Nieuw klein autootje, maar welke?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:56

Hoe veel wil je bijbetalen? En hoeveel rijd je op een dag?
Ik ben van mijn Fiat 500 overgestapt op een Renault ZOE, elektrisch dus. Heerlijk luxe, met airco/verwarming die zelfs op afstand te bedienen is, cruise control en begrenzer (vooral die laatste is ídeaal!), heel fijne radio, scherm met navigatie en de meeste hebben ook nog parkeersensoren en een achteruitrijcamera.

Ik kreeg voor mijn Fiat 500 (2009, automaat) nog €4500 terug.
Een ZOE met 100/150km range vind je al vanaf €5000. Ideaal als je weinig lange ritten maakt en een eigen oprit of laadpaal in de buurt hebt.

Roosje01

Re: Nieuw klein autootje, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:05

Ik ben helemaal blij met mijn suzuki swift lekker sportief. Mazda 2 vind ik ook leuke auto’s het nieuwe type dan niet de oude koekblikken :=

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:11

Fiat Panda. Beste tweedehandse die ik ooit heb gehad (is mijn huidige). Kostte geen drol en mankeert nooit iets behalve normale onderhoudsdingen. En rijdt prima voor zo'n koekblik.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:19

DuoPenotti schreef:
Ik vind de Toyota aygo x (cross) erg leuk.
Maar nog erg duur. Maar ik weet je budget niet.

Ik rij nu driekwart jaar in de Aygo X Limited en dat bevalt me prima. Touchscreen, (adaptive) cruise control, Android Auto, etc. Trekt wat langzaam op en top speed van ± 155, maar verder meer dan prima

Geen idee wat die qua prijs doen though

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:25

Kleine autootjes zijn heel gewild.

Check de aantal eigenaren, want zodra het kleine autootje wat gaat mankeren gaat'ie weg en mag jij ervoor betalen.
Qua merk maakt het dan niet zoveel uit.

En nog een tip, koop in je buurt, een dealer 100 km verderop verwacht niet dat je terugkomt om iets. Je garagist in het dorp wel..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:29

Ik vind de kleine auto's die hier worden genoemd altijd eng, want ik kijk veel ambulance programma's en wanneer je een botsing krijgt met kleine auto's dan ben je zo onbeschermd. Daar is toen een keer een heel item over geweest. Het zou dus nooit mijn keuze zijn maar minstens een auto kiezen met wat 'neus'. Zoals een polo, clio, fabia etc.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:30

Ik heb een Renault twingo en die heeft de dingen die jij graag wil afgezien van het scherm. Hij rijdt heel fijn, je zit relatief hoog en hij heeft een mega korte draaicirkel (ik noem hem liefkozend m'n kart). Ideaal met parkeren ook. En ik vind het ook een stoer bakkie om te zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:34

Earth schreef:
Ik vind de kleine auto's die hier worden genoemd altijd eng, want ik kijk veel ambulance programma's en wanneer je een botsing krijgt met kleine auto's dan ben je zo onbeschermd. Daar is toen een keer een heel item over geweest. Het zou dus nooit mijn keuze zijn maar minstens een auto kiezen met wat 'neus'. Zoals een polo, clio, fabia etc.

Gewoon een beetje normaal rijden, als je met een klein autootje de neus in elkaar ramt, dan heb je te snel gereden en te weinig afstand genomen.

Iets wat je ook in moet calculeren als je zo'n model koopt, helaas gaat het overgrote deel prat op wegenbelasting en peut.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:35

Ik heb een Mitsubishi Space Star. Hele fijne auto. Wil niet anders meer.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:39

Nielojram schreef:
Earth schreef:

Gewoon een beetje normaal rijden, als je met een klein autootje de neus in elkaar ramt, dan heb je te snel gereden en te weinig afstand genomen.

Iets wat je ook in moet calculeren als je zo'n model koopt, helaas gaat het overgrote deel prat op wegenbelasting en peut.

Nou ja, een ongeluk hoeft niet jouw schuld te zijn natuurlijk.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:45

Ik ben heel erg blij met mijn Opel Karl. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:59

Exitium schreef:

Als de neus van je auto in diggelen ligt, komt dat dan door een ander, of was je remweg tekort?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:02

Ik had destijds dezelfde eisen als jij, heb toen van 2017 tot 2020 met ontzettend veel plezier in m’n Volkswagen up! gereden.

Heel handzaam formaat, je kunt hem overal parkeren maar het voelt zeker als een ‘echte’ auto aan. Ik had een luxere uitvoering, ik denk de high up, die had 75 pk i.p.v. de standaard 60 (als ik het me allemaal goed herinner). Ik kon prima meekomen in het verkeer, verzekering en wegenbelasting mooi laag.

Zonder passagiers kunnen er 9 kratten bier in en 2 volle boodschappentassen :))

Inmiddels ingeruild voor een golf variant ivm tweeling maar ik heb met veel plezier véél kilometers gemaakt in m’n geliefde upje :j

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:10

Nielojram schreef:
Exitium schreef:

Als de neus van je auto in diggelen ligt, komt dat dan door een ander, of was je remweg tekort?

