Vakantieaanvraag, tips gevraagd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

Re: Vakantieaanvraag, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 19:58

Hij zou morgen in gesprek gaan. Hoop zo dat hij eens een keer voor zichzelf op komt.

Heb de tips wel met hem besproken.
Ben benieuwd hoe het zal gaan...

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 20:20

Heb je de vakantie geboekt? Heel duidelijk aangeven dat je op hun verzoek de vakantie al verschoven hebt, en dat het geboekt is, inclusief het geregel mbt de kinderopvang. Een werkgever moet echt een uitermate goede reden hebben om een zomervakantie te weigeren. De reden die je noemt is gevalletje helaas, de zaak stort niet in als hij er niet is, het duurt alleen wat langer voordat het af is. Dan hadden ze het met de collega die 4,5 week heeft maar anders moeten regelen.
Volgend jaar vlot de zomervakantie vastleggen, dan is het duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:04

Hoop op een vruchtbaar gesprek!

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:12

Maar dit geldt dan voor heel het bedrijf? Iedereen dacht een verplichte vakantie op te moeten nemen met de bouwvak en mag nu dus ineens vorige week allemaal andere weken kiezen?
Want verplichte dagen opnemen voor bijv. Bouwvak moeten gewoon in je contract staan opgenomen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 21:16

Het bedrijf zou gewoon dicht zijn volgens zijn leidinggevende. En dat bleek dus niet zo te zijn. Maar omdat mijn man multi inzetbaar is werkt hij door in de bouwvak.

Geen vakantie geboekt maar ik heb wel alles geregeld al met de opvang en mijn werk.

Er vanuit gaande dat het wel goed zou komen want iedereen is tenslotte die 3 weken vrij. Tja als je dan iemand 4,5 week vrij geeft...

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:24

Ja maar het maakt wel een heel verschil als hele teams hun vakantie anders moeten indelen toch? Want dan kan je onderling ook afspreken en lijkt het me niet dat het is wie het eerst komt wie het eerst maalt..
het komt nu een beetje over alsof je man te laat is met indienen ofzo en daardoor gedupeerd is maar het zou dan toch voor alle collega’s gelden. Het bedrijf kan niet draaien als er 1 man tekort is, terwijl er voor de bouwvak dan ook een hele ploeg samengesteld moet worden?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 21:36

Het is te ingewikkeld om precies uit te leggen maar in principe kan hij het redden in de bouwvak alleen omdat er geen productie is en geen/weinig vervoer. Oftewel er is wel wat te doen maar van alles een klein beetje.

Wanneer de bouwvak voorbij is draait alles weer op volle toeren. Dus meer poppetjes nodig.

Kijk hij is coulant geweest door te zeggen ik werk de bouwvak wel en ga ik na de bouwvak wel op vakantie. Er een beetje vanuit gaande dat dit geen probleem zou zijn. Maar dat blijkt nu dus wel doordat er iemand 4.5 week heeft. En ja die vakantie al goedgekeurd.

Wij gingen eerst uit van de bouwvak, het bedrijf zou tenslotte dicht zijn. Dus niks aangevraagd gezien bouwvak dicht dan dus de vakantie zou zijn.

Het gaat me ook meer om tips hoe dit gesprek te voeren. Want ben bang dat we in praktijk geen poot hebben om op te staan.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:54

Je hoeft je overigens niet te verantwoorden, maar het maakt wel de intenties van je man duidelijk.
En ik zou het zo ook gewoon bij je leidinggevende neerleggen zoals je het hier beschrijft, als er dan voor wordt gekozen je man hierin niet te begrijpen/horen etc. Is dat echt mega jammer! Met misschien wel meer gevolgen voor kijken naar een andere baan…

Ergens is het natuurlijk wel een tikkeltje naief om te denken dat een vakantie zomaar wordt goedgekeurd. Zeker als je weet dat er een behoorlijk team nodig is om het wel draaiende te houden. De collega die 4,5 week vrij is staat er los van, wie weet hoelang die al gepland was, daar kan hij ook niets aan doen.

