Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:51

Mijn dochter is nog niet zo oud, maar ik ga denk ik ook geen toestemming geven voor deze onderzoeken.

De onderzoeken zelf vind ik wel belangrijk, met name gehoor en zicht. Maar dan wel als ik er zelf bij ben en ook de conclusies kan koppelen aan wat is gedaan en hoe mijn kind hierop heeft gereageerd/meegewerkt.

Daarnaast vind ik het meten en wegen vanaf een bepaald moment totaal niet relevant om te laten doen. Ik ken toch ook vanuit mijn eigen schooltijd ervaringen van vriendinnen die dit heel heftig en confronterend vonden. Als het nodig is, wil ik dit zelf in mijn woorden communiceren met mijn kinderen. Niet de ongenuanceerde mening van een schoolarts die enkel iets zegt over te dik of te dun zonder te weten hoe de leefstijl eruit ziet.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:52

zonnebloem18 schreef:
Toen het nichtje van mijn man 8 of 9 was heeft de schoolarts tegen haar gezegd dat ze eigenlijk wel wat te dik was. Het kind heeft nauwelijks wat willen eten voor ze daar achter kwamen. Schoolarts heeft dit later tegen mijn schoonzus bevestigd.

En kom dan maar is van die lui af… :+

Ik denk dat t zowel goed als slecht kan zijn maar als je kind ook maar een grammetje (niet letterlijk natuurlijk) te dik of te dun is of net iets anders is als het “gemiddelde” kind heb je ze al op je dak zitten. Snap ook heel goed dat ouders niet willen dat hun kind alleen heen gaat!

Zelf vond ik het verschrikkelijk om heen te gaan omdat ik altijd t zelfde hoorde terwijl ik het zelf natuurlijk ook al wel wist . Op een gegeven moment was ik er wel klaar mee en dat heb ik ook duidelijk laten merken. Niet ieder kind kan het aan om elke keer weer t zelfde te horen en wat dat betreft ben ik redelijk van staal dus dat heeft me wel goed gedaan. Het zal niet de eerste keer zijn dat hun ervoor zorgen dat een kind niet lekker in zijn/haar vel zit. Ik zelf zou mn kinderen later er ook niet heen doen. Zorgt toch vaak voor veel ellende wat onnodig is in de meeste gevallen.

Dus TS, ik snap je gedachte wel. Mocht je er wel voor open staan zou je een 1 op 1 gesprek aan kunnen vragen met jou erbij.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:57

Mijn kinderen gaan wel naar de consulten van de GGD op school. Heb er ook nooit over na gedacht om te weigeren. Ik vindt het belangrijk dat deze testen gebeuren zodat eventuele problemen vroegtijdig kunnen worden opgespoord. En wat is het probleem met meten en wegen? Als je kind in verhouding is, gezond eet, veel beweegt dan hoef je over het meet en weeg moment toch geen zorgen te maken? Ook niet als blijkt dat een kind iets zwaarder is dan in de grafiek past. Zo lang ze in de groei zitten en gezond eten en veel bewegen verdwijnt die kilo extra wel weer. Ik zou er wel moeite mee hebben en het erg vinden als dit naar het kind wordt gecommuniceerd onder het mom je bent te dik, zoals in eerdere reactie is geschreven. En ik denk dat je bij de GGD ook kunt aangeven dat je niet wilt hebben dat de uitslagen worden gecommuniceerd naar je kind.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:58

In belgie was het vroeger standaard dat de hele klas naar het CLB ging voor onderzoek. Denk dat ik dit 2 of 3? Keer heb gedaan. Telkens meten, wegen, ogen test, oren test en rond 12 kijken of de puberteit al had toegeslagen :+ 1x heb ik ook een enting gehad tijdens deze onderzoeken. Ik heb nooit geweten dat een ouder van mijn klasgenoten of die van mijn broer er problemen mee had. Hoorde er gewoon bij voor ons.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:00

Macs schreef:
Ik ben zelf weggehouden van de schoolarts en hierdoor zijn er dingen toch veel te laat ontdekt. Zou willen dat mijn ouders er niet zo moeilijk over hadden gedaan.

Je moet je kind ook niet weghouden bij de doctor, dat is nalatig.
Het gaat de meeste om het wel of niet aanwezig zijn bij het onderzoek.

Kwa wegen heb ik inderdaad geen fijne ervaring gehad vroeger. Ik was een dun kind en de schoolarts deed alsof dat iets bizars was.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-06-23 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:01

Maar wat is de angst dan bij er niet bij zijn?
Wat is dat anders dan vroeger?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:03

DuoPenotti schreef:

Dat was vroeger al niet OK.
Keek er gewoon ineens een volwassen persoon zonder vragen in je onderbroek.

Prima dat de optie er is voor drukke ouders of ouders die het weinig uitmaakt, maar geef gewoon ook de optie om erbij te zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:04

Ja zo kun je dat zien...
Ik zie dat anders.

