Soepblik schreef:Mkango schreef:Probeer de trui anders even te blocken zoals je ook met een breiwerk zou doen.

Je bent immers geen stuk trui kwijt, de vezels zijn alleen weer meer in elkaar gedrukt, dus blocken kan de moeite waard zijn om te proberen.
Hoe werkt dat blokken?
Er zijn verschillende methodes. Wat ik meestal doe is het vastspelden in de juiste vorm/grootte (ik gebruik daar een puzzelmat voor, maar het kan ook op een matras bijvoorbeeld) en dan met het strijkijzer iets erboven hangen en stomen tot ik de vezels 'losser' zie worden. En dat dus stukje bij beetje over de hele trui heen.
Opnieuw natmaken en dan opspelden kan ook, net als natmaken, uithangen en het zelf weer een beetje in vorm trekken, maar dat wordt meestal niet zo mooi.
Paloedie schreef:Een vervilte trui krijg je niet meer goed: de vezels zijn door warmte en wrijving helemaal in elkaar gehaakt. Een iets oprekken krijg je misschien nog voor elkaar, maar van formaat kleuter naar normaal.. neh.
Vermijd met wol overigens ook altijd het gebruik van wasverzachter! De wasverzachter legt een laagje om de wollen vezel waardoor deze elke positieve eigenschap van wol verliest.
De meesten van mijn sokken zijn inmiddels wel eens wasverzachter tegengekomen, vanaf dat moment gaan ze lubberen. Zo zonde!
Verder idd altijd opletten wat er in het etiket staat. Superwash sokkenwol kan op 40 graden in de (wol)was, een rustieke 100% wol vaak alleen handwas en voorzichtig.
Als het echt vervilt is, is er weinig meer aan te redden idd.