Eventueel om druk te zetten dan ook het aanbod van de bouwvak maar intrekken? En anders de week die niet goedgekeurd wordt aan de andere kant van de vakantie bij te plakken, zodat je misschien minimaal hoeft te verschuiven bij de opvang en je toch 3 weken vakantie houd?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:23

Jouw man staat echt heel sterk hoor, het bedrijf moet echt zeer zwaarwegende bezwaren hebben.

Als advies kan je ook meegeven dat indien je man aan het kortste eind dreigt te trekken hij kan aangeven dit met de bond op te nemen en niet akkoord te gaan.
Ik vermoed dat ze je man wel denken te kunnen overtuigen maar ze weten ook wel dat het bij de bond een stuk lastiger wordt om die het zwaarwegende belang aan te tonen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 00:13

Zijn aanname was bouwvak, maar die geldt niet. Ik krijg de indruk dat er sowieso verder geen vakantieaanvraag was ingediend nog, dus daar kan werkgever niet aan worden gehouden qua moeten uitvoeren.

Flexibiliteit die qua communicatie misschien ook verkeerde beeld heeft gegeven aan zijn werkgever? Het is iig iets tussen zijn en hem werkgever, buiten jouw invloed hoe lastig dat ook leidt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 00:24

Het feit dat er geen vakantie was ingediend, ook niet voor een dan al niet verplichte bouwvak is denk ik het probleem. Werkgever gaat er dus vanuit dat je man helemaal geen vakantie zou opnemen. Blijkt dat hij dat toch wilde en biedt aan om de bouwvak dan toch te werken maar later vrij te nemen. Ik snap dan dat het bedrijf niet zomaar een week later vrij kan geven als daar al anderen hun vakantie hebben ingediend. Later kan bij wijze van spreken ook na de zomer zijn. Met kinderen is dat niet helemaal realistisch, maar er zijn zat mensen die dat juist doen dus voor een werkgever is alles behalve een nadrukkelijke datum niet meteen duidelijk.

Ik zou het er overigens zeker niet bij laten zitten en het gesprek aangaan om te kijken wat nog haalbaar is, maar met de huidige stand van zaken zou mening werkgever niet zomaar meer last minute vrij kunnen geven als er al werkzaamheden zijn ingepland in die periode voor die persoon, dus ik denk dat het slim is om dat wel in gedachten te houden dat het wellicht dit jaar ook een beetje heel veel pech is. :(

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 02:14

Kan hij niet onderhandelen. Hij werkt die ene week die ze hem zo nodig hebben en als ruil krijgt hij er twee weken op hun kosten bij. Of 1 week en 1 week 200% uitbetaald. Verlicht toch de last he

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 08:22

Weet niet of mijn man ook daadwerkelijk uren had ingezet met de bouwvak. Ik neem aan van wel.

Of dat hij ermee gewacht heeft want hij wist dat ze de bouwvak toch niet dicht gingen.

Verder is het inderdaad een beetje naïef om te denken dat het wel goed zou komen. Maar gezien hij op een bepaalde functie zit en zijn vervanger dan weer terug is zou je toch zeggen dat het geen enkel probleem hoeft te zijn.

Ik weet wel dat bepaalde dingen niet helemaal lekker geregeld zijn vanaf onze kant.

Het gaat me dan ook om het verhaal bouwvak toch open, welwillend zijn en dan ook nog eens je vakantie niet krijgen zoals je zou wensen. Dus het kwartje valt altijd hun kant op.
Daar wil ik tips over.

Maar voor nu kunnen we er wel wat mee. Dus bedankt voor nu voor alle tips maar ook verheldering.

