Bruiloft regelen: ervaringen en tips gezocht!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bnet

Re: Bruiloft regelen: ervaringen en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:10

Weet je al zeker of je in de gemeente waar jullie gaan trouwen op het halve uur de ceremonie kunt doen? Bij onze gemeente mochten/konden we alleen op het hele uur. Dat is geen ramp en krijg je waarschijnlijk geschoven in je planning, maar wel iets om rekening mee te houden ;)

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 19:59

Bnet schreef:
Weet je al zeker of je in de gemeente waar jullie gaan trouwen op het halve uur de ceremonie kunt doen? Bij onze gemeente mochten/konden we alleen op het hele uur. Dat is geen ramp en krijg je waarschijnlijk geschoven in je planning, maar wel iets om rekening mee te houden ;)

Dat wist ik niet. Maar omdat wij als geregistreerd partnerschap zijn aangegaan, trouwen wij niet meer “officieel”. We hoeven alleen bij de gemeente een handtekening te zetten dat we trouwen ipv gps. Daar hebben we ook geen getuigen voor nodig. We hebben daardoor geen officiële trouwlocatie (is dit toevallig wel haha) en babs nodig. We gaan wrs iemand vragen of zij de ceremonie wil leiden. Denken dat zij dat heel leuk en goed kan :D

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 21:38

Hey leuk om jouw topic tegen te komen! Onze kindjes zijn van dezelfde leeftijd. Wij zijn net twee maanden terug getrouwd. Dochter van 1,5 vond het heel spannend om de ringen te brengen. Doet jouw zoon vast beter volgend jaar :D

- Hoe hebben jullie een locatie gekozen?
We wilden in ons eigen stadje trouwen, in het oude stadhuis, en hebben via "de" uitbater hier de enige feestlocatie gevonden waar ons gezelschap in paste.

- Wat moeten we vooral niet vergeten te regelen?
Iemand voor haar en make-up. Hun agenda is net zo vol als die van fotografen. Verder was er in onze ervaring eigenlijk vrij veel in de laatste maand nog te regelen (taart, bloemen, decoratie, photobooth, gastenboek, enveloppendoos, gelofteboekjes).

- Wat is dé tip voor een geslaagde dag?
Geen horloge dragen en vertrouwen op je ceremoniemeester.

O ja en: reken ruuuuim voor foto's. Spontaan terwijl jullie door de stad wandelen is echt heel leuk, maar een wandeling van een kwartier duurt ineens drie kwartier. Ook groepsfoto's nadrukkelijk in het draaiboek opnemen. En, als de uitbater/wedding planner een voorbeelddraaiboek heeft: even nagaan voor hoeveel gasten dat ongeveer werkt. Met 90 mensen heb je serieus meer tijd nodig dan met 30.
Nu we het toch over uitbaters en wedding planners hebben: wij hadden het gevoel dat er wel erg makkelijk gezegd werd "oh dat komt wel in het detailgesprek (3 weken van tevoren)" terwijl er dan puntje bij paaltje dingen niet mogelijk bleken waar we wel op rekenden of die zelfs al toegezegd waren. Dus laat je niet afschepen! Plan een extra gesprek als jullie (of ceremoniemeester) dat nodig achten.

- Brutale vraag: hoe zag jullie dag eruit en wat kostte de dag?
Wij hebben ons 's ochtends beide thuis klaargemaakt (met hulp van een visagiste en onze ouders). Vanaf 10 uur waren de fotografen er en gingen we daadwerkelijk omkleden. Dochter was al aangekleed toen. Uur of 11 "first look" foto's in een mooi parkje. Aansluitend foto's met dochter erbij. Zij naar huis met opa en oma voor lunch en een slaapje. Wij meer foto's. Daarna uit lunchen. Tussen 14:30 en 15:00 kwamen wij tegelijk met de gasten aan bij het stadhuis, zo konden we hen bij de ontvangst al even begroeten. Dan de ceremonie, aansluitend taart en bubbels. Groepsfoto's en vertrek naar feestlocatie. Daar diner, gasten een "steegjeswandeling" met coffee to go en wij even naar de hotelkamer terwijl de zaal werd omgebouwd voor het feest. Wij kozen bewust voor foto's in de ochtend, ceremonie in de middag, zodat het programma voor onze gasten mooi aansloot. De meeste wonen niet bij ons in de buurt en moesten een eind reizen - doordeweeks. Geen onderscheid gemaakt tussen daggasten en avondgasten. We waren er zelf bij andere bruiloften wel heel erg van gecharmeerd als we alles mochten meemaken. Wel hebben we gasten vrij gelaten om later te komen of eerder te vertrekken als dat hen beter paste met werk/gezin.

Totale kosten circa 20.000 voor 90 personen (exclusief kleding en dergelijke).

Bonustip! Denk niet te makkelijk over het ter plaatse inkorten van je jurk. De coupeuse deed het voorkomen alsof het een peulenschil zou zijn, maar mijn moeder (en die is niet onhandig met naald en draad of met spelden) heeft er nog best even over gedaan. Als ik het over mocht doen, had ik een jurk met afneembare rok gekozen, of een cocktailjurkje voor het feest.

