Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Petpa schreef:Het is nog nooit in mij opgekomen om mijn kapper een fooi te geven.
Ik ben wel benieuwd of mensen dat überhaupt doen!
Faelynn schreef:Nee nooit bij stil gestaan, heb nog nooit fooi gegeven aan de kapper haha.
Maaaar moet wel zeggen, waarbij t in restaurants gebruikelijk is, doe ik dat ook niet standaard meer, alleen als ik uitzonderlijk goed geholpen ben of echt uniek gegeten heb.
Probeer daar in tegen vaker fooi te geven in andere sectoren waar het minder gebruikelijk is. Dus meer op basis van verdiend iemand fooi ipv doen omdat het “hoort.
Dit besef kwam voor mij heel erg sinds dat ik als vaste baan in een dierenkliniek werkte en realiseerde dat ondanks het harde werken, de vele (onbetaalde) overuren en het helpen van mensen hun geliefde huisdieren, er daar ook nooit fooi vanaf kon. Terwijl ik iemand die mijn huisdier met liefde en respect behandeld en oplapt belangrijker vind dan het feit of iemand mijn cola goed ingeschonken heeft![]()
En dat terwijl je in de horeca als basis uurloon sowieso al meer verdiend dan in een dierenkliniek.
Dus mensen die mijn echt goed helpen of iets betekenen geef ik tegenwoordig wel fooi, of extra zorg oid. Zoals de bouwvakkers die bij ons thuis aan t klussen waren tussen de middag voorzien van een lekker broodje kroket of stuk taart, genoeg koffie etc.
Laar_ schreef:Voor de mensen die bezorgers fooi geven: wat geef je dan? Contant geld: hoeveel dan, en iedere keer dat hij aan de deur komt? Of iets anders? Ik ben super blij met onze bezorger dus zou graag eens iets extras doen, misschien een pakketje van leuks? Heb alleen geen idee waar hij van houdt, de gesprekken gaan niet verder dan over de drukte, het weer en elkaar een fijne dag wensen
Fortitude schreef:Maar even echt uit oprechte interesse; hoe beslissen jullie dan wie/welk beroep je wel fooi geeft en wie niet? Waar trek je de lijn? En vergeet dan even de kwaliteit, laten we zeggen dat die dan gewoon goed is. Krijgt dan iedereen die iets voor je doet fooi? Waarom het ene beroep dan wel en het andere niet?
.