Wolwasprogramma vernietigt trui, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Wolwasprogramma vernietigt trui, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:02

Superwash items overleven vaak ook moeiteloos een gewone was op 60 graden.
Iedere wolletjesliefhebber met kind(eren) herkent de enorme schrik wel bij het uit de wasmachine (of zelfs droger) halen van handdoeken ofzo, en ineens zie je een stukje van een wollen kledingstuk :oo

Maar als het dan iets van Joha is ofzo dan zijn de overlevingskansen goed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:07

Lang geleden geleerd wolwas= op de hand, geldt ook voor zijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:10

Soepblik schreef:
Mkango schreef:
Probeer de trui anders even te blocken zoals je ook met een breiwerk zou doen. :) Je bent immers geen stuk trui kwijt, de vezels zijn alleen weer meer in elkaar gedrukt, dus blocken kan de moeite waard zijn om te proberen.

Hoe werkt dat blokken?
Er zijn verschillende methodes. Wat ik meestal doe is het vastspelden in de juiste vorm/grootte (ik gebruik daar een puzzelmat voor, maar het kan ook op een matras bijvoorbeeld) en dan met het strijkijzer iets erboven hangen en stomen tot ik de vezels 'losser' zie worden. En dat dus stukje bij beetje over de hele trui heen.

Opnieuw natmaken en dan opspelden kan ook, net als natmaken, uithangen en het zelf weer een beetje in vorm trekken, maar dat wordt meestal niet zo mooi.

Paloedie schreef:
Een vervilte trui krijg je niet meer goed: de vezels zijn door warmte en wrijving helemaal in elkaar gehaakt. Een iets oprekken krijg je misschien nog voor elkaar, maar van formaat kleuter naar normaal.. neh.

Vermijd met wol overigens ook altijd het gebruik van wasverzachter! De wasverzachter legt een laagje om de wollen vezel waardoor deze elke positieve eigenschap van wol verliest.

De meesten van mijn sokken zijn inmiddels wel eens wasverzachter tegengekomen, vanaf dat moment gaan ze lubberen. Zo zonde!

Verder idd altijd opletten wat er in het etiket staat. Superwash sokkenwol kan op 40 graden in de (wol)was, een rustieke 100% wol vaak alleen handwas en voorzichtig.
Als het echt vervilt is, is er weinig meer aan te redden idd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:25

Mijn dochter dacht lief te helpen en heeft een wasje gedraaid met mijn favo donkergroene wollen jurkje dat eruit kwam als een dwangbuis in een kindermaatje |( |( ....

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:25

Ik heb zo ook een trui van mijn man verpest. Netjes op wolwas, 20c gewassen, bleek dat ik de trui niet mocht centrifugeren -O-

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 14:35

Wat een wasleed hier. -O-

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:37

Valt me wel.op dat je nergens antwoord op de vele vragen hoe heet je gewassen hebt, foutje gemaakt? :(:)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:53

girlyggirl schreef:
Valt me wel.op dat je nergens antwoord op de vele vragen hoe heet je gewassen hebt, foutje gemaakt? :(:)

Valt me op dat TS al heeft aangegeven een foutje te hebben gemaakt, en jij een pagina later met deze opmerking komt. :(:)

TS balen zeg! Fijn dat je hem in de sale nog hebt gevonden. <3

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:11

Balen dat het zo'n duur grapje was TS, maar fijn dat je er toch nog een hebt kunnen kopen! Eigenlijk ben ik nu ook wel heel benieuwd wat voor trui het is, moet ik zeggen! Behalve dan van wol, uiteraard :+

Verder nog een tip (van een panische wasser, haha) voor iedereen die nu z'n wasvoorschriften gaat checken: soms moet je kleding binnenstebuiten wassen, en op een vlak oppervlak laten drogen. Staat soms ook in de kleine lettertjes. Oh en er is mij ook altijd geleerd geen wasverzachter te gebruiken voor gevoelige stoffen en ook niet voor spijkerbroeken. Breekt inderdaad de vezels af waardoor het minder lang mooi blijft. :j

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 15:19

Dit is (was) 'm:

Afbeelding

Gewoon heel mooie kwaliteit, minimalistisch en kan je op tig manieren stijlen. Hij was ook ontzettend warm. Perfecte wintertrui.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 16:35

Hij is/was prachtig <3. Ik heb helaas ook al 2 truien "verloren". 1 ervan ligt nu bij mijn dochter in de kast. Ze is 4.....
Kijk even hoe je wolwasprogramma standaard is ingesteld. Bij mij is dat 40 graden :? en dat is veel te warm. Vervolgens kan ik de temperatuur op koud zetten. Maar ik snap ook dat je niet meer durft nu :').