- Je hebt groen bij een verkeerslicht en rijdt de kruising over, maar een ander rijdt door rood.
- Iemand snijdt je af op de snelweg waardoor je in de vangrail eindigt
- Je staat stil in de file maar iemand heeft dat niet door en klapt vol achterop je
- Je raakt onwel en klapt achterop een voorganger
- Iemand ziet je over het hoofd bij van baan wisselen en rijdt tegen je aan
- Etc, etc, etc

Er zijn echt zoveel manieren waarop een ongeluk kan gebeuren zonder dat je het kan voorkomen

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:14

Ik ben heel tevreden met mijn Yaris. Altijd grotere auto's gereden maar deze voelt ook heel comfortabel en is erg compleet. Dit is wel het nieuwere model. Tijdelijk ook een Opel Astra gehad, maar daar reed ik een stuk minder fijn in en voelde kleiner.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:16

De nieuwe Twingo! Ik ben helemaal dol op die van mij. 5 deuren, Voldoet aan al je eisen en er past verrassend veel in. Draaicirkel van een cashewnoot. Paar jaar geleden met mijn bakkie naar Winterberg geweest voor een nachtje met 4 personen, koffers en een snowboard, ging er allemaal in 8-)
Nog een handig dingetje; de stoel van de bijrijder kan volledig naar beneden geklapt worden, dus je kunt lange pakketten vervoeren. Onze kledingkast paste perfect, ik zie de meneer van de winkel nog zo staan kijken, zelden iemand zo verbaasd zien kijken :+

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:32

Ik ben heel blij met mijn Skoda Citigo.

Hetzelfde als een UP, maar dan goedkoper.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:01

Ik heb een ongeluk gehad op de snelweg met een Kia picanto uit 2013 en een Ford Mondeo klapte achterop. In de kofferbak lagen 2 body’s (camera’s met glas) en 3 lenzen en alles was nog heel!

We zijn er heel goed vanaf gekomen dat was met een echt koelblik wel anders geweest. :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 22:39

Ik vind het altijd een beetje moeilijk om openbaar op internet een budget te zetten, dus laten we het er maar op houden dat ik voor een klein autootje een prima budget heb voor een jonge occasion. Het budget is ook niet vast. Ik geef liever in één keer ietsje meer uit zodat het helemaal naar mijn zin is, maar ik wil ook niet net zoveel geld betalen als een nieuwe.

Dat een klein autootje minder veilig is dan een grote ben ik me van bewust, maar een grotere auto (icm niet te oud, weinig kilometers) valt buiten mijn budget en is maandelijks te duur in benzine en wegenbelasting. Ik reed 15.000 km per jaar, maar sinds mijn paard dichterbij staat zal dit een stuk minder worden verwacht ik.

De autos die jullie noemen ga ik allemaal bekijken als ik even rustig de tijd heb! Bedankt voor de suggesties en het meedenken +:)+

Een beeldscherm in de auto is geen must hoor, maar zou wel leuk zijn. Ik zou een carkit in zit en het kunnen afspelen van muziek vanaf mijn telefoon ook wel erg waarderen.

Ben gewoon verwend door het rijden in een vrij nieuwe auto's in wat hogere prijsklasse. Uiteindelijk zoek je nu natuurlijk echt wel in een andere categorie auto :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:57

Marie111 schreef:
Ik ben heel blij met mijn Skoda Citigo.

Hetzelfde als een UP, maar dan goedkoper.

Hier hetzelfde!

Heb hem 7,5 jaar geleden gekocht met 70.000 op de teller. Inmiddels heeft die 270.000 km gelopen :D en hij mankeert nooit wat gaat altijd als een trein. Uiteraard de distributie riem wel een keer vervangen maar verder nooit grote kosten aan hem gehad. Inmiddels gebruiken we hem vooral voor wat kortere ritjes naar stal etc. Ik ga tegenwoordig met de trein naar kantoor of werk thuis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:17

mavantos schreef:
Ben gewoon verwend door het rijden in een vrij nieuwe auto's in wat hogere prijsklasse. Uiteindelijk zoek je nu natuurlijk echt wel in een andere categorie auto :=

Zoiets, bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/fia ... cabrio-1-6

Veel leuker ga je ze niet vinden :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:24

Nielojram schreef:
Exitium schreef:

Dat kan evengoed door een ander komen. Als er onverwacht toch iets van links/rechts komt, tja dan zit je er zo tegen op.
Mijn broer op een 80 km weg, hij had voorrang, degene stopte netjes en als mijn broer zo goed als bij de zijweg is, trekt degene onverwachts op. Had mijn broer over het hoofd gezien.
Dan is de neus van de auto wel aan diggelen.

Een bekende van mij stond voor een stoplicht, rijdt er vol een grote bus achterop de stilstaande rij.
Kun je geen kant op en je staat netjes stil :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 23:34

ikke schreef:
mavantos schreef:

Zoiets, bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/fia ... cabrio-1-6

Veel leuker ga je ze niet vinden :D

Die valt wel ruim binnen budget _O-

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:42

Hyundai i10! Kwam toen ik heb kocht heel goed uit verschillende tests.

Een keer een man van de anwb gesproken die zei dat ze zelden bij deze auto's kwamen, hooguit voor lege accu of lekke band.

Ik mijn vader die normaal in de trek-auto rijdt, vindt het nooit erg om te ruilen en rijdt graag in mijn auto.

Ik heb hem destijds als 3 jarige gekocht en vond het fijn om te weten dat ik er een lange tijd vooruit kon.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 00:51

Ik had de Peugeot 108 active en daarna over naar de 108 allure, dus met alles erop en eraan. Ideaal auto’tje en zuinig.