van de weinige kleine auto's waar dat kan. Met 4 volwassenen in de auto ging ook prima. Achterin is voldoende beenruimte, ook al verwacht je het niet. Nu zijn de nieuwe modelen wel iets veranderd, ook binnen dacht ik.
In die jaren geen problemen of gekke dingen gehad.

Op vakantie een kleine auto gehuurd en kreeg daat een peugot 108, dat vond in zo een nare auto.
Voelt goedkoop en als een speelgoed auto. Alles rammenelde, wat ik bij de Hyundai nooit gehad heb. En m'n knieën zaten tegen het stuur. Stuur en stoel waren niet fijn in te stellen.

Nu een I20, stuk nieuwer en luxer maar daar is de prijs ook naar. Wel ook weer echt een fijne auto, alleen de achrerbak vind ik redelijk klein. Die van de oude i10 is groter.
Denk dat een model ouder van de i20 je binnen budget kan vinden of de nieuwe i10 (wel 2de hands)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 08:16

Maar als de C1 je goed bevalt dan kan je toch voor een nieuwere gaan. Never change a winning team.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 10:19

Jennyj01 schreef:
Maar als de C1 je goed bevalt dan kan je toch voor een nieuwere gaan. Never change a winning team.

Zeker een optie maar wil mezelf niet blind staren op de C1.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:55

Suzuki Swift?

Iets groter maar superzuinig en gaan lang mee.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:02

Ik ben heel blij met mijn Toyota Yaris Hybrid, zuinig, niet te groot maar je kunt er wel met 5 personen inzitten en super onderhoudsvriendelijk. Ik heb de auto tweedehands gekocht op 130.000 km, ondertussen heeft hij 250.000 km en ik heb er nog nooit iets aan gehad behalve standaard onderhoud. De garage verwacht dat ik er nog zeker probleemloos 100,000 km bij kan rijden. Dat was wel anders bij mijn vorige auto (Renault Clio) waarbij ik met 180.000 km al maandelijks bij de garage stond.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:07

Wij zijn weer teruggekeerd naar Ciroen, een C3 deze keer.

Ik ben gek op hun afwijkende ontwerpen in interieur en exterieur.

Nu in de vakantie lange stukken gereden; heelijk comfortabel.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:13

Hoe ver moet je naar je werk? Is een Carver niks voor je? Is elektrisch, je betaald geen wegenbelasting (verzekering plus minus €50 p.m.), je kan hem makkelijk parkeren, gaat 45 km/u: https://carver.earth/
En je hebt ‘m voor 11-13K
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 25-07-23 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:15

xSCWx schreef:
Hoe ver moet je naar je werk? Is een Carver niks voor je? Is elektrisch, je betaald geen wegenbelasting (verzekering plus minus €50 p.m.), je kan hem makkelijk parkeren, gaat 45 km/u: https://carver.earth/
En je hebt ‘m voor 11-12K

Heb je hier persoonlijk ervaring mee? Mijn ouders hebben er één en ik zou hem echt nooit aan iemand aanraden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:50

Ik heb verschillende kleine auto's gehad en nu al jaren een Opel Karl en daar ben ik tot nu toe het gelukkigst mee. Rijdt zuinig, klein maar niet te klein, cruise control(gebruik ik echt overal waar ik maar een stuk rechtdoor ga), city drive waardoor je nog makkelijker kunt sturen en nog een aardige kofferbak qua ruimte.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:51

xSCWx schreef:
En je hebt ‘m voor 11-13K

Maar voor dat geld heb je ook een echte elektrische auto, tweedehands, waar je ook prima lange stukken mee kan rijden. Voor onze ZOE betalen we ook geen wegenbelasting en de verzekering is 30 euro.
Ik vind ze erg leuk, die Carvers, maar belachelijk duur voor wat je er mee kan eigenlijk :=