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:22

Oh da's een erg mooie trui! Snap dat je daar dol op bent. Hopelijk heb je van je nieuwe nog jarenlang plezier!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 19:09

Ik heb een wolprogramma op mijn wasmachine en kan kiezen tussen koud, 30 of 40 graden.
Als ik zulke truien heb zoals TS dan doe ik deze op wol koud. Dan kan er eigenlijk niks gebeuren.
Maar aangezien er dry clean only op label staat zou ik er bijna niks mee durven. Maar hoe was je hem dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 19:12

Suzanne F. schreef:
Ik heb een wolprogramma op mijn wasmachine en kan kiezen tussen koud, 30 of 40 graden.
Als ik zulke truien heb zoals TS dan doe ik deze op wol koud. Dan kan er eigenlijk niks gebeuren.
Maar aangezien er dry clean only op label staat zou ik er bijna niks mee durven. Maar hoe was je hem dan?
Teiltje water, beetje wolwasmiddel erbij, laten weken, eruit halen, op een handdoek leggen, losjes oprollen om het ergste water eruit te drukken, plat laten drogen en voilà. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 19:47

Mkango schreef:
Suzanne F. schreef:
Teiltje water, beetje wolwasmiddel erbij, laten weken, eruit halen, op een handdoek leggen, losjes oprollen om het ergste water eruit te drukken, plat laten drogen en voilà. :D

Dit. Ik haat wol wassen ;(.

Ik was de scheepstruien zo min mogelijk. Stomen en luchten, en als t echt niet meer kan, gaan ze in bad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 19:51

Daarom geef ik de meeste van mijn gebreide spullen weg, hoef ik ze niet te wassen. _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 19:52

Mkango schreef:
Daarom geef ik de meeste van mijn gebreide spullen weg, hoef ik ze niet te wassen. _O-

_O-.

Ik ben nog wel op zoek naar een mooie scheepstrui :7.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 19:58

Het voordeel van wol is dan wel weer dat je het niet zo vaak hoeft te wassen. :D Mijn merino truien was ik amper, vooral niet als het truien zijn die ik over iets anders heen draag.
Overigens knijp ik mijn kleding wel een beetje uit en lichte stukken hang ik gewoon op, zware stukken leg ik wel horizontaal over mijn wasrek neer (evt met handdoek er tussen).

Mkango schreef:

Ik houd me ook aanbevolen. O:)
Wollen kleding vind ik zo fijn. <3

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 19:58

Leuke trui, volgens mij heb ik (bijna?) hetzelfde model in bordeaux, al een aantal jaar. Die komt overigens prima uit de wasmachine. Bij mij is het standaard wolwasprogramma volgens mij 30 graden en 800 toeren. Veel te hoog. Ik pas dat altijd aan naar koud en niet of op minimaal aantal toeren centrifugeren. En daarna liggend laten drogen (ja, in de winter duurt dat eindeloos maar beter dan je truien verpesten).

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 20:14

Zo. Ik heb 'm net in bad (koud) gedaan met heel veel azijn erbij. Half uur laten weken, uitgeknepen beetje en daarna gaan rekken. Volgens mij heeft 't wel iets uitgehaald.

Dit was 'm toen ik 'm kocht:

Afbeelding

Dit was net voor het rekken:

:')
Afbeelding

En na het rekken is 'ie nu zo:

Afbeelding

Ben benieuwd hoe 'ie is als 'ie droog is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 20:15

Oh my, dat is wel echt een crop top geworden ja, hahaha. :))

Hopelijk heb je hem enigszins kunnen redden!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 20:21

Ik vind m als crop top ook wel leuk, eigenlijk :)).

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 20:21

_O-

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 20:26

Oh dat is wel echt enorm gekrompen :')
Als crop top zie ik het best voor me als je de mouwen iets omslaat, maar ik kan me voorstellen dat hij als oversized ultiem comfortabel was.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 20:29

_San87_ schreef:
Ik vind m als crop top ook wel leuk, eigenlijk :)).

Dit Dacht ik ook.
Niet weggooien staat best oké :D