Ik sta er zelf wat emotioneler in ben ik bang. Komt ook doordat ik op de achtergrond ook al heel vaak toeschietelijk ben geweest. En dat nu voor 1 keer niet wil zijn zeg maar.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:46

Even heel eerlijk.. maar vorige week aangevraagd? :o Voor een zomervakantie vind ik dat een beetje laat.. Waarschijnlijk omdat hij nog niks had ingediend heeft de werkgever 4,5 week vakantie aan de ander toestemming gegeven, omdat ze jou man dan hadden ingepland om daar werkzaamheden voor te doen tijdens zijn gewone werkuren. Daarom heeft misschien diegene van 4,5 week toestemming gekregen. Is ook maar speculatie hoor, maar om nu die je vorige week pas hebt aangevraagd, te eisen om die weken vrij te krijgen die je nu wil. Vind ik toch echt een beetje raar.. Hij is zelf degene geweest die de vakantie zo laat heeft aangevraagd. Als je waarschijnlijk je vakantie veel eerder had aangevraagd had je waarschijnlijk dit probleem niet gehad. :o En dit heeft vooral met planning te maken. De werkgeven had eigenlijk niks ontvangen, dus ging er vanuit dat jullie deze zomer geen vakantie wilde en eventueel in het najaar of ergens anders die weken op zouden nemen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:50

Momo94 schreef:
Even heel eerlijk.. maar vorige week aangevraagd? :o Voor een zomervakantie vind ik dat een beetje laat.. Waarschijnlijk omdat hij nog niks had ingediend heeft de werkgever 4,5 week vakantie aan de ander toestemming gegeven, omdat ze jou man dan hadden ingepland om daar werkzaamheden voor te doen tijdens zijn gewone werkuren. Daarom heeft misschien diegene van 4,5 week toestemming gekregen. Is ook maar speculatie hoor, maar om nu die je vorige week pas hebt aangevraagd, te eisen om die weken vrij te krijgen die je nu wil. Vind ik toch echt een beetje raar.. Hij is zelf degene geweest die de vakantie zo laat heeft aangevraagd. Als je waarschijnlijk je vakantie veel eerder had aangevraagd had je waarschijnlijk dit probleem niet gehad. :o En dit heeft vooral met planning te maken. De werkgeven had eigenlijk niks ontvangen, dus ging er vanuit dat jullie deze zomer geen vakantie wilde en eventueel in het najaar of ergens anders die weken op zouden nemen.

Aan de andere kant heeft zijn leidinggevende haar man heel lang voorgehouden dat hij tijdens de bouwvak vrij zou zijn en dat is relatief kort van te voren ingetrokken. Dus veel tijd om een nieuwe vakantie in te dienen was er niet.
De leidinggeven gaat dus ook niet helemaal vrij uit. Vanuit die kant zou je dan ook coulance verwachten.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:54

Sorry Momo, normale gang van zaken werkt het inderdaad zo, maar niet hoe de man van TS nu wordt “behandeld”. Man is coulant om de bouwvak door te werken, terwijl de bouwvak in principe verplichte vakantie is. Leidinggevende heeft een fout gemaakt en man van ts lost het op door door te werken. Vervolgens wordt er moeilijk gedaan over de weken die hij dan vrij zou willen. Het is geven en nemen, en in mijn ogen neemt de leidinggevende nu alleen maar. Man van ts had ook kunnen zeggen dingen vinger drie bier ik heb de bouwvak vrij. En heel eerlijk door dit soort dingen gaan een hoop mensen zo denken en dus ook handelen.
Ik hoop dat er nog wat geregeld kan worden ts. Ik ben zelf werkzaam in de opvang en door enorme schaarste kan je ook niet even zeggen joh kan mijn kind alsnog komen want mijn vakantie gaat niet door. Personeel wordt ingezet op de hoeveelheid kinderen en als jou kind net het kind is waardoor er een medewerker op een andere locatie geplaatst kan worden, tja dan doen ze dat.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 09:57

@Ingrid. Sorry maar heb je alles gelezen?
Ik weet dat het er warrig staat omdat ik het niet beter uit kan leggen.

Het is namelijk ook gewoon ingewikkeld.

Ik heb ook gewoon werk hè, waardoor ik dingen om moet gooien.
Plus de opvang van ons kind wat ook geregeld moet worden.