Sizzle schreef:
DuoPenotti schreef:

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:06

DuoPenotti schreef:
Ja zo kun je dat zien...
Ik zie dat anders.

Prima toch?
Dan heb je die optie ook gewoon.

Geef de anderen ook hun optie en iedereen is tevreden.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:08

Mijn ouders hebben het ook geweigerd. Dit was dan in de tijd dat ze ook controleerde op hartruis enzo.

Ik had geen hartruis en longen waren prima. Moest aan mijn conditie gaan werken want was buiten adem na de trap op gaan en dat mocht echt niet voor een gezond jong kind.

Ik heb 5 aangeboren hartaandoeningen ( inclusief een litteken van een hartoperatie ) en zware zware astma. Toen dat aangegeven werd werden termen als munchhausen eruit gegooid door de arts. :')

Ze doen inderdaad wel eens alsof je een crimineel bent als je je kind niet laat meedoen, maar als het niet goed voelt dan niet doen en bijvoorbeeld een afspraak maken bij de huisarts voor een apk keuring.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:10

Die van ons is nu 8 en schoolonderzoeken hebben eigenlijk niet gespeeld, ik denk vanwege de Corona...?
Ik was in ieder geval van plan om niet akkoord te gaan met onderzoek op school zonder ouder(s) erbij.

Natuurlijk zal het allemaal vast zo spannend niet zijn. En zullen er vast geen rare dingen gebeuren.
Maar ik vind dat een jong kind niet alleen naar een dokter hoeft, bij zulke dingen wil je er bij zijn.

Ik vind het ook een heel onwenselijk signaal uitzenden naar een kind om het op deze manier aan te leren dat je moet luisteren naar volwassenen die willen dat je je uitkleed, dat ze op allerlei manieren aan je willen zitten en in je onderbroek willen kijken inderdaad. Zo in zo'n stiekem kamertje....

Niet dat ik de kans groot inschat dat zo'n schooldokter rare handelingen gaat verrichten.
Maar het signaal dat zoiets normaal is om te laten gebeuren vind ik niet deugen.

Bovendien is onze jongen vrij angstig voor dokters. En ik zit niet te wachten op het toepassen van dwang waardoor dit probleem juist is ontstaan en dan alleen maar erger wordt. Ik wil er dus bij zijn zodat ik hem kan helpen als ze over hem heen dreigen te denderen :(:)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:10

Ik vind het volgsysteem juist heel handig. Van CB naar schoolarts (GGD). O.a. oogproblemen worden dan sneller geconstateerd.

Je mag er als ouder bij zijn, dat kan je aangeven. Zelf vond ik het prima zonder ouders.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:11

Sizzle schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja zo kun je dat zien...
Ik zie dat anders.

Prima toch?
Dan heb je die optie ook gewoon.

Geef de anderen ook hun optie en iedereen is tevreden.

De optie afmelden is er toch?

Maar dat snowflake gedoe.. Ah is hip zullen we maar zeggen...

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:14

Ja ieder zijn ding hoor en als je er wel graag bij bent of het helemaal niet wil dan doe je dat toch. Je bent vrij in je keuzes.

Beslissen wat voor jou en je gezin goed voelt. Regelen. Klaar en weer door.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:16

Bij ons hadden ze het niet eens laten weten en kreeg ik een bericht dat mijn dochter zogenaamd niet zo goed kon zien. Gingen we naar de opticien en was er niks aan de hand (gewoon afgeleid of iets)

Natuurlijk is het goed dat er wel eens wordt gekeken of kinderen wel goed kunnen horen of zien, maar bij de mensen waar echt iets is wordt het weer niet opgemerkt zoals bij een kennis van mij vroeger waar na 6 jaar bleek dat het kind heel slecht horend was. Zie dat maar eens in te halen.
Ze had een behoorlijk taal-spraak stoornis opgelopen.

De vragenlijsten van de GGD staan me sowieso tegen vooral als het gaat om opleidingsniveau en culturele achtergrond waar dan weer conclusies uit getrokkken worden die dan weer in de krant komen en voor polarisatie kunnen zorgen.