Veel plezier met de voorpret <3 *\o/*

Edit: wij hebben alles binnen een half jaar rondgekregen. Aanzoek tijdens zwangerschap, maar pas rond de 1e verjaardag ruimte gevoeld om serieus plannen te gaan maken. Nog een maand naar voren gehaald ook ivm uitgerekende datum van mijn zus. Dus een maand of 11 klinkt ruim zat :D

Mijn jurk had ik trouwens gehuurd. Vooral zodat ik de jurk naderhand gewoon terug kon doen ipv op zolder laten verstoffen. Maar is natuurlijk ook een fijne optie voor je budget. En ik vond het wel lekker om een beperkt aantal opties te hebben - scheelt in de keuzestress :o

Wat leuk dat jullie waarschijnlijk al een locatie (en datum) hebben die goed voelt!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 23:28

Weer niet of het je stijl is, maar kijk eens bij wed2be voor een jurk. Zeer goede prijs kwaliteit verhouding en gelijk meenemen.

Je kan een bruiloft echt zo gek maken als je zelf wilt. Gaat er ook met om wat je zelf belangrijk vindt. Ik vond vooral sfeer heel belangrijk en dat haalden wij uit de locatie en je manier van eten/catering.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 23:55

Waar ik heel blij mee was, de avond voor de bruiloft hebben we beide een heerlijk massage gehad.
Zo gingen we ontspannen slapen en waren uitgerust wakker.

En op advies van een vriendin extra paar schoenen (lees lekkere pantoffels) mee omdat ik 's avonds op een gegeven moment echt niet meer kon op de trouwschoenen, ondanks het inlopen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 07:00

Aangezien ik het al 2x gedaan heb :D kan ik je wel vertellen hoe ik terugkijk op de eerste keer. Eigenlijk heb ik daar veel te veel geld aan uitgegeven en het feest was veel te groot. Dit moest ook zakelijk gezien, maar eigenlijk....als ik er op terug kijk, zou ik dat dus niet weer doen. Je trouwen is een persoonlijk ding. En als je de hele dag zo geleefd wordt door de planning... kun je dan zelf genieten van alles?

De 2e keer was veel leuker. Wij wonen in Oostenrijk en dus kwamen veel van onze vrienden en familie op vrijdag al aan en bleven het hele weekend. Het was dus een soort verlengd gezellig weekend. Onze trouwerij was ook nep in de zin dat we in Nederland snel officieel zijn getrouwd en op het feest zelf de ceremonie alleen show was.

Mijn zwager mag in Nederland onder bepaalde omstandigheden trouwen, en uitzoeken wat er voor nodig was dat hij dat hier mocht was niet simpel. Er zou iemand bij moeten zijn van de burgelijke stand hier. Maar sowieso wilde niemand van de burgerlijke stand naar onze locatie komen, het was te ver uit het dorp. :') Dus we hebben dat zo opgelost.

We zijn dus op een berghut getrouwd, met maar 65 mensen (en toch heb je niet voor iedereen tijd). We hebben daar goed eten gehad, een leuk feest en dit feest heeft maar 3000 euro gekost. Het enige dat over het budget is gegaan was de band. We hadden een paar uur oostenrijkse muziek gepland en dan daarna een DJ. Maar de band ging zo los en iedereen had het zo naar hun zin dat de band de hele avond heeft gespeeld. :D

Ik heb de 2e keer dus geen vermogen uitgegeven aan een jurk die je nooit weer draagt. Ik ben in traditionele kleding van hier getrouwd. Ik heb dus een dirndl laten maken, van zijde en dat was 800 Euro. Hij is groen en niet wit dus ik kan hem op trouwerijen van anderen gewoon weer aan. Het schort was wit, maar ik heb er dus ook een bij die niet bruidwit is. Mijn man had al een prachtige lederhose, hij heeft dus alleen een gilet in de kleur van mijn jurk laten maken en een jasje, maar die heeft hij ook voor de rest van zijn leven nog.

Omdat het feest zo leuk was en zeker niet duur, gaan we het komend jaar nog een keer over doen. Want het belangrijkste van alles is toch de tijd die je met vrienden en familie kunt doorbrengen. Mijn tip is dus, maak het jouw feest. Doe het zoals jij wilt, met tijd om te genieten. Het is namelijk zo weer voorbij.

Onze locatie nam de hele planning daar over en onze brautführer de planning eromheen. En dat was heerlijk. Nergens aan hoeven denken, alles is geregeld en loopt. Zodat je als paar vol kunt genieten van de dag. Wat leuk was is dat ze ons mee hebben genomen in alle tradities van hier. De dames uit de buurt kwamen een lied voor mij zingen de avond voor het trouwen. Met fakkels en bloemen kwamen ze. Echt zo leuk. Op het feest zelf zijn we 'gestolen'. Dat is een traditie waar de bruid dus ontvoerd word. Nu was op de berg daar niet echt een mogelijkheid voor, maar ik ben in de hut meegenomen naar de keuken, de band was daar, en een voor een kwamen alle mannen daar en was het feest. Mijn man was in een ander deel van de hut en moest met alle vrouwen dansen.