We eisen helemaal niks. Ik vraag tips om het gesprek aan te gaan. Wij snappen zelf ook dat het in theorie niet lekker geregeld is. Maar ook van hun kant niet.
Het hekele punt wbt diegene met 4,5 week vakantie is dat het een hele andere functie betreft. Maar omdat mijn man "alles" kan word het nu dus niet goedgekeurd.
Had hij gewoon maar 1 ding gekund dan was dit euvel er niet namelijk.

En dat is waar de schoen wringt.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 10:01

Maar hoef verder geen discussie erover over hoe "fout" wij zitten.

Dat snap ik in theorie heus wel. Echter zijn wij heel toeschietelijk.

Zelfs op zijn papa dagen komt hij regelmatig terug omdat het om daar niet kan.

En nu willen wij 1 keer iets terug op onze manier en zelfs dat is moeilijk.

Het is niet alleen maar geven hè. En dat word wel steeds verwacht nu.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:02

Ik sta aan jouw kant hoor, geef alleen maar aan dat de werkgever zeker ook fout is in deze en medewerking zou moeten verlenen.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:08

Ik sta aan beide kanten. Ik kan het van beide begrijpen. Met het gesprek zou ik dan ook de dingen aanhalen van wat je nu ook zegt zelfs op papa dagen terug komen, omdat ze daar in de knoei zitten. Ook zou ik dan vermelden dat de leidinggevende heeft gezegd dat de zaak 3 weken dicht zou zijn en nu toch nog iemand moet komen werken. En daardoor hij toch weer klaar staat voor het bedrijf. Is de leidinggevende ook gelijk de baas van het bedrijf of niet? Dit kan namelijk dan wel lastig worden, aangezien de baas anders niet wist dat de leidinggevende heeft gezegd dat het bedrijf dan 3 weken dicht is. En de baas een andere vakantie planning heeft van zijn medewerkers.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:08

Ts staat vol emotie, ik hoop dat haar man daar iets minder inzit, want meestal maakt dat het gespreksverloop niet beter. Hij kan het wel heel duidelijk benoemen, dat de emotie hoog zit door dit conflict en waarom.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 10:14

Het is geen conflict hoor en dat willen we er niet van maken.

Vol emotie valt enigzins ook wel mee. Ik besef heel goed dat in theorie we niet zo sterk staan. Om het gesprek aan te gaan vroeg ik tips.

Dat ik er echter ook een beetje boos om ben is dat het blijkbaar nu dus niet loont om hart voor de zaak te hebben. En dat is wat mij wel echt steekt.

Jullie hoeven van mij niet aan een kant te staan hoor. Bedoel ik weet dat ergens werkgever ook een punt heeft. Alleen wat ik zeg. Mijn man kan op vele plekken ingezet worden. Dus moet hij met vakanties altijd al rekening houden met alles en iedereen. Maar wanneer word er andersom een keer rekening gehouden met hem? Niet dus...

En dat is nu even de druppel.

En ja ik weet dat dit wat minder rationeel overkomt. Maar we hebben een pittige tijd achter de rug en zijn wel even toe aan vakantie zeg maar.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:23

Conflict klinkt zwaar, maar is eigenlijk hetzelfde als een meningsverschil :)

Je wilde tips voor het gesprek en de emotie die dit oproept benoemen en waarom, is een heel duidelijk teken aan de wand voor de werkgever zonder dat je meteen roept “ Ik ga opzoek naar een andere baan “.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:25

Dat soort gedachtegangen zouden wel het begin kunnen zijn van het zoeken naar een andere baan. Hou dat ook in gedachten. Misschien is er niks aan de hand, maar mocht het misschien toch zo zijn dat het bedrijf echt vaak in de knoop zit en ze je man een beetje misbruiken, dan zijn er altijd andere werkgevers. Maar ik hoop dat jullie er nu gewoon uit komen met z'n allen. :j

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 10:26

Die tips staan er ook tussen. Waarvoor dank. Als het zo is is het zo en leggen we ons er voor nu bij neer.

Maar het geeft bij mijn man nu wel heel erg het gevoel te gaan solliciteren naar wat anders.