Bijvoorbeeld kinderen van lager opgeleide ouders roken vaker of kinderen met ouders geboren in een niet-westers land komen vaker met de politie in aanraking. Trouwens als kinderen opgroeien in een 1 ouder gezien is er 0.01procent meer kans dat ze met justitie in aanraking komen. Had 1 of andere dame onderzocht en dit vond ze heeeeeel erg zorgwekkend. PFFFFF

Toen ik zelf jong was en puber vulden wij deze lijsten overigens voor de gein echt totaal onjuist in uit rebelse overwegingen. Dus of die statistieken van de GGD dan nog kloppen bij pubers ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:19

Dat hadden wij ook inderdaad dat de arts wilde constateren dat ze niet goed zag…..omdat ze ipv naar zijn plaatje naar buiten zat te kijken _O-

Gelukkig waren we erbij. Kind van het raam weggedraaid, nog een keer geprobeert.. o nu ziet ze wel goed :+

(Nee dat was niet de meest geschikte kinderarts)

Overigens ben ik wel fan van grootschalige bevolkingsonderzoeken. Daar is al zo ontzettend veel waardevolle data uit gehaald.
Ook dingen als risico factor voor longziektes in bepaalde regio‘s.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:31

DuoPenotti schreef:
Ja zo kun je dat zien...
Ik zie dat anders.

Vooral toestemming geven voor je kind dan, dat is natuurlijk prima.

Mijn dochter staat onder controle bij het AMC dus ik vind het niet nodig om haar te laten onderzoeken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:44

Sizzle schreef:
DuoPenotti schreef:

Prima dat de optie er is voor drukke ouders of ouders die het weinig uitmaakt, maar geef gewoon ook de optie om erbij te zijn.

Dat is een bij wijze van spreken hoop ik toch. Of weet jij van onderzoeken af waarbij er in een kinder onderbroek gekeken wordt?

Ik heb ook nog niet helemaal helder wat het bezwaar van zonder ouders erbij is. Het kan in sommige gevallen zelfs erg nuttig zijn, geen filter tussen het kind en de arts.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:53

rien10 schreef:
Sizzle schreef:

Dat is een bij wijze van spreken hoop ik toch. Of weet jij van onderzoeken af waarbij er in een kinder onderbroek gekeken wordt?

Ik heb ook nog niet helemaal helder wat het bezwaar van zonder ouders erbij is. Het kan in sommige gevallen zelfs erg nuttig zijn, geen filter tussen het kind en de arts.

Zeker wel! Je moet blazen en dan kijken ze in je onderbroek. Was al toen ik nog klein was. Ik zoek effe op hoe het ook weer zit.

Edit: blijkbaar is het checken op een liesbreuk?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:57

Ja, dat is een bestaande test. De arts kijkt dus niet “in de onderbroek” maar naar de lies van het kind.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:08

Maakt niet uit, die onderbroek gaat uit en van mij hoeft dat niet. Niet als ik er niet bij ben, maar goed, bij mijn zoon is het niet gebeurd. Dan maar woke, dan maar sneeuwvlok.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:11

Ik kan me die onderzoeken nog goed herinneren. Ik had zowel bezoeken naar het bureau zelf met mijn moeder als onderzoeken via school.

Het is naar mijn mening al een hele verbetering dat je één voor één wordt meegenomen. Ik moest het met 5 andere kindjes tegelijk doen bij het schoolonderzoek. Bij het weegmoment stonden de andere kinderen mee te kijken. Ik was standaard altijd bijna 2 koppen groter dan mijn leeftijdsgenootjes en dus ook zwaarder (lees: absoluut niet dik!) en werd uitgelachen door de rest omdat ik zwaarder woog dan hen. Dat is me echt altijd bijgebleven hoe vervelend dat moment was en hoe ik erg ik me schaamde. Vanaf die tijd werd ik ook gepest in de klas en ontwikkelde ik uiteindelijk problemen met mijn gewicht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:12

rien10 schreef:
Ja, dat is een bestaande test. De arts kijkt dus niet “in de onderbroek” maar naar de lies van het kind.

Ze deden letterlijk op dat moment je onderbroek omlaag of open.

Bij jongetjes werd (wordt?) gekeken of de voorhuid over de eikel gaat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:20

Ik leer mijn kinderen dat als er mensen aan hun privé gedeeltes moeten zitten dat altijd is met iemand die bij hun hoort.
Dat gebeurt dus wat mij betreft niet anders bij een schoolonderzoek.

Dan maar een snowflake. Lekker brullen vanaf de zijlijn.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:24

Hier heeft een arts op het consultatiebureau fanatiek aan de benen van mijn dochter gedraaid, wetend dat ze behandeld werd voor een heupafwijking. Ik heb dat soort artsen niet zo hoog meer zitten dus.
Hier hebben we melding van gemasseerd, zijn nog wel eens bij de verpleegkundige geweest en voor de vaccinaties. Maar ik laat dr echt niet meer zo maar gaan.
Tandarts gaat ze nu wel alleen naar binnen, nadat ik de eerste keren erbij ben geweest. En tijdens de operatie vorig jaar aan dr heup had ze toch ook echt geen onderbroek aan. Maar dan ben je op de hoogte, ken je de arts en zijn er meerdere mensen bij.

Maar hier tijdens corona op school begonnen en geen onderzoek gehad.
Bij twijfel laat ik overigens wel checken, de huisarts heeft vorig jaar een oog controle gedaan bijv.